Et-oppilaat opetetaan suojelemaan luontoa, mitä uskonnontunneilla käyvät oppivat?
Edelleen ihmettelen, miksi et-oppilaita on Suomen kouluissa niin vähän. Et-tunneilla opitaan elämästä, yhteiskunnasta, luonnosta, erilaisista perhesuhteista, ylipäätään tarkastellaan omaa suhdetta ympäröivään yhteiskuntaan.
Oman lapseni koulussa pääsiäisenä uskonnontuntien oppilaat menevät pääsiäishartaukseen, et-oppilaat tilaisuuteen jossa puhutaan ympäristön ja luonnon kunnioittamisesta.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuka nykyään enää laittaa lapsensa uskonnonopetukseen. Se on jäänne niiltä ajoilta kun kaikkien oli käytännössä pakko uskoa. Ei mitään hyötyä enää.
Sisareni lasten koulussa et-oppilaat järjestävät ilmastomarssin. Mitä tekee uskonnontuntilaiset? Menee kirkkoon. Minun mielestäni kirkkokuntien pitäisi järjestää ja rahoittaa opetuksensa itse, ja kouluissa pitäisi keskittyä oppimaan elämää varten, ei yhtä kapeakatseista uskontoa varten.
Ai uskontotuntilaiset meni samaan aikaa kirkkoon, kun muut ilmastomarssille? Minun poika kävi ilmastomarssilla vaikka käykin uskonnossa. Pikkaisen kärjistit nyt, =)
Uskontotunneillakin opetellaan paljon kaikkea laaja-alaisesti, aika pihalla olet, jos luulet että vain yhdestä uskonnosta puhutaan. Elämä, sekä tämän- että tuonpuoleinen, niistähän uskonnoissa on pitkälti kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuka nykyään enää laittaa lapsensa uskonnonopetukseen. Se on jäänne niiltä ajoilta kun kaikkien oli käytännössä pakko uskoa. Ei mitään hyötyä enää.
Aikamoinen aukko tulee sivistykseen, jos ei tiedä ja ymmärrä, mistä eri uskonnot puhuu. Todellakin on hyötyä ja tärkeää ymmärtää toisella tavalla ajattelevia!
Se että alapeukutatte todistaa kapea-alaisesta ajattelustanne. Varmaan katsotte kieroon kaikkia uskovaisia? Opetatte lapsennekin kiusaamaan erilaisia ihmisiä?
Oikeasti, kasvakaa aikuisiksi! Erilaisia ihmisiä on ja aina tulee olemaan, nyt suvaitsevaisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen aukko tulee sivistykseen, jos ei tiedä ja ymmärrä, mistä eri uskonnot puhuu. Todellakin on hyötyä ja tärkeää ymmärtää toisella tavalla ajattelevia!
Nimenomaan, uskonnoista onkin tärkeää saada tietoa. Lukiossa uskonnonopetus onkin maailmanuskontojen historiaa. Peruskoulun kristinuskopropagandalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ikävä kyllä.
/4
Ennen opetussuunitelmassa oli maailmanuskonnot yläasteella, ala-asteella käytiin kristinuskon keskeisimmät suuntaukset. Eikö ole enää?
Ei aavistustakaan. Eikä sillä ole tämän keskustelun kannalta suurta merkitystä muutenkaan. Vielä surullisempaa on, jos nuoremmille lapsille opetetaan tunnustuksellista uskoa ja teineille tietoa historiasta. Parempi olisi toisinpäin jos jotenkin.
/4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et-opetuksen sisään voi kuulua melkein mitä tahansa. Minun kaverini kävi yläasteella usein kahvilla et-ryhmänsä kanssa, puhuivat mm. telkkari-sarjoista.
Uskontotunneilla opitaan mm., että kristinuskossa ajatellaan että Jumala on luonut kaiken, ja meidän tulee paitsi viljellä, myös varjella luomakuntaa. Opetetaan myös, että kristinuskon mukaan jokainen on syntinen, ja siitä seuraa mm. ahneutta ja itsekkyyttä, halua saada aina vain lisää itselleen. Tästähän luonnon tuhoutumisessa on pitkälti kyse, ihmisen halusta riistää. Ja se riistäjä on meissä jokaisessa, joissain räikeämpänä kuin joissain. Parannuksen paikka ihan jokaisella, se taas opitaan rippikoulussa.
En pidä ajatuksesta, että lapsille opetetaan jokaisen olevan syntinen eli paha, huono.
Etpä tietenkään, ajatus syyllisyydesta on niin vaikea, kuka luonnollinen ihminen tätä haluaisi ajatellakaan.
Mutta missä synti suureksi on tullut, siinä on armo tullut vielä suuremmaksi <3 Toivon että armo kirkastuu sinulle vielä joskus.
Nim.merk. paha mutta pyhä onnellinen
Vierailija kirjoitti:
Uskonnossa etiikassa opiskellaan ihan samoja juttuja kuin ET:ssä. Nykyään varsinkin joillekin mahan tulijoille on uskonnolla niin suuri merkitys, että hyvä niistäkin,on perusasiat osata.
Oikeinkirjoitus! *itkuhuutonaurua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, uskonnoista onkin tärkeää saada tietoa. Lukiossa uskonnonopetus onkin maailmanuskontojen historiaa. Peruskoulun kristinuskopropagandalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ikävä kyllä.
/4
Ennen opetussuunitelmassa oli maailmanuskonnot yläasteella, ala-asteella käytiin kristinuskon keskeisimmät suuntaukset. Eikö ole enää?
Ei aavistustakaan. Eikä sillä ole tämän keskustelun kannalta suurta merkitystä muutenkaan. Vielä surullisempaa on, jos nuoremmille lapsille opetetaan tunnustuksellista uskoa ja teineille tietoa historiasta. Parempi olisi toisinpäin jos jotenkin.
/4
Jos sinulla ei ole aavistustakaan, mitä opetussuunnitelmaan kuuluu, miksi sitten tuossa ylempänä kerroit, että peruskoulussa ei opetella maailmanuskontoja? Otit itse asian esille, joten kyllä sillä on merkitystä.
Se uskonnon opiskeleminen on vapaaehtoista, joten sinun ei tarvitse surra toisten lasten puolesta. Lapset osaavat muodostaa omat mielipiteensä siitä huolimatta, mitä koulussa opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et-opetuksen sisään voi kuulua melkein mitä tahansa. Minun kaverini kävi yläasteella usein kahvilla et-ryhmänsä kanssa, puhuivat mm. telkkari-sarjoista.
Uskontotunneilla opitaan mm., että kristinuskossa ajatellaan että Jumala on luonut kaiken, ja meidän tulee paitsi viljellä, myös varjella luomakuntaa. Opetetaan myös, että kristinuskon mukaan jokainen on syntinen, ja siitä seuraa mm. ahneutta ja itsekkyyttä, halua saada aina vain lisää itselleen. Tästähän luonnon tuhoutumisessa on pitkälti kyse, ihmisen halusta riistää. Ja se riistäjä on meissä jokaisessa, joissain räikeämpänä kuin joissain. Parannuksen paikka ihan jokaisella, se taas opitaan rippikoulussa.
En pidä ajatuksesta, että lapsille opetetaan jokaisen olevan syntinen eli paha, huono.
Etpä tietenkään, ajatus syyllisyydesta on niin vaikea, kuka luonnollinen ihminen tätä haluaisi ajatellakaan.
Mutta missä synti suureksi on tullut, siinä on armo tullut vielä suuremmaksi <3 Toivon että armo kirkastuu sinulle vielä joskus.
En koe olevani paha. En satuta muita, en tuomitse. Elän ja annan muiden elää. En tarvitse jumalia, en uskontoja, en ajatusta pyhyydestä. Jos loukkaan toista ihmistä, se olin minä. Ei minuun istutettu synti, vaan oma tekoni. Silloin minä pyydän anteeksi ja satutettu antaa anteeksi tai ei, ei mikään jumala jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
/4
Jos sinulla ei ole aavistustakaan, mitä opetussuunnitelmaan kuuluu, miksi sitten tuossa ylempänä kerroit, että peruskoulussa ei opetella maailmanuskontoja? Otit itse asian esille, joten kyllä sillä on merkitystä.
Se uskonnon opiskeleminen on vapaaehtoista, joten sinun ei tarvitse surra toisten lasten puolesta. Lapset osaavat muodostaa omat mielipiteensä siitä huolimatta, mitä koulussa opetetaan.
On mulla jotain hajua, siitä en tosiaan tiedä siirrytäänkö yläkoulussa jo kokonaan kristinuskon opetuksesta kohti maailmanuskontoja. Sen tiedän, että alakoulussa opetetaan pelkästään kristinuskoa ja se on hälyttävää.
Lapset eivät nimenomaan osaa muodostaa omia mielipiteitään, siksi lapsia suojellaan monilta asioilta.
/4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
/4
On mulla jotain hajua, siitä en tosiaan tiedä siirrytäänkö yläkoulussa jo kokonaan kristinuskon opetuksesta kohti maailmanuskontoja. Sen tiedän, että alakoulussa opetetaan pelkästään kristinuskoa ja se on hälyttävää.
Lapset eivät nimenomaan osaa muodostaa omia mielipiteitään, siksi lapsia suojellaan monilta asioilta.
/4
1) Ei ole hälyttävää, että evankelis-luterilaisessa uskonnonopetuksessa käsitellään ala-asteella vain kristinuskoa.
2) Evankelis-luterilainen uskonnonopetus ei ole pakollista.
3) Jos et tiedä, mitä yläkoulun opetussuunnitelmaan kuuluu, olisiko parempi, ettet kirjoittelisi asiasta niin kuin siitä jotain tietäisit.
4) Kyllä, lapset ovat kykeneväisiä muodostamaan omia mielipiteitään asioista. Esim. minun lapseni on uskonnonopetuksessa, mutta ei usko jumalaan, eikä uskonnonopetus ole muuttanut hänen mielipidettään asiasta. Toki vanhempienkin pitää antaa tilaa niille lapsen omille ajatuksille, eikä syöttää niiden tilalle omaa ideologiaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/4
/4
/4
1) Ei ole hälyttävää, että evankelis-luterilaisessa uskonnonopetuksessa käsitellään ala-asteella vain kristinuskoa.
2) Evankelis-luterilainen uskonnonopetus ei ole pakollista.
3) Jos et tiedä, mitä yläkoulun opetussuunnitelmaan kuuluu, olisiko parempi, ettet kirjoittelisi asiasta niin kuin siitä jotain tietäisit.
4) Kyllä, lapset ovat kykeneväisiä muodostamaan omia mielipiteitään asioista. Esim. minun lapseni on uskonnonopetuksessa, mutta ei usko jumalaan, eikä uskonnonopetus ole muuttanut hänen mielipidettään asiasta. Toki vanhempienkin pitää antaa tilaa niille lapsen omille ajatuksille, eikä syöttää niiden tilalle omaa ideologiaansa.
1. On hälyttävää, koska uskonnonopetus on tunnustuksellista vaikka se lain mukaan ei sitä saisi olla.
2. Ei niin, luojan kiitos. Silti monet pennut siihen osallistuvat.
3. Johan sanoin, että tiedän tasan riittävästi voidakseni keskustella tästä aiheesta.
4. Totta, minäkin kävin normaalissa uskonnonopetuksessa vaikka olen ollut ateisti lapsesta asti. Uskonnonopetus aiheutti ennemminkin voimakkaan vastareaktion, ja osittain sen takia nyt vastustan uskontoja. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia, ja ihan tutkitusti lapset ovat herkempiä aivopesulle ja mielipidevaikuttamiselle kuin aikuiset.
/4
Siis hetkinen, täällä ainakin jos kuuluu ev.lut kirkkoon, ei saa osallistua et-opetukseen.
Pahin aivopesu tapahtuu kotona, oli kyse uskonnoista, koulukielteisydestä, suvaitsemattomuudesta ym. Siksi koulun pitäisi nimenomaan opettaa tasa-arvoa, avarakatseisuutta ja kaikista uskonnoista pääpiirteitä, filosofiaa, historiaa, yhteiskuntaoppia.
Itse aina lapsena vihasin uskonnontunteja, koska en halunnut väittää uskovani asioihin joihin en uskonut. Ala-asteellahan ne kristinuskontunnit on pääasiassa Jeesuksen tarinoista kuulemista yms.
Onneksi sitten ylä-asteen uskonnontunneilla alettiin käydä läpi kaikkia eri maailmanuskontoja, se oli jopa ihan mielenkiintoista.
Kirkosta erosin heti 18-vuotiaana, ja omia lapsiani en ole kastanut. He tulevat aikanaan suorittamaan elämänkatsomustiedon vaatimat asiat kotikoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, täällä ainakin jos kuuluu ev.lut kirkkoon, ei saa osallistua et-opetukseen.
Meillä näin oli vielä lukiossakin. Olisin halunnut pois uskonnosta, mutta eipä käynyt.
En laita lastani et-tunneille, koska se edellyttäisi kirkosta eroamista. Uskontotunneille pääsee kyllä, vaikkei kuuluisi kirkkoon, mutta toisinpäin ei onnistu.
Ja mitä tulee tuohon uskonnonopetukseen alakoulussa, niin kyllä jokaisena vuotena (lapsi on nyt kuudennella) on kirjassa ollut etiikka-jakso ja viitosluokalla kävivät läpi eri maailmanuskontoja.
Kurkkaappa mitä OPS sanoo. Sieltä se löytyy mitä oppiaineeseen kuuluu. Ihan noita samoja asioita painotetaan paljon. Osa toki Raamatun tarinoilla avustaen (laupias samarialainen -lähimmäisen rakkaus, maailman luominen -luonnonsuojelu yms.) Tunnustuksellista opetus ei Suomessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani paha. En satuta muita, en tuomitse. Elän ja annan muiden elää. En tarvitse jumalia, en uskontoja, en ajatusta pyhyydestä. Jos loukkaan toista ihmistä, se olin minä. Ei minuun istutettu synti, vaan oma tekoni. Silloin minä pyydän anteeksi ja satutettu antaa anteeksi tai ei, ei mikään jumala jossain.
Näinhän se Raamatunkin mukaan menee. Vasta Pyhä Henki avaa ihmiselle omaa pahuuttaan pikku hiljaa. Jos ja kun et ole uskossa, ajattelet olevasi "ihan hyvä ihminen". Japaljonhan meissä syntisissä onkin hyvää, ei se perisynti sitä poista.
Voi tulla toisenlainenkin aika, muista silloin et Jeesus rakastaa sinuakin <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni ei kuulu kirkkoon, mutta laitoin hänet uskonnnonopetukseen. Yksi syy on toki se, että täällä mahdollisia et-opiskelijoita on vähän, mutta toinen syy se, että mä haluan, että lapseni oppii kristinuskon keskeisimmät tarinat ja perusteet ihan yleissivistyksen kannalta. Vaikkapa kirjallisuuden lukeminen vaikeutuu, jos ei tajua alkeellisimpiakaan intertekstuaalisia viittauksia Raamattuun.
Uskonnonopetus ei ole enää nykypäivänä tunnustuksellista, joten siinä on tämäkin. Lapseni saa ihan itse muodostaa mielipiteensä uskonnollisista asioista, minä en halua painostaa suuntaan tai toiseen.
Meillä lapset kyllä oppii nämä asiat meiltä aikuisilta ihan kotona, kun asioista keskustellaan paljon, lähipiirissä on vielä kirkkoon kuuluvia, sekä helluntailaisia ja islaminuskoisia perheitä. Ei kirkot, tavat ja käsitteet heille hirveän vieraita ole, joskaan alakouluikäisiltä en hirveästi odottaisi tietämystä Raamatun teksteistä vaikka olisi tapauskovaisten lapsi.
Lukiossa sitten voi opiskella uskonnoista yleensä. Alakoulussa opiskellaan nimenomaan kristinuskoa.
Hupsista vaan! Voi tulla hieman "syvällisempää" opetusta helluntailaisilta sekä islamilaisilta tuttavaperheiltä! Itse kasvanut helluntailaisessa kodissa ja laitan lapseni ilomielin ev.lut. uskonnontunneille! Siellä oppivat kiihkottomasti kristinuskosta sekä muista uskonnoista.
Uskonnot ovat myös tärkeä osa historiaa. Itselläni on kokemusta "aivopesusta", joten näen koulun uskonnontunnit pelkästään opetuksellisena ja yleissivistävänä asiana. Ei siellä ketään yritetä käännyttää..
Ja jokaisessa normaalissa perheessä luulisi nuo luonnonsuojeluasiat oppivan ihan käytännössä! Ei meidän lapsien ainakaan tarvitse lähteä marssimaan sen takia..