Helvetin uusioperhearki!
Miehelläni on teini-ikäinen lapsi edellisestä liitosta. Lapsi käy meillä säännöllisesti viikonloppuja viettämässä. Itselleni nämä viikonloput ovat suoraan sanottuna epämiellyttäviä!
Lapsi on luonteeltaan aika erikoinen, sulkeutunut eikä ota mitään kontaktia. Mieheni mielestä lapselta ei pidä vaatia yhtään mitään, ei sääntöjen noudattamista eikä mitään pienimpiäkään asioita voi pyytää tekemään. Esim. ei korjaa omia sotkujaan vaan asenne on välinpitämätön. Jos mieheni jotain joskus on pyytänyt tekemään, niin siitä alkaa vastaan sanominen. Ehdotin miehelleni, että lapsi voisi joskus itsekin siivota omaa huonettaan, niin mies ei tästä ajatuksesta syttynyt. Mieluummin sitten vaikka mies siivoaa lapsen puolesta kunhan ei tarvitse lasta käskeä mihinkään. Ilmoitin etten vastaisuudessa enää lapsen huonetta siivoa.
Mieheni ja lapsen suhde on ihan hiton outo; lähinnä viestisovelluksen kautta kommunikoivat. Jos lapsi tekee jotain väärää tai paheksuttavaa, niin mieheni vaikenee täysin eikä suostu lasta millään tavalla ojentamaan tai isällisesti puhuttamaan, eli lapsi saa käytännössä tehdä niin kuin haluaa. Lisäksi mieheni passaa ja palvelee jo aikuisuuden kynnyksellä olevaa lastaan, mikä on minusta ihan pöyristyttävää. Esim. annostelee ruuan valmiiksi lautaselle ja kattaa pöytään ettei lapsen tarvitse edes sitä tehdä, raivaa lapsen käyttämät astiat, juoksuttaa lapselle huoneeseen hänen pyytämiään asioita (mehua, sipsejä, muuta syömistä) ettei lapsen tarvitse osoittaa minkäänlaista omatoimisuutta.
Viime aikoina olen sitten huomannut, että lapsi käyttää minun henkilökohtaisia tavaroita, siis henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä tavaroita! Olen tästä ihan raivona! Lapselle ei ole ilmeisesti opetettu mitään hygieniaan liittyvää; käyttää surutta minun sheivausvälineitä, hammastahnaa, pesuaineita ym. Minähän en tietenkään voi lapselle mitään sanoa eikä sano miehenikään ettei vaan lapsi pahoita mieltään!! Kaikki omat henkilökohtaiset tavarat pitäisi laittaa lukkojen taakse. Lisäksi lasta pitää jatkuvasti muistuttaa, että kädet pitää pestä vessassa asioinnin jälkeen. Minua kuvottaa moinen epähygieeninen sottapytty. Haluan huomauttaa vielä, että lapsi on siis jo iso, eikä mikään 5-vuotias, ja lapselle on ostettu toki kaikki omat hygieniatuotteet, mutta silti käyttää muiden tavaroita.
Mitähän tässä pitäisi tehdä (muuta kuin erota miehestä, sekin on käynyt mielessä...)?
Kommentit (340)
Tästä syystä minä vietän suurinman osan niistä viikonlopuista toisaalla kun miehen lapsi on meillä.
Ja vaihdan shampoot yms kaikista halvimpaan ja pidän omat tavarat piilossa.
Siis tapahtuuko tätä muuallakin, onko miten yleistä?
AP
Onko teillä erilliset, henkilökohtaiset hammastahnat? Kyllä meillä koko perhe ja vieraatkin pursottavat samasta tuubista.
Tänne sanoitit hyvin selkeästi tunteitasi ja kokemuksiasi. Ymmärrän teinin äitinä omien koemusteni kautta jotenkin sitä, miltä sinusta tuntuu. Tuossa on lumipallo, joka ehkä vielä kasvaa pari vuotta, ei ainakaan itsestään häviä, jos et nyt sitä ala palastelemaan.
Odota hyvä tilanne, kun teini on poissa. Ota asia esille miehesi kanssa.
Ilmeisesti ongelma on sinun. Teinillä ei ole ongelmaa, hän ei hae muutosta. Miehen mielestä tilanne toimii, hän ei halua muutoksia ettei ainakaan välit huononisi teinin kanssa.
Kerro miehellesi miltä sinusta tuntuu. Välttäisin sanontoja: minunkin kotini, sinun lapsesi, yrittäisit ymmärtää mitlä minusta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä erilliset, henkilökohtaiset hammastahnat? Kyllä meillä koko perhe ja vieraatkin pursottavat samasta tuubista.
Yök. Totta hitossa on. Ainahan se tuubin pää osuus siihen harjaan ja levittää bakteereja.
Ap:lla itsellään ei taida olla omaa lasta, ei ainakaan "vähän isompaa"? Miten olis vaan ihan avoin keskustelu muiden perheen jäsenien kanssa, martyyriasenteen omaksuminen ei ainakaan vie asioita rakentavasti eteenpäin.
Kaikilla omat hammastahnat, en halua käyttää hammastahnaa jonka päätä on hierottu jonkun toisen hammasharjaan. Ihan hygieenisyyssyistä.
Kuulostat hirveältä äitipuolelta joka ei osaa aikuisen lailla suhtautua tilanteeseen. Nuori kaipaa sun ohjaustasi myös. Sinä olet läsnä oleva aikuinen hänen elämässään silloin kun hän on teillä. Rauhoitu, vedä henkeä ja ota opastava vastuullinen ote. Kuin hän olisi sun oma rakas lapsesi. Mistä lähtien naiset alkaisivat tajuta, että jos uuden miehen kanssa menee kimppaan, siinä tod.näk.tulee lapsia kaupan päälle. Siitä lähtien joutuu tulemaan toimeen myös niiden lasten kanssa. Piste. Olemaan kasvattaja myös hänen lapsilleen. Et voi siitä irtisanoutua. Lapsi kärsii taatusti tällä hetkellä todella paljon myös sinun käytöksestäsi. Ole aikuinen. Kanna vastuusi.
Usko pois, teiniäkin inhottaa isäviikonloput ihan yhtä paljon, kun joutuu olemaan alati paheksuvan äiti-puolen kanssa samassa taloudessa.
No kyllä itse sanoisin lujasti asiasta, tuli siitä jollekin paha mieli tai ei. Kodissani ei perseillä.
Vierailija kirjoitti:
Tänne sanoitit hyvin selkeästi tunteitasi ja kokemuksiasi. Ymmärrän teinin äitinä omien koemusteni kautta jotenkin sitä, miltä sinusta tuntuu. Tuossa on lumipallo, joka ehkä vielä kasvaa pari vuotta, ei ainakaan itsestään häviä, jos et nyt sitä ala palastelemaan.
Odota hyvä tilanne, kun teini on poissa. Ota asia esille miehesi kanssa.
Ilmeisesti ongelma on sinun. Teinillä ei ole ongelmaa, hän ei hae muutosta. Miehen mielestä tilanne toimii, hän ei halua muutoksia ettei ainakaan välit huononisi teinin kanssa.
Kerro miehellesi miltä sinusta tuntuu. Välttäisin sanontoja: minunkin kotini, sinun lapsesi, yrittäisit ymmärtää mitlä minusta tuntuu.
Olen puhunut asiasta useinkin mieheni kanssa, mutta hän ei ole halukas puuttumaan asiaan ettei lapsen kanssa tule mitään konfliktia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja niin hammasbakteerit siirtyy ihmiseltä toiselle. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök. Totta hitossa on. Ainahan se tuubin pää osuus siihen harjaan ja levittää bakteereja.
Heh, onnksi elät varmaan muuten ihan steriilissä ympäristössä, etkä koskaan ketään suutele suulle tai rakastele?
Vanhempien huono omatunto ilmenee liiallisena sallivuutena. Elämää sekin on, mutta voi siitä puhua, jos se vaikka auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, teiniäkin inhottaa isäviikonloput ihan yhtä paljon, kun joutuu olemaan alati paheksuvan äiti-puolen kanssa samassa taloudessa.
En ole koskaan sanonut lapselle mitään negatiivista, mielestäni mieheni kuuluisi nämä asiat hoitaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis tapahtuuko tätä muuallakin, onko miten yleistä?
AP
Miehen 12v kulkee kuin tsompi puhelin kädessä vessaan ja ruokapöytään (pesemättä käsiään)muuten nököttää huoneessaan eikä lähde mukaan mihinkään mitä ehdotetaan.
Pyyhkeet, vaatteet, astiat, yms jää levälleen. Shampoota yms käyttää puoli pulloa kerrallaan.
Mies ei viitsi nähdä vaivaa kun käy vain joka toisena viikonloppuna ja me touhutaan omiamme ja minä olen yleensä toisaalla.
Ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan sanonut lapselle mitään negatiivista, mielestäni mieheni kuuluisi nämä asiat hoitaa. Ap
Sinäkö tosissasi meinaat, että teini ei aisti asennettasi hiljaisuudestasi huolimatta?
/1
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat hirveältä äitipuolelta joka ei osaa aikuisen lailla suhtautua tilanteeseen. Nuori kaipaa sun ohjaustasi myös. Sinä olet läsnä oleva aikuinen hänen elämässään silloin kun hän on teillä. Rauhoitu, vedä henkeä ja ota opastava vastuullinen ote. Kuin hän olisi sun oma rakas lapsesi. Mistä lähtien naiset alkaisivat tajuta, että jos uuden miehen kanssa menee kimppaan, siinä tod.näk.tulee lapsia kaupan päälle. Siitä lähtien joutuu tulemaan toimeen myös niiden lasten kanssa. Piste. Olemaan kasvattaja myös hänen lapsilleen. Et voi siitä irtisanoutua. Lapsi kärsii taatusti tällä hetkellä todella paljon myös sinun käytöksestäsi. Ole aikuinen. Kanna vastuusi.
Ihan nätisti kirjoitettu, muttei se lapsi ap:n 'ohjausta' kaipaa, vaan vanhempiensa. Jos eivät välitä/ole osanneet, on ap tosi skeidassa tilanteessa, ja jollain 'ohjauksella' saa vain kiukkua niskaansa. Isähän on aivan selkärangaton vätys, en katselisi tuollaista piittaamattomuutta (kyllä, isä ei oikeasti piittaa lapsestaan vaan tahtoo päästä helpolla).
Ei varmaan auta kuin erota tai muuttaa eri osoitteisiin ja jatkaa kimpassa.
En ymmärrä, miten ihmiset viitsivätkin lähteä tuollaisiin uusperhehelvetteihin mukaan. Itse menisin mieluummin hautaan.