Ostettiin uus astianpesukone, joka on olevinaan älykäs kun se osaa itse avata luukun pesun jälkeen. Mitä hyötyä, kun joutuu kuitenkin nousemaan sulkemaan hanan?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa tuo automaattisesti sulkeutuva hana! En ole tätä hanaskeneä seurannut ja tiennyt, että kehitys on kehittynyt. Tuohan on ihan loistava homma! Me ollaan niitä, jotka ei juuri koskaan sitä hanaa sulje.
Tuon takia meille hommattiin automaattisesti sulkeutuva hana. Koska huomattiin, että niin usein se vaan oli jäänyt kääntämättä kiinni se perinteinen. Vaihdettiin siis automaattisesti sulkeutuvaan siinä vaiheessa kun hana muutenkin piti vaihtaa.
Kuinkahan usein siitä menee paristo? Meillä hana on ollut käytössä jo varmaan pari vuotta, yli vuoden ainakin. Ei ole kertaakaan pitänyt vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on astianpesukoneen valmistaja myöntänyt takuun, että mikäli vuotoa tulee, he korjaavat. Siis pesukoneen ohjeissa ihan lukee, että hanaa ei tarvitse sulkea ikinä.
Kaverilla samainen kone ja heillä vesivahinko tuli, minkä pesukonevalmistaja korvasi mukisematta.
En siis ole hanaa sulkenut enää vuosiin.
Vajaaälyinen? Mikään taikaventtiili koneessa ei suojaa letkun vuodolta.
Mukava keksintö. Ilmoittaa nätisti piippaamatta että valmista tuli. Hanan voi sulkea sitten kun on asiaa sinne päon. Tyytyväinen ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä on hana, joka sulkee itse itsensä. Ei tarvitse nousta.
Joo, näin meilläkin. Tai siinä on ajastin, eli on auki joko 3, 6 tai 12 tuntia kerrallaan.
Yläkerran naapurillakin oli. Sitten me saatiin uusi keittiö, kun hanan sulku ei ihan toiminut.
Vähän ohi aiheen, mutta kertokaa mulle mitä iloa on integroidusta astianpesukoneesta ? Nyt on sellanen + em.Oraksen hana , joka on kyllä kätevä.
Meillä ainakin jopa tyhjä kone alkaa haista epämiellyttävälle, jos luukku on kiinni saati sitten kun siellä on likaisia astioita. Luukku kuitenkin suositellaan pidettävän kiinni jotta lika ei kuivu niihin ja integroinin tarkoitushan saada keittiö näyttämään yhtenäiseltä tai jotain.Mulla se retkottaa auki 99,9% sti ja painaakin 2x tavallisen verran.
Aivan turhaa. Käyn katsomassa joko ohjelma loppu ja avaan itse ja suljen hanan.
Meidän astianpesukoneessa on turbokuivaus. Astiat kuivuvat koneessa ilman koneen avaamista. Jos koneen luukun avaa heti pesun valmistuttua, niin huoneilmaan pääsee valtava määrä kosteutta. Ei hyvä.
Hanan sulkeminen on ainoa keino varmistua vesivahingon mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei hanaa sulje kuin paranoidit.
Tai omistusasujat.
En ole ikinä sulkenut hanaa .
Nykyään on tosin automaattihana ja joku kosteushälytin joka varoittaa jos kone falskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta kertokaa mulle mitä iloa on integroidusta astianpesukoneesta ? Nyt on sellanen + em.Oraksen hana , joka on kyllä kätevä.
Meillä ainakin jopa tyhjä kone alkaa haista epämiellyttävälle, jos luukku on kiinni saati sitten kun siellä on likaisia astioita. Luukku kuitenkin suositellaan pidettävän kiinni jotta lika ei kuivu niihin ja integroinin tarkoitushan saada keittiö näyttämään yhtenäiseltä tai jotain.Mulla se retkottaa auki 99,9% sti ja painaakin 2x tavallisen verran.
Meillä se integroitu koneen luukku on raollaan, ei hyppää silmille kalusterivissä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa tuo automaattisesti sulkeutuva hana! En ole tätä hanaskeneä seurannut ja tiennyt, että kehitys on kehittynyt. Tuohan on ihan loistava homma! Me ollaan niitä, jotka ei juuri koskaan sitä hanaa sulje.
Minulla on koneessa sähköinen ventiili, siinä ottoletkun päässä, valmiina. Oli jo edellisessäkin. Se ei anna vettä jos ohjelma ei ole kesken, eikä silloinkaan enempää kuin mitä ohjelma vaatii. Tippavuodot ovat toki mahdollisia ohjelman aikana.
Minulla ja sukulaisella on 2005 rakennetut kodit. Heillä tuli jo vuosia sitten vesivahinko, kun astiapesukoneen letku meni rikki. Eivät koskaan sulje hanaa ja vakuutus käsittääkseni korvasi. Minä suljen aina hanan eikä tähän mennessä ole tapahtunut mitään.
Mistä se hana yleensä edes suljetaan? Mun asunnoissa on aina ollut tiskikone valmiina integroituna keittiössä, eikä siinä ole mitään erillistä hanaa mistä sen voisi sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin jopa tyhjä kone alkaa haista epämiellyttävälle, jos luukku on kiinni saati sitten kun siellä on likaisia astioita. Luukku kuitenkin suositellaan pidettävän kiinni jotta lika ei kuivu niihin ja integroinin tarkoitushan saada keittiö näyttämään yhtenäiseltä tai jotain.Mulla se retkottaa auki 99,9% sti ja painaakin 2x tavallisen verran.Meillä se integroitu koneen luukku on raollaan, ei hyppää silmille kalusterivissä.
Haju poistuu kun peset välillä sen koneen kloritilla tai soodalla. En pidä konetta koskaan auki.
Asun Itä-Euroopassa 60-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Astianpesukonetta ei ole, mutta pyykinpesukone on tuollaisessa välitilassa, jossa ei ole lattiakaivoa. En kyllä saa hanan vipua liikkumaan mihkään suuntaan... Tohdinko lähteä viikoksi pois? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä hanajuttua oon vähän ihmetellyt, että miksi niitä ylipäänsä on Suomessa. Siis tiskikoneen erikseen avattavia ja suljettavia hanoja. Oon asunut 7 eri maassa ja missään muualla en ole niihin törmännyt.
Niitä on vesivahinkojen torjumiseksi. Letku kun menee rikki ja vettä lorottaa monta tuntia tyhjässä asunnossa se jättää jälkeensä hirveätä vahinkoa.
Ja mikään vakuutusyhtiö ei korvaa asukkaan huolimattomuutta. Toi itse-sulkeutuva hana on kätevä, mutta paristokäyttöinen. Ei tuo hanansulkeminen nyt niin hirveä homma ole, kun sen ottaa tavaksi. Siitähän se on kiinni.
OT, mutta noita on myös verkkovirralla toimivia.
Vierailija kirjoitti:
Ei hanaa sulje kuin paranoidit.
JOS sattuu vesivahinko ja sulla on ollu hana auki niin mikään vakuutus ei asiaa korvaa! Naapurin ylkertalaisella oli muuton jälkeen jäänyt vesihana auki josta uusi vuokralainen ei tiennyt mitään kun ei ollu pesukonetta ja kaik vesi meni alakerran jonnekki seiniin tms. Ent asukas joutui maksamaan koko lystin ja se oli pitkä penni se. Sulje aina vesihanat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on astianpesukoneen valmistaja myöntänyt takuun, että mikäli vuotoa tulee, he korjaavat. Siis pesukoneen ohjeissa ihan lukee, että hanaa ei tarvitse sulkea ikinä.
Kaverilla samainen kone ja heillä vesivahinko tuli, minkä pesukonevalmistaja korvasi mukisematta.
En siis ole hanaa sulkenut enää vuosiin.
Vajaaälyinen? Mikään taikaventtiili koneessa ei suojaa letkun vuodolta.
Venttiili on letkun siinä päässä joka tulee hanaan kiinni. Kun kone ei ole päällä, niin venttiili on kiinni, eikä letkussa ole paineellista vettä. Meillä on tällainen nykyisessä ja oli myös jo edellisessä. Venttiili napsahtaa kiinni myös koneen käydessä, jos koneen pohjalla oleva vuotoanturi huomaa siellä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hana yleensä edes suljetaan? Mun asunnoissa on aina ollut tiskikone valmiina integroituna keittiössä, eikä siinä ole mitään erillistä hanaa mistä sen voisi sulkea.
Meinaatko että vesi juoksee koko ajan lattialle jos irttoittaa astianpesukoneen putkesta? Pakkohan siinä on on olla sulkuventtiili.
Määräysten mukaan täytyy olla sulkuventtiili, joka on näkyvillä ja ilman työkaluja suljettavissa.
Hanan auki jättäminen on venäläistä rulettia. Letkut pettävät aikanaan ja se on hyvin yleistä. Vesivahingon hinta voi nousta kuusinumeroiseksi. Vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksesta osaksi tai kokonaan.
Eli siittäpä vaan pelaamaan, onnea peliin!