Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ollut 3kk asunto vuokralla. Tuli sähkölasku minulle, toimitanko laskun vuokralaiselle, vai maksan ja pyydän rahat tilille?

Vierailija
16.04.2019 |

Taloyhtiön politiikka on kuulemman laittaa sähkölasku osakkeen omistajalle. Nyt seuraa se tyhmä kysymys, mutta miten vaadin vuokralaiselta sähkön? Vienkö laskun vain hänelle, vaikka se on nimelläni. Vai laitanko vain viestiä että tuli sähkölasku, maksa summa x tilille? Mulla oli vuokranvälitysfirma käytössä joka etsi vuokralaisen, soitanko sinne?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti et ole oikeasti näin huonosti tehnyt pohjatyötä kun vuokrasit asunnon. vuokrasopimuksessa lukee, mitä kuuluu vuokralaisen maksettavaksi. mitään muita maksuja hän ei luonnollisestikaan maksa, koska niistä ei ole sopimusta. 

Vierailija
2/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekoa taloyhtiöllä on tässä asiassa? Sehän on sähkösopimuksen tehneen henkilön ja sähkölaitoksen välinen asia. Ja yleensähän vuokralainen tekee sähkösopimuksen omiin nimiinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Näitä palstan valevuokraisäntiä taas.

Vierailija
4/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asiasta on mainittu vuokrasopimuksessa? 

Vierailija
5/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Taloyhtiön politiikka?

Kenen nimissä sähkösopimus on?

Vierailija
6/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen maksaa. Jokainen tekee oman sähkösopimuksen. Vie lasku vuokralaiselle ja kerro katkaisevasi oman sopimuksesi. Tehköön omansa.

Vierailija
7/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taloyhtiö muka päättäisi sähkösopparista? Ellei ole säätiö, mutta säätiöllä taas ei ole osakkeen omistajia. Eiköhän asunto-osakeyhtiössä jokainen osakkeen omistaja tai osakkeen omistajan vuokralainen päätä ihan itse omasta sähkösopparistaan.

Vierailija
8/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä sopimuksessa lukee.

Esim.

Sähkö kuuluu vuokraan

Vuokralainen hoitaa sähkösopimuksen itse...

Vierailija
9/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomata vuokrasopimukseen laittaa myös se, kuka maksaa vesilaskun. Esim 25 e/nenä per asunnossa oleileva vuokralainen.

Vierailija
10/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sähkösoppari on sinun nimissäsi niin sinä maksat. Miksi vuokralaisella ei ollut omaa sopparia?

Vuokralainen sanoo sähkösopparinsa irti kun muuttaa ja seuraava vuokralainen tekee taas omansa.

Vierailija
11/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaako se taloyhtiö sen 'sähkötehtaan' kun voi hoitaa sen laskutuksen?

Vierailija
12/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt jotain rajaa näihin aloituksiin. Onko liikaa vaadittu että joskus olisi jotain järkeviä ketjuja. Taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä kenenkään sähkösopimusten kanssa.

Vierailija
13/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.koristontalot.fi/sahko_ja_vesi

Kyllä on mahdollista että taloyhtiö tekee sähkösopimuksen ja laskuttaa osakkaita. Yllä olevassa linkissä esimerkki.

Vierailija
14/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan vie laskua vuokralaiselle ja luota siihen että maksaa, jos jättää maksamatta niin sinä vastaat kun kerran sinun nimissäsi on.

Tässä tosiaan avainasemassa on se mitä sopimuksesta lukee, tarkasta sieltä voitko ylipäätään vuokralaista velvoittaa tuota maksamaan.

Vierailija
15/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt jotain rajaa näihin aloituksiin. Onko liikaa vaadittu että joskus olisi jotain järkeviä ketjuja. Taloyhtiöllä ei ole mitään tekemistä kenenkään sähkösopimusten kanssa.

Voi olla siinä tapauksessa ettei taloyhtiössä ole sähköyhtiön alamittauksia vaan koko talo on vain yksi iso sähköyhtiön asiakas ja taloyhtiö maksaa kaiken, koko talossa kulutetun sähkön yhdellä laskulla. Sitten jos on vaikka omat taloyhtiön alamittarit niin taloyhtiö voi laskuttaa sähköä eteenpäin asukkailta.

Eli jos on sama tyyli kuin vedessä, ei vedestäkään tehdä vesiyhtiön kanssa omaa sopimusta jokaiselle vaan taloyhtiöllä on yksi iso vesiliittymä ja taloyhtiö laskuttaa edelleen vettä.

Vierailija
16/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain sopimuksissa on myös sähkö osana vuokraa. Minä kävin katsomassa OP:n välittämää asuntoa, jossa olisi ollut sähkö 30e/kk kiinteä maksu. En ottanut asuntoa, koska  oma laskuni on tällä hetkellä 50e/3kk. En halua maksaa tyhjästä.

Vierailija
17/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen maksaa. Jokainen tekee oman sähkösopimuksen. Vie lasku vuokralaiselle ja kerro katkaisevasi oman sopimuksesi. Tehköön omansa.

Todellakaan ei maksa. Katsopa uudestaan kenen nimi siinä laskussa on. Niin sinun, sinä maksat omat laskusi, etkä maksata niitä toisilla!

Vierailija
18/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sossuun se lasku.

Vierailija
19/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne, huoneistokohtaiset mittarit on, mutta sähkö ostetaan koko yhtiölle kerralla ja tasauslaskut tulee taloyhtiöltä kuten ennen etäluettavia.

Vuokrasopparissa lukee sähköennakko x€/kk ja tasauslasku kun tulee, maksetaan vuokranantajalle.

Käytännössä olen lähettänyt laskusta kopion ilman maksutietoja (tilinumeroa) ja pyytänyt maksamaan seuraavan vuokran yhteydessä. Tilinumeron olen piilottanut sitä varten ettei vuokralainen vahingossakaan maksa sitä taloyhtiölle ja minä toisen kerran.

Vierailija
20/46 |
16.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kuuluu maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme