Mitä ajattelette ihmisestä, joka jostain asiasta mielensä pahoitettuaan kieltäytyy kaikin tavoin selvittämäst sitä ja pitää mykkäkoulua?
Muuten fiksu ihminen kyseessä, mutta en tajua tuollaista käyttäytymistä. Itselläni on se asenne, että hankalistakin asioista voi aina puhua ja asiat voi puhumalla sopia ja selvittää.
Kommentit (25)
Riippuu tilanteesta. Jos kyseessä on normaali kanssakäyminen mutta henkilö on tällainen, jonka seurassa joutuu olemaan varpasillaan, kun ikinä ei tiedä mistä toinen voi pahoittaa mielensä. Henkilö voi esim. pitää mykkäkoulua, eikä myöskään kerro mikä on ongelmana. Sitten vähän ajan päästä voi taas olla niin kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan. Tämä on henkistä väkivaltaa.
Sitten taas voi olla tilanne, jossa toinen kokee, että mitään selvitettää ei enää ole. Haluaa esim. katkaista välit. Tämä ei ole silloin mykkäkoulu, vaikka toinen näin kokeekin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos kyseessä on normaali kanssakäyminen mutta henkilö on tällainen, jonka seurassa joutuu olemaan varpasillaan, kun ikinä ei tiedä mistä toinen voi pahoittaa mielensä. Henkilö voi esim. pitää mykkäkoulua, eikä myöskään kerro mikä on ongelmana. Sitten vähän ajan päästä voi taas olla niin kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan. Tämä on henkistä väkivaltaa.
Sitten taas voi olla tilanne, jossa toinen kokee, että mitään selvitettää ei enää ole. Haluaa esim. katkaista välit. Tämä ei ole silloin mykkäkoulu, vaikka toinen näin kokeekin.
Eikö tuokin ole tavallaan henkistä väkivaltaa silloin, jos se toinen osapuoli ei tiedä, miksi toinen välit haluaa katkaista? Olen ollut tuollaisessa tilanteessa ja olisin halunnut edes yhden kerran keskustella ja varmistaa, että mitä tapahtui, olisiko ehkä ollut väärinkäsitys vai mitä, voisinko pyytää anteeksi jne. Tosi epäreilu tilanne, jos ei tiedä syytä siihen, että toinen suuttuu ja katkaisee välit.
Ystäväni loukkasi minua ja kerroin hänelle, että minua loukkasi. Hän sanoi, että käsitin väärin. Kysyin, että voisiko hän kertoa, miten ymmärsin väärin. Ajattelin, että asia voidaan selvittää ja hienoa, jos ymmärsin vain väärin. Hän vastasi, että ei jaksa jauhaa siitä vaan parempi ettei enää nähdä.
Siihen loppui 20 vuoden ystävyys. Samalla ihmisellä on samankaltaisissa olosuhteissa kaatunut useita muitakin ystävyyssuhteita.
On vaikea käsittää, miksi aikuinen ihminen ei halua keskustella ja ratkaista asioita. Kyllähän kaikissa ihmissuhteissa tulee kiistoja, väärinymmärryksiä tm.
Valitettavasti on kokemusta sellaisesta. Monta vuotta kärsin ja mietin, mitä olen tehnyt väärin. Enää en jaksa. Eikä kiinnosta enää koko asia, mutta on sääli että sen pohtimiseen meni niin paljon aikaa ja voimia, kun asia ei koskaan selvinnyt, vaikka toivoin ja uskoinkin että se selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuokin ole tavallaan henkistä väkivaltaa silloin, jos se toinen osapuoli ei tiedä, miksi toinen välit haluaa katkaista? Olen ollut tuollaisessa tilanteessa ja olisin halunnut edes yhden kerran keskustella ja varmistaa, että mitä tapahtui, olisiko ehkä ollut väärinkäsitys vai mitä, voisinko pyytää anteeksi jne. Tosi epäreilu tilanne, jos ei tiedä syytä siihen, että toinen suuttuu ja katkaisee välit.
Riippuu varmasti tilanteesta. Joissakin tapauksissa syy on ehkä voitu kertoa mutta vastapuolta se ei ole miellyttänyt ja vaaditaan uutta parempaa selitystä. Tai sitten joissakin tapauksessa syytä ei yksinkertaisesti voi kertoa, jos vastapuoli on draamanhakuinen ja takertuja. Silloin voi olla parempi vain neutraalisti katkaista välit.
Oletko kysynyt häneltä syytä, tai ilmaissut että et tiedä, mitä teit väärin? Olen itse joskus poistunut jostakin porukasta melko ympäripyöreällä selityksellä, koska en ole halunnut syytellä ketään. Kukaan ei kuitenkaan ole tullut kysymään tarkennusta, joten olen olettanut, että heitä ei erityisemmin kiinnosta tietää tarkemmin tai myöskään olla enää yhteydessä.
Normaalit ihmiset normaalissa tilanteessa pystyy yleensä selvittämään asiat. Mutta silloin, jos on kyse todella hankalasta persoonasta, tai vaihtoehtoisesti sellaisesta loukkauksesta tai teosta, jota toinen ei yksinkertaisesti pysty antamaan anteeksi asia on eri.
Jokaisella on oikeus määritellä omat rajansa ja itse päättää mitkä asiat ovat selvittämisen arvoisia. Keneltäkään ei voi vaatia selitystä tai anteeksiantoa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti on kokemusta sellaisesta. Monta vuotta kärsin ja mietin, mitä olen tehnyt väärin. Enää en jaksa. Eikä kiinnosta enää koko asia, mutta on sääli että sen pohtimiseen meni niin paljon aikaa ja voimia, kun asia ei koskaan selvinnyt, vaikka toivoin ja uskoinkin että se selviäisi.
Tuo on aika itsekästä toimintaa. Viiden minuutin keskustelu jo voisi selventää asian, eikä viisi minuuttia ole keneltäkään mitenkään pois. Mutta jos ei edes tämän vertaa voi tulla vastaan, niin kyllä se on jo tahallista ilkeyttä. En ymmärrä, miten toinen ei voi ymmärtää, miten paljon toinen voikaan kärsiä siitä, että asiat jää selvittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni loukkasi minua ja kerroin hänelle, että minua loukkasi. Hän sanoi, että käsitin väärin. Kysyin, että voisiko hän kertoa, miten ymmärsin väärin. Ajattelin, että asia voidaan selvittää ja hienoa, jos ymmärsin vain väärin. Hän vastasi, että ei jaksa jauhaa siitä vaan parempi ettei enää nähdä.
Siihen loppui 20 vuoden ystävyys. Samalla ihmisellä on samankaltaisissa olosuhteissa kaatunut useita muitakin ystävyyssuhteita.
On vaikea käsittää, miksi aikuinen ihminen ei halua keskustella ja ratkaista asioita. Kyllähän kaikissa ihmissuhteissa tulee kiistoja, väärinymmärryksiä tm.
Itse en jaksanut tekohengittää ystävyyssyhdetta samantapaisen jutun jälkeen. Siinä oli pohjalla niin paljon muutakin, ja tämä viimeinen vain katkaisi kamelin selän. Enkä jaksanut ruveta käymään niitä kaikkia juttuja läpi ja ruveta vatvomaan niitä. Se oli vain adios amigo! Kyllä helpotti päästä eroon tyypistä.
Kamelin selkä katkesi minullakin erään entisen kaverin kanssa. Olin jo niin kauan sietänyt tältä ”kaverilta” kaikenlaista (itseni ja muiden) arvostelua ja pätemistä, että lopulta en enää vain jaksanut vaan viimeisen erimielisyytemme jälkeen mykistyminen ja haihtuminen tuntui parhaalta ratkaisulta.
Kyseessä oleva ihminen jäi jankkaamaan asiasta kuin asiasta aina, jos joku oli eri mieltä hänen kanssaan. Hänen kanssaan oli todella ikävä keskustella, koska hän ei yhtään ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää esimerkiksi erilaisia elämäntapoja, vaan oli sitä mieltä, että hänen tapansa tehdä asioita oli ainoa oikea. Hän monesti painotti, kuinka tekee tämän ja tuon asian itse tällä tavalla, koska hänestä se tapa on oikein.
Olen itse aika rauhaa rakastava ja suvaitseva luonne, mutta tunsin aina, etten voi olla oma itseni hänen seurassaan. En lopulta enää useinkaan viitsinyt sanoa mielipidettäni ääneen, jos arvelin sen poikkeavan hänen mielipiteestään, koska en jaksanut siitä seuraavaa jankkaamista. Ei kai tuollaista kaveruutta lopulta kukaan kauan jaksa.
Miksi pahoitit hänen mielensä? Miksi et ajatellut asiaa ennenkuin teit niin? Vai oletko edes varma, että olet pahoittanut hänen mielensä? Jospa hän ei vaan halua olla enää kanssasi tekemisissä yhtään enempää kuin on aivan pakko? Ei saa seurastasi itselleen mitään iloa? Olet muuttunut hänelle merkityksettömäksi tai ehkä et ole koskaan ollutkaan hänelle merkityksellinen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pahoitit hänen mielensä? Miksi et ajatellut asiaa ennenkuin teit niin? Vai oletko edes varma, että olet pahoittanut hänen mielensä? Jospa hän ei vaan halua olla enää kanssasi tekemisissä yhtään enempää kuin on aivan pakko? Ei saa seurastasi itselleen mitään iloa? Olet muuttunut hänelle merkityksettömäksi tai ehkä et ole koskaan ollutkaan hänelle merkityksellinen?
Juuri noihin kysymyksiin tämä vaitelias vatipää voisi vastata, muttei vastaa. Johtuuko se siitä, ettei hän
1) osaa puhua
2) ei hallitse tunteitaan voidakseen puhua
3) haluaa harjoittaa henkistä väkivaltaa mykkäkoululla
4) on minun eksäni?
Nämä mykistelijät eivät ilmeisesti tajua, että kieli on se tapa, jolla tietoa siirretään ihmispäiden välillä. Telepatia ei vieläkään toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noihin kysymyksiin tämä vaitelias vatipää voisi vastata, muttei vastaa. Johtuuko se siitä, ettei hän
1) osaa puhua
4) on minun eksäni?
Nämä mykistelijät eivät ilmeisesti tajua, että kieli on se tapa, jolla tietoa siirretään ihmispäiden välillä. Telepatia ei vieläkään toimi.
Miksi et voi vain hyväksyä, että hän ei halua olla enää kanssasi tekemisissä? Olipa syy mikä tahansa, hän on päätöksensä tehnyt ja piste. Jatka sinä omaa elämääsi ja hän jatkaa omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) osaa puhua
4) on minun eksäni?
Jos se on sun eksä, niin jätä nyt jo se rauhaan ja siirry elämässäsi eteenpäin. Eksät on eksiä syystä, eikä niitä pidä roikottaa mukana jos ei ole yhteisiä lapsia. Move on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä sun kommenttisi oli varsin hyvä ja myös osoittaa, miksi jotkut eivät halua vatvoa asiaa enää jälkikäteen. Yleensä kun näillä perusteluja haluavilla on halu jatkaa suhdetta edelleenkin ja siitä taas tulee tälle toiselle osapuolelle aika kiusaantunut olo, kun toisella ei vaikuta olevan minkäänlaista itsekunnioitusta vaan hän haluaa tietää, voisiko hän tehdä vielä jotain, jotta suhde jatkuisi. No ei voi, kun toinen ei enää halua suhteen jatkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) osaa puhua
4) on minun eksäni?
Se johtuu siitä ettei hän halua. Hän ei halua kertoa. Hän ei halua sinun tietävän. Hän ei halua väitellä. Hän ei halua selitellä, Hän ei jaksa kuunnella vastauksiasi. Häntä ei enää kiinnosta. Asialla ei ole enää hänelle merkitystä. Hänellä on muuta tekemistä. Hän ei halua junnata samoissa asioissa. Kuulut menneisyyteen ja sinun halutaan pysyvän siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) osaa puhua
4) on minun eksäni?
Se johtuu siitä ettei hän halua. Hän ei halua kertoa. Hän ei halua sinun tietävän. Hän ei halua väitellä. Hän ei halua selitellä, Hän ei jaksa kuunnella vastauksiasi. Häntä ei enää kiinnosta. Asialla ei ole enää hänelle merkitystä. Hänellä on muuta tekemistä. Hän ei halua junnata samoissa asioissa. Kuulut menneisyyteen ja sinun halutaan pysyvän siellä.
Aamen!
Riippuu tietenkin tilanteesta. Itse olen ottanut etäisyyttä porukkaan, jossa yksi oli narsisti ja manipuloi kaikkia muita. Ne muut olivat niin sokeita asialle ja tilanteille, että olisi ihan turhaa lähteä puimaan asiaa. Narsistin kanssa kilpasille lähtö on loputon suo, ja asiantuntijat suosittelevat että paras tapa on häipyä kuviosta ja pitää hiljaisuutta. Ehkä narsistin ympärillä olevat ihmiset sitten joskus avaavat silmänsä, ehkä ei. Keskusteluun olen valmis, jos joku aidosti haluaa keskustella (ei vaan että mitä kuuluu) ,mutta kumman hiljaista on ollut sieltäkin suunnasta. Eli eivät loppujenlopuksi halua kuulla minun kantaani asiasta (koska narsisti on puhunut heidät puolelleen niin taitavasti).
Minä en pahoittanut mieltäni mistään, vaan huomasin miten kiero kaveriporukka oli kyseessä ja halusin pois siitä. Usein syy kaadetaan sen lähtijän niskaan, että olisi mielensäpahoittaja tai muuta vastaavaa. Vaikka kyseessä ei ole se, vaan totuus tietyistä ihmisistä on vaan tullut tarpeeksi selkeäksi, ja ei pelkää vaihtaa maisemaa. Eikä myöskään välitä mitä ihmiset ajattelevat, tai puhuvat selän takana.
Jos toinen on juoruaja, ei hänelle voi puhua, koska juoruaa aina eteenpäin.