Lastentarhaopettajiksi ei enää haluta opiskella
https://yle.fi/uutiset/3-10749196
Tavallaan tämä ammattikunta tai sen liitto tappoi itse itsensä.
Se teki ammattialalastaan niin akateemista ja hienoa että sekä itse työntekijät, siis nämä valmistuneet opettajat että asiakskunta pettyi.
Tässä on tulos.
On ehkä palattava maan pinnalle ja alettava rakentaa jälleen hyvää ja maan päällä pysyvää perusturvallista päivähoitoa.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Nuorena halusin lastentarhanopettajaksi, mutta palkka on ihan surkea. Koulutus kestää 5v ja tienaat vähemmän kuin muut opettajat tai suurin osa saman verran opiskelleista maistereista (ei lasketa tähä mukaan taiteita tai filosofiaa). :D Työmäärä on kova ja suurin osa ajasta menee paperihommiin.
Olen mieluummin sairaanhoitaja. Tienaan saman lyhyemmällä koulutuksella, voin itse päättää paljon ja missä teen töitä sh-pulan takia, työkenttä on laaja ja vaihteleva (jos ei geriatria kiinnosta niin voi siirtyä vaikka kirran tai sisätautien puolelle, jotkut jatkaa myyntihommiin lääke tai lääkintälaite firmoille).
Edelleen mieluummin työskentilisin varhaiskasvatuksessa tai opettajana (erityispedakogiikka on lähellä sydäntäni), mutta samassa ajassa voisin opiskella niin monta muuta tutkintoa ja tehdä parempaa tiliä. Pitäisi varmaa tähdätä johonkin huippukouluun USA:ssa päästäkseen hyville tuloille.
Varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto on kandidaatin tutkinto. Suorittaminen kestää kolme vuotta.
Varhaiskavatuksen maisterin tutkinto on erillinen tutkinto, jonne pitää erikseen hakea, ei kuulu automaattisesti opinto-oikeuteen. Se pätevöittää päiväkodin johtajana toimimiseen.
Tutkintoon voi sisällyttää erityispedagogiikkaa.
Lastentarhanopet eli varhaiskasvatuksen opettajat tarvitsisivat parempaa palkkaa, mutta ovat päteviä kandeina. Eli jos heidän palkkaansa nostetaan, tulee myös maisteritaustaisten luokanopejen ja aineenopejen palkkaa nostaa. Ei se mene niin, että saat saman palkan kandina vähemmällä tietotaidolla.
Ehkä moni lastenhoitaja kokee ettei heidän osaamistaan enää arvosteta. He ovat saattaneet vuosikausia suunnitella ja ohjata toimintaa, ovat pitäneet vasukeskusteluja yms. Ja nyt painotetaan siihen että vain koulutetulla lto:lla on riittävästi osaamista noihin.
Olen kohdannut lto:ta jotka vetäytyvät yksin suunnittelemaan toimintaa ja ryhmän muiden työntekijöiden tietoisuus tulevista suunnitelmista on vähäistä. Sitten on niitä lto:ta jotka arvostavat hoitajien osaamista ja työtä tehdään tiimissä jokaisen vahvuudet huomioiden. Sanomattakin on selvää kummassa tavassa hoito on laadukkaampaa...
En minä kyllä 3v opiskellut "vaipanvaihtoa" ja "kurahousujen pesemistä". Plus toinen koulutukseni eli mielenterveyshoitaja.
Mutta en myöskään sitä, että vastaan 21 eskari-ikäisen ryhmästä ns yksin, kun lto/t istuvat koneella suunnittelemassa 5h/vkossa.
Vielä olisi 25v eläkeikään, tosin olen ajatellut jääväni v.2030 eläkkeelle, kun tämä viimeisin alaa kurjistava uudistus pääsee todella vauhtiinsa (2 opea+1lh ryhmässä).
Kiitti&kuitti.
Päiväkodin "pöpölä" ja "kiljulassa" työskentely missä tahansa ammatissa on ihan kauheeta. Ymmärrän hyvin jos joku haluaa vaihtaa alaa. Itse en kestäisi päivääkään päiväkodin "paskalassa".
Elämä juoksee, kello tikittää. Se mitä ihminen tekee työkseen on suuri osa elämää, jos on vaihtoehtoja lähteä, suosittelen. Elämä on valintoja täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi surkea palkka? Alan olematon arvostus?
https://www.is.fi/suomi100/art-2000005208545.html
Sijoilla 10 ja 15...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä moni lastenhoitaja kokee ettei heidän osaamistaan enää arvosteta. He ovat saattaneet vuosikausia suunnitella ja ohjata toimintaa, ovat pitäneet vasukeskusteluja yms. Ja nyt painotetaan siihen että vain koulutetulla lto:lla on riittävästi osaamista noihin.
Olen kohdannut lto:ta jotka vetäytyvät yksin suunnittelemaan toimintaa ja ryhmän muiden työntekijöiden tietoisuus tulevista suunnitelmista on vähäistä. Sitten on niitä lto:ta jotka arvostavat hoitajien osaamista ja työtä tehdään tiimissä jokaisen vahvuudet huomioiden. Sanomattakin on selvää kummassa tavassa hoito on laadukkaampaa...
Tosiaan jos lastenhoitajan ei odotetakaan osaavan suunnitella ja ohjata toimintaa tai havainnoida lapsia ja näiden kehitystasoa, niin miksi ihmeessä siihen ammattiin sitten on parin-kolmen vuoden koulutus? Kun jollain puolen vuoden kurssillakin oppisi oikein hyvin perushoitoa ja lapsiryhmän hallintataitoja.
Olen päiväkodissa töissä ja arvostan kaikkien siellä työtä tekevien osaamista ja soisin kaikille paremman palkan.
Ikävää näissä palkkakeskusteluissa on juuri se, että monet lto:t lyttäävät hoitajien osaamista vaatiessaan opettajille parempaa palkkaa.
No meillehän on jo suuri määrä koulutettuja kasvattajia hankittu. Näille lisenssit käteen ja töihin. Ei ole fyysisestikään liian rankkaa. Mikään ei voi mennä vikaan.
Yhä useampi ihminen ei pidä lapsista ja vihaa lapsperheitä nykyään. Tulevaisuudessa lapsiperheet joutuvat itse ottamaan vastuun lastenhoidosta. Sen näkee syntyvyystilastoissa.
Tuo tulevaisuuden suunnitelma 2lto:ta + hoitaja kokoonpano ei kyllä kuulosta yhtään hyvältä.
Lasten kannalta parempi ratkaisu olisi Lto, 2 hoitajaa+ ryhmäavustaja, jolloin kaikilla olisi mahdollisuudet keskittyä siihen omaan työhön. Nykyään ryhmäavustajia on vähemmän joka taas tarkoittaa sitä että hoitajilla on tehtävänä paljon muutakin kuin lastenhoito.
Pitkästä aikaa aloitin työn päiväkodissa. Lapset on jaettu pienryhmiin. Lto vastaa omasta ryhmästään ja lh: t omistaan. Täsmälleen samaa käytännön työtä siellä ryhmässä. Jokainen myös huolehtii oman pienryhmänsä vasut. Eli täysin sama työ, mutta eri palkat. Lastenhoitaja pystyy kyllä toteuttamaan laadukkaan varhaiskasvatuksen. Sikäli voi ymmärtää lto: n turhautumisen, kun on ehkä ajatellut tekevänsä jotain erityistä. Sitten huomaakin olevansa ihan samassa asemassa kuin lyhyemmän koulutuksen saaneet.
Miksi alalle ei hakeuduta? Syynä on varmasti huono palkka, plus työolot ovat myös rankat ja kiitosta ei tule.
Sekin on ihanaa, että maksan pienestä palkastani takaisin kunnalle liki 300€ omien lasteni päivähoidosta. :'D Joskus tuntuu, että onko tässä mitään järkeä. Mutta ainoa työ jonne menemisestä en ahdistu kohtuuttomasti! Vaikkakin ryhmät ovat ylitäysiä, paljon meteliä, väkivaltaa ja lähinnä säilytyspaikkoja. Parhaimpia ovat päivät kun lapsia on alle 15, silloin heihin jopa kerkeää keskittyä eikä kaikki aika menee siirtymisiin.
Vierailija kirjoitti:
Hirveää työtähän se on. Ihmiset ovat tulossa järkiinsä. Eikä lastentarhanopettaja ole mikään opettaja, nimi on väärä ja on törkeää, että he kutsuvat itseään opettajiksi.
Minulla on tuplakoulutus, mielestäni opettajankoulutuksessa ei ollut mitään erityisempää verrattuna varhaiskasvatuksella saamaani koulutukseen. Lto palkkoja ylös niin ongelma poistuu.
1-3 vuotiaiden ryhmät tulisivat kuulua hoiva-alan ihmisille. Taaperoikäinen ihan oikeasti tarvitsee vain sen vaipan vaihdon ja että aikuinen vieressä sanottaa maailmaaa ja ilmaisee sanoin, kosketuksin, tanssimalla, hyräilemällä, että minä olen tässä ja, että sinä kelpaat.
Leikki-ikäisten kanssa sieltä yli 3v. voidaan alkaa puhua lastentarhanopettajista ja pedagogiikasta. Vasta 3-vuotiaasta voit havainnoida mitkä on lasten väliset erot (eihän 2v. puheenkehitys kerro vielä oppimisen tai kielen kehityksen ongelmista MITÄÄN).
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa aloitin työn päiväkodissa. Lapset on jaettu pienryhmiin. Lto vastaa omasta ryhmästään ja lh: t omistaan. Täsmälleen samaa käytännön työtä siellä ryhmässä. Jokainen myös huolehtii oman pienryhmänsä vasut. Eli täysin sama työ, mutta eri palkat. Lastenhoitaja pystyy kyllä toteuttamaan laadukkaan varhaiskasvatuksen. Sikäli voi ymmärtää lto: n turhautumisen, kun on ehkä ajatellut tekevänsä jotain erityistä. Sitten huomaakin olevansa ihan samassa asemassa kuin lyhyemmän koulutuksen saaneet.
Tämä. Olen hoitaja ja ilmoitin etten suostu tähän, vasut kuuluu opettajille. Yhtään pienryhmää en vedä ilman että saan suunnitteluaikaa tai sitten jonkun pitää suunnitella minulle ryhmätoiminta valmiiksi. Saan 400e kuukaudessa vähemmän palkkaa kuin lto, miksi siis tekisin lto:n työt?
Mä taas oon törmänny myös lastentarhanopettajiin, jotka on ollu tosi töykeitä lapsii kohtaan. :D kokemusta todella monista pkodeista.
ja en oo samaa mieltä ettei lastenhoitajat oo yhtä empaattisia ku lastentarhanopettajat.. päin vastoin. tunnen opettajia ja hoitajia, ja ne opettajat jotka hkkohtasesti tunnen, ei edes pidä lapsista. :'D lastenhoitajista en tunne ketään joka ei pitäis lapsista. nää on ihan tapauskohtasia juttuja.
Kyllä alle 3-vuotiaista jo näkee henkkoht eroavaisuuksia. :D
mutta oon samaa mieltä tosta, että alle 3 vuotiaat tarvii sitä perushoitoa eikä niinkään hienoja pedagogisia termejä sille perushoidolle yms yms yms eli hoitajille sopii pienten lasten kanssa oleminen. :D syliä ja olemista ja perushoitoa..
Ei kai kukaan täällä ole mitään semmoista puhunutkaan? En ole myöskään ikinä nähnyt päiväkotia, jossa myös lastentarhanope ei vaihtaisi vaippoja tms. Ja se vaipanvaihto on osa lapsen kanssa olemista ja hänen tuntemista siinä missä joku suunniteltu opetustuokiokin.