Meneekö teidän miehillä herneet nenään pienimmästäkin kritiikistä? (vuodatus)
Oon ihan loppu miehen herkkyyteen. Lyhyesti taustoitettuna: meidän suhde on mahdollisesti päättymässä miehen sulkeutuneisuuden takia, vaikka ollaan kyllä saatu paljon selvitettyä asioita ja menossa osin parempaan suuntaan.
Keskusteleminen ja asioiden käsitteleminen sujuu niin pitkään, kun suomin lähinnä itseäni ja syytän omaa käytöstäni suhteemme ongelmista. Mies on valmis keskustelemaan rakentavasti niistä. Mutta jos ikinä vihjaankaan, että hän esimerkiksi ajattelee kovin pessimistisesti ja on mahdollisesti niin kovin onneton sen takia, alkaa mököttäminen.
Olen itse valmis pesemään likapyykit kerralla ja kunnolla, mutta mahdotonta se on, kun toinen ei kestä rippustakaan kritiikkiä. Ja nimenomaan ymmärrän, että voin syyttää miestä kohtuuttomasti asioista, jotka eivät ole totta miehen näkökulmasta käsin, ja juuri siksi keskustelua asioista tarvitaan. Kun mies loukkaantuu, vetäydyn itsekin ja rupean pyytelemään anteeksi ja pahennan vaan omaa oloani kääntämällä taas ongelmat omaksi syykseni. On minussakin toki vikaa ja otan mielelläni vastaan kritiikkiä omasta käytöksestäni.
Onko muiden miehet tällaisia herkkiä mimosankukkia?
Kommentit (52)
Hah, tänä aamuna huomautin että ne astiat voi laittaa suoraan koneeseen eikä kerätä niitä siihen pöydälle astianpesukoneen päälle. Seuraavat puoli tuntia kuuntelin kaikkia niitä asioita mitä olen tehnyt väärin/jättänyt tekemättä/tai ylipäätään tehnyt..
Ap, kun olette keskustelleet rakentavasti sinusta ja sinun toimintatavoistasi (tähänhän mies kykenee), kysy mieheltäsi miten hän voisi mielestään itse kehittyä parisuhteen osapuolena. Näin hän ei ehkä heti lähtisi puolustuskannalle, kiinnostavaa nähdä, kykenikö hän itsearviointiin tällä tavoin.
Ap, kun olette keskustelleet rakentavasti sinusta ja sinun toimintatavoistasi (tähänhän mies kykenee), kysy mieheltäsi miten hän voisi mielestään itse kehittyä parisuhteen osapuolena. Näin hän ei ehkä heti lähtisi puolustuskannalle, kiinnostavaa nähdä, kykenikö hän itsearviointiin tällä tavoin.
ei tuo mitään herkkyyttä ole. huono itsetunto saa ihmisen ottamaan kaiken kritiikin loukkauksena itseä kohtaan vaikka kyse olisi kritiikistä toiminnasta/ sanomisista.
Vierailija kirjoitti:
Hah, tänä aamuna huomautin että ne astiat voi laittaa suoraan koneeseen eikä kerätä niitä siihen pöydälle astianpesukoneen päälle. Seuraavat puoli tuntia kuuntelin kaikkia niitä asioita mitä olen tehnyt väärin/jättänyt tekemättä/tai ylipäätään tehnyt..
Vain sinullako on mielestäsi siis aukoa päätäsi yksipuolisesti miehellesi? Sitä saa mitä tilaa.
kuulostaa siltä, että olette ajautumassa kohti eroa. Silloin riitaa tulee ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
antaako mies itse kritiikkiä toiminnastasi vai kritisoitko vain miestä?
En ole ap vaan 10, mutta vastaan silti. Mun mies ei puutu tekemisiini millään lailla, ikinä. Tai puuttuu sitten kun suuttuu jostain, saan haukut kaikesta mitä ikinä teen tai olen ja loppukaneettina joka kerta vielä: "mutta mä en ikinä kyllä valita sulle mistään". Niin, no mistä voisi valittaakaan kun mä teen yksin kaikki käytännönhommat remonteista arkirutiineihin, eikä mies huomaisi, vaikka maalaisin talon eri väriseksi tai hankkisin toisen koiran.
Tämä on meilläkin huvittavaa. Mies saattaa ihan oikeasti vieressä katsoa, kun teen jonkun asian väärin ja sitten koko homma kaatuu, ja vasta sen jälkeen antaa neuvoja :D Ei myöskään auta missään asiassa, ellei erikseen pyydä apua ja osaa selittää ja näyttää kädestä pitäen, miten ja missä asiassa pitää auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinullako on mielestäsi siis aukoa päätäsi yksipuolisesti miehellesi? Sitä saa mitä tilaa.
Ei tuo ole mitään pään aukomista, vaan ihan oikeasta asiasta sanomista. Ei niitä astioita tarvitse pöydälle jättää kasaantumaan, kerta tiskikone on olemassa. Mun mies on joskus sanonut ihan samanlaisista asioista, että älä kerää astioita olkkarin pöydälle, vaan vietkö keittiöön ja koneeseen, enkä ole tällaisesta huomauttamisesta vetänyt mitään Jos tuollaisesta raivostuu tuolla tavalla mitä sinä raivostuit, niin on päässä vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ! Juuri näin ! Ihan kuin hän olisi oikeutettu jättämään ne astiat siihen pöydälle tiskikoneen sijaan, koska sinä jätät asian a, b, c, d, e, jne. tekemättä - vaikka todellisuudessa ne sinun tekemät/tekemättä jättämiset eivät liity millään tavalla siihen, että hän jättää ne tiskit siihen pöydälle.
Meillä olen tähän tokaissut, että pitäisikö asiat pitää erillään, eikä sotkea, jotta niitä saa selvitettyäkin. Puhutaan siitä, kun jätän asian a tekemättä, vaikka viiden minuutin päästä, mutta nyt on aika keskustella siitä, että sinä jätät ne tiskit siihen pöydälle. Miehellä ei ole mitään argumenttia tämän jälkeen ja asia ratkeaa niin, että mies laittaa ne tiskit suoraan koneeseen... kahden päivän ajan kunnes...
- nro 13
Kappas, joku tuli paikalle demonstroimaan tuota miesten harjoittamaa loukkaantumista ja gaslightingia. Kiitos!
Vaimoni on tuollainen kaikesta nokkiinsa ottaja. Häntä ei voi muuta kuin kehua ja kiittää, muuten kierrokset nousevat 0-100 alle 0,1 sekunnissa.
Pahimpia p*skamyrskyjä oli pari viikkoa sitten sattunut tilanne, jossa rakas aviovaimoni sai 4-vuotiaan esikoisemme itkemään hysteerisesti huutamalla ja nimittelemällä häntä (lapsi oli siis normaali 4-vuotias, tottelematon hammaspesun ja nukkumaanmenon yhteydessä). Erehdyin itse _katsomaan_ häntä arvostelevasti, en sanonut sanaakaan. Sain vielä raivokkaammat huudot ja raivokiukut osakseni, naapuritkin kuulivat, vaikka asumme omakotitalossa.
On sanomattakin selvää, että minua voi julkisesti haukkua miten tahansa. Ystäville, yhteisille tuttaville, jopa naapureille.
On hänessä hyviäkin puolia, mutta suuttuessaan tuo akka muistuttaa jotakin nurkkaan ajettua vesikauhuista elukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mitään pään aukomista, vaan ihan oikeasta asiasta sanomista. Ei niitä astioita tarvitse pöydälle jättää kasaantumaan, kerta tiskikone on olemassa. Mun mies on joskus sanonut ihan samanlaisista asioista, että älä kerää astioita olkkarin pöydälle, vaan vietkö keittiöön ja koneeseen, enkä ole tällaisesta huomauttamisesta vetänyt mitään Jos tuollaisesta raivostuu tuolla tavalla mitä sinä raivostuit, niin on päässä vikaa.
Myös miehellä on siinä tapauksessa luennoida naiselle "ihan oikeista asioista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös miehellä on siinä tapauksessa luennoida naiselle "ihan oikeista asioista".
Niin? Osaat varmaan lukea? Juuri tuossa lainaamassasi viestissä kerroin, että mun mies on maininnut ihan vastaavista asioista minulle enkä ole niistä vetänyt itkupotkuraivareita, vaan ihan olen rauhallisesti ymmärtänyt jutun juonen. Asioista pitää pystyä sanomaan, puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti makaatte keskellä päivää paskapalstalla vääntämässä itkua lautasen jättämisestä tiskipöydälle? Hankkikaa elämä.
Ja sinä olet keskellä päivää lukemassa näitä itkuja ja vetämässä niistä itkuista raivareita?
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti makaatte keskellä päivää paskapalstalla vääntämässä itkua lautasen jättämisestä tiskipöydälle? Hankkikaa elämä.
Ihana! Sulla on ainakin herneet nenässä jonkun randomin palsta-aloituksen takia. Mies?
Olisi kiva kuulla tällaiselta ihmistyypiltä, kuinka sitä kritiikkiä voi antaa, jotta siitä ei tule sotaa?
Ja sitten taas, voiko toiselta osapuolelta vaatia sitä, että kohtelee toista, kuin kukkaa kämmenellä tai pientä lasta, että "voisitko Nico-Petteri/Laila-Annikki laittaa ne likaiset sukat sinne pyykkikoriin, eikä pyykkikorin viereen mussun mussun?" Mielestäni se on toista alentavaa, jos mennään toisen, aikuisen, tasa-arvoisen ihmisen, luokse ja mussutetaan hellällä äänellä - ja lapsellistakin. Mielestäni pitäisi pystyä sanomaan "laitatko ne sukat sinne koriin, eikä sinne korin viereen jatkossa?" samalla tavalla kuin että "toisitko kaupasta maitoa samalla, kun menet siitä ohi?"
Sekin on ärsyttävää, että tällaiselle ihmistyypille ei riitä sekään, että sanot tavallisella äänensävyllä niistä sukista. Siinä vaiheessa, kun on sanonut sen satakertaa ja noukkinut niitä sukkia sen kolmesataa kertaa, alkaa itelläkin jo pinna palaa ja sanoo asiasta jo suuttuen, alkaa toisen reagointi. Miksi pitää suuttua, että toinen muuttaisi toimintatapaansa? Tällaisessakin yksinkertaisessa asiassa näyttää siltä, että jos pyydän muuttamaan toimintatapaa - eli ne sukat sinne koriin, ei korin viereen - sekin otetaan niiiin henkilökohtaisesti, aivan kuin yrittäisin muuttaa häntä itseään.
- nro 13
Vierailija kirjoitti:
No just se lautasen jättäminen tässä onkin pointtina.
- nro 13
Itse olen kituuttanut mimosankukka miehen kanssa useamman vuoden. Kaikkeen on syynsä.
Ihan turhaa pään seinään hakkaamista kuvitella että kyllä se muuttuu. Suhtaudun häneen kuin mt potilaaseen. Odotan koska raivokohtaus tulee, virhe on alkaa edes yrittää keskustella. Teen parhaani lynnysmattona jotta tilanne rauhoittuisi.Kritiikkiä ei kykene ottaa vastaan. Huonot välit aina äitiinsäkin olleet, ei arvosta naisia. (Paitsi ehkä joitain todella menestyneitä ja todella kauniita).
Suhtautumistapani ja ymmärrykseni katsoa tätä vähän lintuperspektiivistä ovat mahdollistaneet paremman mielenrauhan-tiedän ettei asialle voi ikinä mitään ja hänellä on mt ongelmia ollut aina johon ei hae apua.
Asioita ei myös riidan jölkeen tai yhteydessä kannata puhua..
Yritän joskus mielikuvilla ja vastakkainasettelulla havainnollistaa hänelle jotain. Kun ei ole suuttunut.Se saa hänet joskus miettimään. Esim.rahaan liittyen tai muiden naisten huomionkerjäämiseen liittyen.
Joka välissä erouhkailuja ja perheen hajottamista.En vain jaksa enää, ja suhtaudun kUIn mt potilaaseen.
Huvittaa naiset ketkä yrittää väkksin saada samankaltaisen miehen keskustelemaan ja hiukset vaan harmaantuu siinä..ihan turhaa, hankkikaa muuta ajateltavaa elämään kuin miksi mies ei voi ottaa krotiikkiä vastaan.Koska ei voi.
:D
Tässä ketjussa on perusteltu ja jaettu kokemuksia, haettu vertaistukea. Reagoit kyllä just samalla tavalla kuin miten voi olettaa puheenaiheena olevan miestyypin reagoivankin - heti oltava henkilökohtaista vihaamista, kun keskustellaankaan tällaisesta. Sattumalta kaikkiin viesteihin ilmestyi myös alapeukku.