Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iskias ja liikkumisen vaikeus

Vierailija
15.04.2019 |

On ollut nyt iskiaskipuja monta kuukautta, magneetissa käyty ja löydöksenä lievä rappeuma ja kahdessa alimmassa nikamassa pullistumat.
Nyt parina päivänä ja erityisesti tänään kaikki liikkuminen ollut erittäin hankalaa voimakkaan kivun takia. Yksi ainoa asento ei satu. Jo minuutin ylhäällä olo saa aikaan kivun joka pakottaa takaisin makaamaan. Myöskään yöllä en nukkunut lähes ollenkaan tämän takia.
Syön gabapentiiniä ja olen käynyt fysioterapiassa.
Olen menossa ensi viikolla fysiatrille, mutta mietin miten selviän siihen asti kun en tiedä miten pääsen edes suihkuun.
Kokemuksia? Vinkkejä? Jotain?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisitkö jotenkin uimaan? Uinti kummasti lievittää iskiaskipuja.

Vierailija
2/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö vyötä kotoa ja viittaan vähän vankempaan vyöhön kuten esim. leveämpi miesten nahkavyö? Se tiukalle lantion alueelle. Jos sinulla on mahdollisuus ostaa tukiliivi niin se olisi paras. Pitää alkupäivät kunnes liikuntakyky lähtee palautumaan. Liikkuminen voi tuntua mahdottomalta mutta itselläni kunhan saan jalat kantamaan niin kävely hellittää painetta selässä ja pistää veren kiertämään. Joo, tiedän että on karseaa ja olen liikkunut kaksin kerroin tuolla ja selkä meinaa krampata kokoajan mutta se on se ratkaisu kuitenkin kuin maata päivä tolkulla. Tämä yli 10 vuoden valitettavalla kokemuksella. Eli liikkuminen nopeuttaa paranemista. Tsempit ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgi auttaa, ei fysiatri. Valitettavasti.

T: leikattu

Vierailija
4/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa kokemuksesi leikkauksesta? Minkälaiset riskit siinä on? Pelottaa tommoset?

Vierailija
5/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika auttaa.

Vierailija
6/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgi auttaa. Minulla leikattu, kipu jäi siihen. Nykyään tehdään prolapsin poisto pienestä aukosta. Kuntouduin nopeasti. Älä pelkää mennä kirurgille ja leikkaukseen, jos sitä sinulle tarjotaan.

Vierailija
7/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin menisin joko selkäortopedille tai neurokirurgille! Fysiatri auttaa siinä tapauksessa, ettei voi leikata. Ja jos on prolapsi, niin se leikkaus on oikeasti aika pieni ja kivut jäävät siihen leikkauspöydälle. Guugeloi vaikka välilevytyrä, saat paljon lisätietoa mitä voi ja kannattaa tehdä.

Vierailija
8/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magneettikuvan jälkeen sanottiin, että kyllä 95% toipuu 2 vuodessa täysin... minä taas vastasin, että mulla on lapset ja koti ja perheyritys, en voi maata ja kärsiä ja olla hyödytön. Leikkaus sujui hyvin, mikrokirurgisesti, 1 yö sairaalassa. 6 vko kotikuntoutusta nousujohteisesti. En kadu päivääkään. Yli 10 vuotta mennyt jo ilman kipuja. Vaadi itsellesi hoitoa 😍

Vierailija
9/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin psoas asento ja yläselän vahvistaminen.

Vierailija
10/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota iisisti ja liiku selän ehdoilla aluksi. Jos tarvii maata usein niin sitten makaat hetkiä. Opettele ylösnousu sivuttain käsillä työntämällä ettei välilevyyn kohdistu painetta. Ota harjanvarsi avuksi ylösnousuihin ja ponnista jaloilla ja käsillä.Vältä ehdottomasti etukumarruksia ja esim. hampaita pestessä taivuta polvista ei pientä kumarrusta Tsemppiä! t selkävaivainen

Vierailija
11/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota iisisti ja liiku selän ehdoilla aluksi. Jos tarvii maata usein niin sitten makaat hetkiä. Opettele ylösnousu sivuttain käsillä työntämällä ettei välilevyyn kohdistu painetta. Ota harjanvarsi avuksi ylösnousuihin ja ponnista jaloilla ja käsillä.Vältä ehdottomasti etukumarruksia ja esim. hampaita pestessä taivuta polvista ei pientä kumarrusta Tsemppiä! t selkävaivainen

Tarkoitin siis ensimmäistä ylösnousua sängystä sivuttain työntäen käsillä ja harjanvarsi apuna kun nouset seisomaan.

Vierailija
12/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläselän lihakset ja ylimmät vatsalihakset kuntoon.

Vierailija
13/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä videolla on puolitoista miljoonaa katsojaa ja moni kommentoi saaneensa apua iskiakseen.

Jenkki fysioterapeutit. Tein heidän ohjeidensa mukaan nuo liikkeet iskiaksen hoitoon ja seuraavana päivänä iskias oli kadonnut.

Ja mun iskias säteili varpaisiin asti.

Vierailija
14/23 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Minulla on ollut varmaan jo parikymmentä vuotta noita prolapseja ja skolioosi (ranka on vääntynyt alaosastaan oikealle) ja pari vuotta sitten todettiin myös selkäkanavan tukkeuma. Voitte arvata, kuinka kauheita iskiaskipuja noista tulee. 

Kävelemään pystyn vajaan 0,5 km ja sitten iskee hillitön kipu vasempaan jalkaan, pakko päästä istumaan.

Torta på torta: Uusimmassa kuvauksessa löytyi edellisten lisäksi vasemman lonkan nivelrikko.

En uskalla mennä leikkaukseen, en edes tiedä, miten noita kaikkia voisi leikata vai voiko?

Vierailija
15/23 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on todettu skolioosi, mut ei siitä mitään vaivaa ole koskaan ollut. Joustava ranka voi olla kivempi käytössä, mistä sen tietää? Monipuolista liikuntaa ja pehmeä patja parempia!

Vierailija
16/23 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika parantaa, toki se ei juuri nyt auta sinua. Itse käytin pahimpana hetkenä tukivyötä, sellainen leveä. Tätä käytin sen jälkeen kun pääsin aamuisin ylös sängystä. Joskus siihen pääsemiseen meni 45 minuuttia, sentti kerrallaan tiputtauduin lattialle polvilleen ja siitä ylös. Sen jälkeen kävelin koko päivän ( siis oikeasti), joko sisällä tai ulkona koska en voinut istua missään enkä viitsinyt mennä makuulle ellei ollut aivan pakko. Paikallaankaan ei voinut oikein seistä. Kävely siis auttoi vaikka ensimmäiset minuutit ulospääsyn jälkeen aina olivat yhtä helvettiä. Säännöllinen särkylääke 3 krt päivässä, maksimiannos Buranaa ja Panadolia. Uinti tai tarkemmin ottaen vesijuoksu auttoivat, vaikka autolla sinne meno oli yksi helvetti sekin. McKenzietä ja muuta jumppaa mikä sinua auttaa. Joskus liike oli sen tyyliin milli kerrallaan. Mutta kuten monessa muussakin asiassa, liike on lääke, kunhan et revittele. Tiedän kyllä, iskiaksessa ei edes pysty revittelemään. Fyssari antaa varmasti hyvät ohjeet. Tuossa tilassa haluaisi siihen leikkaukseen HETI, mutta suosittelen odottamaan sen 3 kk, missä ajassa se yleensä helpottaa. Jos ei helpota tai ei tule vakavia oireita (esim. pidätyskyvyttömyyttä, jolloin pitää heti mennä päivystykseen), niin kannattaa olla sinnikäs ja kuntouttaa.

Vierailija
17/23 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika parantaa, toki se ei juuri nyt auta sinua. Itse käytin pahimpana hetkenä tukivyötä, sellainen leveä. Tätä käytin sen jälkeen kun pääsin aamuisin ylös sängystä. Joskus siihen pääsemiseen meni 45 minuuttia, sentti kerrallaan tiputtauduin lattialle polvilleen ja siitä ylös. Sen jälkeen kävelin koko päivän ( siis oikeasti), joko sisällä tai ulkona koska en voinut istua missään enkä viitsinyt mennä makuulle ellei ollut aivan pakko. Paikallaankaan ei voinut oikein seistä. Kävely siis auttoi vaikka ensimmäiset minuutit ulospääsyn jälkeen aina olivat yhtä helvettiä. Säännöllinen särkylääke 3 krt päivässä, maksimiannos Buranaa ja Panadolia. Uinti tai tarkemmin ottaen vesijuoksu auttoivat, vaikka autolla sinne meno oli yksi helvetti sekin. McKenzietä ja muuta jumppaa mikä sinua auttaa. Joskus liike oli sen tyyliin milli kerrallaan. Mutta kuten monessa muussakin asiassa, liike on lääke, kunhan et revittele. Tiedän kyllä, iskiaksessa ei edes pysty revittelemään. Fyssari antaa varmasti hyvät ohjeet. Tuossa tilassa haluaisi siihen leikkaukseen HETI, mutta suosittelen odottamaan sen 3 kk, missä ajassa se yleensä helpottaa. Jos ei helpota tai ei tule vakavia oireita (esim. pidätyskyvyttömyyttä, jolloin pitää heti mennä päivystykseen), niin kannattaa olla sinnikäs ja kuntouttaa.

Jatkan vielä, se mikä ketäkin auttaa, on yksilöllistä riippuen siitä miten se hermo siellä puristuu tai mihin päin esimerkiksi pullistuma on tai mikä sen iskiaksen sinulla aiheuttaakaan. Netistä löytyy ihan tosi paljon erilaisia liikkeitä, mitä voit kokeilla itse.

Vierailija
18/23 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan sama tilanne kuin aloittajalla, tätä on kestänyt jo puoli vuotta. Leikkaukseen en pääse, kivut jatkuvat enkä suoriudu itsenäisesti edes pukeutumisesta. Lääkärit määräävät vain lisää lääkkeitä sen sijaan, että kipujen syylle tehtäisi jotain. Fysioterapiasta en ole saanut helpotusta.

Vierailija
19/23 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/23 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kautta/miten kauan kärsittyänne olette päässeet leikkaukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan