Mitä tehdä kun joka hemmetin vuosi Posti tuo meille edellisen asukkaan veroilmoituksen?
Tämä on nyt varmaan viides vuosi putkeen. Kaiken huippuna kirjekuoreen on vielä lätkäisty tarra, jossa lukee että mahdollisesti jaettu väärään paikkaan, vie lähimpään Postin laatikkoon jos väärä osoite. Eli tietävät itsekin, että persiilleen menee mutta silti se on pitänyt meidän laatikkoon tunkea? Ja taas kerran minun pitäisi tehdä Postin työ ja kiikuttaa kirje edelleenlähetettäväksi.
Harvinaisen edesvastuutonta toimintaa Postilta, kun ottaa huomioon, että veroilmoituksesta saa tulo- ja tilitietojen lisäksi selville mm. sotun. Eli jos minä sattuisinkin olemaan joku rikollinen, niin näillä tiedoilla saisin jo aika mukavasti tuhoa aikaiseksi. Osan vastuusta tosin vierittäisin myös edellisen asukkaan niskoille, joka ei joko osaa, ymmärrä tai syystä tai toisesta halua ilmoittaa uutta osoitettaan verottajalle.
Kommentit (82)
Minä muutin 2017 ihan upouuteen kerrostaloasuntoon, eli siellä ei ollut minua ennen asunut ketään. Meni kolme viikkoa ja luukusta tipahti kasa kirjeitä, joissa kaikissa oli minun osoitteeni, mutta ei minun nimeäni. Kirjeissä oli ruotsalainen naisen nimi. Menin sitten aulaan ja katsoin, että asuuko tässä talossa ketään jolla olisi tämä sukunimi. Ei asunut. Kaiken lisäksi tuolle samalle naiselle osoitettuja kirjeitä tuli minulle viikon päästä lisää. En vieläkään tiedä, mitä tuossa oli tapahtunut. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole Postin vika, että entinen asukas ei ole ilmoittanut uutta osoitettaan joka paikkaan tai ollenkaan. Ei se Posti voi tietää, missä kyseinen tyyppi nykyään majailee. Posti jakaa lähetykset niiden päällä lukevaan osoitteeseen. Osoitteen oikeellisuudesta ovat vastuussa vastaanottaja ja lähettäjä. Posti ei voi tietää, kuka Suomalainen asuu oikeasti missäkin osoitteessa, eikä heillä ole palkkalistoillaan salapoliiseja, joiden tehtävänkuvaan kuuluu kaivella joku yksittäinen ihminen jostain kivenkolosta, jos tämä ei ole itse oikeaa oisoitettaan ilmoittanut - ihan sama, vaikka sinä kuinka monta kertaa kirjeen takaisin laatikkoon tunkisit.
Ei kyllä ollut minunkaan vikani kun posti yksipuolisella sopimuksella blokkasi minut pois jakelulistaltaan ja alkoi palautella virallisemman näköisen postin lähettäjälle (muu meni minne meni, joskus ilmeisesti vahingossa meillekin).
Ja sataprosenttisesti nimi- ja osoitetiedot olivat oikeat (asuttu 30 vuotta tässä samassa osoitteessa). Asian oikaisu oli todella hankalaa asiakaspalvelijana itsekin hyvään palveluun orientoituneena.
Jakelu- ja lajitteluosastolle JÄLJITTÄMÄNI (postin taho - ystävällisestä keskustelusta (kahdesti) huolimatta ei kyennyt näitä osastolta toiselle pallotteluja hoitamaan) vika korjaantui, kun terveiseni löysivät sylttytehtaan pomolle asti - kiitos postinjakajan hyvän asiakaspalvelun, että löysi pomonsa jostain lajittelukoneiston uumenista.
Ja tämä taas ei liity alkuperäiseen aiheeseen mitenkään, mutta toki kannaltasi ikävä, että sinulle näin on käynyt. Avaisitko tästä vaikka uuden keskustelun, jos haluat päästä paineita purkamaan, niin voitaisiin tässä ketjussa keskustella aloituksen aiheesta?
Liittyy sikäli, että joku sai puolen vuoden ajan (kauemmin käytännössä) postiani, eikä minulla ole sen kohtalosta tietoa. Asiaa oli harvinaisen hankala selvittää. Tiedoksi vain muuttajille ym., jos painii samanlaisen ongelman kanssa. - Tilanteen selviäminen itselleni kesti, koska osa postista kuitenkin jaettiin oikein, osoitteen perusteella - vaikka siis en ollut sillä jakelulistalla. Heräsin tilanteeseen kun virallisempien postien lähettäjät ottivat yhteyttä, koska heidän minulle lähettämänsä posti palautui - kun en ollut ilmoittanut "uutta osoitettani".
Tässä löytyy maistraattien yhteystiedot, siellä käyden voi varmistua kuka on kirjoilla osoitteessasi ja sitten ilmoittaa osoitetiedot oikeaksi.
https://www.maistraatti.fi/fi/maistraatit/
Postille voi ilmoittaa sitten että jakajaa vain asukkaan posti, jos se auttaisi.
Ei ole hoitanut edellinen asukas vakituista muuttoilmoitusta jos veroilmoitus tulee vanhaan osoitteeseen. Saattaa olla siis vielä kirjoilla osoitteessasi, ongelmia jos joudut asumistukea hakemaan.
Tämän mukaan verottajalle tulee maistraatilta osoitetiedot.
Ellei sitten ole tehnyt tyhmänä vain podtille osoitteenmuutoksen, eikä myös maistraatille.
Se näes on mahdollista kämmätä ainakin paperiversiossa, jos ei laita rulsia molemmille, sekä maistraatin puolelle että postille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hoitanut edellinen asukas vakituista muuttoilmoitusta jos veroilmoitus tulee vanhaan osoitteeseen. Saattaa olla siis vielä kirjoilla osoitteessasi, ongelmia jos joudut asumistukea hakemaan.
Tämän mukaan verottajalle tulee maistraatilta osoitetiedot.
Ellei sitten ole tehnyt tyhmänä vain podtille osoitteenmuutoksen, eikä myös maistraatille.
Se näes on mahdollista kämmätä ainakin paperiversiossa, jos ei laita rulsia molemmille, sekä maistraatin puolelle että postille.
Siis tässä kenelle ilmoitus muutosta menee. https://vrk.fi/artikkeli/-/asset_publisher/osoitetietoja-vaestotietojar…
Kuinka moni tajuaa että ihan laissa määritetään että muuttoilmoitus tulee tehdä.
https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/Muuttoilmoitus/
Meillä on postilaatikon lähellä roskis, ja laitan nykyään suoraan sinne väärään osoitteeseen tulleen postin.
Olen ollut tallentamassa niitä paperisia muuttoilmoituksia ja voin kertoa että rukseja oli miten sattui, ja samaan paperiin oli yritetty laittaa montaa osoitetta sekä määräaikaista että pysyvää osoitetta. Käsialat lähes tunnistamatonta ja ohjeita ei oltu todellakaan jaksettu lukea.
Lähtivät sitten tallennettavaksi osoitepalveluun ainakin minun silmistäni, tiedä sitten josko joku muu ei jaksanut sitä paperia erikseen lähteä tulostaa ja kaivamaan tulleiden joukosta....
Ei millään lailla postin vika. Verottajan tiedot tulee väestörekisteristä joten ko. tyyppi on yhä kirjoilla teidän osoitteessanne.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole Postin vika, että entinen asukas ei ole ilmoittanut uutta osoitettaan joka paikkaan tai ollenkaan. Ei se Posti voi tietää, missä kyseinen tyyppi nykyään majailee. Posti jakaa lähetykset niiden päällä lukevaan osoitteeseen. Osoitteen oikeellisuudesta ovat vastuussa vastaanottaja ja lähettäjä. Posti ei voi tietää, kuka Suomalainen asuu oikeasti missäkin osoitteessa, eikä heillä ole palkkalistoillaan salapoliiseja, joiden tehtävänkuvaan kuuluu kaivella joku yksittäinen ihminen jostain kivenkolosta, jos tämä ei ole itse oikeaa oisoitettaan ilmoittanut - ihan sama, vaikka sinä kuinka monta kertaa kirjeen takaisin laatikkoon tunkisit.
Oman kokemuksen mukaan Posti ei jaa lähetyksiä päällä olevaan osoitteeseen. Miehelle piti tulla maistraatista kirje, ja sitä ei alkanut kuulua. Selvitettiin asiaa, niin Posti oli palauttanut kirjeen, koska heidän mielestään mies ei asu meillä. Osoite oli tietenkin aivan oikein, tottahan se maistraatissa tiedetään.
Ihmetyttää nämä ihmiset, jotka surutta heittävät toisten ihmisten postit roskiin..mietipä asiaa omalle kohdalle! Jos sun postit heitettäisiin toisen ihmisen toimesta roskiin, naurattaisiko enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätät maistraattiin ilmoituksen että ko ihminen ei asu teidän asunnossa. Edellinen asukas ei ole tehnyt muuttoilmoitusta poismuuttaessaan. Joudut siis itse tekemään ilmoituksen, että tyyppi on muuttanut pois.
Ei ole postin vika.Sis sen lisäksi että ap on vuosia pitänyt huolen siitä että edellinen asukas saa veroilmoituksensa, niin nytkö pitäisi vielä hoitaa ilmoitus maistraattiin tämän puolesta? Toki ihmisiä pitää auttaa mutta joku roti tuossakin pitää olla.
Jonkun on asia hoidettava ja ap:n omaksi hyödyksi se lopulta koituu.
Asumistukikin voi jäädä saamatta ja vesimaksua joutuu maksamaan liikaa, jos väestörekisterin mukaan asunnossa asuu joku muukin.
Kenen nämä pitäisi hoitaa, jos edellinen asukas ei, presidentinkö?
Me ollaan mieheni kanssa asuttu tässä asunnossa viime syksystä, ongelmaa aiheuttaa edellisen asukkaan uuden yrityksen postit. On siis yhden miehen firma jonka laittoi pystyyn muuttaessaan pois tästä asunnosta. Joka perkeleen viikko tulee jostain vakuutusyhtiöstä tms. laskuja. Tyellit, yellit, tellit, töllit ja alvit maksamatta, kaikki "firman" laskut tulee meille. Pari kirjettä avasimme jotta olisimme saaneet tämän "yrittäjän" yhteystiedot selville ja lopetettua kirjeiden tulon. Ei, joka paikassa, Kauppalehden sivuilla, Googlessa, Asiakastiedoissa on meidän koti-osoite. Sähköpostia koitin kerran tälle herralle laittaa laskuistaan muttei ole vastannut. Heitän hänen kirjeensä nykyisin roskiin, menkööt konkkaan koko he*vetin lemmikkikauppa!
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan mieheni kanssa asuttu tässä asunnossa viime syksystä, ongelmaa aiheuttaa edellisen asukkaan uuden yrityksen postit. On siis yhden miehen firma jonka laittoi pystyyn muuttaessaan pois tästä asunnosta. Joka perkeleen viikko tulee jostain vakuutusyhtiöstä tms. laskuja. Tyellit, yellit, tellit, töllit ja alvit maksamatta, kaikki "firman" laskut tulee meille. Pari kirjettä avasimme jotta olisimme saaneet tämän "yrittäjän" yhteystiedot selville ja lopetettua kirjeiden tulon. Ei, joka paikassa, Kauppalehden sivuilla, Googlessa, Asiakastiedoissa on meidän koti-osoite. Sähköpostia koitin kerran tälle herralle laittaa laskuistaan muttei ole vastannut. Heitän hänen kirjeensä nykyisin roskiin, menkööt konkkaan koko he*vetin lemmikkikauppa!
Taitaa olla jo konkassa, siksi asiat ei tyyppiä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti! Meille ei tule YHTÄÄN laskua paperisena eikä muutenkaan kuin yksi lasku e-laskuna/kk. Sen sijaan tämä yrittäjänuori onnistuu täyttämään meidän postilaatikon aika helkkarin tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti! Meille ei tule YHTÄÄN laskua paperisena eikä muutenkaan kuin yksi lasku e-laskuna/kk. Sen sijaan tämä yrittäjänuori onnistuu täyttämään meidän postilaatikon aika h*lkkarin tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on postilaatikon lähellä roskis, ja laitan nykyään suoraan sinne väärään osoitteeseen tulleen postin.
Rikosilmoituksen paikka. Joku löytää postit niin asiaa aletaan tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin 2017 ihan upouuteen kerrostaloasuntoon, eli siellä ei ollut minua ennen asunut ketään. Meni kolme viikkoa ja luukusta tipahti kasa kirjeitä, joissa kaikissa oli minun osoitteeni, mutta ei minun nimeäni. Kirjeissä oli ruotsalainen naisen nimi. Menin sitten aulaan ja katsoin, että asuuko tässä talossa ketään jolla olisi tämä sukunimi. Ei asunut. Kaiken lisäksi tuolle samalle naiselle osoitettuja kirjeitä tuli minulle viikon päästä lisää. En vieläkään tiedä, mitä tuossa oli tapahtunut. :D
Kyseinen nainen oli syystä tai toisesta, joko tahallisesti tai vahigossa (esim. kirjoittanut Vierailijapolun sijasta ajatuksissaan Vierailijakuja tai 56 sijasta 59) ilmoittanut maistraattiin tai yksittäiselle toimijalle tai ihmiselle sinun osoitteesi omakseen. Tai jokin yksittäinen toimija/ihminen oli huolimattomuuksissaan kirjannut omiin järjestelmiinsä/omman muistikirjaansa osoitteen väärin (juurikin vaikka -kuja, kun piti olla -polku tai talon numero lipsahtanut väärin) . Tässäkään tapauksessa Postilla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä, ja se toimi vain tehtävänsä mukaan, kun jakoi kirjeet niissä lukevaan osoitteeseen.
Ja tämä taas ei liity alkuperäiseen aiheeseen mitenkään, mutta toki kannaltasi ikävä, että sinulle näin on käynyt. Avaisitko tästä vaikka uuden keskustelun, jos haluat päästä paineita purkamaan, niin voitaisiin tässä ketjussa keskustella aloituksen aiheesta?