Ostettiin uus astianpesukone, joka on olevinaan älykäs kun se osaa itse avata luukun pesun jälkeen. Mitä hyötyä, kun joutuu kuitenkin nousemaan sulkemaan hanan?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän astianpesukoneessa on turbokuivaus. Astiat kuivuvat koneessa ilman koneen avaamista. Jos koneen luukun avaa heti pesun valmistuttua, niin huoneilmaan pääsee valtava määrä kosteutta. Ei hyvä.
Hanan sulkeminen on ainoa keino varmistua vesivahingon mahdollisuudesta.
Juuri näin. Kuivaava astianpesukone on paljon järkevämpi kuin että kaikki kosteus päästetään huoneilmaan.
Ilman kylmäkonetta kondensoitikuivaus ei ole kovin tehokas. Nykyaikaisissa asunnoissa on suurimman osan vuodesta ongelmana liian kuiva sisäilma, joten se koneesta vapautuva pieni määrä kosteutta tulee huoneilmassa aivan tarpeeseen.
Meidän kone kuivaa kyllä erittäin hyvin. Se ei muuten ole mikään pieni määrä kosteutta, mikä astianpesukoneesta pääsee huoneilmaan, jos luukun avaa heti. Lisäksi sitä kosteutta tulee jatkuvasti, jos ajatellaan konetta kuitenkin käytettävän suhteellisen usein.
Hassua muuten, että vain Suomessa ajatellaan tällaisia asioita. Tai siltä ainakin tuntuu. Olen asunut Suomen lisäksi neljässä maassa, mutta missään niistä ei edes käy mielessä, että kosteutta olisi hyvä välttää, eristys ja lämmitys ovat kivoja asioita kun ne toimivat, palovaroitin ja sammutuspeitto olisi hyvä olla... Jne. Onpa yhdessä maassa vuokranisäntä ollut minulle vihainen kun kylpyhuoneeseen ilmestyi kattoon homepilkkuja. Minun vuokralaisena pitää pestä katto kloorilla tarpeeksi usein niin näin ei käy!
Tästä tuli mieleen, kun Malawissa asuessa mies tiskasi ja sähköt meni taas vaihteeksi poikki. Kaivon pumppu toimi sähköllä, joten vesin tulokin hanasta tietty loppu. Mies onneton laski tiskaamatta jääneen kattilan altaan pohjalle ja jätti hanan sulkematta. Lähdettiin aamulla varhain viikonlopuksi reissuun. Sähköt oli tietenkin tullut takas reissun aikana ja kotiin palatessa vettä oli jo etuovella asti. Soitin kauhuissani vuokraisännälle, joka kysyi, että eikö meidän kotiapulainen voi tulla kuivaamaan... Sanoin vaan, että kuivataan kyllä ite.
Vierailija kirjoitti:
Mä en sulje sitä hanaa koskaan.
Näin minun naapurinikin sanoi, kunnes kerran palasi viikon lomalta Mallorcalta ja huomasi että talon alakerran lattialla muutama sentti vettä. Taloa sitten kuivateltiin ja rempattiin mutta kastunut mikä kastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän astianpesukoneessa on turbokuivaus. Astiat kuivuvat koneessa ilman koneen avaamista. Jos koneen luukun avaa heti pesun valmistuttua, niin huoneilmaan pääsee valtava määrä kosteutta. Ei hyvä.
Juuri näin. Kuivaava astianpesukone on paljon järkevämpi kuin että kaikki kosteus päästetään huoneilmaan.
Ilman kylmäkonetta kondensoitikuivaus ei ole kovin tehokas. Nykyaikaisissa asunnoissa on suurimman osan vuodesta ongelmana liian kuiva sisäilma, joten se koneesta vapautuva pieni määrä kosteutta tulee huoneilmassa aivan tarpeeseen.
Meidän kone kuivaa kyllä erittäin hyvin. Se ei muuten ole mikään pieni määrä kosteutta, mikä astianpesukoneesta pääsee huoneilmaan, jos luukun avaa heti. Lisäksi sitä kosteutta tulee jatkuvasti, jos ajatellaan konetta kuitenkin käytettävän suhteellisen usein.
Kyllä se on kuule pieni määrä mitä siinä höyryssä on vettä. Astianpesukone käyttää koko tiskaamiseen vettä jotain 12 litraa. Viimeisen huuhetelun jälkeen koneessa on pisaroina ja höyrynä ehkä jotain desi vettä, joka tarkoittaa sitä että jos noin 30 kuution huoneessa on kosteus noin 40% ja sinne lisätään tuo määrä vettä, niin kosteus on sen jälkeen noin 60%. Ei todellakaan voi aiheuttaa mitään harmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua muuten, että vain Suomessa ajatellaan tällaisia asioita. Tai siltä ainakin tuntuu. Olen asunut Suomen lisäksi neljässä maassa, mutta missään niistä ei edes käy mielessä, että kosteutta olisi hyvä välttää, eristys ja lämmitys ovat kivoja asioita kun ne toimivat, palovaroitin ja sammutuspeitto olisi hyvä olla... Jne. Onpa yhdessä maassa vuokranisäntä ollut minulle vihainen kun kylpyhuoneeseen ilmestyi kattoon homepilkkuja. Minun vuokralaisena pitää pestä katto kloorilla tarpeeksi usein niin näin ei käy!
Tästä tuli mieleen, kun Malawissa asuessa mies tiskasi ja sähköt meni taas vaihteeksi poikki. Kaivon pumppu toimi sähköllä, joten vesin tulokin hanasta tietty loppu. Mies onneton laski tiskaamatta jääneen kattilan altaan pohjalle ja jätti hanan sulkematta. Lähdettiin aamulla varhain viikonlopuksi reissuun. Sähköt oli tietenkin tullut takas reissun aikana ja kotiin palatessa vettä oli jo etuovella asti. Soitin kauhuissani vuokraisännälle, joka kysyi, että eikö meidän kotiapulainen voi tulla kuivaamaan... Sanoin vaan, että kuivataan kyllä ite.
Iiiik! Tämän takia tarkistan moneen kertaan lähtiessä että vesi on pois, hanat kiinni, kaasu kiinni ja sähkölaitteet irti seinästä. Kaverit nauraa mutta aivan sama, mieluummin niin kuin että kotiin palatessa odottaisi yllätys.
Aika epätodennäköistä että se pesukoneen vesijohto katkeaa. Ne on kuitenkin aika uusia eivätkä rakenteiden sisässä. Me saatiin tuossa taannoin vesiputous sisälle kämppään kun päin persijettä asennettu vesiputki hajosi rakenteiden sisään yläkerrassa. Onneksi oltiin kotona niin ei saatu uima-allasta samalla vauhdilla. Läpikastunutta ja lattialle romahtanutta gyproc-levyä on muuten hienoa siivota. Sitä kipsin tapaista on ihan reilusti ja se on tiukassa kiinni kun kuivuu.
Vierailija kirjoitti:
Aika epätodennäköistä että se pesukoneen vesijohto katkeaa. Ne on kuitenkin aika uusia eivätkä rakenteiden sisässä. Me saatiin tuossa taannoin vesiputous sisälle kämppään kun päin persijettä asennettu vesiputki hajosi rakenteiden sisään yläkerrassa. Onneksi oltiin kotona niin ei saatu uima-allasta samalla vauhdilla. Läpikastunutta ja lattialle romahtanutta gyproc-levyä on muuten hienoa siivota. Sitä kipsin tapaista on ihan reilusti ja se on tiukassa kiinni kun kuivuu.
Mutta niin kuitenkin tapahtuu joskus. Viimeisin vuokrakämppäni oli juuri rempattu, koska astiapesukoneesta tuli vedet lattialle kun omistaja oli pitempään pois. Vannotti meitä uusia vuokralaisia aina sulkemaan veden pääkatkaisijasta kun lähdemme edes yön yli pois - ja niin toki teimme (emme asu Suomessa ja erillistä hanaa ei pesukoneiden yhteydessä ollut eli oli pakko laittaa vesi kokonaan pois).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hana yleensä edes suljetaan? Mun asunnoissa on aina ollut tiskikone valmiina integroituna keittiössä, eikä siinä ole mitään erillistä hanaa mistä sen voisi sulkea.
Meinaatko että vesi juoksee koko ajan lattialle jos irttoittaa astianpesukoneen putkesta? Pakkohan siinä on on olla sulkuventtiili.
Määräysten mukaan täytyy olla sulkuventtiili, joka on näkyvillä ja ilman työkaluja suljettavissa.
Ei mulla ole mitään venttiilejä eikä hanoja.
Missä koneen vesiletku kiinni? Vedetty suoraan järveen?
Mistä minä sen tietäisin? Se kone oli siinä paikallaan kun muutin tähän, eikä sitä mitenkään saa siitä irti revittyä. Mitään näkyvää hanaa ei ole missään.
Vierailija kirjoitti:
Hanaa ei tarvitse just sillä sekunnilla nousta sulkemaan, kun kone on pessyt. Voi hyvin katsoa leffan loppuun ja sulkea sen jälkeen tai nukkua yön rauhassa ja sulkea hanan aamulla ja tyhjätä samalla tiskarin, kun astiat ovat hyvin kuivuneet.
Tyhjätä???! Sana on TYHJENTÄÄ. 🙄😑
Suljen aina astiapesukoneen ja pyykikoneen hanat käytön jälkeen. Ja käytän niitä vain ollessani kotona.
En uskaltaisi laitta koneita päälle ja lähteä vaikka lenkille sillä aikaa. Kaverilla syttyi pyykikone palamaan, kun olin hänen luonaan kylässä. Lisäksi olen nähnyt miltä vesivahinko voi näyttää.
Lomalle lähtiessä otan kaikki pistokkeet poista päältä paitsi jääkaapin.
ei koska alakerran asunto oli tyhjänä kesän ajan
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa tuo automaattisesti sulkeutuva hana! En ole tätä hanaskeneä seurannut ja tiennyt, että kehitys on kehittynyt. Tuohan on ihan loistava homma! Me ollaan niitä, jotka ei juuri koskaan sitä hanaa sulje.
Kiitos, mua huvitti hirveästi tää sana hanaskene! :D Aion ottaa skenen käyttöön tilanteissa, joissa en ole niin perillä asioista, tyyliin nyt voin mennä hyvillä mielin rautakauppaan kysymään sähkökiuasskenestä! Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Tuohan olisi tosi mahtava, jos kone avaisi luukun ja pääsi kuivumaan lopuksi. Olen kuullut että joissakin koneissa on puhallin, joka tuulettaa koneen lopuksi. Hanan voi sulkea sitten kun käy keittiössä.
Meillä aukeaa luukku ja kone kuivaa ja tuulettaa itsensä lopuksi. Samon meillä on automaattinen hana, joka menee itsestään kiinni ja on kiinni verkkovirrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanaa ei tarvitse just sillä sekunnilla nousta sulkemaan, kun kone on pessyt. Voi hyvin katsoa leffan loppuun ja sulkea sen jälkeen tai nukkua yön rauhassa ja sulkea hanan aamulla ja tyhjätä samalla tiskarin, kun astiat ovat hyvin kuivuneet.
Tyhjätä???! Sana on TYHJENTÄÄ. 🙄😑
Suo anteeksi että kirjoitin puhekieltä enkä kirjakieltä. Seuraavaksi voinet takertua siihen, että käytin sanoja leffa ja tiskari enkä elokuva ja astianpesukone.
Toisaalta astianpesukoneen vedenottoletkussa on ensimmäisenä magneettiventtiili (tms), joka on muulloin kiinni, paitsi silloin, kun kone ottaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta astianpesukoneen vedenottoletkussa on ensimmäisenä magneettiventtiili (tms), joka on muulloin kiinni, paitsi silloin, kun kone ottaa vettä.
Jaa, oli jo mainittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hanaa sulje kuin paranoidit.
Tai omistusasujat.
Vuokralaisenkin kannattaisi, sillä hänen vakuutuksensa ei vahinkoa korvaa, jos hana on auki. Asukas maksaa eikä omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Astiat kuivuu paljon nopeammin eikä jää läikkiä. Tosi hyvä systeemi on kyllä.
EIkö ne proteeeiinista jäää pitkältii ja vääränlaiisita pesulämpötiloooista.
Meillä myös paristokäyttöinen hana, on kyllä kätevä. Paristo pitänyt vaihtaa n. 1,5 vuoden välein (pesukone käytössä päivittäin).
Mä kyllä arvostaisin tiskikonetta, joka avaa luukun itsekseen kun ohjelma on lopussa. Pesen koneellisen astioita suunnilleen joka toinen ilta/yö ja jos ehdin nukahtaa kun kone on vielä päällä, avaan luukun ja suljen hanan vasta aamulla. Se kyllä helpottaisi, jos edes luukku olisi aamulla jo valmiiksi auki ja astiat kuivina sisällä, niin koneen ehtisi tyhjentää ennen töihin lähtöä. Saisi sitten kaikki päivän aikana likaantuvat astiat kukin laittaa suoraan koneeseen sen sijaan että nyt niitä kasataan tiskipöydälle.