Talviaikaa kannattavilta loppuvat argumentit kesken
Toista ketjua seuranneena, sieltä taviaikaa kannattavilta loppuvat hetkessä argumentit kesken ja alkaa kesäaikaa kannattavien haukkuminen. Juurikaan niitä talviajan hyötyjä ei tuoda esiin? Mutta listaan nyt tähän kaikki argumentit, jotka muistan tulleen vastaan talviaikaa kannattavilta. Voitte käydä, vaikka täältä aina katsomassa, niin ei tarvitse jankata aina samaa. ;)
Taviaika koska:
1. Se on normaaliaika
2. Ei Moskovan aikaa
3. Näin on ollut ennen vanhaankin ilman kesäaikapelleilyä
4. Aamulla liian pimeää
5. Illalla liian valoisaa
6. Liian vaikeaa herätä aamulla ylös
7. Olin eilen kello 19.00 lenkillä, enkä nähnyt ketään siellä valoisalla liikkumassa
8. Herään kello 05.00 töihin ja haluan, että silloin on valoisaa
9. Kesäaika aiheuttaa unihäiriöitä
Näiden jälkeen alkaa kesäaikaa kannattavien dissaus:
10. Kesäaikaa kannattavat luuulevat, että kesäaika on yhtä kuin aina kesä
11. Miksei saman tien siirretä kelloa kaksi tai kolme tuntiakin taaksepäin?
12. Kesäaikaa kannattavat ovat laiskoja
13. Kesäaikaa kannattavat ovat terasseilla hengailijoita
14. Kesäaikaa kannattavat nukkuvat puoleen päivään
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko esim. nyt jonkun mielestä liian valoisaa mennä nukkumaan?
Vasta kysymys,onko nyt kesä ?
Miksi kuvittelet, että luulen nyt olevan kesä? Koska kannatan kesäaikaa? Oletko itse tietoinen, että tällöin puhutaan pysyvästä kesäajasta. Täällä Suomessa varsinaisia kesäkuukausia on kuitenkin vain kolme. Jos oikeasti aiheesta haluttaisiin keskustelu, niin järkevä keskustelu olisi ihan suotavaa.
Aivan! Kysymykseni oli aivan aiheellinen vastauksena kysymykseesi. En kuvittele mitään,kysymyksesi on outo! Valoisat yöt ovat vasta edessäpäin, kuittailusi oli lähinnä kettuilua. Minua ei valoisat yöt häiritse,yksi tunti ei vaikuta kesällä tuon taivaallista,siitä on vaan teille kesäaikaa kannattaville tullut joku uskonto
"11. Miksei saman tien siirretä kelloa kaksi tai kolme tuntiakin taaksepäin"
Tämä siis ilmeissesti oli dissauksena käytetty argumentti, mutta minä kysyn sitä tosissani, niin miksi ei?
Kahden tunnin siirrolla saataisiin niihin pimeimpiin tavipäiviin mukanvasti valoa lisää. Talvellahan ollaan koulussa, tai töissä, ei silloin aamulla valoa tarvita. Sen sijaan päivällä kun olisi aikaa ulkoilla, niin olisihan se mahtavaa, että sen voisi tehdä valoisaan aikaan. Itse harrastan hiihtoa, mutta se ei ole arkena käytännössä mahdollista, kun pimeä tulee smaan aikaan kun pääsen töistä ja meidän kylällä ei ole lainkaan valaistuja latuja.
Kannatan siis lämpimästi parinkolmen tunnin siirtoa taaksepäin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä eri palstoilta ja lehtiartikkeleiden kommenttiosuuksista lukeneena voin kyllä vahvistaa, että nämä perustelut siellä yleensä esiintyy. Ja kun yrittää perustella miksi ne iltojen valoisat tunnit on itselle ihan oikeasti tarpeen, vastineeksi saa vain tämän tasoista argumentointia. Tuntuu turhan isolta uhraukselta luopua iltaharrasteista siksi, että joku näkisi auringon tietyssä kulmassa taivaalla kun kellon viisarit osoittaa 12.
Jep, just tämä! Kesäaikaa kannattavilta on monesti argumentteja, kuinka se olisi parempi kansanterveyden ja koko yhteiskunnan kannalta. Niin sitten vastineena on näitä: "Mutta ei se ole normaaliaika. En pysty menemään nukkumaan kello 20.00 auringonpaisteeseen. "
Kesäaika on huono terveyden ja yhteiskunnan kannalta,sitähän tässä on yritetty sanoa.
Itse asiassa tätä problematiikkaa pohtiessani olen tullut siihen tulokseen, että nykyinen kellojen siirtely on hyvä juttu. Pimeimmän talven aikaan kesäaika ei ole hyvä, koska aamuista tulisi niin pimeitä. Toisaalta kesäaika tuo kevääseen ja syksyyn enemmän valoisaa töiden jälkeiseen aikaan. Pidetään vaan tämä nykyinen systeemi.
Vierailija kirjoitti:
"11. Miksei saman tien siirretä kelloa kaksi tai kolme tuntiakin taaksepäin"
Tämä siis ilmeissesti oli dissauksena käytetty argumentti, mutta minä kysyn sitä tosissani, niin miksi ei?
Kahden tunnin siirrolla saataisiin niihin pimeimpiin tavipäiviin mukanvasti valoa lisää. Talvellahan ollaan koulussa, tai töissä, ei silloin aamulla valoa tarvita. Sen sijaan päivällä kun olisi aikaa ulkoilla, niin olisihan se mahtavaa, että sen voisi tehdä valoisaan aikaan. Itse harrastan hiihtoa, mutta se ei ole arkena käytännössä mahdollista, kun pimeä tulee smaan aikaan kun pääsen töistä ja meidän kylällä ei ole lainkaan valaistuja latuja.
Kannatan siis lämpimästi parinkolmen tunnin siirtoa taaksepäin :)
Onko tämä sun mielestä järkevää keskustelua? Luulisi, että täällä keskustelee aikuiset ihmiset. Ei tarvitse kannattaa kesäaikaa mutta sitten, kun argumentit ovat tätä luokkaa. Sitten seuraava voi taas kommentoida:"No, entäs sitten neljän tunnin siirto? "Tai viiden?"
Ei tällaisissa heitoissa ole mitään järkeä, kun valittavana on talvi- tai kesäaika.
Vierailija kirjoitti:
Valoisa aamu on koululaisille ja työtä tekeville parempi vaihtoehto kuin valoisa ilta. Liikenneturvallisuus ennenkaikkea!
Kesäaika tarkoittaa sitä, että jo syyskuusta alkaen aamulla on pimeää pitkälle maaliskuulle asti. Ne 400 valoisaa tuntia eivät katoa minnekään, ne on talviaikana aamussa.
Totta, liikenneturvallisuus ennen kaikkea!
"liikenneturvallisuuden kannalta kesäaikaan siirtyminen olisi parempi kuin talviaikaan jääminen"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1aec3693-af38-4149-ad7d-5e9dbfb5…
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tätä problematiikkaa pohtiessani olen tullut siihen tulokseen, että nykyinen kellojen siirtely on hyvä juttu. Pimeimmän talven aikaan kesäaika ei ole hyvä, koska aamuista tulisi niin pimeitä. Toisaalta kesäaika tuo kevääseen ja syksyyn enemmän valoisaa töiden jälkeiseen aikaan. Pidetään vaan tämä nykyinen systeemi.
Mitä ihmettä se pimeys aamulla haittaa??? Ne aamut keskitalvella on joka tapauksessa pimeitä. Tunti myöhempään ei haittaisi yhtään mitään. Sen sijaan tunti lisää valoa päivälle olisi todella mahtavaa. Keskitalvella pimeä tulee etelä-suomessakin jo neljältä, siis samaan aikaan kun ihmiset pääsee töistä. Tunti valoa juuri tuohon saumaan olisi todella hyödyllistä kaikille eikä aamulla, jolloin ollaan joka tapauksessa töissä.
Kyllä siellä talviaamussa tarvitaan valoa, harva meistä kai ikkunattomassa tilassa käy koulua tai tekee työtä.
Kesällä on valoisaa oli kello mitä tahansa ja talvella pimeää iltapäivällä joka tapauksessa. Mutta aamu-unisena jokainen valoisa tunti aamuun on virkeyteni kannalta tärkeää.
Jos työhön ja kouluun meno aikoja siirretään tunti myöhemmäksi niin pysyvä kesäaika käy minulle😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valoisa aamu on koululaisille ja työtä tekeville parempi vaihtoehto kuin valoisa ilta. Liikenneturvallisuus ennenkaikkea!
Kesäaika tarkoittaa sitä, että jo syyskuusta alkaen aamulla on pimeää pitkälle maaliskuulle asti. Ne 400 valoisaa tuntia eivät katoa minnekään, ne on talviaikana aamussa.
Totta, liikenneturvallisuus ennen kaikkea!
"liikenneturvallisuuden kannalta kesäaikaan siirtyminen olisi parempi kuin talviaikaan jääminen"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1aec3693-af38-4149-ad7d-5e9dbfb5…
Olipa typerä "tutkimus",itseasiassa ei tutkimus ollenkaan koska asiaa ei ole tutkittu.
Tottakai iltapäivällä sattuu enemmän onnettomuuksia oli sitten mikä aika tahansa,ihmisillä on kiire töistä kotiin ja sitten törttöillään.
Lisää listalle "haluan nukkua tunnin pidempään"
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteitä eri palstoilta ja lehtiartikkeleiden kommenttiosuuksista lukeneena voin kyllä vahvistaa, että nämä perustelut siellä yleensä esiintyy. Ja kun yrittää perustella miksi ne iltojen valoisat tunnit on itselle ihan oikeasti tarpeen, vastineeksi saa vain tämän tasoista argumentointia. Tuntuu turhan isolta uhraukselta luopua iltaharrasteista siksi, että joku näkisi auringon tietyssä kulmassa taivaalla kun kellon viisarit osoittaa 12.
Miksi joudut luopumaan iltaharrasteista talviajan ajaksi?
VALOA TARVITAAN AAMUSSA EI ILLASSA.
Vierailija kirjoitti:
[
Mitä ihmettä se pimeys aamulla haittaa???
Venäjällä siirryttiin pysyvästä kesäajasta pysyvään talviaikaan, koska aamun ruuhkaliikenteessä tapahtui paljon onnettomuuksia kun oli pimeää ja ihmiset eivät kunnolla heränneet edes auton ratissa. Toki tästä pysyvästä kesäajastakin nyt siellä mussutetaan, että ei ole hyvä sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä se pimeys aamulla haittaa??? Ne aamut keskitalvella on joka tapauksessa pimeitä. Tunti myöhempään ei haittaisi yhtään mitään. Sen sijaan tunti lisää valoa päivälle olisi todella mahtavaa. Keskitalvella pimeä tulee etelä-suomessakin jo neljältä, siis samaan aikaan kun ihmiset pääsee töistä. Tunti valoa juuri tuohon saumaan olisi todella hyödyllistä kaikille eikä aamulla, jolloin ollaan joka tapauksessa töissä.
"mitä ihmettä se pimeys aamulla haittaa"
Kokeileppa kääntää kellosi kesäaikaan ensi talvena vähäksi aikaa niin ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaikka jonkinlainen uusi perustelu tai tutkimus tälle sataan kertaan kuullulle väitteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, just tämä! Kesäaikaa kannattavilta on monesti argumentteja, kuinka se olisi parempi kansanterveyden ja koko yhteiskunnan kannalta. Niin sitten vastineena on näitä: "Mutta ei se ole normaaliaika. En pysty menemään nukkumaan kello 20.00 auringonpaisteeseen. "
Höpö höpö. Numeenomaan talviaikaan kannattavilla on tieteelliset perustelut. Kesäajan kannattajat ulisee jostain aivan käsittämättömästä valoisan menetyksestä. Suurimman osan vuotta on ihan riittävän valoisaa ulkoilla iltapäivällä ja illalla. Sydäntalvella ei säät muutenkaan suosi ulkoilua joten ihan turha ulists, että tekisitte jotain enemmän jos talvella olisi kesäaika. Ostakaa otsalamput jos ette näe kulkea.
Itse en ihan ymmärrä miten tämä aihe on niin monille niin vaikea. Tykkään itse nykyisestä systeemistä, mutta en oikeen jaksa uskoa että mun elämää hetkauttas kumpaankaan aikaan pysyvä siirtyminen. Aina siitä puhutaan kuinka sydänkohtausriski kasvaa kelloja siirrettäessä, ja ehkä se sitten on niin, mutta siinä tapauksessa uskallan väittää että moni elää kohonneen riskin kanssa jatkuvasti. Ei kai läheskään kaikki mene joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja herää aina samaan aikaan? Itse teen epäsäännöllistä vuorotyötä, ja meitä on aika monta jotka elää näin, vaikka moni meidät usein unohtaa. Eihän tämä varmasti kovin terveellistä ole, mutta pelkästään yhden tunnin heitto suuntaan tai toiseen varmasti vaikuttaa negatiivisesti aika harvan ihmisen elämään pidemmän päälle. Näitä keskusteluja lukemalla tosin saa välillä sen käsityksen että on kyse elämästä ja kuolemasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaikka jonkinlainen uusi perustelu tai tutkimus tälle sataan kertaan kuullulle väitteelle.
Valo tahdistaa ihmisen sisäistä kelloa. Valokuva n lisääntyminen virittää elimistön heräämään ja toimimaan. Voit lukea tämän mistä tahansa fysiologian kirjasta.
Silloin tulee lähinnä se kuva että talviaikaa kannattavat haluavat vain itsepintaisesti pitää kiinni jostakin "normaalista." Edes suostumatta käymään normaalia _järkevää_ keskustelua.