Miksi ei tunnusteta sitä, että yksi suuri suu mielenterveysongelmiin on, että ei ole rahaa matkustaa minnekään?
Aina on vain kotona oltava. Miksi ei tueta matkustamista terapioiden sijasta? Ihmiset tervehtyisivät itsestään, jos saisivat vähän vaihtaa maisemia hetkeksi. Köyhille perheille on toki systeeminsä, mutta kuka muistaa yksinäistä työtöntä? Häpeä että Notre Damelle riittää kyllä rahaa. Se ei ole ihminen, pahainen kirkko vain.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin persaukinen, tuskin haluaisin matkustaa minnekään. Ei ulkoimaillakaan ole kivaa jos joutuu venyttämään penniä koko matkan ajan. Joku jo ehdottikin luontomatkailua kotimaassa, se on köyhälle (ja rikkaallekin) paras vaihtoehto.
Ja vitut!
Tästä paskan ilmaston holhousyhteiskunnasta vaan pitää päästä aina väliilä pois -kauas pois!
Mt-ongelmien hoidossa matkustamalla on vain yksi ongelma -pää kulkee mukana.
En usko, että matkustelun puute aiheuttaisi mielenterveysongelmia. Ihan pieni järjen hiven tässä väitteessä kuitenkin on.
Jokainen tarvitsee keinon rentoutua ja nollata, joillekin se voi olla matkustelu, toisille metsäretki, lemmikit, käsityöt tai musiikki. Toipumisen aikana on tärkeää löytää itselle mielekkäitä asioita, vaikka ne ei sinänsä ongelmia poistakaan.
Eli pitäisi päästä valtion tuella köyhempien maiden asukkaiden passattavaksi?
Tavallaan olen samaa mieltä ap:n kanssa
Irrottautuminen arjesta, lämpö ja aurinko on parasta lääkettä kaikkeen kurjuuteen! Omalla kohdallani 24/7 kivut hellittää vasta kun lämpöä on yli 25 astetta. Suomessa siis n viikon vuodessa.
Mutta joo, jokaisen pitäisi silti pystyä matkustamaan omalla rahalla.
Mielenterveysongelmiahan oli kaikilla vielä 1700-luvulla, koska silloin todella harva matkusti minnekään! Onneksi Suomeen on nyt saatu halki Euroopan matkanneita tervepäisiä?
Jostain luin "15 km säteestä", eli jos työikäisen elämänpiiri rajoittuu 15 päähän asuinpaikastaan, hän elää kokemuksellisesti rajattua elämää joka vuorostaan vaikuttaa mielialaan.
Omat vanhempani elävät tuollaista, joskin ovat autottomia eläkeläisiä. Kuinka isosti he valmistautuvat niihin pariin mökkiviikonloppuun (50 km päässä) joihin minulla on aikaa viedä heidät kesässä...
Ei mun mielenterveydelle oo kyllä mitään tekemistä matkustelurahan kanssa, ei oo käyny mielessäkään :O
Vierailija kirjoitti:
Metsään pääsee kuka tahansa reippailemaan koska tahansa, jos maisemia haluaa vaihtaa! Ja sitäpaitsi se tunnetusti ja tutkitusti vaikuttaa positiivisesti ihmisen mieleen ja fysiikkaan.
Onpas omituinen kommentti. Eikö käynyt mielessä, että joku on saattanut siellä metsässä käydä ennenkin? Siellä on ihan samat maisemat vuodesta toiseen. Ainakin täällä meillä päin. Ehkä jollekin kaupunkilaistollolle metsä on sitten suurikin elämys.
Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö, en usko että matkustelu niihin auttaisi. 🙄 Vihaan isoja ihmismassoja, julkisia kulkuvälineitä, hypermarketteja jne. En myöskään pidä ulkoilusta, varsinkaan mistään metsässä samoilusta. Olemme erilaisia. Viihdyn todella hyvin kotona. Jos tulee sosiaalinen olo, laitan viestiä siskolleni.
Olen tosi iloinen, ettei tarvi istua tuntitolkulla lentokoneessa päästäkseen johonkin ylitäyteen turistirysään tai katsella junttien käytöstä ruotsin/tallinnanlaivalla tai yrittää rentoutua poreammeessa, jossain meluisessa ja lapsiperheitä täynnä olevassa kylpylässä. Jotkut hei tykkää olla kotona, ja se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsään pääsee kuka tahansa reippailemaan koska tahansa, jos maisemia haluaa vaihtaa! Ja sitäpaitsi se tunnetusti ja tutkitusti vaikuttaa positiivisesti ihmisen mieleen ja fysiikkaan.
Onpas omituinen kommentti. Eikö käynyt mielessä, että joku on saattanut siellä metsässä käydä ennenkin? Siellä on ihan samat maisemat vuodesta toiseen. Ainakin täällä meillä päin. Ehkä jollekin kaupunkilaistollolle metsä on sitten suurikin elämys.
No tämäpä se vasta tollo näkemys on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut, että monelle kaupunkilaistollolle lehmä laitumella on suunnaton elämys. Sitä kuvataan, sen luokse pitää päästä portteja avaamalla (ja paeta luotaan portteja sulkematta) ja sen kanssa pitää ottaa selfie.
En tiedä haluaisiko kovin moni mielenterveyspotilas matkustaa, vaikka rahaa olisi pilvin pimein. Tai miksei, ehkä jonnekin Lappiin tms. rauhalliseen paikkaan, jossa saisi koota itsensä ja rauhoittua. Tai Norjan vuonoille yksin vaeltamaan. Mutta toisaalta näitä rauhoittumismatkoja voi tehdä melko pienellä budjetilla, esim. kansallispuistoihin, niin ei se voi olla rahasta kiinni.
Masentunut tarvitsee apua, jota ei viikon ulkomaanmatkalla saa, ulkomaan reissu olisi vain hetken "uudistus" tilanteessa ja masennus jatkuu kotiin palatessa. Masentunut ihminen, ulkoile, syö hyvin, vuorokausirytmi kuntoon, tee asioita joista pidät, tai joista olet joskus ennen masennusta nauttinut, hae ammattiapua, terapiaa ja lääkkeet tarvittaessa. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Onnibussilla pääset aika pitkälle. Maisemaa voi vaihtaa nyt keväällä fillarillakin. Itse kävelen joka ikinen päivä 8-10kilsaa ja maisemavaihtuu lenkkivalinnan mukaan. Ei minua huvita ulkomaat ja niiden tarjonta.
Ja onneksi on noi Viron ja Ruotsin laivat. Eihän ne ole kuin päivän reissuja mutta parempi kuin ei mitään. Viimeiseen 20 vuoteen lähimpänä lentokenttää olen käynyt kun bussin reitti kulki sen kautta:D Ei vaan pysty laittamaan tonnia johonkin viikon etelänmatkaan. Viikot menee töissä mutt ei jaksaisi aina viikonloppuna ja lomilla kyhjöttää samoissa nurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö, en usko että matkustelu niihin auttaisi. 🙄 Vihaan isoja ihmismassoja, julkisia kulkuvälineitä, hypermarketteja jne. En myöskään pidä ulkoilusta, varsinkaan mistään metsässä samoilusta. Olemme erilaisia. Viihdyn todella hyvin kotona. Jos tulee sosiaalinen olo, laitan viestiä siskolleni.
Olen tosi iloinen, ettei tarvi istua tuntitolkulla lentokoneessa päästäkseen johonkin ylitäyteen turistirysään tai katsella junttien käytöstä ruotsin/tallinnanlaivalla tai yrittää rentoutua poreammeessa, jossain meluisessa ja lapsiperheitä täynnä olevassa kylpylässä. Jotkut hei tykkää olla kotona, ja se on hyvä.
Etkö tunne laivamatkalla mitään iloa merimaisemien näkemisestä? Olen käynty Tukholmassa ja Tallinnassa lukuisia kertoja mutta en koskaan kyllästy katselemaan niitä laivan saapuessa satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä se vasta tollo näkemys on.
Pystytkö peruselemaan tätä nyt yhtään? Tuossa sanottiin, että jos haluaa vaihtaa maisemaa pitää mennä metsään ja minä ihmettelin, miten se on maiseman vaihtamista, jos siellä metsässä on käynyt tuhansia kertoja ennenkin. Sinusta tämä oli nyt tollo näkemys?
No ei missään nimessä enää yhtään enempää ihmismassojen päämäärätöntä vaeltamista ympäri maapalloa.
Ei tarvi mitään tehdä, ja eläke tulee tilille. En osta mitään, joten tuosta vähästäkin voi säästää. Säästää täytyy monta kuukautta, mutta on se odotuksen riemu. Leirilomille voi hakea vaikka mielenterveysyhdistyksen kautta.
Sesongin ulkopuolella, ruotsin 2 yön risteily, Viking clubilaisille voi olla jopa alle 10€.
Tosin ei tarvi lähteä kauaskaan: voit vaan kävellä eri reittiä.
Kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse.