Iskias ja liikkumisen vaikeus
On ollut nyt iskiaskipuja monta kuukautta, magneetissa käyty ja löydöksenä lievä rappeuma ja kahdessa alimmassa nikamassa pullistumat.
Nyt parina päivänä ja erityisesti tänään kaikki liikkuminen ollut erittäin hankalaa voimakkaan kivun takia. Yksi ainoa asento ei satu. Jo minuutin ylhäällä olo saa aikaan kivun joka pakottaa takaisin makaamaan. Myöskään yöllä en nukkunut lähes ollenkaan tämän takia.
Syön gabapentiiniä ja olen käynyt fysioterapiassa.
Olen menossa ensi viikolla fysiatrille, mutta mietin miten selviän siihen asti kun en tiedä miten pääsen edes suihkuun.
Kokemuksia? Vinkkejä? Jotain?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta/miten kauan kärsittyänne olette päässeet leikkaukseen?
Työterveyden (Terveystalo) kautta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon Töölön sairaalaan, pari vuotta olin kärsinyt pahoista selkäkivuista.
Ensimmäinen lähete hylättiin - oli työterveyslääkärin laatima. HUS:in vastauskirjeessä luki, ettei sairautenne vaadi erikoissairaanhoitoa.
Toisen lähetteen laati yksityisesti ortopedi (Terveystalo), se meni läpi ja sain kutsun Töölön kir. pkl:lle. Pääsin leikkausjonoon syyskuussa -21.
Marraskuussa -22 sain leikkausajan Töölöön, se peruttiin kuitenkin sairaalan taholta. Uusi aika joulukuulle, joka sekin peruttiin. Peruutukset tuli aina vasta edellisenä iltana, syinä kiireelliset päivystysleikkaukset, jotka menivät minun edelle. Olen työelämässä, joten tällainen vekslaus aiheutti harmia paitsi minulle, myös työnantajalle, joka oli kyllä hyvin ymmärtäväinen.
Tammikuussa -23 leikkaus lopulta tehtiin, viimeisiä leikkauksia Töölössä ennen sairaalan muuttoa Siltasairaalaan.
Eli jonoon pääsystä leikkauksen toteutumiseen asti meni aikaa n. vuosi ja 5 kk. Aina piti uudet magneetit ottaa.
Parin nikaman luudutusleikkaus, metallia tueksi.
Selkäkivut loppuivat heti, toipuminen ensimmäisten päivien jälkeen nopeaa. 3 kk sairausloma.
Kannattaa katsoa youtubesta tuon niminen video. Siihen saa myös suomenkieliset tekstit halutessaan. Amerikkalaiset kaverukset, jotka todella tietävät selkäkipujen syyt ja hoidot ja osaavat neuvoa, miten ihminen voi itse testata,mistä esim. iskiaskipu hänen kohdallaan voi johtua.
Do You Have FAKE Sciatica? Herniated Disc vs Piriformis. How to Tell
Heillä on paljon hyviä videoita.
Onpa sulla ollut kamala tilanne. Miten jakselet nyt, siis onko selkasi parempi nyt muutaman vuoden jalkeen...