Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helvetin uusioperhearki!

Inhottaa
19.04.2019 |

Miehelläni on teini-ikäinen lapsi edellisestä liitosta. Lapsi käy meillä säännöllisesti viikonloppuja viettämässä. Itselleni nämä viikonloput ovat suoraan sanottuna epämiellyttäviä!

Lapsi on luonteeltaan aika erikoinen, sulkeutunut eikä ota mitään kontaktia. Mieheni mielestä lapselta ei pidä vaatia yhtään mitään, ei sääntöjen noudattamista eikä mitään pienimpiäkään asioita voi pyytää tekemään. Esim. ei korjaa omia sotkujaan vaan asenne on välinpitämätön. Jos mieheni jotain joskus on pyytänyt tekemään, niin siitä alkaa vastaan sanominen. Ehdotin miehelleni, että lapsi voisi joskus itsekin siivota omaa huonettaan, niin mies ei tästä ajatuksesta syttynyt. Mieluummin sitten vaikka mies siivoaa lapsen puolesta kunhan ei tarvitse lasta käskeä mihinkään. Ilmoitin etten vastaisuudessa enää lapsen huonetta siivoa.

Mieheni ja lapsen suhde on ihan hiton outo; lähinnä viestisovelluksen kautta kommunikoivat. Jos lapsi tekee jotain väärää tai paheksuttavaa, niin mieheni vaikenee täysin eikä suostu lasta millään tavalla ojentamaan tai isällisesti puhuttamaan, eli lapsi saa käytännössä tehdä niin kuin haluaa. Lisäksi mieheni passaa ja palvelee jo aikuisuuden kynnyksellä olevaa lastaan, mikä on minusta ihan pöyristyttävää. Esim. annostelee ruuan valmiiksi lautaselle ja kattaa pöytään ettei lapsen tarvitse edes sitä tehdä, raivaa lapsen käyttämät astiat, juoksuttaa lapselle huoneeseen hänen pyytämiään asioita (mehua, sipsejä, muuta syömistä) ettei lapsen tarvitse osoittaa minkäänlaista omatoimisuutta.

Viime aikoina olen sitten huomannut, että lapsi käyttää minun henkilökohtaisia tavaroita, siis henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä tavaroita! Olen tästä ihan raivona! Lapselle ei ole ilmeisesti opetettu mitään hygieniaan liittyvää; käyttää surutta minun sheivausvälineitä, hammastahnaa, pesuaineita ym. Minähän en tietenkään voi lapselle mitään sanoa eikä sano miehenikään ettei vaan lapsi pahoita mieltään!! Kaikki omat henkilökohtaiset tavarat pitäisi laittaa lukkojen taakse. Lisäksi lasta pitää jatkuvasti muistuttaa, että kädet pitää pestä vessassa asioinnin jälkeen. Minua kuvottaa moinen epähygieeninen sottapytty. Haluan huomauttaa vielä, että lapsi on siis jo iso, eikä mikään 5-vuotias, ja lapselle on ostettu toki kaikki omat hygieniatuotteet, mutta silti käyttää muiden tavaroita.

Mitähän tässä pitäisi tehdä (muuta kuin erota miehestä, sekin on käynyt mielessä...)?

Kommentit (340)

Vierailija
81/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapselle siis varattu omat hammastahnat, käsipyyhkeet ja hygieniatuotteet mutta hän siitä huolimatta käyttää sinun? Vai onko kyse siitä, että oletat lapsen itse hankkivan/tuovan mukanaan näitä tuotteita? Jos lapsi käyttää sinun, niin voisiko johtua siitä, että sinun tuotteesi ovat enemmän hänen mieleensä kuin ne, mitkä olet ostanut hänelle?

Asenteesi kuvastaa hyvin sitä, että lapsi on mielestäsi vierailemassa sinun kodissasi, eli kyse ei ole lapsen kodista eikä hän saisi olla siellä kotonaan. Ethän edes halua häntä ojentaa tai ylipäätään kai puhua mitään hänelle, oletat, että hän jotenkin tyhjästä älyää käytöstavat ja hygieniasäännöt, vaikka kukaan ei teidän talossanne niistä hänelle mitään sano. Ymmärrän, että kyse on lähes aikuisesta mutta jos kukaan ei ole koskaan häntä näissä asioissa opastanut, niin miten hän voisi tietää, mitä shampoota käyttää, kenen hammastahnaa käyttää jne. Lukeeko teillä hammastahnoissa nimet? Vai voisiko teillä kenties olla jokaiselle omat hyllyt, joihin sen henkilön hygieniatuotteet laitetaan, niin ei tule epäselvyyksiä? Ja saisiko lapsi itse päättää, minkälaisia hygieniatuotteita hänelle hankitaan? Ehkä voisit ihan jopa kysäistä.

¨

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

Ihan hyviä kysymyksiä, joihin olen osaan jo aiemmin vastannutkin. Eli lapsella on kaikki omat hygieniatuotteet, ei ole tarvinnut omia tuoda. Kaikki on hänelle näytetty missä on mikäkin ja on tietoinen. Esim. pesuaineille on meillä kaikilla omat hyllyt yms. Hänelle annetaan oma pyyhe, mutta sitä ei käytä. Meillä pitää laittaa piiloon minun ja miehen pyyhkeet, kun hammaspesun jälkeen pyyhkii hammastahnat joko käsipyyhkeeseen, meidän pyyhkeisiin, meidän kylpytakkeihin, ihan mihin vaan muttei omaan pyyhkeeseen. Tämä ihmetyttää minua suuresti. Ja kaikki pesuaineet, hammastahnat sun muut ovat hänellä ihan vastaavia kuin meillä, niissä ei mitään eroa. Nämä hygienia-asiat tulivat minulle kyllä ihan puun takaa, oletin ihan tosissani että vanhemmat ovat nämä asiat jo pienestä pitäen opettaneet. En voinut kuvitellakaan, että joku käyttää esim. toisen käytettyä höylää.

Ap

Vierailija
82/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapselle siis varattu omat hammastahnat, käsipyyhkeet ja hygieniatuotteet mutta hän siitä huolimatta käyttää sinun? Vai onko kyse siitä, että oletat lapsen itse hankkivan/tuovan mukanaan näitä tuotteita? Jos lapsi käyttää sinun, niin voisiko johtua siitä, että sinun tuotteesi ovat enemmän hänen mieleensä kuin ne, mitkä olet ostanut hänelle?

Asenteesi kuvastaa hyvin sitä, että lapsi on mielestäsi vierailemassa sinun kodissasi, eli kyse ei ole lapsen kodista eikä hän saisi olla siellä kotonaan. Ethän edes halua häntä ojentaa tai ylipäätään kai puhua mitään hänelle, oletat, että hän jotenkin tyhjästä älyää käytöstavat ja hygieniasäännöt, vaikka kukaan ei teidän talossanne niistä hänelle mitään sano. Ymmärrän, että kyse on lähes aikuisesta mutta jos kukaan ei ole koskaan häntä näissä asioissa opastanut, niin miten hän voisi tietää, mitä shampoota käyttää, kenen hammastahnaa käyttää jne. Lukeeko teillä hammastahnoissa nimet? Vai voisiko teillä kenties olla jokaiselle omat hyllyt, joihin sen henkilön hygieniatuotteet laitetaan, niin ei tule epäselvyyksiä? Ja saisiko lapsi itse päättää, minkälaisia hygieniatuotteita hänelle hankitaan? Ehkä voisit ihan jopa kysäistä.

¨

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

Ihan hyviä kysymyksiä, joihin olen osaan jo aiemmin vastannutkin. Eli lapsella on kaikki omat hygieniatuotteet, ei ole tarvinnut omia tuoda. Kaikki on hänelle näytetty missä on mikäkin ja on tietoinen. Esim. pesuaineille on meillä kaikilla omat hyllyt yms. Hänelle annetaan oma pyyhe, mutta sitä ei käytä. Meillä pitää laittaa piiloon minun ja miehen pyyhkeet, kun hammaspesun jälkeen pyyhkii hammastahnat joko käsipyyhkeeseen, meidän pyyhkeisiin, meidän kylpytakkeihin, ihan mihin vaan muttei omaan pyyhkeeseen. Tämä ihmetyttää minua suuresti. Ja kaikki pesuaineet, hammastahnat sun muut ovat hänellä ihan vastaavia kuin meillä, niissä ei mitään eroa. Nämä hygienia-asiat tulivat minulle kyllä ihan puun takaa, oletin ihan tosissani että vanhemmat ovat nämä asiat jo pienestä pitäen opettaneet. En voinut kuvitellakaan, että joku käyttää esim. toisen käytettyä höylää.

Ap

Vallankäyttöä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä erilliset, henkilökohtaiset hammastahnat? Kyllä meillä koko perhe ja vieraatkin pursottavat samasta tuubista.

Yök. Totta hitossa on. Ainahan se tuubin pää osuus siihen harjaan ja levittää bakteereja.

Teillä ei taideta paljon seksiä ja suutelua harrastaa, jos kumppanin "vakteerit" noin kovasti pelottavat 😄.

Vierailija
84/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kasvatuksellista puutetta tai ongelmaa. Yksinkertaisesti - tyttären emotionaaliset ja biologiset juuret tunteineen ovat syvällä ja katkeamattomasti alkuperäisvanhemmissaan. Ap ei voi koskaan saavuttaa samaa asemaa hänen mielessään.

Tähän en ole pyrkinytkään, lapsella on jo yksi äiti enkä yritä mikään äiti hänelle ollakaan. Kyse on nyt vain säännöistä ja käyttäytymisestä.

Ap

Vierailija
85/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kasvatuksellista puutetta tai ongelmaa. Yksinkertaisesti - tyttären emotionaaliset ja biologiset juuret tunteineen ovat syvällä ja katkeamattomasti alkuperäisvanhemmissaan. Ap ei voi koskaan saavuttaa samaa asemaa hänen mielessään.

Tähän en ole pyrkinytkään, lapsella on jo yksi äiti enkä yritä mikään äiti hänelle ollakaan. Kyse on nyt vain säännöistä ja käyttäytymisestä.

Ap

Oletko sanonut miehelle, että et kykene elämään näin? Mikä on miehen vastaus?

Vierailija
86/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole normaalia, että lapsi käyttää sinun tavaroitasi. Tämä on no no.

Mutta miehellä on oikeus kasvattaa lastaan kuten haluaa. Tästä syystä uusperheily ei sovi nipottajille. Jos mies haluaa passata, et voi sille mitään.

Eniten ihmettelen, että SINÄ ole siivonnut hänen huonettaan....? Älä herranjumala siivoa mitään hänen jälkiään. Se on miehen homma. Jos isä ei käske siivoamaan, niin isä sitten siivoo itse.

Täällä miehen 16v tyttö jätti aina maitotölkit, voin, juuston pöydälle ym. Kertaakaan en siivonnut jälkiään. Mies siivosi neidin jäljet. Hiljalleen muutosta tuli mutta sanomani on myös se että äitipuolen tehtävä ei tod ole siivota lähes aikuisen lapsen jälkiä.

Vierailija
87/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä jollain voi olla kariesta jne. Ei hammastahna tuubi paljon maksa. Sitten valitetaan kun väärästä päästä tahnaa käyttää. Eli jokaiselle oma. Kampaa ja harjaa en lainaa koskaan kenellekään. En huulirasvaa en puuteria en mitään meikkejä.

Vierailija
88/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä vieläkään vastausta miksi alunperin on ottanut riesoikseen tuollaisia. Heilahtiko vaaka näistä vastauksista vai mikä on?

Tämä nyt on niin älytön kysymys ettei tähän viitsi vastata. Voit itse miettiä miksi kukaan ylipäätään alkaa toisen kanssa seurustella ja onko kukaan ihminen ilman puutteita tai vikoja.

Ap

Vierailija
89/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä erilliset, henkilökohtaiset hammastahnat? Kyllä meillä koko perhe ja vieraatkin pursottavat samasta tuubista.

Yök. Totta hitossa on. Ainahan se tuubin pää osuus siihen harjaan ja levittää bakteereja.

Teillä ei taideta paljon seksiä ja suutelua harrastaa, jos kumppanin "vakteerit" noin kovasti pelottavat 😄.

Harva taitaa kuitenkaan pussailla ja harrastaa seksiä puolison lapsen kanssa, ihan outo kommentti.

Vierailija
90/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheessä jollain voi olla kariesta jne. Ei hammastahna tuubi paljon maksa. Sitten valitetaan kun väärästä päästä tahnaa käyttää. Eli jokaiselle oma. Kampaa ja harjaa en lainaa koskaan kenellekään. En huulirasvaa en puuteria en mitään meikkejä.

Jos miehelläsi on kariesta, kieltäydyt suutelemasta hänen kanssan? Vai leviääkö se karies vain hammastahnan välityksellä?

Vierailija
91/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä vieläkään vastausta miksi alunperin on ottanut riesoikseen tuollaisia. Heilahtiko vaaka näistä vastauksista vai mikä on?

Tämä nyt on niin älytön kysymys ettei tähän viitsi vastata. Voit itse miettiä miksi kukaan ylipäätään alkaa toisen kanssa seurustella ja onko kukaan ihminen ilman puutteita tai vikoja.

Ap

Tämä sinun tilanteesihan tässä älytön on, ja kyselet vauva-aaveeltä neuvoja... et kai missään tapauksessa tee tuolle enempää lapsia? Ihan oikeasti ihmetyttää mikä piirre voi kompensoida niin paljon sitä ettei mies välitä lapsestaan kasvattaakseen hänestä ihmisen?

Vierailija
92/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tullut paljon neuvoja siitä että pitäisi puhua miehen kanssa asiasta ja kerrottakoon että tästä puhutaan yleensä joka kerta kun lapsi on täällä. Mutta mies ei osaa lapselleen sanoa mitään, ei edes rakentavassa mielessä. Lapsen äiti on ilmaissut, että parempi jos lapsi muuttaisi kokonaan meille, eli haluaa lapsestaan eroon... Äidistä välittynyt täysin välinpitämätön kuva.

Ja kuten jo totesin, niin ei ole kyse shampoosta eikä nyt kannata siihen asiaan jumittaa :D

Ap

No jos lapsi on mitä on, niin ihmekös jos eroon haluaa...

Vierailija
93/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te muutatte yhteen ihmisen kanssa, jolla on lapsia? Tuleeko yllätyksenä, että eri perheissä voi olla ihan erilaiset säännöt kuin sinun omilla lapsillasi?

Sitten niistä tehdään arvovaltariitoja... aikuiset ihmiset.

Tai sitten bielä hankitaan yhteisiä lapsia ja ollaan mustasukkaisia edellisen liiton lasten saamasta huomiosta.

Vierailija
94/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän täällä ei ole koskaan ihmettelyjä miten puolison lapset ovat todella fiksuja ja asiallisia ja omat taas hävettävän huonokäytöksisiä? 🙄

Vierailija
95/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei halua äiti, isä eikä 'äitipuoli'. Huostaan.

Vakavasti, tuossa taidetaan kaivata jo ulkopuolista apua (eikä tämä palsta ole se!)

Vierailija
96/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän täällä ei ole koskaan ihmettelyjä miten puolison lapset ovat todella fiksuja ja asiallisia ja omat taas hävettävän huonokäytöksisiä? 🙄

Ihan samaa mietin, miksi ei voi rehellisesti puhua omista lapsistaan. Monet vanhemmat eivät näe omissa lapsissaan mitään parannettavaa.

Vierailija
97/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehelläsi on kariesta, kieltäydyt suutelemasta hänen kanssan? Vai leviääkö se karies vain hammastahnan välityksellä?

En todellakaan halua lapsilleni kariesta antaa.

Vierailija
98/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa.

Mutta meillä on juuri noin päin. Miehen lapset ovat harvinaiset hyväkäytöksisiä, omani stressaavat. Tosin omani asuvat meillä, miehen lapset eivät. Se helpottaa.

Vierailija
99/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko sanonut miehelle, että et kykene elämään näin? Mikä on miehen vastaus?

Ap - vastaatko ylläolevaan! Vastaukseni riippuu tuosta.

Vierailija
100/340 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten tehtävä on toimia lasten kasvattajina. Lapsi tarvitsee selkeitä ohjeita, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

AP sinun tehtävänä on kertoa, mitä lapsi saa tehdä ja mikä ei ole ok sinulle. Kerro lapselle, että nämä ovat sinun henkilökohtaisia hygieniatarvikkeita ja niitä käytät vain sinä. Käy kaupassa ostamassa teinille oma hammastahna ja sheivaushöylä, jottei tarvi noin naurettavasta asiasta jurputtaa tällä palstalla. Et voi olettaa, että teinillä olisi itsellä varaa hankkia hygieniatarvikkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän