Paljonko laitatte rahaa säästöön v. 2019?
Itse laitan 200e/ kk + mikrosäästän korttimaksuissa sekä bonukset. Vuoden lopussa rahaa on säästetty 3360e😊. Tällä hetkellä jo 1760e.
Kk-palkkani on n. 2500-2600e brutto, eli n. 2000e käteen. Lisäksi lapsilisä 137e, elatusmaksu 200e ja as.tuki 180e. Vuokra 900e. Olen aika kova hassaamaan rahaa——Pitäisikö minun pystyä säästämään enemmän?
Kommentit (26)
Tammi-huhtikuussa laitoin 1000 e/kk plus korttimaksubonukset, jokaisesta korttimaksusta siirtyy 2 e säästötilille. Nyt olen graduvapaalla enkä saa palkkaa touko-kesäkuussa, eli näinä kuukausina ainoastaan ASP-tilille ja rahastoihin säästötililtä siirto, eli periaatteessa en säästä yhtään lisää, siirrän vain rahan sijaintia. Heinä-elokuussa palaan samaan 1000 e/kk säästöön, sitten syys-lokakuussa olisi tarkoitus ostaa asunto, joten 500 e/kk-ASP-säästäminen jää pois, mutta toisaalta asumiskulut kasvavat luultavasti jonkin verran. Loppuvuodesta varmaan koitan kasvattaa rahastoihin menevää pottia, kun ASP-säästämisestä vapautuu rahaa. Toisaalta täällä vuokra-asunnossa on menty vuosikaudet vähän sellaisella irtaimella mitä on satuttu jostain saamaan ja haalimaan, joten en aio tuntea huonoa omatuntoa, jos ostan uuteen kotiin haaveilemani ruokapöydän ja -tuolit. Niihin menee pari tonnia, tai toisaalta tuoleja voisi kyllä ostaa vaikka yhden kuukaudessa, niin ei tarvitsisi säästöistä tinkiä.
Kaikki mitä jää yli, menee säästöön. Tällä hetkellä noin 300 euroa kuussa. Laitoin juuri vähän isomman potin säästöjä (6000 euroa) sijoituksiin. Jatkossa jatkan tuolla noin 300 euroa. Saan silti lyhennettyä lainoja hieman ylimääräistä. Toki jos jotain yllättävää tulee (esim. joku kodinkone posahtaa), niin sen kuukauden säästöt jää kyllä käyttöön. Lisäksi varmasti osa ylimääräisistä lyhennyksistäkin. Kun tuo 300 on nykypäivänä sellainen summa, ettei silläkään tahdo saada mitään isompaa hankittua (kuten just tuo pesukone esimerkiksi). Kamalan kallista ja eläkkeet tuottaa huonosti, pakko koittaa tehdä edes jotain että on sitten joskus millä elää.
25k€ säästöön tänä vuonna.
T Vanhempien luona asuva töissäkäyvä nuori.
Vähintään 15 000 pitäis olla tilillä remonttia varten vuoden lopussa, siis mulla. Miehen säästöt erikseen.
Pieni/keskituloiseksi sika paljon saat kuussa säästöön.