YLE: Kasteperinteet eivät enää kiinnosta vanhempia
https://yle.fi/uutiset/3-10742711
Erittäin hyvää ja tervettä kehitystä! Viattomien lasten aivopeseminen jumalakulttien jäseniksi on mielestäni törkeää pahoinpitelyä ja siitä pitäisi rangaista ottamalla lapset pois + 10 vuotta linnaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kun katson tässä omaa vastasyntynyttä tytärtäni niin kyllä pahaa tekee ajatella, että joku omalleen lapselleen valehtelee jotain jostain jeesuksista yms sairailla pelotteluilla aivopesee.
Luterilaisuudessahan Jumala tai Jeesus eivät ole mitenkään pelottavia hahmoja, ei niillä oikein voi pelotella mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää vain sitä tietä äkkikuiluun... Ei oikeastaan kiinnosta, miten teille käy. Kiittämättömät maailmankansalaiset omassa tunnossaan. Ei mitään uutta taivaan alöla.
Ihanan kristilinen asenne. :D Sellaisia te olette. Te uskovaiset. Toivomassa muille pahaa.
Minä en ole noin ilkeä ja voin kertoa, ettei siellä ole mitään äkkikuilua. Ei taivasta, ei helvettiä, vaan aivan toisenlainen todellisuus. Kannattaisi tutustua joskus hiukan muuhunkin kuin rivipappien soopaan. Osa papeista toki tietää näistä "salaisuuksista" enemmänkin.
Jumala rakastaa meitä niiiin paljon, että syntiinlankeemuksen, inhimillisen erehdyksen, takia järjesteli ikuisen kidutuksen. Tai siis joo, saatanaa ja hänen enkeleitään vartenhan se oli, mutta lankeemuksen jälkeen sinne kuuluu ihminenkin.
Viattomana "vasten tahtoasi" tänne synnyt ja jos esim muslimiperheeseen ja eri kulttuuriin synnyt huonolla säkällä, niin voivoi, hel vetissä palat koko ikäsi senkin s aastainen p aska!
Herätkää nyt jumaliste.
YLIKAIKEN OIKEUDENMUKAINEN JA RAKASTAVA JUMALA EI JÄRJESTELE MITÄÄN IKUISTA KIDUTUSTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisille luettavaa:
https://cdon.fi/kirjat/yuval-noah-harari/sapiens-40199628
Tuon jälkeen jos vielä uskoo Jeesukseen, niin ok.
Olen uskovainen evoluution kannattaja
Tuo on vähän kuin sanoisi olevansa vihreä persu.
Eikä ole. Uskominen ei tarkoita sitä, ettenkö uskoisi älykkääseen suunnitteluun. Miksi Jumala ei käyttäisi evoluutiota? Ei voi ymmärtää. Juuri niin tekisin itsekin vastaavassa tilanteessa.
"Älykäs suunnittelu" on kyllä terminä semmoinen ihmiskunnan narsismin multihuipentuma, ettei ole tottakaan. Ricky Gervais hienosti sanoo, että ihmisellä kun ei ole aavistustakaan niistä lukemattomista muista suunnista, johon ihminen olisi voinut kehittyä, niin on hölmöä ihastella että aijettä onpa hyvää suunnittelua kun ihminen on juuri tällainen kuin on.
Suosittelen Richard Dawkinsin tuotantoa, jos jaksaa höpistä, miten on "evoluutioon uskova kristitty". Kaikkea jaskaa sitä.
Excuse me, mutta nämä kommentit kuulostavat lähinnä sitä, että kristittyjä nyt ei haluta päästää samaan tieteelliseen pöytään istumaan, koska se tekisi tyhjäksi totutun jaottelun uskovaisiin ja tieteelliseen maailmaan. Ilmeisesti ottaa liiaksi luonnolle, että tiede voisi olla sopusoinnussa uskonnon kanssa - MITÄ SE ON.
Voihan ne olla sopusoinnussa, mutta sitten se uskonto on jotain muuta kuin kristinuskoa. Jännä miten täällä niin monella on oma henkilökohtainen määritelmänsä tietyn uskontokunnan opeista.
Vierailija kirjoitti:
Meille kun uskovainen anoppini alkoi lässyttää, että kai te pidätte ristiäiset niin sanoin, että pää kiinni ei pidetä yhtään mitään. Ilmoitetaan nimi sitten kun on keksitty ja maistraattiin ilmoitettu. Tässäkin säästää rahaa, hermoja ja aikaa.
Kaste ja ristiäiset ovat eri asia, eikä kaste liity nimenantoon mitenkään. Eikä vie rahaa, hermoja eikä suuremmin aikaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä, mutta itseäni kammottaa usein sekä uskovaiset että uskonnottomat. Monissa uskovaisissa kammottaa aggressiivisen sokea usko siihen että juuri omat uskomukset ovat 100% oikeassa, mutta monissa uskonnottomissa kammottaa yhtä aggressiivinen näköalattomuus, mielikuvituksettomuus ja kyvyttömyys henkisten asioiden pohdintaan.
Tästäpä olen päätellyt, ettei ongelma ole uskonto tai sen puute ensinkään, vaan noiden ihmisten perusluonne. Aggressiivinen, itseriittoinen ja kapeakatseinen ihminen on yhtä karmeaa seuraa kummassakiin ääripäässä.
"Henkisten" asioiden pohdinta on turhaa, koska mitään henkimaailmaa ei ole olemassa. Turha vaatia älykkäämpien ihmisten käyttävän aikaa johonkin höpönpöppöön.
Vierailija kirjoitti:
Kun katson tässä omaa vastasyntynyttä tytärtäni niin kyllä pahaa tekee ajatella, että joku omalleen lapselleen valehtelee jotain jostain jeesuksista yms sairailla pelotteluilla aivopesee.
Tämä. Itse uskovaisessa perheessä kasvaneena ahdistavinta on ollut se pelottelu, mitä tässä muka pitäisi pelätä? Ainainen häpeän ja syyllistäminen ilmapiiri joka on läsnä ikäänkuin "kaikkialla" niin vanhemmilta kuin sisaruksilta tämän mukaan saatu kohtelu. En yhtään ihmettele että minusta on tullut tällainen kuin nykyään olen. Paljon olen joutunut tekemään töitä sen eteen jotta voin olla "normaali". Rakastakaa lapsianne ehdoitta, pyydän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisille luettavaa:
Eikä ole. Uskominen ei tarkoita sitä, ettenkö uskoisi älykkääseen suunnitteluun. Miksi Jumala ei käyttäisi evoluutiota? Ei voi ymmärtää. Juuri niin tekisin itsekin vastaavassa tilanteessa.
"Älykäs suunnittelu" on kyllä terminä semmoinen ihmiskunnan narsismin multihuipentuma, ettei ole tottakaan. Ricky Gervais hienosti sanoo, että ihmisellä kun ei ole aavistustakaan niistä lukemattomista muista suunnista, johon ihminen olisi voinut kehittyä, niin on hölmöä ihastella että aijettä onpa hyvää suunnittelua kun ihminen on juuri tällainen kuin on.
Suosittelen Richard Dawkinsin tuotantoa, jos jaksaa höpistä, miten on "evoluutioon uskova kristitty". Kaikkea jaskaa sitä.
Excuse me, mutta nämä kommentit kuulostavat lähinnä sitä, että kristittyjä nyt ei haluta päästää samaan tieteelliseen pöytään istumaan, koska se tekisi tyhjäksi totutun jaottelun uskovaisiin ja tieteelliseen maailmaan. Ilmeisesti ottaa liiaksi luonnolle, että tiede voisi olla sopusoinnussa uskonnon kanssa - MITÄ SE ON.
Voihan ne olla sopusoinnussa, mutta sitten se uskonto on jotain muuta kuin kristinuskoa. Jännä miten täällä niin monella on oma henkilökohtainen määritelmänsä tietyn uskontokunnan opeista.
Miten niin ovat jotain muuta? Jos tarkoitetaan kristinuskolla Jeesuksen puheisiin ja tekoihin perustuvia asioita, eivät ole mitenkään ristiriidassa tieteen kanssa. Jeesus ei ole ikinä sanonut mitään, mikä sotisi tieteen lainalaisuuksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian vierestä, mutta itseäni kammottaa usein sekä uskovaiset että uskonnottomat. Monissa uskovaisissa kammottaa aggressiivisen sokea usko siihen että juuri omat uskomukset ovat 100% oikeassa, mutta monissa uskonnottomissa kammottaa yhtä aggressiivinen näköalattomuus, mielikuvituksettomuus ja kyvyttömyys henkisten asioiden pohdintaan.
Tästäpä olen päätellyt, ettei ongelma ole uskonto tai sen puute ensinkään, vaan noiden ihmisten perusluonne. Aggressiivinen, itseriittoinen ja kapeakatseinen ihminen on yhtä karmeaa seuraa kummassakiin ääripäässä.
"Henkisten" asioiden pohdinta on turhaa, koska mitään henkimaailmaa ei ole olemassa. Turha vaatia älykkäämpien ihmisten käyttävän aikaa johonkin höpönpöppöön.
Tutustuppa esim. Edgar Caseyyn. Siis oikeasti tutustu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse uskovaisessa perheessä kasvaneena ahdistavinta on ollut se pelottelu, mitä tässä muka pitäisi pelätä? Ainainen häpeän ja syyllistäminen ilmapiiri joka on läsnä ikäänkuin "kaikkialla" niin vanhemmilta kuin sisaruksilta tämän mukaan saatu kohtelu. En yhtään ihmettele että minusta on tullut tällainen kuin nykyään olen. Paljon olen joutunut tekemään töitä sen eteen jotta voin olla "normaali". Rakastakaa lapsianne ehdoitta, pyydän.
Olen itsekin kasvanut uskovaisen pelottelun alla, pelännyt niin perkeleesti, ja silti en pidä sitä kattavana kuvana uskonnosta, koska olen kuitenkin älykäs ihminen, joka pystyy katsomaan yksittäisten ihmisten vouhkaamisen yli. Tajuan myös sen, että toisaalta vastakohta on ihan yhtä lailla epäterve, eli että saa tehdä ihan mitä tahansa eikä silti tarvitse pelätä yhtään mitään. Sehän on sosialistinen utopia, jota en todellakaan kannata. Totuus on jossain näiden kahden välissä, jolloin ihminen joutuu pysymään teoilleen ja motiiveilleen hereillä sen sijaan että menisi autopilotille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkon jäsenmäärä tulee kyllä seuraavan kymmenen vuoden aikana romahtamaan totaalisesti, kun kirkkoon kuulumattomat saavat kirkkoon kuulumattomia lapsia. Elämä voittaa!
Ei romahda. Kirkot vain vaihtuu.
Romahtaa. Uskonnottomuus on nopeiten kasvava vakaumus, jos sitä nyt voi sanoa vakaumukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhunut henkimaailmasta, vaan ihmisten henkisestä puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisille luettavaa:
Ristiriidassa Raamatun kanssa.
Miten on ristiriidassa? Luetko Raamattua kuin täysi pölkkypää, kenties? Mielestäsi kirja on tarkoitettu pölkkypäille, kenties?
Raamatussa on luomiskertomus. Tai oikeastaan kaksi, jotka ovat vieläpä keskenään ristiriidassa. Äläkä ala paasaamaan mitään jostain "tulkitsemisesta". Että kuinka yksi päivä onkin miljardi vuotta jne lol.
Kaikkivaltias Jumala ei edes käyttäisi evoluutiota vaan loisi sormia napsauttamalla kerrasta täydellistä kamaa - ja ihminenhän on kaukana täydellisestä. Kun minä teen jotakin, teen sen valmiiksi enkä ala kehitellä jotain monimutkaista evoluutiomekanismia joka tekee työni. Luonto toimii näin, ei Jumala.
Isompi looginen ongelma on sitten se, että kristinuskossa Jumala "pelastaa" itse viallisiksi luomiaan ihmisiä itse keksimältään synniltä ja helvetiltä. Saatanakin on Jumalan luoma. Kaikkivaltias on luonut kaiken ja hallitsee kaikkea, paitsi ettei kuitenkaan. Kristinuskon skenaario on sellaisessa loogisessa umpisolmussa, että pää hajoaa kun minuutinkin tätä pohtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhunut henkimaailmasta, vaan ihmisten henkisestä puolesta.
Tuossa aiemmin mainitussa Sapiensissa tuodaan uskonto ja tiede yhteen. Ei helvetti...tästäkin keskustelusta olisi voinut jättää 99% pois jos kaikki olisivat lukeneet tuon. Mielestäni yksi kovimmista kirjoista mitä tällä hetkellä on kirjoitettu ja muuttaa kyllä lukijan maailmaa pysyvästi.
Miten on ristiriidassa? Luetko Raamattua kuin täysi pölkkypää, kenties? Mielestäsi kirja on tarkoitettu pölkkypäille, kenties?