Ostettiin uus astianpesukone, joka on olevinaan älykäs kun se osaa itse avata luukun pesun jälkeen. Mitä hyötyä, kun joutuu kuitenkin nousemaan sulkemaan hanan?
Kommentit (80)
Hana Kii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hanaa sulje kuin paranoidit.
JOS sattuu vesivahinko ja sulla on ollu hana auki niin mikään vakuutus ei asiaa korvaa! Naapurin ylkertalaisella oli muuton jälkeen jäänyt vesihana auki josta uusi vuokralainen ei tiennyt mitään kun ei ollu pesukonetta ja kaik vesi meni alakerran jonnekki seiniin tms. Ent asukas joutui maksamaan koko lystin ja se oli pitkä penni se. Sulje aina vesihanat!
???
Eli 2barin paineellla 15mm letku sylki vetta ja kukaan ei huomannut ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanan auki jättäminen on venäläistä rulettia. Letkut pettävät aikanaan ja se on hyvin yleistä. Vesivahingon hinta voi nousta kuusinumeroiseksi. Vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksesta osaksi tai kokonaan.
Eli siittäpä vaan pelaamaan, onnea peliin!
Pesukoneessa on sahkoinen hana.
Ihan samantasoinen letku sinne menee kuin keittionhanaan.En oikein ymmarra mita eroa on ulkoisella tai sisaisella hanalla.
Minulla ainakin pesukoneen vedenkaytto loppuu kun pesu on loppu
Jos irroitat sen pesukoneen letkun, niin tuleeko sieltä hanan putkesta vettä? Todennäköisesti tulee. Pasukoneissa on omia suojaletkuja ja venttiileitä uudemmissa laitteissa, mutta jos se liitoskohta alkaa vuotaa, niin hanan venttiilin olisi hyvä olla kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kotona aikoinaan tuli vesivahinko letkun vuotaessa ja se ei ole mikään pikkujuttu. Vakuutus onneksi korvasi yli 10 000 euron rempan, mutta lattiaa kuivatettiin monta viikkoa jne...
Jos tuon voin välttää hanan sulkemisella parissa sekunnissa, niin todellakin teen sen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hana yleensä edes suljetaan? Mun asunnoissa on aina ollut tiskikone valmiina integroituna keittiössä, eikä siinä ole mitään erillistä hanaa mistä sen voisi sulkea.
Jos noin on, niin sitten on laiton kytkentä, ja todella vaikea toteuttaa!
Kaikissa on venttiili josts se voidaan sulkea. eihän sitä konetta voisi millään vaihtaa ilman koko talon putkien tyhjennystä, jos ei olisi venttiiliä.
No eipä tule suljettua sen kummemmin pykkikoneen kuin astianpesukoneenkaan hanoja, muuten kuin sitten jos on matkoilla ja pidemmän aikaa pois kotoa,
Pyykkikone on vesieristetyssä viemärillä varustetussa kodinhoitohuoneessa, joten seillä vuoto ei aiheuttaisi muuta kuin pahimmillaan kaapiston kastumisen ja ison vesilaskun.
Aastianpesukoneessakin on automaattinen vuodonestoventtiili, toki sekin teknisenä laitteena voi hajota. Tosin voihan se vesihanakin hajota.
Omakotitalossa riskeeraan vain omaa omaisuuttani.
Tuohan olisi tosi mahtava, jos kone avaisi luukun ja pääsi kuivumaan lopuksi. Olen kuullut että joissakin koneissa on puhallin, joka tuulettaa koneen lopuksi. Hanan voi sulkea sitten kun käy keittiössä.
Hana Kii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS sattuu vesivahinko ja sulla on ollu hana auki niin mikään vakuutus ei asiaa korvaa! Naapurin ylkertalaisella oli muuton jälkeen jäänyt vesihana auki josta uusi vuokralainen ei tiennyt mitään kun ei ollu pesukonetta ja kaik vesi meni alakerran jonnekki seiniin tms. Ent asukas joutui maksamaan koko lystin ja se oli pitkä penni se. Sulje aina vesihanat!
Hieman eri juttu. Vähän eri tason tuottamusta jättää avoin puteken pää johonkin piilloon pelkän hanan taakse. Tuo putkihan olisi pitänyt tulpata silloin kun kone on otettu irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se hana yleensä edes suljetaan? Mun asunnoissa on aina ollut tiskikone valmiina integroituna keittiössä, eikä siinä ole mitään erillistä hanaa mistä sen voisi sulkea.
Meinaatko että vesi juoksee koko ajan lattialle jos irttoittaa astianpesukoneen putkesta? Pakkohan siinä on on olla sulkuventtiili.
Määräysten mukaan täytyy olla sulkuventtiili, joka on näkyvillä ja ilman työkaluja suljettavissa.
Ei mulla ole mitään venttiilejä eikä hanoja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän astianpesukoneessa on turbokuivaus. Astiat kuivuvat koneessa ilman koneen avaamista. Jos koneen luukun avaa heti pesun valmistuttua, niin huoneilmaan pääsee valtava määrä kosteutta. Ei hyvä.
Hanan sulkeminen on ainoa keino varmistua vesivahingon mahdollisuudesta.
Juuri näin. Kuivaava astianpesukone on paljon järkevämpi kuin että kaikki kosteus päästetään huoneilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että vesi juoksee koko ajan lattialle jos irttoittaa astianpesukoneen putkesta? Pakkohan siinä on on olla sulkuventtiili.
Määräysten mukaan täytyy olla sulkuventtiili, joka on näkyvillä ja ilman työkaluja suljettavissa.
Missä asuntosi veden pääkatkaisin sijaitsee? Jos meinaan sattuu vesivahinko, niin miten saat vedentulon loppumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän astianpesukoneessa on turbokuivaus. Astiat kuivuvat koneessa ilman koneen avaamista. Jos koneen luukun avaa heti pesun valmistuttua, niin huoneilmaan pääsee valtava määrä kosteutta. Ei hyvä.
Juuri näin. Kuivaava astianpesukone on paljon järkevämpi kuin että kaikki kosteus päästetään huoneilmaan.
Ilman kylmäkonetta kondensoitikuivaus ei ole kovin tehokas. Nykyaikaisissa asunnoissa on suurimman osan vuodesta ongelmana liian kuiva sisäilma, joten se koneesta vapautuva pieni määrä kosteutta tulee huoneilmassa aivan tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla taida sitten olla tiskikoneelle paikkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanan auki jättäminen on venäläistä rulettia. Letkut pettävät aikanaan ja se on hyvin yleistä. Vesivahingon hinta voi nousta kuusinumeroiseksi. Vakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvauksesta osaksi tai kokonaan.
Eli siittäpä vaan pelaamaan, onnea peliin!
Ihan samantasoinen letku sinne menee kuin keittionhanaan.En oikein ymmarra mita eroa on ulkoisella tai sisaisella hanalla.
Minulla ainakin pesukoneen vedenkaytto loppuu kun pesu on loppuJos irroitat sen pesukoneen letkun, niin tuleeko sieltä hanan putkesta vettä? Todennäköisesti tulee. Pasukoneissa on omia suojaletkuja ja venttiileitä uudemmissa laitteissa, mutta jos se liitoskohta alkaa vuotaa, niin hanan venttiilin olisi hyvä olla kiinni.
Koneen oma sulkuventtiili on kiinni suoraan hanassa. Aika epätdonnäköistä että tuo alkaisi vuotaan. Vähintään yhtä todennäköistä on että hanan tuloputken kiinnitys alkaa vuotamaan ja sehän vuotaa sitten vaikka hana olisi kiinni.
Me laitetaan jo vkl-reissulle sähköt pois porakaivon pumpusta. Se 30l mikä jää painesäiliöön, ei aiheuta kovin pahaa vesivahinkoa, korkeintaan pari ämpärillistä jaksaa työntää rikkoutuneesta putkesta ennenkuin paine putoaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koneen vesiletku kiinni? Vedetty suoraan järveen?
Vierailija kirjoitti:
Asun Itä-Euroopassa 60-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Astianpesukonetta ei ole, mutta pyykinpesukone on tuollaisessa välitilassa, jossa ei ole lattiakaivoa. En kyllä saa hanan vipua liikkumaan mihkään suuntaan... Tohdinko lähteä viikoksi pois? :D
Sama, asun Keski-Euroopassa ja pesukone sijaitsee vessassa, jossa on pelkkä pönttö, boileri ja tuo pesukone. Epäilen että omituisen liitospömpelin uumenissa jossain voi olla suljettava hana, mutta ei mitään mahdollisuutta käyttää sitä. Tilassa ei ole lattiakaivoa, eikä varmasti mitään eristeitäkään. Sitäpaitsi eteisen lattialle se vesi tulisi sieltä joka tapauksessa.
Olen ratkaissut asian niin, että laitan koko kämpän veden kiinni kun lähden kotoa. Siitä ei ole mitään vaivaa, kun vipu on siellä samassa vessassa kuin konekin. Ja saanpahan edes vähän mielenrauhaa. Lisäksi on koti- ja vastuuvakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman kylmäkonetta kondensoitikuivaus ei ole kovin tehokas. Nykyaikaisissa asunnoissa on suurimman osan vuodesta ongelmana liian kuiva sisäilma, joten se koneesta vapautuva pieni määrä kosteutta tulee huoneilmassa aivan tarpeeseen.
Meidän kone kuivaa kyllä erittäin hyvin. Se ei muuten ole mikään pieni määrä kosteutta, mikä astianpesukoneesta pääsee huoneilmaan, jos luukun avaa heti. Lisäksi sitä kosteutta tulee jatkuvasti, jos ajatellaan konetta kuitenkin käytettävän suhteellisen usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kone kuivaa kyllä erittäin hyvin. Se ei muuten ole mikään pieni määrä kosteutta, mikä astianpesukoneesta pääsee huoneilmaan, jos luukun avaa heti. Lisäksi sitä kosteutta tulee jatkuvasti, jos ajatellaan konetta kuitenkin käytettävän suhteellisen usein.
Hassua muuten, että vain Suomessa ajatellaan tällaisia asioita. Tai siltä ainakin tuntuu. Olen asunut Suomen lisäksi neljässä maassa, mutta missään niistä ei edes käy mielessä, että kosteutta olisi hyvä välttää, eristys ja lämmitys ovat kivoja asioita kun ne toimivat, palovaroitin ja sammutuspeitto olisi hyvä olla... Jne. Onpa yhdessä maassa vuokranisäntä ollut minulle vihainen kun kylpyhuoneeseen ilmestyi kattoon homepilkkuja. Minun vuokralaisena pitää pestä katto kloorilla tarpeeksi usein niin näin ei käy!
Ihan samantasoinen letku sinne menee kuin keittionhanaan.
En oikein ymmarra mita eroa on ulkoisella tai sisaisella hanalla.
Minulla ainakin pesukoneen vedenkaytto loppuu kun pesu on loppu