Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajunnut puhuvani murretta, kunnes kuvasin puhelimellani videon, "juonsin" sen

Vierailija
21.04.2019 |

ja kuuntelin ja kattelin tietysti jälkeenpäin aikaansaannokseni. Jumalauta mitä satakuntalaista möngerrystä, huhhu. Ei helvetti... En kyllä kuule sitä itse kun puhun, miltä se sitten kuulostaa.

Tajuatteko te muut, että puhutte jotain murretta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tajuan. En ymmärrä miten sitä ei voi tajuta?

Vierailija
2/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama juttu! Järkytyin kun kuulin puhumaani yleiskieltä joka paljastuikin Turun murteeksi :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puheesta, mutta järkytyn joka kerta ulkonäöstäni. Vie aina pari viikkoa aikaa toipua.

Vierailija
4/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun kirjakieltä. Se ärsyttää monia. Olin naimisissa toimittajan kanssa, ja yhdessä halusimme jättää entisen kotipaikkakuntamme murteen.

Vierailija
5/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puheesta, mutta järkytyn joka kerta ulkonäöstäni. Vie aina pari viikkoa aikaa toipua.

En kuvannu sentään itseäni, en ole niin itsetuhoinen. Juonsin vaan muita kuvatessa, eli ääni kuulu- :D

ap

Vierailija
6/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvittelen puhuvani ihan neutraalia yleiskieltä, eipä taida niin olla..

Vierailija
7/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan kyllä jättää murteelliset sanat pois, mutta venyttelevälle keskipohjalaispoljennolle en oikein mahda mitään. Enkä tajunnut tätä moneen vuoteen, ennen kuin pk-seutulainen miesystävä alkoi naureskella ja matkia. :D

Vierailija
8/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan oikein tajunnut ymmärtäväni murretta ennen kuin silloinen naisystäväni sanoi mun murretta hauskaksi. Asun Keski-Suomessa, Jyväskylässä.

Vierailija
9/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon Oulusta ja puhun suomea, muut puhhuu murretta.

Vierailija
10/10 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin aina, että puhun ihan yleisellä puhekielellä eikä puheestani voi tunnistaa porilaisia juuriani millään tavalla. Inhoan Porin murretta muutenkin, ihan kamalan kuuloista mielestäni. Kunnes aloitin eräässä työssä ja heti ensimmäisenä päivänä uusi työkaveri kysyi, olenko alunperin Porista. Eli vastaus kysymykseen, en tajua, mutta joku toinen sen voi kuulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi