Miksi pikkulapsille pitää valehdella siitä miten he ovat saaneet alkunsa??
Miksei vaan voi kertoa totuutta, että Mies työntää pippelin äidin pimppiin ja pippelistä purkautuu vauvasiemeniä. Miksi pitää valehdella että haikara toi lapsen tai äiti nielaisi vauvasiemenen???
Kommentit (36)
Tämän päälle pitää valehdella joulupukista ja tontuista - ja vieläpä taivaat ja jumalat!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina sanonut että äiti ja isi halaa oikein, oikein tiukasti ja isin vauvansiemen menee äidin kohtuun joka on mahassa.
Isompana sitten tajusi että mikä se tiukka halaus on.. Ei kukaan halua kuvitella seksijuttuja ennen kuin on valmis, eikä se isommallekaan kiva mielikuva ole.
Ja kun lapselle aikanaan luokkakavereilta selviää, että pelkkä halaaminen ei riitä lisääntymiseen, tilanne on paitsi potentiaalisesti nolo niin myös ikävä siltä kannalta, että lapsi tajuaa, että tässä on jotain mitä ei saa sanoa ääneen ja jotain mitä äiti/isi vältteli ja koki valehtelemisen arvoiseksi, joten heiltä nyt en ainakaan voi kysyä jos jokin asiaan liittyvä mietityttää.
Minä olen sanonut lapsille alusta asti, että isän pippelistä on tullut vauvansiemen, joka on kasvanut äidin vatsassa. Ja sanonut että nyt vauvansiemenet ovat isältä loppu (mies on käynyt vasektomiassa).
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina sanonut että äiti ja isi halaa oikein, oikein tiukasti ja isin vauvansiemen menee äidin kohtuun joka on mahassa.
Isompana sitten tajusi että mikä se tiukka halaus on.. Ei kukaan halua kuvitella seksijuttuja ennen kuin on valmis, eikä se isommallekaan kiva mielikuva ole.
Naapurin Jore halas äitiä oikein tiukasti.
No mäkään en ymmärrä mitään haikarajuttuja, mutta kyllä asia pitää selittää sillä lailla ikätasoisesti kuitenkin. Eli mun mielestä selityksen ei tarvi olla erityisen yksityiskohtainen ja graafinen, vaan sopivan yksinkertaistettu. Halaamisesta en itekään kyllä puhuisi, koska halaaminen on halaamista enkä halua lapsen kuvittelevan, että halaamisesta voi tulla raskaaksi. Pitää puhua sellaisin termein, ettei asia sekoitu lapsen mielessä ihan muihin asioihin, mutta kuitenkin niin, ettei tule pienelle liikaa informaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sanonut lapsille alusta asti, että isän pippelistä on tullut vauvansiemen, joka on kasvanut äidin vatsassa. Ja sanonut että nyt vauvansiemenet ovat isältä loppu (mies on käynyt vasektomiassa).
Asian selittämistä on konkretisoinut toisesta synnytyksestä tullut sektioarpi. Olen nimittäin sen takia moneen kertaan kertonut miten toinen vauva tuli ulos pimpin kautta ja toinen leikattiin vatsasta ulos, kun lapset ihmettelevät arpea. Kun puhe on luontevasti siirtynyt alapäähän, niin on ollut helppo sanoa että vauvansiemenet ovat menneet äidin vatsaan pimpin kautta.
En ymmärrä tätä vauvansiemenjuttua lainkaan. Meillä lapset on kasvatelleet tomaatteja eli on siemen + multa ja siitä tulee kasvi, jossa ei ole yhtään multaa mukana eli kasvoi se missä tahansa, siitä tulee aina se sama tomaatti toisin kuin minun lapsestani olisi tullut sama lapsi jonkun toisen naisen kanssa. Miksi siis isältä saisi vauvansiemenen, josta tulee isän toisinto, kun tosielämässä se siemen kohtaa toisen ja yhdessä ne päättävät kasvaa uudeksi ihmiseksi.
Eikö teidän lapset ole ikinä kyseenalaistaneet sitä, että he ovat isän lapsia, jotka on vain kasvaneet äidissä?
Minä kerroin lapselle asian niinkuin se on. Lapsi otti asian hyvin, mutta eskarista tuli nuhteita että meidän lapsi puhuu rumia ja on kuriton kun oli alkanut valistaa tarhatädille vastaan tämän opastaessa toista lasta asian tiimoilta kertoen haikaroista ja masutontuista?! Kielsivät minua kertomasta asiasta oikeilla nimillä ettei sanat tartu toisiin lapsiin. Puhetta oli siis ollut pimpistä ja pippelistä, siemenistä ja peräti kohdusta, hui kauhea!. Pienten lasten ei muka tarvitse tietää totuutta!.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä vauvansiemenjuttua lainkaan. Meillä lapset on kasvatelleet tomaatteja eli on siemen + multa ja siitä tulee kasvi, jossa ei ole yhtään multaa mukana eli kasvoi se missä tahansa, siitä tulee aina se sama tomaatti toisin kuin minun lapsestani olisi tullut sama lapsi jonkun toisen naisen kanssa. Miksi siis isältä saisi vauvansiemenen, josta tulee isän toisinto, kun tosielämässä se siemen kohtaa toisen ja yhdessä ne päättävät kasvaa uudeksi ihmiseksi.
Eikö teidän lapset ole ikinä kyseenalaistaneet sitä, että he ovat isän lapsia, jotka on vain kasvaneet äidissä?
Onkohan nyt vähän ylianalysointia? Enpä usko, että lapsi pelkästä siemen-sanasta tekee noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Minulle kyllä muistaakseni selitettiin ihan oikeilla termeillä, että isältä tulee siittiö joka hedelmöittää äidin sisällä munasolun, ja niistä kasvaa vauva.
Lapsille ei saa valehdella. Eli ei pidä väittää, että vauvoja tehdään halaamalla tai pussaamalla. Ihan lapselle ymmärrettävillä sanavalinnoilla vastataan lapsen kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä selität tuon asian 4-vuotiaalle?
:D
Tuli tuosta halaamisesta mieleen kuinka omalle serkulleni oli kerrottu vauvansiementen siirtyvän isästä äitiin halatessa, niin siitä lähtien hän ei antanut kenenkään halata itseään koska hän ei halunnut saada vauva tartuntaa xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nyt vähän ylianalysointia? Enpä usko, että lapsi pelkästä siemen-sanasta tekee noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Minulle kyllä muistaakseni selitettiin ihan oikeilla termeillä, että isältä tulee siittiö joka hedelmöittää äidin sisällä munasolun, ja niistä kasvaa vauva.
Eiköhän jokainen taimia kasvatellut lapsi tajua, että siemenestä tulee vain se kasvi, joka pitikin eli männyn siemenestä tulee mänty, isän siemenestä tulee samanlainen kuin isä. Ainakin oma tyttö on kyseenalaistanut päiväkodissa sen, että on kasvanut isän siemenestä äidin vatsassa, koska hän kokee olevansa tyttö ja isä on mies. Ei hän silloin voi olla siemenestä kasvanut.
Lisäksi en ymmärrä, miksi naiset vähättelevät omaa osuuttaan: isä antaa siemenen ja sitten nainen sen kasvattaa ihan kuin nainen ei antaisi yhtään mitään tähän prosessiin.
Tuli mieleen se ettei ne ala kokeilemaan sitä keskenään vaikka päiväkodissa? Lapset on niin uteliaita ettei sitä tiedä.
Koska pikkulapset eivät välttämättä sisäistä kuulemaansa ja sitten huutelevat niitä sanoja tai kertomuksia ympäriinsä. Saattaa olla äidille nolo tilanne, jos lapsi rupeaa kassajonossa selittämään kuinka isä pisti pniksensä äidin emättimeen ja nyt äidillä on lapsi mahassa.
Lisäten siihen lasten kurittomuus, huudellaan siittiöitä kahta kauheammin jos joku kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä selität tuon asian 4-vuotiaalle?
Lapsentasoisesti. Isällä on pieniä, pieniä soluja ja äidillä on omansa. Kun ne kohtaavat äidin sisällä, alkaa vauva kehittyä.
Tosin meillä ipanat leikkii mikroskoopilla ja tietää, mikä on solu.
Vierailija kirjoitti:
Koska pikkulapset eivät välttämättä sisäistä kuulemaansa ja sitten huutelevat niitä sanoja tai kertomuksia ympäriinsä. Saattaa olla äidille nolo tilanne, jos lapsi rupeaa kassajonossa selittämään kuinka isä pisti pniksensä äidin emättimeen ja nyt äidillä on lapsi mahassa.
Lisäten siihen lasten kurittomuus, huudellaan siittiöitä kahta kauheammin jos joku kieltää.
Kyllä sisäistää. Ja jos ei vanhemmat kerro, kuulevat väritetyn version joka tapauksessa jossain vaiheessa pihalla kavereiltaan. Haluatko, että lapsi kuulee elämän tosiasiat vanhemmiltaan vai joltain naapurin tenavilta?
Jos lapsi oppii, että vanhemmat valehtelee, ei hän käänny jatkossa vanhempien puoleen vaan etsii vastauksia ihan vääristä paikoista. Ja miten sujuu aikanaan murkkuiän asioista kertominen, kun aiemmin on valehdeltu tai jätetty vastaamatta kysymyksiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi siittiö olisi jotenkin kauhea sana?
Ei lapsi mene rikki asiallisesta puheesta. Sen sijaan hän jää hämmentyneeseen tilaan jos aikuinen menee vaikeaksi eikä pysty puhumaan lapselleen tai alkaa höpistä haikaroista.