Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Trauma: Paljonko sinä/kumppanisi juotte viikottain?

traumia
17.04.2019 |

Alkoholipitoisia juomia siis. Olen taustaltani alkoholistiperheestä, tapailen uutta ihmistä, ja olen pihalla siitä mikä on "normaalia" alkoholinkäyttöä...

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ennen liikaa, melkein päivittäin. Viini vaan rentoutti ja nosti mielialaa. Jostain syystä nykyään minulle tulee pelkkä krapula, ei mitään kivaa hiprakkaa ollenkaan. Varmaan hyvä minulle, koska enää ei alkoholi juurikaan maistu. Maksa-arvot on aina olleet erinomaiset. Mikä teillä muilla suurkuluttajilla on syynä alkoholin päivittäiskäyttöön, ja kärsittekö krapulasta?

Vierailija
42/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut tänä vuonna kaksi annosta alkoholia. Mieheni tiedän juoneen mökillä maaliskuussa yhden oluen, muuten ei ehkä ole käyttänyt alkoholia.

Mutta käsittääkseni tämä ei ole se normaali vaan erityisen vähän. Minullakin alkoholistiperheen lapsuus takana ja epäselvää mikä on normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kerran kuussa juodaan kännit ja käydään baareissa. Viikolla joskus 1 tai 2 saunaolut.

Vierailija
44/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla ei juoda ollenkaan edes olutta, tai hyvin satunnaisesti saattaa mennä 1-3 olutta arkiviikon aikana ja silloinkin yleensä ruoan kanssa. Viikonloppuisin tehdään sitten ruokaa pitkän kaavan mukaan ja on apertiivit, viinit ja oluet. Ei osteta ollenkaan bulkkiolutta vaan pienpanimotuotteita ja import-oluita, viineissä hintahaitari 20-60€/pullo ja samppanjaa juodaan ihan normaalina viikonloppunakin. Rahaa siis toki menee alkoholiin mutta määrässä ei juoda ihan hirveästi. Käyn käytännössä 1-2 kertaa vuodessa ”baarissa” eli jotain sovittuja työpaikan juttuja tai näen ystäviä pitkästä aikaa. Mies käy noin 1-3 kertaa vuodessa eli koulutusten ja konferenssien iltajuhlissa. Kummallakaan ei ole alkoholin kanssa ongelmaa, mutta epäilen että joku alkoholistiperheessä kasvanut voisi kokea ahdistusta esimerkiksi viikonloppuna meillä kun alkoholia on tarjolla niin montaa eri sorttia.

Vierailija
45/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon viikossa 2 lonkeroa, mies 2 olutta. Parin viikon välein mies käy myös yhden illan baarissa.

Vierailija
46/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä (= 2 hlöä) menee viikossa ehkä:

5-7 pulloa vinkkua

2-3 pulloa viinaa (lähinnä viskiä, jonkun verran giniä, hyvin vähän mitään muuta)

10-12 pulloa olutta

Tama on mun mielesta jo liikaa. 

Join itsekin ennen pullon viinia joka paiva ma-to, ja perjantaisin seka lauantaisin enemmankin. Vahensin, koska tajusin olevani likella alkoholismia. 

Uteliaisuudesta kysyn, oletko nainen vai mies, ja minkä ikäinen olet? Itselläni meni myös aikanaan n. kolmekymppisenä alkoholia suunnilleen tuon verran. Olen nainen ja aika pienikokoinen, ja tajusin kyllä, että määrät olivat liian suuria. Nykyään juon ehkä kerran kuussa vähän viiniä.

Olen nyt 44, muutin juomatapani n. vuosi takaperin vasta tahan nykyiseen pullo viinia/pe-ilta. Eli ns. myohaisherannainen :D 

Vierailija
47/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne kaikki viinit ostaa? Käsittämättömän raitista jengiä.

Meillä minä juon pe 0-2 annosta viiniä. La 2-4 annosta. Ruoan kanssa ainakin se lasillinen. Lomilla miehen kanssa hieman enemmän.

Mies juo liikaa - varmaan yli 14 annosta viikossa. Pe-la-painotteista. Aikaisemmin jopa enemmän ja olen ollut tästä syystä lähtökuopissa. Nyt mies pelkää mattinykäsiä, kävi lääkärissä ja luultavasti elämäntapoihin kuuluu iso muutos. 

Mielestäni pullo viiniä miehen kanssa puoliksi on aika jees esim. lauantaina ruokailun yhteydessä.

Miten niin raitista? Ketjussahan lähes joka vastauksessa on viikottaista alkoholinkäyttöä, mikä minusta tuntuu aika uskomattomalta. 

Vierailija
48/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä juon pe 0-2 annosta viiniä. La 2-4 annosta. Ruoan kanssa ainakin se lasillinen. Lomilla miehen kanssa hieman enemmän.

Mies juo liikaa - varmaan yli 14 annosta viikossa. Pe-la-painotteista. Aikaisemmin jopa enemmän ja olen ollut tästä syystä lähtökuopissa. Nyt mies pelkää mattinykäsiä, kävi lääkärissä ja luultavasti elämäntapoihin kuuluu iso muutos. 

Mielestäni pullo viiniä miehen kanssa puoliksi on aika jees esim. lauantaina ruokailun yhteydessä.

Miten niin raitista? Ketjussahan lähes joka vastauksessa on viikottaista alkoholinkäyttöä, mikä minusta tuntuu aika uskomattomalta. 

Se nyt ei ole lähelläkään riskikulutusta. Oletko noin tietämätön suomalaisten keskimääräisestä alkoholinkulutuksesta, vai miksi määrät tuntuvat sinusta uskomattomilta? Itsekään en käytä alkoholia yhtään, koska ennen sitä meni todellakin liikaa, mutta en nyt pidä uskomattomana tai haitallisenakaan, että joku muu sitä silloin tällöin käyttää.

Vierailija
49/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että monet vastaajat arvioivat todellisen kulutuksensa tässä alakanttiin.

Se on hyvinkin mahdollista, ja toinen vaihtoehto on että tällaiseen aloitukseen on sitä helpompi vastata, mitä "puhtoisempi" omatunto on juomisten suhteen. Tällaisten viestiketjujen vastaukset eivät tuppaa olemaan mitenkään tilastollisesti kelvollisia edustamaan koko väestöä.

Vierailija
50/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo arvioida. Mieheni ei juo , enkä minäkään juo säännöllisesti yhtään alkoholia.

Vierailija
51/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N27 ja M28 täällä.

Emme yleensä juo arkisin lainkaan alkoholia, mutta jos menemme ulos syömään niin silloin yleensä ruoan kanssa 1-2 lasillista viiniä. Viikonloppuna taas riippuu ohjelmasta - kavereita tavatessa tulee nautittua joko viiniä jos ollaan yhdessä illallisella, tai rennommissa merkeissä olutta, koska piireissämme on paljon craft beer-intoilijoita. Juhlissa/bileissä/tapahtumissa on yleensä tarjolla gin tonicceja, margaritoja ja muita cocktaileja. Jos vietämme viikonlopun kahdestaan saatamme leffaa katsellessa tms. myös ottaa pari gin tonicia, meillä on kotona pieni kokoelma erilaisia kalliimpia ginejä, joista vanhimmat pullot on kestäneet jo pari vuotta hyllyssä, koska tosiaan harvemmin niistä tulee juotua vaikka gin lempparijuomamme onkin.  

Näin yleisesti emme juo paljoa, ja todella todella harvoin humalaan asti.

Vierailija
52/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin Ranskassa yli 7 vuotta, ja siellä juotiin viiniä päivällisen kanssa joka päivä. Siis joka - ikinen - päivä. En väitä että se oli hyvä juttu, mutta kummastelen tuollaista ahdasmielistä asennetta, että kerran viikossa viiniä olisi jotenkin pahasta. Suomalaisilla on näköjään edelleen alkoholiin se suhtautuminen, että pisarakin on syntiä ja ihan kamalaa, tai sitten kiskotaan kaksin käsin.

Vierailija
53/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni ulkosuomalaisena eläneenä täytyy sanoa että järkytyin toden teolla suomalaisesta juomakulttuurista, kun jokin aika sitten kävin suomessa ja VARSINKIN laivalla matkalla Tallinnaan. Kello oli 9 aamulla keskellä viikkoa, ja siellä vaan baareissa istui porukkaa oluet, viinilasit ja joillain SHOTTEJA pöydissä. Ei mulla olisi tullut MIELEENKÄÄN ottaa alkoholia heti ensimmäiseksi aamulla? Ja vielä pahempi oli, että baarin lavalla esiintyvän bändin keulamies siinä biisien välissä jaksoi koko ajan muistuttaa ihmisiä että baarista sopii hakea lisää juotavaa. Jossain vaiheessa siihen meni joku vanhempi pariskunta vähän tanssimaan tyhjälle tanssilattialle, ja kun he parin tanssin jälkeen olivat menossa takaisin istumaan niin bändimies letkaisi mikrofoniin että "jahas, nyt tais tulla pariskunnalle jano, eikun baariin hakemaan energiaa!" Mitä helvettiä?

Vierailija
54/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme juo ollenkaan normisti, itse ehkä yhden lasin viiniä vuodessa :D Mies juo joskus pari olutta viikossa mutta ei läheskään joka viikko. Olen kyllä juonut paljon enemmän aikoinaan ja mies varsinkin, mutta mitä vähemmän juo, sitä vähemmän tekee edes mieli. Pää turtuu, uni huonoa, seuraava päivä pilalla. Vaikkei edes joisi paljoa. En siis koe tarvetta tissutella , kun ihan hyvin voi olla selvinpäin ja tehdä ihan samoja juttuja.

Nykyinen nuori sukupolvi (miinus syrjäytyneet) eivät juurikaan juo, pitävät sitä nolona ja wt:nä. Vain keski-ikäiset ovat jääneet dinosaurusaikaan.

Vierailija
55/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella:

Meillä mies juo 2-3 kaljaa perjantaina ja lauantaina. Minä juon 1-2 siideriä perjantaina ja lauantaina. Joskus harvoin (keskimäärin kerran kahdessa kuukaudessa) avataan hyvän ruoan kanssa pullo punaviiniä ja juodaan se kahdestaan

Kesällä:

Iltaisin tulee helposti otettua 1 juoma/ilta töiden jälkeen kin, jos kelit on hyvät ja voi istuskella ulkona.

Mökillä ja lomalla kuluu helposti 2-6 juomaa/pvä. Emme juo humaltuaksemme mutta kun aikaa on, niin helposti tulee otettua "ajan kuluksi"

Vierailija
56/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon muutaman kerran vuodessa juhliessa. En ole koskaan oikein ymmärtänyt kotona tissuttelua, mutta ehkä se johtuu siitä, etten pidä viineistä ym. Mies juo ehkä kerran pari kuukaudessa muutaman ja välillä ottaa kotona ruuan kanssa jonkun erikoisoluen.

Vierailija
57/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme juo ollenkaan normisti, itse ehkä yhden lasin viiniä vuodessa :D Mies juo joskus pari olutta viikossa mutta ei läheskään joka viikko. Olen kyllä juonut paljon enemmän aikoinaan ja mies varsinkin, mutta mitä vähemmän juo, sitä vähemmän tekee edes mieli. Pää turtuu, uni huonoa, seuraava päivä pilalla. Vaikkei edes joisi paljoa. En siis koe tarvetta tissutella , kun ihan hyvin voi olla selvinpäin ja tehdä ihan samoja juttuja.

Nykyinen nuori sukupolvi (miinus syrjäytyneet) eivät juurikaan juo, pitävät sitä nolona ja wt:nä. Vain keski-ikäiset ovat jääneet dinosaurusaikaan.

Meidän suvussa kyllä seiska-kasikymppiset juovat enemmän kuin me keski-ikäisten polvi. 

Vierailija
58/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tai kaksi kertaa kuussa yhdet lonkerot. Silloin harvoin kun ilman lapsia päästään juhlimaan niin juodaan kyllä runsaammin, ei nyt känniin asti mutta niin, että ollaan selkeästi päihtyneitä (autolla ei voisi ajaa tai tehdä muutakaan vastuullista), tämä pari-kolme kertaa vuodessa.

Vierailija
59/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo viiniä ja toinen viinaa menee viikottain, en juo olutta enkä siideriä. Kesällä menee lonkkua saunoessa, pari kappaletta, on liian makeeta juoda enemmän.

Vierailija
60/86 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikolla ei juoda ollenkaan edes olutta, tai hyvin satunnaisesti saattaa mennä 1-3 olutta arkiviikon aikana ja silloinkin yleensä ruoan kanssa. Viikonloppuisin tehdään sitten ruokaa pitkän kaavan mukaan ja on apertiivit, viinit ja oluet. Ei osteta ollenkaan bulkkiolutta vaan pienpanimotuotteita ja import-oluita, viineissä hintahaitari 20-60€/pullo ja samppanjaa juodaan ihan normaalina viikonloppunakin. Rahaa siis toki menee alkoholiin mutta määrässä ei juoda ihan hirveästi. Käyn käytännössä 1-2 kertaa vuodessa ”baarissa” eli jotain sovittuja työpaikan juttuja tai näen ystäviä pitkästä aikaa. Mies käy noin 1-3 kertaa vuodessa eli koulutusten ja konferenssien iltajuhlissa. Kummallakaan ei ole alkoholin kanssa ongelmaa, mutta epäilen että joku alkoholistiperheessä kasvanut voisi kokea ahdistusta esimerkiksi viikonloppuna meillä kun alkoholia on tarjolla niin montaa eri sorttia.

Ei alkoholin hinta vaikuta juomisen haittoihin. Kerta annosrajat saattavat paikkaa pitkän kaavan juomingeissa.