Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään että minulla on aivokasvain

Vierailija
25.04.2019 |

Olen 16-vuotias tyttö ja pelkään, että minulla on aivokasvain. Minulla on aiemmin ollut aivolisäkkeessä jotain, mutta en kuollaksenikaan muista mitä. Jotain pientä, ei-vakavaa se oli. Tilannetta seurailtiin pari vuotta. Minulla oli noihin aikoihin kovia päänsärkyjä ja poissaolokohtauksia. Pari vuotta olin täysin oireeton, yläasteiässä sairastuin auralliseen migreeniin. Nyt pari viikkoa sitten sain epileptisen kohtauksen, jonka jälkeen migreeniä on ollut paljon tavallista useammin. Olen väsynyt pitkistä unista huolimatta, raajoissa on tunnottomuutta, näkö on huonontunut ja päätä särkee välillä kovastikin, eikä se tunnu migreenikivulta. Lisäksi minulla on ollut kausittain nielemisvaikeuksia ennen tätä epileptistä kohtausta ja kohtauksen aikana sellainen tuli myös, kun yritin ottaa särkylääkettä. Minua myös huimaa ja olo on sumuinen. Erityisen noloa on se, että minulla on nykyään myös pidättämisvaikeuksia ihan päiväsaikaan sekä myös yökastelua. Tätä ei ole ikinä ennen ollut ja pelkään sen liittyvän tähän myös. Kesällä pääsen magneettikuvaukseen ja aivosähkökäyrään.
Kellään kokemuksia vastaavanlaisista oireista?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on syytä mennä lääkäriin. Siellä selviää.

Vierailija
42/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä oikeasti joltain muulta kuin tavalliselta migreeniltä tai paniikkihäiriöltä.

Varsinkin tuo virtsankarkailu ja yökastelu, päänsäryt ja yhtäkkiä ilmaantunut änkytys. Myöskään tuo raajojen tunnottomuus ei kuulosta mielestäni perinteiseltä paniikkikohtaukselta, vaikka migreeniin voisi sopiakin.

Kyllä änkytys ja puheen sekä nielemisen vaikeus voivat liittyä paniikkikohtauksiin, samoin raajojen tuntohäiriöt - puhun kokemuksesta. Mutta päänsärky on ilman muuta aina syytä tutkia, ja toki kaikki muutkin oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Änkytin ja hain sanoja pitkään, kaverini nimeä en jostain syystä pystynyt sanomaan ollenkaan ja hoitajakin nauroi. Kaverin mukaan olin silminnähden turhautunut kun en saanut puhuttua. En keksi, mistä tuollainen paniikkikohtaus olisi voinut tulla, kun oli kaikin puolin normaali olo ennen tuota eikä mikään ahdistanut.

Ap

Paniikkikohtaukset voivat todellakin tulla aivan tyhjästä. Jos sellaista ei ole kokenut, ei voi ymmärtää miten voimakas ja nimenomaan fyysinen tunne se on. Jos hoitajakin nauroi - mikä on kyllä ikävää - kaikki viittaa paniikkikohtaukseen.

Vierailija
44/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut aiemmin paniikkikohtauksia, mutta tämä ei tuntunut ollenkaan samalta. Paniikkikohtauksessa hyperventiloin, tajunnan taso pysyy normaalina, sydän hakkaa ja pystyn puhumaan normaalisti. En myöskään osaa yhdistää mistä tuo virtsankarkailu yhtäkkiä olisi alkanut, tuntuu loogiselta jos olisi yhteydessä nimenomaan noihin edellämainittuihin neurologisiin vaivoihin.

Ap

Vierailija
45/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en vähättele oireitasi, ne pitää tutkia, mutta lohdutan, että olet nyt todella peloissasi, jolloin oireet voivat korostua.

Olen itse kärsinyt sairaudenpelosta, jolloin oli kaikenlaisia oireita hyvin voimakkaana ja ne tukivat aina sitä sairautta, mitä silloin pelkäsin. En tarkoita, että sinulla on hypokondria, mutta peloissasi selvästi olet, jolloin se lietsoo oireita ja tuntemuksia.

Voisivatko vanhepasi maksaa mielenrauhan vuoksi magneettikuvan yksityisellä? Se on esimerkiksi Cityterveydessä lähetteellä 149 ja ilman lähettettä 199 euroa, joka ei ole loppujen lopuksi iso summa mielenrauhasta, kun selvästi tämä vaivaa sinua nyt paljon.

Hieman ohi asian, saanko kysyä, minkälaiseen mahakipuun otit buranaa?

Vierailija
46/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä itsekin, että tämä pelko voi pahentaa oireita, mutta mielessä kummittelee se aivolisäkkeen aiempi löydös ja pelkään, että se on nyt muuttunut joksikin vakavammaksi. :( En tiedä, pitää varmaan kysyä vanhemmilta. Buranaa otin tavalliseen kuukautiskipuun.

Ap

Vierailija
47/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Nuo onneksi harvoin ovat vaarallisia.

Vierailija
48/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy ihmeessä vanhemmiltasi, minkälainen se aiempi aivolisäkkeen löydös oli. Sehän saattoi olla aivan harmiton, mutta nyt se kummittelee mörkönä mielessäsi. Auralliseen migreeniin voi liittyä mm. puheentuottamisen ongelmia, raajojen puutumista, näköhäiriöitä ja huimausta, ja oireet saattavat ajan mittaan muuttua. Mainitsit, että sinulla on lapsena ollut jonkinlaisia poissaolokohtauksia. Minkälaisia ne olivat, ja saitko niihin jonkin diagnoosin? Mitä sinulle on päivystyskäynneilläsi sanottu? Paljon haleja ja tsemppiä sinulle, yritä olla murehtimatta liikoja! <3

Vierailija
49/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani että sinulla on ollut noin raskas kevät. Varmasti nyt kova huoli myös omasta terveydestä, jos noin monta syöpätapausta lähipiirissä.

Vierailija
50/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia.❤

Vierailija
51/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
52/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ennen käyttänyt buranaa? Niistäkin voi tulla omat haittavaikutuksensa (vaikka harvinaisia). Tämä siis jos vaikka yleensä käytät jotain muuta ja nyt vasta otit buranan..?

Ja mä suosittelen kanssa menemään yksityiselle, oman mielenrauhan takia sekä ihan senkin että saadaan varmuus että sulla on kaikki ok. Tuo kesään odottelu on mun mielestä turhan pitkä aika.

Vierailija
53/55 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, Buranaa minulla on myös migreeniin. Koskaan ei ole tullut mitään siitä. Kysyin lääkäriltä voiko olla että poltin kieleni lääkkeestä, mutta kun näytin kieltäni, se oli symmetrisesti purtu.

Ap

Vierailija
54/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuyöstä heräsin taas pahoinvointiin ja päänsärkyyn, patjakin oli vähän märkä. En jaksa. :(

Ap

Vierailija
55/55 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pääsisi aikaisemmin tutkimuksiin ja hoitoon? Ei tuollaisten oireiden kanssa tulisi yksin kärvistellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme