Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kroonistunut/jatkuva hiiva? Kohtalontovereita?

Vierailija
23.04.2019 |

Olen 25-vuotias nuori nainen ja jo vuosia kärsinyt toistuvista hiivatulehduksista.
Asiasta on keskusteltu milloin minkäkin lääkärin/hoitajan luona ja aina saan ne samat neuvot joita olen noudattanut jo vuosia tai sitten vaan se perus "seuraillaan tilannetta, katsotaan nyt, kyllä se siitä ohi menee".
Kaikki nämä perus neuvot jotka jo netistäkin löytää on käytössä, sokerin vähentäminen, ei hankaavia housuja, puuvilla alushousut, tuuletusta alapäälle (nukun ilman housuja), maitohappobakteerien käyttö niin suun kautta kuin alakauttakin, ceridal öljy, ph-balance pascoe jauheen käyttö, vagisan voide, lactal balans puikot, alusvaatteiden pesu tarpeeksi kuumassa, ei pikkuhousunsuojia, jne jne. Joka tulehduksen yhteydessä otettu aina myös perus sukupuolitautitestit, olen ollut saman kumppanin kanssa 8 vuotta jo yhdessä eikä kummallakaan koskaan ole ollut tauteja. Mies hoidettu monta kertaa myös samalla, ei pitäisi siis tarttua häneltäkään takaisin.

Alkaa tuntua typerältä ja turhauttavalta että oma elämä kirjaimellisesti pyörii oman alapään ympärillä. Lääkärikäynteihin, lääkkeisiin ja kaikenmaailman voiteisiin ja puikkoihin yms on mennyt ihan hirveät määrät rahaa. Esim viime kesänä moni suunnitelma peruuntui/meni uusiksi tämän vaivan takia. Ei voinut käydä uimassa ettei alapää ärsyynny, ei syödä jäätelöä tai muita herkkuja koska sokeri, jokapaikassa piti aina olla ne voiteet mukana ja pahimpina aikoina kun alapää oli niin kipeä ettei pystynyt edes housuja pitämään jalassa piti tietenkin vaan olla kotona. Puhuttamaan siitä että kun alapää on jatkuvasti ongelmainen/toipumassa, ei seksiä voi juurikaan harrastaa. Olen sairastanut tämän lisäksi jo 10 vuotta masennusta ja olen aina osannut olla kiitollinen siitä että fyysinen terveys on kunnossa. Toisaalta tuntuu taas ihan tyhmältä valittaa jostakin alapää ongelmasta kun jotkut muut sairastaa esim syöpää tms, mutta kyllä tämä alkaa pikkuhiljaa harmittamaan ja vaikuttamaan mielialaan.

Onko täällä muita jotka kärsivät jatkuvista alapää vaivoista, mistä te olette saaneet avun, menikö ongelma jossakin välissä ohi tai helpottiko?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärin sijaan jollekin täydennyshoitajalle, saat paremmat ohjeet ja lisäravinteet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mies kulje vieraissa?

Vierailija
4/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni loppui kierre siihen, että laitoin valkosipulin alapäähän. Tämä ei ole vitsi, luin jostain keskustelupalstalta, että valkosipuli auttaa ja epätoivoissani kokeilin ja siihen loppui hiivatulehdukset. Otin siis yhden isohkon kynnen, kuorin varovasti ettei pinta rikkoudu ja laitoin emättimen ”suulle” ja nukuin näin yön. En enää muista pidinkö parina yönä vai riittikö yksi.. Onneksi aikoinani uskoin sitä kirjoittelijaa ja kokeilin.

Vierailija
5/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että sinulla on pelkkä hiiva? Bakteerivaginoosi? Jäkälä?

Käyttäkää kondomia sillä sperma ärsyttää joidenkin naisten alapäätä.

Me käytämme kondomia ja enää ei kirvele tai kutita ja ei tule hiivaa tai tulehduksia.

Vierailija
6/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ehkäisyksi pelkkä kondomi äläkä käytä mitään hormonaalista ehkäisyä.

Vierailija
7/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö e-pillereitä? Jos käytät, lopeta ne ensimmäisenä.

Vierailija
8/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin kierteestä kun otin useamman kuukauden Diflucanin kerran viikossa lääkärin määräyksestä. Olisiko ollut peräti puoli vuotta tai vuoden. Samalla maitohappoa joka tuutista. Ei ole näkynyt sen jälkeen!

Nuo puikot ja voiteet kuulostaa tehottomilta ja vanhanaikaisilta kroonistuneeseen hiivaan kuule.

Miehelle myös Diflucan muutaman viikon ajan.

Vierailija
9/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi todellakin pelastaa toosasi!

Vierailija
10/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös boulardiikapselin voi avata ja laittaa jauheen sisälle.

Vierailija
11/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain seuraavan Diflucan-kuurin: 1. päivänä 2 tabl. kerralla, 4. päivänä samoin 2 tabl., 7. päivänä 1 tabl. ja siitä sitten eteenpäin kerran viikossa puolen vuoden ajan yks tabletti. Lisäksi sokeri minimiin.

Vierailija
12/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla!! Oon nyt 51v. ja hiiva (ja masennus) vaivannut jo parikymmentä vuotta enemmän tai vähemmän, riippuen siitä, kuinka tiukasti olen noudattanut erilaisia hiivanhäätödieettejä ja muita prosedyyrejä. Kirsikkana kakun päällä peräaukon kutinaa, aknea, jalkasieni... Olen ollut niin voipunut tähän monet kerrat.

Hiivahan on elimistön epätasapainotila. Pahikset voitolla kehossa ja hiivasolujen aineenvaihduntatuotteet voivat aiheuttaa jos minkälaista vaivaa mm. masennusta . Korjaus lähtee suolistosta. Suosittelen myös laajempaa näkökulmaa asiaan kuin mitä tavislääkäreillä on antaa. Esim. ayurveda-konsultaatio (en ole vielä käynyt, mutta aion mennä), missä suolisto on hyvinvoinnin kehto. Googlaa hiivasyndrooma, myös englanniksi, sen olemassaoloahan ei kululääketiede allekirjoita. Tietoa löytyy paljon. Loppu on itsestä kiinni.

Tsemppiä sulle, tiedän niin miltä sinusta tuntuu.

Vierailija
13/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda ehkäisyksi pelkkä kondomi äläkä käytä mitään hormonaalista ehkäisyä.

Käytetään lähes aina kondomia (tyyliin 95% kerroista). Eipä meillä tosiaan sitä seksiä kyllä edes nykyään ole kovinkaan paljoa, tulehduksia on saattanut tulla myös täysin seksittöminä kausina.

E-pillereitä käytän ja merkkiä vaihdettu useasti. Jossakin vaiheessa lopetin ja olin 8kk ilman. Puhkesi uudelleen teini-iässä vaivannut erittäin paha hormonaalinen akne johon ei tehoa mikään muu kuin e-pillerit. Toki tässä nyt sitten on sellainen valinta että kärsinkö mielummin sitten jatkuvista alapää vaivoista vai todella pahasta aknesta. Roa kuuri siihen akneen pitäisi sitten syödä jos pillerit lopettaa ja lääkäri sanoi että sekin kuuri saattaa altistaa hiivatulehduksille koska paikat kuivuu niin järjettömän paljon. Kai tässä täytyy tosiaan nyt alkaa sitten tosissaan harkita sitä pillerien lopettamista ja taistella sitten seuraavaksi aknen kanssa ja kuluttaa rahansa siihen. E-pillerit on muuten aina sopineet hyvin ja auttaneet esim myös epäsäännölliseen kuukautiskiertoon.

Olen syönyt suun kautta otettavan hiivalääkekuurin jo monta kertaa tuommoisena pidempänä/useammin otettavana, viime kesänä sen puoli vuotta, joinakin kertoina kuukauden tai pari. Auttaa sen kuurin ajan/tai pitää oireet lievempinä ja palaa aina jossakin vaiheessa sitten taas takaisin.

Jäkälästä en tiedä mutta ainakin papa koe, bakteeriviljelyt yms testit on monesti otettu jossa poissuljettu mm.bakteerivaginoosi tai muunlaiset tulehdukset. Tuota koko kehon hiivaa olen itsekin miettinyt mutta en ole ottanut kenenkään lääkärin kanssa puheeksi.

Vierailija
14/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla e-pillerit aiheutti jatkuvan hiivakierteen. Ei käsittääkseni mitenkään epätavallista. Ei ole ollut hiivaa pillereiden lopetuksen jälkeen. Lopeta ihmeessä.

Vierailija
15/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtalo on minunkin toverini.

Vierailija
16/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös e-pillerit oli syypäänä jatkuvaan kierteeseen. Sain kierteen takia vulvodynian/vestibuliitin. Eli lopeta ne pillerit. Hormonaalinen akne on vaikea taltutettava, mutta kokeileppas maitotuotteiden lopettamista (myös vehnä pois). Minulla väheni hormoninäppylät maidon lopettamisen myötä, vei toki aikansa. Suosittelen myös pelkkiä luonnollisia ainesosia sisältäviä pesuaineita kasvoille, esim. dr. hauschka ja Madara. Etenkin madaran kasvovesi aamuin illoin pesun jälkeen on antanut ison avun. Sinkki- ja magnesiumlisä, omega, vehnänalkioöljy: limakalvoja ja ihoa vahvistamaan. Lisäksi juo karpalo- tai puolukkamehua, syö mustikoita, etsi joku maitohappolisä, esim. hapankaali tai joku muu fermentoitu tuote: nämä edistävät hyvien bakteerien kasvua, mikä vähentää hiivaa. Voi olla että hiivan kasvu on lisääntynyt muuallakin elimistössäsi. Mutta ihan ekana pillerit pois!

Vierailija
17/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tuo sitten johtuu? Minä teen kaiken väärin (tekokuitualkkarit myös yöllä jalassa, sokeria käytän, ja mitä kaikkea tuossa listassa olikaan) eikä koskaan ole ollut hiivatulehdusta. Kaipa se sitten minunkin vielä iskee, nyt olen 42v. Tuntuu että kaikilla se on ollut.

Vierailija
18/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jo joku (51.v) sanoi tuosta suolistosta. Hiivasyndrooma voi olla myös täysin harhaanjohtava "diagnoosi" vaan se voi olla myös oire. Monesti nuo kulkee ihan käsikädessä, hiivat, masennus, akne ja saattaapa olla mukana vielä närästys ja nivelkivut.

Aloittaja mainitsi myös tuon aknen. Kannattaa huomioida sekin että akne pysyi kurissa pillereillä, eli pillerit ns. piti piilossa oireet mutta pillereiden lopettaminen ei aiheuta aknea. Kannattaa ottaa ihan täysi suoliston hoito kuuri ja parin kk kuluttua huomaatte varmasti että nuo kaikki lähtee. SCD ruokavalio on hyvä eliminaatiodieetti, googlettakaa tuo. Voi olla että kyseessä on pelkästään viljat, mutta voi olla muutakin joten suosittelen tuota SCD:tä alkuun vaikka valtavalta muutokselta tuntuu. Huomaatte jo parissa vk tuon hiivan helpottamisen. Kohta voi jättää mahdollisesti masennuslääkkeet ja aknekin paranee. Voi myös olla ettei kyse ole mistään varsinaisesta allergiasta, suolisto on vain todella huonossa kunnossa ja sen täydelliseen toipumiseen voi mennä 1-2 vuottakin.

Tsemppiä kevääseen ja tehkää tuo ruokavalion muutos. Keliakia testi hyvä poissulkea ennen muutosta sillä keliakia voi tehdä myös noita kaikkia.

Vierailija
19/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti näitä lähdetään miettimään väärästä näkökulmasta ja mietitään mitä ravintolisiä tarvisit lisää? Ongelma on siinä että joku sinun käyttämä ruoka tai lääke ( yleensä maito ja viljat ) ei sovi sinulle ja elimistösi reagoi noin.

Itsellä pieni lipsuminen viljojen suhteen räjäyttää heti hiivan.

Vierailija
20/45 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo no 12 kohtalotoveri.

Mullakin alkoi hiivakierre pillereistä ja vahvasta antibioottikuurista. Välillä on ollut parempia aikoja ja aloitin uudelleen hormonaalisen ehkäisyn. Siitä sitten helvetti repesi. Nyt onneksi puhutaan näistä suolistoasioista koko ajan enemmän. Voihan se olla, että sulla on ollu jo pohjalla ongelmia esim. maksan kanssa ja sen takia naama kukkii (itellänikin ollut aina aknea, paitsi silloin kun hiivaa elimistössä vähemmän). Käsittääkseni, jos maksa ei toimi kunnolla kakat tulee naamasta ulos. Suolisto ja maksa on jotenkin kombossa.  Huomaat todennäköisesti, että kun alat kokonaisvaltaisesti hoitamaan itseäsi niin aknekin vähenee.

Mulla on tällä hetkellä ruokavalio päässyt repsahtamaan ja kaikki vanhat oireet taas superaktiivisia, naama ja rinta kuin teininä ja raavin alapäätäni yökaudet. Tää on niin järkyttävää ja oon niin väsynyt tähän, että pakko tehdä taas jotain. Paneutua juurisyihin, muuten tää ei lopu. Lisää tsemiä, vaikkei jaksais.