Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kun joka hemmetin vuosi Posti tuo meille edellisen asukkaan veroilmoituksen?

Vierailija
19.04.2019 |

Tämä on nyt varmaan viides vuosi putkeen. Kaiken huippuna kirjekuoreen on vielä lätkäisty tarra, jossa lukee että mahdollisesti jaettu väärään paikkaan, vie lähimpään Postin laatikkoon jos väärä osoite. Eli tietävät itsekin, että persiilleen menee mutta silti se on pitänyt meidän laatikkoon tunkea? Ja taas kerran minun pitäisi tehdä Postin työ ja kiikuttaa kirje edelleenlähetettäväksi.

Harvinaisen edesvastuutonta toimintaa Postilta, kun ottaa huomioon, että veroilmoituksesta saa tulo- ja tilitietojen lisäksi selville mm. sotun. Eli jos minä sattuisinkin olemaan joku rikollinen, niin näillä tiedoilla saisin jo aika mukavasti tuhoa aikaiseksi. Osan vastuusta tosin vierittäisin myös edellisen asukkaan niskoille, joka ei joko osaa, ymmärrä tai syystä tai toisesta halua ilmoittaa uutta osoitettaan verottajalle.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätät maistraattiin ilmoituksen että ko ihminen ei asu teidän asunnossa. Edellinen asukas ei ole tehnyt muuttoilmoitusta poismuuttaessaan. Joudut siis itse tekemään ilmoituksen, että tyyppi on muuttanut pois.

Ei ole postin vika.

Täällä toinen samanlaisen ongelman tietävä. Ei auta soitto maistraattiin. Verottaja ja pankki lähettävät kirjeitään olemattomalle asukkaalle. Yli viisi vuotta jo. Mikään ei auta.

Vierailija
42/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin setvimään postin kanssa perinjuurin, mihin vievät minun postini kun ei tule postilaatikkoon kuin osa.

Jäljitin vian jakeluosastoon ja se auttoi. Ilmeisesti joku jakoi jatkuvasti postiani väärin (paljon samanalkuisia teiden nimiä) ja tämä postini saaja palautti saamastaan postista osan...

Koska olin postin näkökulmasta ilmeisesti kuollut (oli poistettu listoiltaan puoli vuotta aiemmin), ei siinä valitukset paljon auttaneet, kun lopullinen vika oli ilmeisesti lukivaikeuksista kärsivä jakelumestari, jonka oli mahdotonta lukea osoitetta loppuun asti.

Ja esim. veroposti jaettiin oikein, joten aivan aukotonhan tämä systeemi ei heidänkään puoleltaan ole meidän kuolleiden kohdalla.

Lähetin sitten postinjakajan mukana paksuhkot terveiset pomolleen. Kummasti alkoi heti seuraavana päivänä tippua laatikkoomme postia minullekin.

- Saan taas lukea itsekin tilaamani ja maksamani lehdet ):

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä roskiin. Edellinen asukas hoitakoon asiansa itse postin kanssa. Ei ole sinun asiasi hoitaa tuntemattomien idioottien asioita vuosikaupalla.

Ja 15 ihmistä on yläpeukuttanut tätä? Edellinen viesti on julkinen kehottaminen rikokseen, joka on myös rikos. Ilmoitettu asiattomaksi.

https://www.minilex.fi/a/julkinen-kehottaminen-rikokseen-tapahtuu-esime… .

:D

Vierailija
44/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuessani piti käydä ilmoittamassa haamuasukkaasta maistraattiin, jonka jälkeen poliisit tulivat tarkistamaan asunnon asukkaat ja haamuasukas poistettiin asunnon kirjoilta. 

Vierailija
45/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteys maistraattiin haamu asukkaasta. Voi olla vaikeuksia sen poistamisessa.

Postit roskiin.

Jos tuhoat tai avaat toisen postia syyllistyt rikokseen.

Vierailija
46/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole Postin vika, että entinen asukas ei ole ilmoittanut uutta osoitettaan joka paikkaan tai ollenkaan. Ei se Posti voi tietää, missä kyseinen tyyppi nykyään majailee. Posti jakaa lähetykset niiden päällä lukevaan osoitteeseen. Osoitteen oikeellisuudesta ovat vastuussa vastaanottaja ja lähettäjä. Posti ei voi tietää, kuka Suomalainen asuu oikeasti missäkin osoitteessa, eikä heillä ole palkkalistoillaan salapoliiseja, joiden tehtävänkuvaan kuuluu kaivella joku yksittäinen ihminen jostain kivenkolosta, jos tämä ei ole itse oikeaa oisoitettaan ilmoittanut - ihan sama, vaikka sinä kuinka monta kertaa kirjeen takaisin laatikkoon tunkisit.

Vierailija
47/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heitä roskiin. Edellinen asukas hoitakoon asiansa itse postin kanssa. Ei ole sinun asiasi hoitaa tuntemattomien idioottien asioita vuosikaupalla.

Ja 15 ihmistä on yläpeukuttanut tätä? Edellinen viesti on julkinen kehottaminen rikokseen, joka on myös rikos. Ilmoitettu asiattomaksi.

Kyllä. "Siihen syyllistyy henkilö, joka julkisesti kehottaa tai houkuttelee rikoksen tekemiseen siten, että rikos on vaarassa tapahtua. Rikoksesta tuomitaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Vierailija
48/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vein aikani kiltisti edellisen asukkaan postit postiin ja ilmoitin että väärä osoite. Kun kukaan ei koskaan reagoinut aloin heittää ne roskiin. EI ole kenenkään elämäntehtävä viedä vuodesta toiseen tuntemattoman posteja. Itsekin roudasin varmaan vuoden niitä ja sitten päätin että nyt loppuu. Ei ole mun ongelma, opetelkoot tekemään osoitteenmuutoksen.

Vierailija
49/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole Postin vika, että entinen asukas ei ole ilmoittanut uutta osoitettaan joka paikkaan tai ollenkaan. Ei se Posti voi tietää, missä kyseinen tyyppi nykyään majailee. Posti jakaa lähetykset niiden päällä lukevaan osoitteeseen. Osoitteen oikeellisuudesta ovat vastuussa vastaanottaja ja lähettäjä. Posti ei voi tietää, kuka Suomalainen asuu oikeasti missäkin osoitteessa, eikä heillä ole palkkalistoillaan salapoliiseja, joiden tehtävänkuvaan kuuluu kaivella joku yksittäinen ihminen jostain kivenkolosta, jos tämä ei ole itse oikeaa oisoitettaan ilmoittanut - ihan sama, vaikka sinä kuinka monta kertaa kirjeen takaisin laatikkoon tunkisit.

Ei niin, mutta ei myöskään uuden asukkaan loppuelämän velvollisuus hoitaa jonkun muun posteja.

Vierailija
50/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postilla ennen oli ainakin osoitteenselvitys lafka, itse sain kyseisellä tarralla vanhaan osoitteeseen mennyttä postia aikoinaan. Mutta ehkä heidätkin on jo potkittu pois palkkalistoilta.

Sitten on tietysti niin että osoitteenselvitys(jos vielä olemassa) ei voi ohjata postia oikein jos henkilö ei ome antamut uutta osoitetta postille ollenkaan raim joutunut vankilaan, asunnoton, tai muuttanut ulkomaille.

Postin kääntö muuton jälkeen on nykyään ilmainen vain 1 kk, sitten se maksaa x määrän vuosi, ja väellä ei taida olla varaa maksaa siitä.

Vierailija
51/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posti tarjoaa yritysasiakkaille osoitteenselvitystä, tässäkin on niin että heikoin lenkki löytyy postinjakajan lukutaidosta ja siitä onko muuttanut tehnyt muuttoilmoitusta.

https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/markkinointi-ja-datapalvelut/tieto…

Maistraatilla on osoitepalvelu, sieltä voi tarkistaa osoitteet. Maksullinen.

https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/tietopalvelut/Osoitepalvelu/

Vierailija
52/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ollut minunkaan vikani kun posti yksipuolisella sopimuksella blokkasi minut pois jakelulistaltaan ja alkoi palautella virallisemman näköisen postin lähettäjälle (muu meni minne meni, joskus ilmeisesti vahingossa meillekin).

Ja sataprosenttisesti nimi- ja osoitetiedot olivat oikeat (asuttu 30 vuotta tässä samassa osoitteessa). Asian oikaisu oli todella hankalaa asiakaspalvelijana itsekin hyvään palveluun orientoituneena.

Jakelu- ja lajitteluosastolle JÄLJITTÄMÄNI (postin taho - ystävällisestä keskustelusta (kahdesti) huolimatta ei kyennyt näitä osastolta toiselle pallotteluja hoitamaan) vika korjaantui, kun terveiseni löysivät sylttytehtaan pomolle asti - kiitos postinjakajan hyvän asiakaspalvelun, että löysi pomonsa jostain lajittelukoneiston uumenista.

Vierailija
53/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhi siihen per.sees, jos kerran jo viidettä vuotta tulee.

Vierailija
54/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei posti jakele kaikkia kirjeitä, siinä sitten palauttelee muille yrityksille joita on jopa 15

https://www.posti.com/media/mediauutiset/2018/nain-tunnistat-oikean-jak…

Vierailija
55/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuuntunut kirjoitti:

Olen jo kolme vuotta taistellut haamuvuokralaista vastaan. Olen ilmoittanut Postiin, maistraattiin ja Kelaan että MK ei asu täällä mutta asia ei etene millään taholla minnekään. Haamuvuokralaisen ei tarvitse kuin keksiä itselleen joku osoite, sen jälkeen hän saa Kelalta asumistuet ja muutkin tuet eikä asunnon omistaja edes tiedä, että joku on kirjoilla hänen asunnossaan. Samassa asunnossa voi olla vaikka 10 haamuvuokralaista ja Kelan raha-automaatti kyllä pelittää, kun kaikki ilmoitukset tehdään sähköisesti. Kolme viikkoa sitten tosin sain Maistraatilta ilmoituksen, että (kolmen vuoden taistelun jälkeen) MK on poistettu osoitteestani; viikko sitten sain kuitenkin uuden ilmoituksen, että MK on jälleen muuttanut meille! Nyt olen tehnyt maistraattiin muuttoestoilmoituksen päästäkseni eroon syöpäläisestä.

Uskomatonta. Olethan ollut myös poliisiin yhteyksissä?

Vierailija
56/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Posti tarjoaa yritysasiakkaille osoitteenselvitystä, tässäkin on niin että heikoin lenkki löytyy postinjakajan lukutaidosta ja siitä onko muuttanut tehnyt muuttoilmoitusta.

https://www.posti.fi/yritysasiakkaat/markkinointi-ja-datapalvelut/tieto…

Maistraatilla on osoitepalvelu, sieltä voi tarkistaa osoitteet. Maksullinen.

https://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/tietopalvelut/Osoitepalvelu/

Minulle sanottiin, että lajittelukeskus on se paikka, jossa virheet tehdään. Jakelija jakaa laatikoihin valmiiksi lajitellun postin hän ei itse niitä niputa.

Vierailija
57/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. "Siihen syyllistyy henkilö, joka julkisesti kehottaa tai houkuttelee rikoksen tekemiseen siten, että rikos on vaarassa tapahtua. Rikoksesta tuomitaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

En epäillyt sanojasi, vauhkoamisesi oli vain koomista.

Kaikki tietävät kyllä, että toisen postin hävittäminen on rikos. Mutta on myös kohtuutonta odottaa kenenkään vuodesta toiseen palauttelevan vieraan ihmisen posteja jonnekin, varsinkin kun ne usein tulevat aina vain takaisin vaikka kuinka monta kertaa palauttaisi varustettuna ilmoituksella, että jaettu väärään osoitteeseen.

Vierailija
58/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postilla ennen oli ainakin osoitteenselvitys lafka, itse sain kyseisellä tarralla vanhaan osoitteeseen mennyttä postia aikoinaan. Mutta ehkä heidätkin on jo potkittu pois palkkalistoilta.

Sitten on tietysti niin että osoitteenselvitys(jos vielä olemassa) ei voi ohjata postia oikein jos henkilö ei ome antamut uutta osoitetta postille ollenkaan raim joutunut vankilaan, asunnoton, tai muuttanut ulkomaille.

Postin kääntö muuton jälkeen on nykyään ilmainen vain 1 kk, sitten se maksaa x määrän vuosi, ja väellä ei taida olla varaa maksaa siitä.

Osoiteselvitystä tehdään edelleen, jos huomataan, että osoitteessa on vikaa eli se puuttuu tai kirje on palautunut "ei asu" - merkinnällä. Kaikkien osoitetta ei saada selville, koska Postin rekisterit eivät yllä ulkomaille + kymmenistä kaimoista on mahdotonta tietää pelkän nimen perusteella, kenelle Virtaselle posti on tarkoitettu. Jos lähettäjän tiedot on merkitty kuoreen, kirje palautetaan lähettäjälle. Jos ei, lähetystä säilytetään jonkin aikaa siinä toivossa, että joku sitä tiedustelee. Sitten se hävitetään.

Valitettavasti iso osa kirjeistä lajitellaan koneellisesti eikä kone ymmärrä "Ei asu" - merkintöjä. Silloin kirje saattaa päätyä uudelle kierrokselle ja tulee jaetuksi jälleen samaan virheelliseen osoitteeseen. Jotta kirje ei joutuisi koneellisessa lajittelussa uudelle rundille, virheellinen osoite on siististi mutta näkyvästi yliviivattava ja lisäksi kirjoitettava "ei asu" tai "väärä osoite". "Väärin jaettu" tarkoittaa, että kirje jaettu muuhun osoitteeseen kuin siihen, joka lukee kuoressa.

Vierailija
59/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen asukkaan toistuvien kirjeiden päälle (viralliset ja mainoskirjeet) kannattaa kirjoittaa "Palautetaan lähettäjälle. Ei tässä osoitteessa, poistakaa postituslistalta."

Vierailija
60/82 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, mutta ei myöskään uuden asukkaan loppuelämän velvollisuus hoitaa jonkun muun posteja.

Ei ole ei, mutta Postin toiminnasta kiukuttelu ja Postin syyttäminen asiasta on väärän puun haukkumista. Posti ei voi tilanteelle mitään eikä ole siihen syyllinen. Postin tehtävä on jakaa kirjeet ja muut lähetykset niihin merkittyyn osoitteeseen. Lähetyksen lähettäjän ja vastaanottajan velvollisuus on pitää huolta osoitteen oikeellisuudesta. Miten tätä on ihmisten niin vaikea käsittää? Ihan sama kuin se, että kiukutellaan VR:n toiminnasta, jos ratajärjestelmässä on häiriöitä - ne raiteet eivät ole VR:n vastuulla, eikä ole VR:n vika, jos opasjärjestelmät tai vaihteet pettävät tai lumia tai lehtiä ei puhdisteta.