Mihin ikään asti on sopivaa, että kaksoset (poika ja tyttö) jakavat huoneensa?
Nyt ovat 11-vuotiaita ja vielä haluavat nukkua samassa huoneessa. Olisi mahdollisuus omaan huoneeseen, toinen huone on tällä hetkellä leikki-, peli- ja läksyhuoneena. Annanko vaan olla samassa huoneessa vai alanko jo puhumaan, että pitäisi omaan huoneeseen mennä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Voi ap, ennen vanhaan taloissa oli yksi kamari jossa koko perhe nukkui yönsä. Älä tee asiasta ongelmaa :)
Oikeastaan eri tilanne, jos on koko perhe. Kun on vaan kaksi sisarusta, tulee helposti valta-asetelma, toinen voi dominoida ja kiusata. Minulle ja veljelleni muodostui sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi muuttaa omaan huoneeseen jos kumpikaan ei halua? Mitä epäsopivaa on SISARUSTEN huoneen jakamisessa? Kaksosten suhde on yleensä läheisempi kuin muiden sisarusten (olen itsekin kaksonen).
Lapsesi kertovat kyllä, kun haluavat erilliset huoneet ja vaikkeivat haluaisi muuttaa ollenkaan samasta huoneesta niin sekin olisi ok.
Minä ja veljeni asuimme samassa huoneessa kunnes veli lähti opiskelemaan 17 vuotiaana. Minä olin tuolloin 14v. Meillä ei ollut enempää tilaa, mutta hyvin tuo sujui. En muista ollenkaan mitään kiusallisia hetkiä tai että miten vaatteet vaihdettiin. Varmaan illalla vedin yöpaidan päälle kun veli oli vessassa käymässä tms. Ei kuitenkaan riisuttu toistemme nähden, eikä kekkaloitu alasti.
Veljellä oli tietenkin tuolloin iltaisin vapauksia olla myöhempään ulkona, joten olin yleensä jo nukkumassa kun hän tuli kotiin.
Sano lapsille, että tulevat juttelemaan sinulle, jos/kun tulee oman huoneen kaipuu. Ei sun tarvi sitä päättää kunhan lapset tietää, että muutto järjestyy tarvittaessa kohtuu nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en minäkään ymmärrä, että sisarukset pitäisi erottaa toisistaan kun murrosikä ja sen tuomat muutokset alkavat, jos sitä eivät itse halua. Ylipäätään, miksi murrosiästä tehdään niin suuri numero ja häveliäs asia, aivan kuin nuorella ei olisi tarpeeksi sopeutumista muuttuvaan kehoonsa ilmankin.
Onko ajatus sukukypsistä sisaruksista samassa huoneessa jotenkin insestinen? No voin valistaa aloittajaa. Meillä ihmisillä on sellainen kuin Westermarck-ilmiö, eli emme tunne seksuaalista vetovoimaa sellaista ihmistä kohtaan, jonka kanssa olemme kasvaneet lapsesta saakka. Eli tunnemme luontaista inhoa seksiin sisarusten ja läheisten serkusten kanssa.
Olet aika ristiriitainen. Tuo alkaa juuri siinä murrosiässä voimistua, toista sukupuolta olevan lähisukulaisen fyysinen läheisyys alkaa tuntua monesta ikävältä. Moni lopettaa saunomisen eri sukupuolta olevien perheenjäsenten kanssa jne. Kyllä minä esim. huomasin mitä 13 v veli puuhasi peiton alla, enkä todellakaan olisi halunnut olla samassa huoneessa, välit menivät muutenkin riitaisiksi. Siksi murrosikä on monelle se vaihe jossa eri sukupuolta olevat sisarukset viimeistään saa oman huoneen.
Niin? Totesin, että jos eivät itse halua. Jos haluavat, sitten selkeästi halutaan jo yksityisyyttä. Mutta pointti oli, että luonto suojaa meitä "epäsopivalta", ei siitä tarvi vanhemman huolestua tai tehdä numeroa.
Mutta kun sisarusten suhde ei aina ole tasavertainen. Toinen voi alistaa toista. Ei ole kovinkaan harvinaista että sisarus hyväksikäyttää. Insesti on todellinen olemassaoleva ilmiö, vaikka kuinka "luonto" yrittää suojata.
Insestiä kokee noin 1% lapsista ja tekijä on useimmiten lähipiirin aikuinen (isä, isäpuoli, eno, setä). Oma veli on harvinaisuus, joten sen takia on turha alkaa hysterisoimaan. On melkein loukkaavaa todeta, että jokainen poikalapsi on potentiaalinen siskonsa rais caaja ja siksi veli pitää eristää. Sitä paitsi nyt on kyseessä kaksoset, jotka ovat henkisesti ja fyysisesti melko samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en minäkään ymmärrä, että sisarukset pitäisi erottaa toisistaan kun murrosikä ja sen tuomat muutokset alkavat, jos sitä eivät itse halua. Ylipäätään, miksi murrosiästä tehdään niin suuri numero ja häveliäs asia, aivan kuin nuorella ei olisi tarpeeksi sopeutumista muuttuvaan kehoonsa ilmankin.
Onko ajatus sukukypsistä sisaruksista samassa huoneessa jotenkin insestinen? No voin valistaa aloittajaa. Meillä ihmisillä on sellainen kuin Westermarck-ilmiö, eli emme tunne seksuaalista vetovoimaa sellaista ihmistä kohtaan, jonka kanssa olemme kasvaneet lapsesta saakka. Eli tunnemme luontaista inhoa seksiin sisarusten ja läheisten serkusten kanssa.
Olet aika ristiriitainen. Tuo alkaa juuri siinä murrosiässä voimistua, toista sukupuolta olevan lähisukulaisen fyysinen läheisyys alkaa tuntua monesta ikävältä. Moni lopettaa saunomisen eri sukupuolta olevien perheenjäsenten kanssa jne. Kyllä minä esim. huomasin mitä 13 v veli puuhasi peiton alla, enkä todellakaan olisi halunnut olla samassa huoneessa, välit menivät muutenkin riitaisiksi. Siksi murrosikä on monelle se vaihe jossa eri sukupuolta olevat sisarukset viimeistään saa oman huoneen.
Niin? Totesin, että jos eivät itse halua. Jos haluavat, sitten selkeästi halutaan jo yksityisyyttä. Mutta pointti oli, että luonto suojaa meitä "epäsopivalta", ei siitä tarvi vanhemman huolestua tai tehdä numeroa.
Mutta kun sisarusten suhde ei aina ole tasavertainen. Toinen voi alistaa toista. Ei ole kovinkaan harvinaista että sisarus hyväksikäyttää. Insesti on todellinen olemassaoleva ilmiö, vaikka kuinka "luonto" yrittää suojata.
Aivan kuin sitä ei voisi tapahtua vaikka olisikin omat huoneensa.