Kroonistunut/jatkuva hiiva? Kohtalontovereita?
Olen 25-vuotias nuori nainen ja jo vuosia kärsinyt toistuvista hiivatulehduksista.
Asiasta on keskusteltu milloin minkäkin lääkärin/hoitajan luona ja aina saan ne samat neuvot joita olen noudattanut jo vuosia tai sitten vaan se perus "seuraillaan tilannetta, katsotaan nyt, kyllä se siitä ohi menee".
Kaikki nämä perus neuvot jotka jo netistäkin löytää on käytössä, sokerin vähentäminen, ei hankaavia housuja, puuvilla alushousut, tuuletusta alapäälle (nukun ilman housuja), maitohappobakteerien käyttö niin suun kautta kuin alakauttakin, ceridal öljy, ph-balance pascoe jauheen käyttö, vagisan voide, lactal balans puikot, alusvaatteiden pesu tarpeeksi kuumassa, ei pikkuhousunsuojia, jne jne. Joka tulehduksen yhteydessä otettu aina myös perus sukupuolitautitestit, olen ollut saman kumppanin kanssa 8 vuotta jo yhdessä eikä kummallakaan koskaan ole ollut tauteja. Mies hoidettu monta kertaa myös samalla, ei pitäisi siis tarttua häneltäkään takaisin.
Alkaa tuntua typerältä ja turhauttavalta että oma elämä kirjaimellisesti pyörii oman alapään ympärillä. Lääkärikäynteihin, lääkkeisiin ja kaikenmaailman voiteisiin ja puikkoihin yms on mennyt ihan hirveät määrät rahaa. Esim viime kesänä moni suunnitelma peruuntui/meni uusiksi tämän vaivan takia. Ei voinut käydä uimassa ettei alapää ärsyynny, ei syödä jäätelöä tai muita herkkuja koska sokeri, jokapaikassa piti aina olla ne voiteet mukana ja pahimpina aikoina kun alapää oli niin kipeä ettei pystynyt edes housuja pitämään jalassa piti tietenkin vaan olla kotona. Puhuttamaan siitä että kun alapää on jatkuvasti ongelmainen/toipumassa, ei seksiä voi juurikaan harrastaa. Olen sairastanut tämän lisäksi jo 10 vuotta masennusta ja olen aina osannut olla kiitollinen siitä että fyysinen terveys on kunnossa. Toisaalta tuntuu taas ihan tyhmältä valittaa jostakin alapää ongelmasta kun jotkut muut sairastaa esim syöpää tms, mutta kyllä tämä alkaa pikkuhiljaa harmittamaan ja vaikuttamaan mielialaan.
Onko täällä muita jotka kärsivät jatkuvista alapää vaivoista, mistä te olette saaneet avun, menikö ongelma jossakin välissä ohi tai helpottiko?
Kommentit (45)
Dida ja karpalokapselit, luontaistuotekaupasta 👍🏼
Minullakin ehkäisyrengas aiheutti hiivaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo no 12 kohtalotoveri.
Mullakin alkoi hiivakierre pillereistä ja vahvasta antibioottikuurista. Välillä on ollut parempia aikoja ja aloitin uudelleen hormonaalisen ehkäisyn. Siitä sitten helvetti repesi. Nyt onneksi puhutaan näistä suolistoasioista koko ajan enemmän. Voihan se olla, että sulla on ollu jo pohjalla ongelmia esim. maksan kanssa ja sen takia naama kukkii (itellänikin ollut aina aknea, paitsi silloin kun hiivaa elimistössä vähemmän). Käsittääkseni, jos maksa ei toimi kunnolla kakat tulee naamasta ulos. Suolisto ja maksa on jotenkin kombossa. Huomaat todennäköisesti, että kun alat kokonaisvaltaisesti hoitamaan itseäsi niin aknekin vähenee.
Mulla on tällä hetkellä ruokavalio päässyt repsahtamaan ja kaikki vanhat oireet taas superaktiivisia, naama ja rinta kuin teininä ja raavin alapäätäni yökaudet. Tää on niin järkyttävää ja oon niin väsynyt tähän, että pakko tehdä taas jotain. Paneutua juurisyihin, muuten tää ei lopu. Lisää tsemiä, vaikkei jaksais.
Tää on ihan huippua että nämä suolisto/maksa asiat ja tietoisuus leviää ja tavoittaa ihmisiä nykyään. Silti Suomi on vielä aika takapajula. Monesti akne on juuri merkki maksan toimintakyvyn heikkenemisestä, kuona kertyy elimistöön ja puskee naamasta ulos. Liikunta auttaa puhdistamaan elimistöä kuonasta, samoin sauna ja runsas juominen. Kofeiini yksi merkittävä maksan kuormittaja ja aknen pahentaja, silti Suomessa ei puhuta kofeiinista Aknen takana juuri mitään ja tieto kiven alla.
Siinä vaiheessa kun elimistö prakkaa jo monella tapaa, ongelmia on kertynyt jo vuosia ja niihin tulee tarttua kokonaisvaltaisesti aika isoin elämäntapamuutoksin.
Voisiko olla miehelläkin piilevänä? Voidehoito pitkänä kuurina terskaan ja esinahan alle, apteekista ilman reseptiä. Emättimeen tarkoitetut sienilääkevoiteet ovat vahvempia kuin saman voiteen yleiskäyttöön tarkoitetut ja ne toimivat paremmin. Myös miehen alushousut pestävä riittävän kuumassa.
Itselläni jää usein vaivaamaan, jos en yhdistä paikallis- ja tablettihoitoa ja kahta peräkkäistä kuuria.
Mulla e-pillerit aiheuttivat tuon. :( Lopetin ne, annoin kehon tasapainon palautua ja myöhemmin otin käyttöön ehkäisyrenkaan. Ei oo hiiva vaivannut enää vuosiin. Toivottavasti löydät apua, on nimittäin ikävä vaiva!
Oletko kysynyt onko miehesi salarakkaalla hiiva?
Täällä kans yks jolle e-pillerit aiheutti hiiva-kierteen. Ei ollut eläessäni koskaan ennen ollut hiivatulehdusta ja pillerien aikana se oli jatkuvaa, lopetin pillerit ja hiivaa ei ole sen jälkeen ollut, aikaa tästä kohta 10v.
Minulla auttoi ruokavalion muutos, sokerit minimiin ja kookosöljyllä pimpin voitelu useamman kerran päivässä.Luin jostain tuo kookosöljyohjeen ja minulla ainakin auttoi.
Pakko kai se tosiaan on ne pillerit lopettaa, ei tässä enää taida muu auttaa. Aknen kanssakin kokeiltu kaikenlaista, ihan lähtien just noista perus jätä maitotuotteet, käytä sinkkiä, käytetty kaikkia mahdollisia apteekin tuotteita, reseptituotteita, luontaistuontteita jne. Se vaikuttaa todella paljon itsetuntoon ja on niiden kipeiden ihonalaisten finnien kanssa välillä todella kivuliaskin joten sitä ei todellakaan ole ikävä.
Uskaltaako tuollaisia rajuja ruokavaliomuutoksia aloittaa ihan itse, missä aluksi karsitaan niin paljon kaikkea pois? Olisi niin hienoa päästä jollekin lääkärille joka olisi erikoistunut näihin suolistojuttuihin ja esim hiivasyndroomaan ja osaisi neuvoa ja auttaa, jotenkin tuntuu niin vaikealta itse lähteä niitä muuttamaan.
ap
Mulla oli myös parikymppisenä tuollainen krooninen hiivatulehdus. Se oli yhtä helvettiä eivätkä voiteet ja puikot auttaneet, kokeilin jotain jogurttiakin. Kierre loppui vasta siihen kun lopetin e-pillerit. Jostain syystä ne hormonit aiheuttivat tuon jatkuvan vaivan, sain seuraavaksi hiivatulehduksen alkuraskaudessa; molemmilla kerroilla kun olin tullut raskaaksi niin sain heti alkuun hiivatulehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kai se tosiaan on ne pillerit lopettaa, ei tässä enää taida muu auttaa. Aknen kanssakin kokeiltu kaikenlaista, ihan lähtien just noista perus jätä maitotuotteet, käytä sinkkiä, käytetty kaikkia mahdollisia apteekin tuotteita, reseptituotteita, luontaistuontteita jne. Se vaikuttaa todella paljon itsetuntoon ja on niiden kipeiden ihonalaisten finnien kanssa välillä todella kivuliaskin joten sitä ei todellakaan ole ikävä.
Uskaltaako tuollaisia rajuja ruokavaliomuutoksia aloittaa ihan itse, missä aluksi karsitaan niin paljon kaikkea pois? Olisi niin hienoa päästä jollekin lääkärille joka olisi erikoistunut näihin suolistojuttuihin ja esim hiivasyndroomaan ja osaisi neuvoa ja auttaa, jotenkin tuntuu niin vaikealta itse lähteä niitä muuttamaan.
ap
Ongelma on siinä että tavalliselta lääkäriltä et saa mitään apuja ja vastakaikuja näille. Heillä ei ole ravitsemusoppia eivätkä hoida kokonaisvaltaisesti tai yritä etsiä sairauden syitä. He hoitavat käypähoitosuosituksien mukaan oireita, niin heille kouluissaan opetetaan.
Funktionaalisen lääketieteen edustajat etsivät syitä ja tekevät todella laajoja suolistoanalyysejä ja oikeasti perehtyvät sinun sairas historiaasi ja saat myös ajan ravitsemusterapeutille, mutta näistä kaikista maksat itse ja summa on nelinumeroinen.
Suosittelen tuota kuitenkin mikäli et onnistu itse aloittamaan mutta halvemmaksi tulee kun kokeilet ensin itse.
Uskallat aloittaa itse esim tuon SCD ruokavalion jossa lähtee paljon pois. Omalla kohdallani en saanut tk. lääkäriltä mitään apuja vaan ainoastaan kauhistelua puutostiloista. Jätin kuitenkin ja luotin siihen että eiköhän sen omassa olossa huomaa voiko paremmin vai huonommin. Muutaman vk jälkeen olin jo täysin vakuuttunut tuosta. Kohta tulin raskaaksi pitkän yrittämisen jälkeen ja vasta neuvolassa otettiin tosissaan oma sairastelukierre ja sain ajan ravitsemusterapeutille jonka kanssa keskustelumme ruokavaliosta nimenomaan raskausaikana jolloin täytyy turvata vauvalle kaikki. Viljoja ja maitoa ei tarvitse, niitä ei korvata millään vaan ainoastaan jätetään pois. Ainoastaan tulee kiinnittää huomiota kuidun saantiin ja kalsiumiin. Kävin vielä verikokeilla tarkistamassa monet vitamiinitasot, mm. b- vitamiinit, foolihappo, rauta. Missään ei ollut mitään moitittavaa vaikka olin jo vuoden ollut ilman viljoja. Toki jos viljat korvaa yksipuolisesti jollakin lihalla ja rasvalla, on ongelmissa, mutta jos käytät niiden tilalta kasviksia, juureksia, salaatteja ym. ei mitään ongelmaa.
Muuten tuossa SCD ruokavaliossa poistetaan teollinen eines lisäaineineen, ja niitähän ei kukaan tarvitse muutenkaan.
Ihminen ei oikeasti tarvitse niin laajaa ruoka-aine valikoimaa mitä nyky kaupoissa on kun joka maailman kolkasta tuodaan ruokaa. Monipuolisen ruokavalion voi koota paljon vähemmälläkin. Eikä tuohon tarvitse suhtautua kuin loppuelämän ruokavalioon, tärkeintä on vain se että alkuun saat itsesi oireettomaksi jotta näet mitä oireidesi takana oikeasti on.
Näihin ei ole mitään lääkäri labroja joilla löytäisi helpomman tien.
Nyt olisi tärkeää, että jokaikinen hiiva testataan ja diagnosoidana lääkärillä, jolloin saat varmuuden asiaan, onko kyseessä joka kerta hiiva, vai ei. Oireet voivat olla samat myös sytolyysissä. Itse kärsin vaivasta 10 vuotta. Hoitona auttaa soodakylvyt, estrogeeni, niin e-pillerinä, kuin myös voiteena, ja maitohappobakteerit pahentavat tilannetta. Toinen asia on, että perusterveydenhuollosta et apua vaivaasi saa. Eli käy nyt diagnosoimassa hiivasi joka kerta, kyllä jossain vaiheessa tulee lähete naistentautien poliklinikalle, siellä sitten oletkin jo hyvissä käsissä.
Uskon että minulla oli pitkittynyt hiiva jota ei pystytty diagnosoimaan. Vatsa kipeä, ilmavaivoja yms. Lääkitys ei auttanut, sukupuolitautitestit olivat puhtaat.
Itselääkityksenä tein seuraavaa ja toimi parissa vuorokaudessa. Tajusin että leivontahiiva ja infektion aiheuttava hiiva ovat eri hiivalajikkeet. Taistelin tulella tulta vastaan ja sekoitin leivontahiivaa veteen ja join sitä. Parin kolmen vrk aikana meni ehkä pari palaa hiivaa. Toki samalla lopetin ylimääräisen sokerin syömisen, vähensin syömistä myös niin että otin pois leivän ja myslin syömisen, eli hiilihydraatteja pyrin vähentämään. Myös pidemmän yöpaaston tein, eli lopetin iltapalat kokonaan ja en syönyt klo 18 jälkeen.
Viikko on vierähtänyt ja kaikki tuntuu todella hyvältä. Suolen toiminta parantunut, vatsan väänteen pienentyneet huomattavasti. Pari kertaa olen ottanut lisäannokset hiivavettä. Ei ole herkullisen makuista, mutta aivan varmasti luonnontuote johon elimistö on jo ennestään tottunut.
Kukin voi tahollaan kokeilla tätä jos tahtoo, varovaisesti voi alottaa jos epäröi. Olisi hieno saada tietoa jos toimii muillakin!
Jos on varmistunut että kyse on hiivasta, niin flukonatsolia suun kautta molemmille kunnes helpottaa.
Täällä on nyt jo niin paljon ohjeita, että pää menee pyörälle. Mutta lisään omat kokemukseni lyhyesti: teininä minulla oli melko paha akne, johon lopulta sain antibiootit. Ne, ehkä yhdessä poskiontelontulehdukseen syötyjen toisten antibioottien kanssa laukaisivat epämääräiset oireet, jotka lopulta "diagnosoitiin" hiivasyndroomaksi. Hiivaa oli varsinkin suussa, lisäksi syndrooma oireili kivuliaana ihonalaisena ihottumana. Myöhemmällä iällä samat oireet ovat yhdistyneet alapään hiivaan.
Siihen aikaan neuvo oli jättää pois ruokavaliosta kaikki sokeri ja hiiva. Lisäksi söin jonkun kuurin hiivaan ja varmaan niitä probiootteja. Näillä keinoilla sain tilanteen hallintaan. Lopulta opiskeluaikana minulla diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi, ja huomasin, että jätettyäni laktoosin pois jonkinlainen kokonaisvaltaisempi tervehtymisprosessi pääsi käyntiin ja saatoin pikkuhiljaa luopua tiukasti hiivattomasta ja sokerittomasta ruokavaliosta.
Nykyään alapään hiiva on vaivannut lähinnä raskauksissa. Olen saanut sen kuriin parhaiten pyyhkimällä paikat (myös sisältä) vesi-etikkaseoksella (googlaa). On muuten oikeasti tehokas. Sokerit pois samassa yhteydessä, niin alkaa helpottaa yllättävän nopeasti.
Tsemppiä!
Millainen ruokavalio aloittajalla?
elintavat kunnossa? jos ei niin ne kuntoon
Sokeri pois, viljat pois,hedelmät pois verensokeri normilukemiin.
Mulla jatkuvan hiivan aiheutti e-pillereiden sijaan ehkäisyrengas.