Mies ei huomioi minua talon ostossa
Olemme etsineet avomieheni kanssa yhteistä, omaa kotia puolisen vuotta. Alusta asti kävi selväksi, ettei minun toiveitani tai vaatimuksiani oteta huomioon talon ostossa.
Minä olen opiskelija, enkä saa asuntolainaa. Laina jää siis miehen harteille, lainatarjous on jo saatu, ja minä osallistun maksamalla miehelle muutamia satasia niin, että mies käyttää rahan lainanlyhennykseen ja muihin juokseviin kuluihin. Tällä hetkellä asumme yhdessä ja maksan puolet vuokrasta, tulevaisuudessa kikkaillaan, mutta maksan siis asumisestani ja elämisestäni talossa. Etsimme yhteistä kotia meille ja mahdollisesti tuleville lapsillemme.
Kuitenkin etsintöjen alusta asti mies on jättänyt minut ulkopuolelle. Minun ehdottamani talot tyrmätään lähes suoralta kädeltä, ja mies katselee taloja välittämättä mm. linja-autoyhteyksistä tai muista minulle hyvin tärkeistä tekijöistä. Näytöissä mies käy yksin, kuitenkin kertoen mitä kiinteistöä on menossa katsomaan.
Minua ei siis huolita näyttöön eikä mielipiteelläni ole tämän talon valinnassa merkitystä.
Onko miehelläni oikeus tällaiseen käytökseen, koska hän on lainan ottaja ja paperissa lukee hänen nimensä? Onko minulla oikeutta väittää tällaista käytöstä epäoikeudenmukaiseksi, onhan kyseessä kuitenkin minunkin kotini..?
Mielipiteitä?
Kommentit (81)
Antaisiko aloittaja itse maksumiehen roolissa toisen ihmisen päättää sijoituksestaan? Aivan.
Mieshän on ostamassa itselleen taloa omalla lainallaan. Itse en kyllä enää tuossa vaiheessa lähtis sinne taloon asumaan ja maksamaan kuluja ja kerryttämään miehelle omaisuutta vaan alkaisin katselemaan omaa asuntoa. Teidän suhteella ei ole tulevaisuutta.
Miksi ihmeessä talo on pakko ostaa nyt kun olet vielä olet opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
No mutta maksanhan minäkin, en vaan lainan muodossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika!
Vuosi 2009 soitti ja pyysi meeminsä takaisin.
Älä vaan tee sille lapsia. Kuulostat ihan kuin joltain alivuokralaiselta ja mies on hyvin itsekäs.
Jos on yhteinen asunto (omistat osuutesi), kuuluu sinullekin valintaan osallistuminen.
Jos äijä etsii taloa vain itselleen ja tulevalle perheelleen, ei vaikuta siltä, että kuuluisit hänen tulevaisuuden suunnitelmiinsa.
Vuokra-asunnon saat varmaan yhtä edullisesti muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
Ap
Ethän maksa.
Kuulostaa siltä, että ette ole olleet yhdessä kovin pitkään ja sinä oot jotain 22v ja mies 35v eikä jaksa odottaa, että aikuistut ja alat osallistua perheen kuluihin enemmän kuin opintorahasta irtoavan parin sadan euron verran.
Huono homma. Talo pitää hankkia yhdessä, pitää ottaa huomioon bussiyhteydet, päiväkodit ja koulut.
Sanot miehellesi että et ole varma voitko lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
Ap
Muista myös se, että maksat miten paljon tahansa, mitään et omista.
Siinä kohtaa kun ero tulee, sinä jäät tyhjän päälle.
Noin muuten: jos kyse on siitä, että mies ostaa ykskn, mutta talo on tulossa teille myös hänen mielestään niin on todella erikoista käytöstä. Vaikuttaa siltä, että etsii taloa vain itselleen. Näköjään maksajaksi kelpaat, mutta näinköhän pitkäksi aikaa...
Älä todellakaan lähde maksamaan miehelle lainalyhennyksiä jos sinun nimeäsi ei ole talon kauppakirjoissa missään! Ja tuolla käytökselläänhän mies todella selkeästi osoittaa, että omaa taloaanhan se etsii, ei yhteistä. Vakavan keskustelun paikka.
Siis tuleeko sinun nimi kauppakirjaan vai miehen vaan kun laina hänen nimissä? Jos ei tule ja maksat sitä niin ei hyvältä kuullosta. Mieti vielä kerran.
Eiköhän aloittajakin tule vaihtamaan miestä lennossa, kunhan on saanut siipeiltyä miehen lompakolla opiskelujensa ajan. Kyllä teidät tunnetaan.
Annan tälle 4/5. Muutamia tärppejä näppärästi sijoiteltuna, että mammat innostuu kommentoimaan. Mahdollisuus liekkiketjuun.
Pisteitä pudotti aika usein jo palstalla kaluttu aihe ja veikkaan, että vastauksetkin ovat toisintoa jo useista aiemmista ketjuista.
Eli aikalailla kehityskelpoinen provonkehittelijä olet, tsemppiä tulevaisuuteen palstalla!
On ostamassa taloa itselleen ei teille molemmille, selvä asia. En maksaisi mitään enkä muuttaisi siihen taloon.
Ei kuulosta yhteisen tulevaisuudenbrakentamiselta. Ostakaa asunto yhdessä (50/50) tai sitten asukaa erillään. Muuten tulee ongelmia. Ainakaan lapsia ei kannata tehdä tuollaiseen kuvioon, missä mies omistaa asunnon.
No saisi mies muuttaa sitten yksinään ja sinä etsit itsellesi mieluisen asunnon.