Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko 80- ja 90- luvuilla lihavia ihmisiä Suomessa?

Vierailija
22.04.2019 |

Ainakaan meidän luokallamme 80-luvulla ei ollut yhtään lihavaa lasta ja koko koulussa ei tainnut olla kuin yksi tai kaksi pulleaa lasta. En myöskään 90-luvulta muista moniakaan lihavia ihmisiä. Nykyisin heitä näyttää olevan paljon ihan katukuvassakin, onko asia näin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan sinä itse sen viestissäsi kerroit, että kyllä, lihavia ihmisiä oli myös männä vuosikymmenillä. Vittuako sitten kyselet?

Vierailija
2/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin oli.

Katukuvasta nykyisin näkee, kuinka valtavasti on ylipainoisia ja varsinkin ylipainoisia nuoria.

Miehissä on todella paljon lihavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina kummastuttanut tämä väite, koska omassa ikäluokassani lihavia oli peruskoulussa enemmän kuin lasteni koulussa.

Vierailija
4/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja on ollut 1940- ja 1950 luvullakin, mutta todella paljon vähemmän kuin nykyisin. 

Muistan kun äitini kertoo lapsuudestaan 1940- ja 1950 luvulla niin kyllä hänkin muistaa lihavia ihmisiä. Mutta tosi lihavat oli poikkeuksia jotka herättivät huomiota, esim. joku paikallinen nainen joka oli niin lihava että saappaistakin piti varsi halkaista että mahtuu paksuun jalkaan. Sitten isojen talojen emännissä ja varakkaissa oli jonkin verran isoja naisia, mutta se oli ihailtu ominaisuus silloin. Lehdissäkin mainostettiin tuotteita, jolla surkean näköinen laiha nainen voisi muka saada ihaillut pyöreät naisen muodot.

Itse olen ollut 1980- ja 1990-luvulla lapsi ja nuori. Kyllä muistan omalla luokalla pari ylipainoista tyttöä, joita sitten ankarasti kiusattiin asiasta. Pojistakin yksi oli vähän pyöreä, niin että oli vähän kaksois-leukaa ja tavallista lasta rotevampi. Kuitenkin suurin osa lapsista oltiin laihoja rääpäleitä nykylasten rinnalla. Aikuisissa ihmisissä kyllä oli tuohon aikaan jo lihavia jonkun verrankin. Moni äiti jäi raskauksien jälkeen hieman pyöreäksi tai jopa lihavaksi. Ja oli miehiä kaljamahalla jne. 

Vierailija
5/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lihavia on ollut jopa 60- ja 70- luvuilla. Historian kirjat kertovat että jopa sitä aiemminkin.

Vierailija
6/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti oli. Ei ehkä niin paljoa kuin nykyään, mutta kaikenikäisiä lihavia oli silloinkin.

Vierailija
7/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun puolivälissä oli ala-asteella 30 hengen luokassa 2 pulleaa lasta. Yläasteella vain yksi. En tiedä mikä on tilanne kouluissa nykyään.

Enkä kyllä muista että nuoruudessa katukuvassa olisi näkynyt yhtä paljon tukkijalkaisia lyllertäjiä kuin nykyään.  Syytän tietokoneaikaa, älylaitteita ja eineksiä.

Vierailija
8/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olin jo silloin lihava.

Vierailija
9/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lihavia. Mulla oli lievä ylipaino.

Vierailija
10/10 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoja lukijakuvia 80-luvulta katsoessa silloiset luokan 2 tai 3 isompaa lasta oli laihempia kuin nykyajan Ns. Normaalikokoiset lapset. Ei vedetty karkkia tai jättiannoksia ruokaa. Saimme liikkua itsenäisesti jalan ja pyörällä. Harrastukset liittyi ainakin osin liikuntaan. Nykyajan lapset vaan kapaloidaan avuttomiksi syöttiläiksi, joihin tungetaan ruokaa (sen vuoksi kun huono-omatunto ettei vietä muksun kanssa tarpeeksi aikaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi