Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingin laskevat asuinalueet?

Vierailija
24.04.2019 |

Nousevia alueita koskevasta keskustelusta inspiroituneena kysyisin, millä Helsingin alueilla hinnat mielestänne todennäköisimmin laskevat lähitulevaisuudessa.

Olen katsellut asuntoa Punavuoresta, Kruununhaasta, Siltasaari/Hakaniemi -alueelta ja Kalliosta. Näistä yllättäen Kallio miellyttää melkein eniten, vaikka en edes katsoisi hintoja.

Kruna on betoniviidakko, josta ei pääse nopeasti kävellen minnekään kivalle viheralueelle eikä kivalle vesialueellekaan, poisluettuna ehkä Kauppatori, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan. Tilanteen ei voi odottaa parantuvan edes tulevaisuudessakaan, kun Kruunusiltakin tulee kulkemaan Merihaan eikä Krunan kautta. Koko paikka jää ihmeelliseksi pussinperäksi, jos mietitään virkistysalueiden saavutettavuutta alueelta. Katutila on kohtalaisen karua ja epäviihtyisää verrattuna vaikkapa Torkkelinmäkeen tai Karhupuistoon.

Punavuoressa on sama epäviihtyisän katutilan ongelma. Virkistysalueita on sentään joitakin pieniä kohtuullisen matkan päässä. Mutta matka Pitkänsillan pohjoispuolen ihaniin ravintoloihin, klubeihin ja kahviloihin on pitkä ja vaivalloinen. Ydinkeskustan läheisyys kiva puoli. En silti maksaisi tuolla asumisesta enempää kuin Kalliostakaan.

Siltasaari ja Hakaniemi ovat kysymysmerkkejä. En ole kovin ihastunut Hakaniemen torin uudistussuunnitelmaan. Pelkään että menee jopa pahemmaksi nykyisestä. Tässä on haaskattu todellinen tilaisuus luoda kantakaupunkiin uusi viihtyisä keidas. Toisaalta Hämeentien suunnitelmat voivat parantaa alueen yleistä viihtyvyyttä, etenkin jos ne johtaisivat kadulla sijaitsevien liikkeiden ilmeen siistiytymiseen ja tarjonnan monipuolistumiseen. Näiden tekijöiden yhteisvaikutusta on aika vaikea arvioida.

Mitä mieltä olette mainitsemistani alueista? Minkä alueen näkisitte menettävän arvostustaan lähivuosina?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuinpaikan valitseminen sen perusteella missä on eniten "pöhinää" ja trendikkäimmät kuppilat on melko lyhytnäköistä. Kukaan ei nuori ikuisesti, eikä kuppiloissa juokseminen kiinnosta kuin pari-kolme vuotta. Ja niihin pääsee pidemmältäkin, jos kovasti juoksuttaa. Asuntojen koot, tulevat remontit, kaupunginosan infra, kaavoitus jne ovat paljon oleellisempia. Ja katunäkymät; onko rauhallista, kerjäläisiä, alkoholisteja, joutuuko poliisi partioimaan tiuhaan alueella, uskaltaisitko päästää lapsesi yksin illalla lähikauppaan jne?

No minä olen vela, samoin kuin mieheni, mutta kivat kuppilat puolestaan kiinnostavat vielä näin nelikymppisenäkin. Kerjäläisiä ja alkkiksia on olemassa ja olen tästä tietoinen, joten heidän näkemisensä kadulla ei maailmaani järkytä sen enempää. Pitkät työ- ja harrastusmatkat ovat suunnilleen pahinta mitä tiedän. En halua tuhlata elämästäni yhtäkään ylimääräistä minuuttia autossa, bussissa tai junassa. Ratikka vielä menee, kunhan matka jää riittävän lyhyeksi. Erityisen paljon pidän tasokkaista mutta silti rennoista ravintoloista ja bistroista, jollaisia on alkanut putkahdella Kallion alueelle. Tämä kun merkitsee sitä että ei ole enää pakko matkustaa lentokoneella jonnekin saadakseen syödä ihanaa ruokaa ja juoda mieluisia drinkkejä.

Ei kaikilla ole saman mallin mukainen elämäntyyli, ja hyvä niin. Asuntojen koko on kyllä Kalliossa iso miinus, siitä olen kanssasi aivan samaa mieltä. Kaikki muu on minun näkökulmastani ok.

ap

Vierailija
22/25 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en usko, että hinnat millään ap:n mainitsemilla alueilla tulevat laskemaan. Itse olen asunut Punavuoressa ja Kalliossa, enkä itsekään ymmärrä Punavuoren hehkutusta. Kalliossa paljon enemmän elämää ja säpinää, toki myös enemmän epämääräistä porukkaa. Punavuori on jotenkin valju ja muka-trendikäs- ehkä siellä oli joskus aikaisemmin enemmän kaikkea.

Itse muuttaisin tällä hetkellä Lauttasaareen: luonto, lenkkeilypolut, erinomaiset kulkuyhteydet koska metro eli keskustaan pääsee muutamassa minuutissa, rauhallista. Kallistahan Helsingissä asuminen on joka tapauksessa.

Vierailija
24/25 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap haluaa vain valkoisten alueille? Itä-Helsingissä on aitoa kansainvälistä värinää ja sen myötä kaikista liberaalein henki.

Vierailija
25/25 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta on aikaa, mutta koska itsekin löysin keskustelun googlaamalla, kirjoitan näin puolen vuoden jälkeenkin.

Mielestäni juuri Hakaniemellä on mainitsemistasi alueista, ja ylipäänsä keskustan alueista, suurin nousupotentiaali. Monet isot parannusprojektit (pian valmistuvat Hakaniemen hallin ja Hämeentien remontit, Lyyra-kortteli, Hakaniemen rannan rakentaminen ja viihtyisyyden nostaminen, uusi Hakaniemen silta, Elannon rakennuksen peruskorjaus ja viereisen uusiminen, mahdollinen kevyenliikenteen silta Siltasaaresta Kaisaniemeen jne) tulevat siistimään aluetta merkittävästi. Sijaintihan on varsin ylivertainen - keskustaan kävelet 10 minuutissa, ratikalla 5 min ja metrolla 2 min. Vai onko niin, että keskustaan ei edes tarvitse kävellä vaan Hakaniemi on jo keskustaa?

Jos Pisara-rata päätetään rakentaa, on se Hakaniemelle vielä edellisiä projektejakin suurempi asia. Oikeastaan ihmettelen, elleivät Hakaniemen hinnat ole 5-10 vuoden kuluttua samalla tasolla kuin Etelä-Helsingin kalleimpien alueiden. Hakaniemessä on kaikki Kallion hyvät puolet, mutta kuitenkin vähemmän sekoilua kuin Hesari-Vaasankatu alueella ja se on lisäksi aivan meren rannassa ja kilometrin lähempänä keskustaa.