Pelkään että minulla on aivokasvain
Olen 16-vuotias tyttö ja pelkään, että minulla on aivokasvain. Minulla on aiemmin ollut aivolisäkkeessä jotain, mutta en kuollaksenikaan muista mitä. Jotain pientä, ei-vakavaa se oli. Tilannetta seurailtiin pari vuotta. Minulla oli noihin aikoihin kovia päänsärkyjä ja poissaolokohtauksia. Pari vuotta olin täysin oireeton, yläasteiässä sairastuin auralliseen migreeniin. Nyt pari viikkoa sitten sain epileptisen kohtauksen, jonka jälkeen migreeniä on ollut paljon tavallista useammin. Olen väsynyt pitkistä unista huolimatta, raajoissa on tunnottomuutta, näkö on huonontunut ja päätä särkee välillä kovastikin, eikä se tunnu migreenikivulta. Lisäksi minulla on ollut kausittain nielemisvaikeuksia ennen tätä epileptistä kohtausta ja kohtauksen aikana sellainen tuli myös, kun yritin ottaa särkylääkettä. Minua myös huimaa ja olo on sumuinen. Erityisen noloa on se, että minulla on nykyään myös pidättämisvaikeuksia ihan päiväsaikaan sekä myös yökastelua. Tätä ei ole ikinä ennen ollut ja pelkään sen liittyvän tähän myös. Kesällä pääsen magneettikuvaukseen ja aivosähkökäyrään.
Kellään kokemuksia vastaavanlaisista oireista?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
No samaa minäkin ihmettelin. Jotain selittivät siitä säteilystä. Olin tosin aika pihalla mitä edes tapahtui, kun oli sellainen sekava olo.
Ap
Toivottavasti kesän kuvauksissa selviää lisää. Kaikki kohtaamani neurologit ovat osanneet asiansa ja bonuksena vieläpä ihmisinä todella mukavia. Pääset hyviin käsiin.
Onpa kurja tilanne kaikin puolin. Osanotot ukistasi ja paranemisia koko perheelle.
Minusta tuo kuulostaa lähinnä migreenin oireilta. "Epilepsiakohtaus" voi olla myös migreeniä, parilla tutulla on ollut kouristuksia juuri migreenin takia ja toinen ehti saada jopa diagnoosin epilepsiasta, ennen kuin selvisi ettei siitä ollutkaan kyse. Toki on hyvä selvittää oireiden syy, mutta ei kannata hirveästi pelätä, kun on paljon mahdollista ettei sinulla ole aivokasvainta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta. Mietin vaan miksi vasta kesällä kuvaukset?? Mun mielestä tää on erittäin akuutti ottaen huomioon perinnölliset sairaudet!!
Toivottavasti kaikki kunnossa!
Aivokasvaimet eivät pääsääntöisesti periydy.
Hei ap! Ovatko vanhempasi tai jompikumpi heistä tukenasi tässä asiassa, ja oletteko käyneet lääkärillä yhdessä? Mitä mieltä he ovat oireistasi? Nuorella iällä tosiaan ihan pelkkä stressikin voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita, turvallinen aikuinen tukemassa olisi tosi hyvä juttu. Haleja ja tsemppiä, ilmeisesti lääkärit ainakaan eivät ole arvioineet oireitasi kovin vaarallisiksi, kun eivät ole ohjanneet sinua pikaisiin jatkotutkimuksiin.
Yritä olla ajattelematta asiaa kunnes tiedät enemmän. Välttämättä kyse ei ole mistään vakavasta. Tsemppiä!
Pyysin äitiä viereeni nukkumaan niinä kertoina, kun kohtaus oli ollut päivällä. Ensimmäinen kohtaus tuli muualla kuin kotona, mutta onneksi en ollut yksin silloinkaan. Vanhemmat ovat tietysti huolissaan tästä, mutta eivät tietenkään halua lietsoa paniikkia. Migreeniä minäkin toivon tämän olevan. Lääkäri puhui ensimmäisellä kerralla tämän kohtauksen tullessa aivoverenkiertohäiriöstä ja aivoveritulppariskistä jotain, mutta en muista siitä juuri mitään.
Ap
Joskus pelkkä stressi voi aiheuttaa tuota. Millainen tilanne se oli kun sait kohtauksen?
Oli myöhä ilta ja varmaan vähän väsymys vaivasi, silmäkulmassa vielä vilkkui ikävästi sellainen DNA-kaupan mainos koko ajan, joka aiheuttaa ainakin migreenin jos yhtään pidempään joutuu katsomaan. Tuolloin ei ollut kuitenkaan päänsärkyä, särkylääkkeen otin vatsakipuun, kuten taisin edellisellä sivulla mainita. Siinä lääkettä ottaessa saatoin purra kieleni. Aluksi luulin, että olisin allerginen lääkkeelle ja luulin polttaneeni suuni lääkkeestä, mutta kieli oli molemmilta puolilta purtu samalla tavalla, jäljet olivat siis symmetriset ja olin samalla rikkonut hammasrautani. Kukaan kavereistani ei muista tai tiedä olenko ollut tajuton jossain vaiheessa, koska olin hetken yksin päivystyksessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oli myöhä ilta ja varmaan vähän väsymys vaivasi, silmäkulmassa vielä vilkkui ikävästi sellainen DNA-kaupan mainos koko ajan, joka aiheuttaa ainakin migreenin jos yhtään pidempään joutuu katsomaan. Tuolloin ei ollut kuitenkaan päänsärkyä, särkylääkkeen otin vatsakipuun, kuten taisin edellisellä sivulla mainita. Siinä lääkettä ottaessa saatoin purra kieleni. Aluksi luulin, että olisin allerginen lääkkeelle ja luulin polttaneeni suuni lääkkeestä, mutta kieli oli molemmilta puolilta purtu samalla tavalla, jäljet olivat siis symmetriset ja olin samalla rikkonut hammasrautani. Kukaan kavereistani ei muista tai tiedä olenko ollut tajuton jossain vaiheessa, koska olin hetken yksin päivystyksessä.
Ap
Tarkentaisitko tätä hiukan - olitko siis kavereiden seurassa silloin myöhään illalla kun tämä tapahtui? Miten pian huomasit purreesi kieleesi, ja missä vaiheessa + kenen seurassa ja mistä syystä menit päivystykseen? Saattaa olla niin, että nyt kun tämä asia huolestuttaa sinua niin kovasti, yhdistät siihen myös sellaisia juttuja, jotka oikeasti johtuvat ihan muista, vaarattomista syistä. Esim. juuri tuo kielen pureminen.
En ottanut alkoholia. Tavallinen burana sen lääkkeen piti olla ja lähdevettä join.
Ap
Nuo tärinä- ja poissaolokohtaukset ovat luultavasti paniikkikohtauksia. Itselläni ne alkoivat aivan yllättäen suunnilleen sinun ikäisenäsi, ja aluksi luulin tosissani kuolevani. Paniikkikohtaus on todella voimakas fyysinen tuntemus, johon liittyy usein huimausta, suun tai ylähuulen sekä raajojen puutumista, hengen haukkomista ja hyperventilaatiosta johtuvaa hallitsematonta käsien ja jalkojen kouristelua. Pulssi voi kohota todella nopeaksi, ja olo on epätodellinen. Tunne voi olla ihan hirvittävän pelottava, mutta siitä huolimatta paniikkikohtaukset ovat vaarattomia.
Joo, olikohan kello jotain 22 kun tämä tapahtui. Huomasin vasta aamulla että olin purrut kieleni. Muistan vain että pyysin kaveria soittamaan ambulanssin tai viemään päivystykseen, valitin että on todella huono olo, kädet ja jalat tärisi ja pyörrytti. Päivystyksestä päästiin ehkä yhden aikaan yöllä pois.
Ap
Toivon, että olisi vain paniikkikohtaus tai jotain muuta ei-vakavaa, mutta se jatkuva päänsärky ja puheentuottamisen vaikeudet kyllä huolettavat ja en usko, että paniikkikohtaus sellaisia aiheuttaisi.
Ap
Kuulostaa kyllä oikeasti joltain muulta kuin tavalliselta migreeniltä tai paniikkihäiriöltä.
Varsinkin tuo virtsankarkailu ja yökastelu, päänsäryt ja yhtäkkiä ilmaantunut änkytys. Myöskään tuo raajojen tunnottomuus ei kuulosta mielestäni perinteiseltä paniikkikohtaukselta, vaikka migreeniin voisi sopiakin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olikohan kello jotain 22 kun tämä tapahtui. Huomasin vasta aamulla että olin purrut kieleni. Muistan vain että pyysin kaveria soittamaan ambulanssin tai viemään päivystykseen, valitin että on todella huono olo, kädet ja jalat tärisi ja pyörrytti. Päivystyksestä päästiin ehkä yhden aikaan yöllä pois.
Ap
Tämä kuulostaa aivan tyypilliseltä paniikkikohtaukselta. Kouristelu, pyörrytys ja puutumisen tunne voivat ovat niin voimakkaita, ettei niitä aluksi osaa yhdistää paniikkikohtaukseen, jota usein luullaan "pelkäksi" pelkotilaksi. Päänsäryllesi on luultavasti jokin muu syy, mutta sen aiheuttama huoli on voinut laukaista paniikkikohtaukset. Hyvä, että pääset tutkimuksiin. Kuinka voimakkaita puheentuottamisen ongelmat olivat? Ne eivät ole tavattomia paniikkikohtauksen yhteydessä, ja liittyvät hyperventilointiin.
Änkytin ja hain sanoja pitkään, kaverini nimeä en jostain syystä pystynyt sanomaan ollenkaan ja hoitajakin nauroi. Kaverin mukaan olin silminnähden turhautunut kun en saanut puhuttua. En keksi, mistä tuollainen paniikkikohtaus olisi voinut tulla, kun oli kaikin puolin normaali olo ennen tuota eikä mikään ahdistanut.
Ap
No samaa minäkin ihmettelin. Jotain selittivät siitä säteilystä. Olin tosin aika pihalla mitä edes tapahtui, kun oli sellainen sekava olo.
Ap