Mitä tehdä kun joka hemmetin vuosi Posti tuo meille edellisen asukkaan veroilmoituksen?
Tämä on nyt varmaan viides vuosi putkeen. Kaiken huippuna kirjekuoreen on vielä lätkäisty tarra, jossa lukee että mahdollisesti jaettu väärään paikkaan, vie lähimpään Postin laatikkoon jos väärä osoite. Eli tietävät itsekin, että persiilleen menee mutta silti se on pitänyt meidän laatikkoon tunkea? Ja taas kerran minun pitäisi tehdä Postin työ ja kiikuttaa kirje edelleenlähetettäväksi.
Harvinaisen edesvastuutonta toimintaa Postilta, kun ottaa huomioon, että veroilmoituksesta saa tulo- ja tilitietojen lisäksi selville mm. sotun. Eli jos minä sattuisinkin olemaan joku rikollinen, niin näillä tiedoilla saisin jo aika mukavasti tuhoa aikaiseksi. Osan vastuusta tosin vierittäisin myös edellisen asukkaan niskoille, joka ei joko osaa, ymmärrä tai syystä tai toisesta halua ilmoittaa uutta osoitettaan verottajalle.
Kommentit (82)
Edellisen asukkaan postia jaetaan lähetykseen merkityn osoitteen mukaan yleensä epävarmuustarralla (tai ainakin se tarra pitäisi siihen laittaa)osoitteeseen, koska työohjeen mukaan lähetystä pitää tarjota siinä olevaan osoitteesen, ellei kyseisellä henkilöllä ole osoitteesta osoitteenmuutosta. Jos asukas on edelleen kirjoilla osoitteessa, eikä siis muuttaessaan ole tehnyt osoitteenmuutosta postille ja maistraatille hänen nimensä lukee edelleen tiedoissa asunnon kohdalla. Tällöin kaikki posti tulee osoitteeseen, kun siitä ei ole tehty ilmoitusta poismuutostakaan. Kannattaa tehdä postille asiakaspalaute, jossa kerrot, että kyseinen henkilö ei asu osoitteessa. tällöin tehdäään postinsaajan kohdalle poisto tietojärjestelmään, ja nimi poistuu asunnon kohdalta järjestelmästä. kirjeitä jakaville muille tahoille viestin perille saaminen onkin vaikeampaa, koska heillä ei ole postinsaajista tietoja.
No palautat sen veroilmoituksen korjattuna. Lisätietoja-kohtaan selitys: "Ei verotettavaa tuloa, kaikki työt on tehty pimeänä."
Eiköhän sitten ala tapahtua.
Minä kävin ilmoittamassa maistraattiin. Tyyppi ei ollut tehnyt osoitteenmuutosta muuttaessaan ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Postin sivuilla pystyy määrittelemään millä nimellä postia kyseiseen osoitteeseen saa jakaa. Mulle kävi niin, että aikaisempi asukas kuoli ja postia tuli vielä 3 vuotta myöhemmin hänelle, tein ilmon ja sen jälkeen ei ole tullut.
Tein tuon. Sen jälkeen oma postini jätettiin jakamatta, koska postissa joku tulkitsi asian niin, että jakaa sai vain tuon nimetyn henkilön postit.
Ilmoittakaa sille kirjeen LÄHETTÄJÄLLE, tässä tapauksessa verottajalle, ettei k.o asukas asu osoitteessa. Maistraattikin auttaa. Posti jaetaan osoitteen mukaan!
vittuuntunut kirjoitti:
Olen jo kolme vuotta taistellut haamuvuokralaista vastaan. Olen ilmoittanut Postiin, maistraattiin ja Kelaan että MK ei asu täällä mutta asia ei etene millään taholla minnekään. Haamuvuokralaisen ei tarvitse kuin keksiä itselleen joku osoite, sen jälkeen hän saa Kelalta asumistuet ja muutkin tuet eikä asunnon omistaja edes tiedä, että joku on kirjoilla hänen asunnossaan. Samassa asunnossa voi olla vaikka 10 haamuvuokralaista ja Kelan raha-automaatti kyllä pelittää, kun kaikki ilmoitukset tehdään sähköisesti. Kolme viikkoa sitten tosin sain Maistraatilta ilmoituksen, että (kolmen vuoden taistelun jälkeen) MK on poistettu osoitteestani; viikko sitten sain kuitenkin uuden ilmoituksen, että MK on jälleen muuttanut meille! Nyt olen tehnyt maistraattiin muuttoestoilmoituksen päästäkseni eroon syöpäläisestä.
Minä sain viime vuonna verottajalta kyselyn, miksi en ole kertonut vuokratuloista. Omistamassani asunnossa oli haamuvuokralainen, joka sai korkeinta mahdollista asumistukea ja siinä olikin melkoinen työ saada verottaja uskomaan, että asunto oli tyhjä (talossa oli putkiremontti ja sen jälkeen asuntoa remontoitiin).
Vierailija kirjoitti:
Jätät maistraattiin ilmoituksen että ko ihminen ei asu teidän asunnossa. Edellinen asukas ei ole tehnyt muuttoilmoitusta poismuuttaessaan. Joudut siis itse tekemään ilmoituksen, että tyyppi on muuttanut pois.
Ei ole postin vika.
Ei kai sitä kuka tahansa voi tehdä. Muutenhan moni voisi tehdä ilkivaltaa ja ilmoittaa kenet tahansa mihin osoitteeseen tahansa.
Ja minkä osoitteen meinasit ilmoittaa muuttoilmoituksesssa uudeksi osoitteeksi?? Siinähän pitää ilmoittaaa uusi osoite. Laitetaanko kaatopaikka vai mikä uudeksi osoitteeksi?
Äly hoi älä jätä! Ja yhtä tyhmät mammat vielä yläpeikuttaa tällaista älyvapaata viestiä.
Vierailija kirjoitti:
No palautat sen veroilmoituksen korjattuna. Lisätietoja-kohtaan selitys: "Ei verotettavaa tuloa, kaikki työt on tehty pimeänä."
Mieluummin ilmoittaa valtavat tulot ja tulonsiirrot niin saa selvitellä näkyvänsä sitten.
Yhteys maistraattiin haamu asukkaasta. Voi olla vaikeuksia sen poistamisessa.
Postit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ilmoittaa valtavat tulot ja tulonsiirrot niin saa selvitellä näkyvänsä sitten.
"mätkyjänsä"
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes harkita. Jo kirjeen avatessasi syyllistyt viestintäsalaisuuden rikkomiseen, josta voi saada sakkoa tai vankeutta. Ilmmoituksen täyttämisestä seuraava rikosnimike voi olla ainakin identiteettivarkaus, ehkä jotain muutakin sen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Rt kirjoitti:
Olethan kirjoittanut kirjeen päälle ettei ko hlö asu osoitteessa ennekuin palautat kirjeen kirjelaatikkoon?
Kyllä, mutta ei näytä auttavan.
T: Ap
Ei kai se auta, kun posti kulkee suomessa osoitteen mukaan eikä nimen mukaan, vaikka saajana olisi Milla Magia tai Aku Ankka.
Sama kuin rahat kulkee tilinumeron mukaan eikä nimen. Vaikka saajana olisi Taavi Ankka niin raha menee perille, jos tilinumero on oikea. Yksi ihminen kirjoitti saajaksi "se yksi turkkilainen" ja perille meni eurot. Tämän nyt tietää jokainen, että tilinumeron mukaan...
Postihan vain jakaa postin siihen osoitteeseen johon ne on osoitettu. Ihmisten tulee itse huolehtia, että heidän osoitetietoinsa ovat oikein.
Valitettavasti posti joskus tekee omatoimisesti vääriä päätelmiä. Asuttiin tilapäisesti eräässä asunnossa ja sinne tuli jotain vanhan asukkaan postia, kun muutettiin lähistölle toiseen asuntoon, niin tuon edellisen asukkaan postit alkoi tulla meille sinne uuteenkin asuntoon. En keksi tähän mitään muuta syytä, kuin että postinjakaja huomasi meidän muuttaneen ja kuvitteli että tuo entinen asukas asuu kanssamme ja siirsi postin omavaltaisesti uuteen osoitteeseen.
Ilmoita asiasta Postille, soita Verohallintoon ja tee ilmoitus vaikka vielä Maistraattiin. Suurempi topdennäköisyys että jossain näistä on töissä ihminen jolla on kuullun- ja luetunymmärtäminen hallinnassa.
Syyllistytte RIKOKSEEN, jos heitätte väärin jaettuja kirjeitä roskiin. Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärin jaetun lähetyksen takaisin postille.
https://yle.fi/uutiset/3-6443467
Toisen postia laatikossasi? Muista viestintäsalaisuus!
Meillä menee yksi pankin kirje joka vuosi vanhaan osoitteeseen.
Ollaan muutettu 6 vuotta sitten ja pankissa mainittu ja valitettu asiasta useita kertoja, mutta ei onnistu. Pankki vaan väittää, että heidän järjestelmässään on osoitetiedot ajantasalla. Kaikki muut pankilta tulevat kirjeet tulevatkin sieltä ihan oikeaan osoitteeseen. Ihan niinkuin kaikki muukin posti.
Vain se yksi kerran vuodessa lähetettävä menee vanhaan osoitteeseen, eikä pankki ole onnistunut selvittämään mistä heidän järjestelmänsä osoitteen siihen yhteen kirjeeseen nappaa.
En tiedä mitä meidän pitäisi tehdä, että asia saataisiin korjattua.
Ottakaa yhteys Maistraattiin, sillä siitä saattaa seurata hankaluuksia Teille jos osoitteeseenne on ilmoitetu ylimääräisiä asukkaita.
Ilmoittakaa maistraattiin vieraasta postista. Postin kautta palaavat valitettavasti bumerangina takaisin ja postin tuhoaminen heittämällä postia roskiin on rikollista, niin ei missään nimessä tule toimia.
Kaikista kivointa on saada entisen asukkaan kirjeitä pankista, pari kertaa on tullut pankkikorttikin. :) Miehen kanssa olemme laittaneet tiedot että ketkä tässä osoitteessa asuu ja muiden posti väheni, mutta silti tuli taas veroilmoitus. Kyllä on ihmiset tyhmiä, kun eivät tarkista osoitetietojaan esim. pankin sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Heitä roskiin. Edellinen asukas hoitakoon asiansa itse postin kanssa. Ei ole sinun asiasi hoitaa tuntemattomien idioottien asioita vuosikaupalla.
Ja 15 ihmistä on yläpeukuttanut tätä? Edellinen viesti on julkinen kehottaminen rikokseen, joka on myös rikos. Ilmoitettu asiattomaksi.
https://www.minilex.fi/a/julkinen-kehottaminen-rikokseen-tapahtuu-esime…
Postin sivuilla pystyy määrittelemään millä nimellä postia kyseiseen osoitteeseen saa jakaa. Mulle kävi niin, että aikaisempi asukas kuoli ja postia tuli vielä 3 vuotta myöhemmin hänelle, tein ilmon ja sen jälkeen ei ole tullut.