Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäidit, miksi lapsenlapset pitää ahtaa täyteen sokeria?

Vierailija
15.04.2019 |

Meillä oli lapsen synttärit viikonloppuna. Isoäiti toi molemmille lapsille pikkunaposteltavaksi omat rasialliset marmeladia (á 300 g), 6 Kinder-munaa, pari muuta suklaa-patukkaa sekä yhteiseksi ison kasan lakuja. Tuossa kertakasassa on enemmän, mitä nuo normaalisti kuukauden aikana saavat karkkia. Kyse alle kouluikäisistä lapsista.

Voisko joku selittää, mikä järki tässä on, että kahdelle pienelle lykätään kilo sokeria yhdellä istumalla? Mä sitten sain taas pahiksen viitan, kun pistin karkit jemmaan, ruoka-aika kun oli vartin päästä.

Kommentit (911)

Vierailija
801/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täälläpäin Suomea näyttää olevan paljonkin näitä äitejä jotka itse ahmivat päivät pitkät kaikkea makeaa. Ovat kokoa XXXL, jatkuva väsymys ja masis päällä. Kunnon kotiruuasta ei tietoakaan.

En puutu enkä huomauta, mutta kurja juttu pienten lastenlasten kannalta.

Eikö se makean ahmimisen kierre pitäisi sitä suuremmalla syyllä saada katki, eikä vaan siirtää sitä seuraavalle sukupolvelle isovanhempien toimesta?

Vierailija
802/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täälläpäin Suomea näyttää olevan paljonkin näitä äitejä jotka itse ahmivat päivät pitkät kaikkea makeaa. Ovat kokoa XXXL, jatkuva väsymys ja masis päällä. Kunnon kotiruuasta ei tietoakaan.

Että kun isovanhemmat on pilanneet lastensa terveyden, pitää pilata se myös lastenlapsilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös tuo kummallinen tarve klähmiä ja puristella. Lapset kääntää aina sivun sinne klähmijään ja kasvonsa pois.

Ihmettelen koska en muista että minua olisi ikinä lapsuudenkodissani halattu, pidetty sylissä tai edes onnitellessa mitenkään koskettu. Nyt sama harppu tunkee lasteni iholle koko ajan.

Kokee varmaankin huonoa omaatuntoa tuosta, ettei antanut sinulle läheisyyttä lapsena ja tavallaan yrittää ehkä korvata sitä. Ei varmaan huomaa, että olet mustasukkainen lapsillesi kun nämä saavat sitä huomiota äidiltäsi, mitä vaille itse jäit.

Lapsenlapsi ei ole terapialelu mummulle. Jos on aikoinaan tullut mokattua omien lasten kanssa, niin sitä traumaa ei hoideta lapsenlapsen kanssa.

Vierailija
804/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VierasIsoMummo kirjoitti:

Eikös se ole lapsen vanhempien tehtävä laittaa lapselle rajat paljonko ja milloin karkkia syödään. Vaikka talo olisi täynnä makeaa, kenen tahansa tuomaa... Isovanhemmille voi suoraan sanoa, että meille ei saa tuoda makeaa. Ihmisiä hekin ovat ja jommankumman perheen aikuisen omat vanhemmat. Jos tällaisista ei pysty sopimaan, niin ei ehkä ole muutenkaan maailman parhaat välit. Suoraan puhuminen auttaa varmasti paremmin, kuin täällä valittaminen. Näitä lukiessa miettii onko kenelläkään hyvät, vanhempien mielen mukaiset isovanhemmat, heistä kun ei täällä juuri kerrota.

Miksi niin moni luulee, että näistä asioista ei ole keskusteltu? 

Vierailija
805/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isoäiti oli sitä ikäluokkaa jonka lapsuudessa tai omien lastenkaan lapsuudessa ei ollut nykypäivän yltäkylläisyyttä saatavilla. Mummo ei myöskään ymmärtänyt että nykylapsen tavallinen päivä on ihan erilainen kuin silloin kun hänellä oli omia lapsia 60-70 luvuilla saati omassa lapsuudessa. Nykyään ei olla niin aktiivisia kuin aikanaan, kouluunkin viedään autolla ja harrastuksiin kuskataan toisella autolla.

Herkuissa ei mummo nähnyt ongelmaa, kun ”ei lapset liho” tai ”lapsi kyllä kuluttaa kaiken mitä syö”. Pääsiäisenä saatiin 10 suklaamunaa/lapsi ja ruokaa mätettiin lautanen niin täyteen että siinä olisi 100 kiloinen ukkokin kaatunut selälleen. Mummolla oli vähän erilainen maailmannäkemys, eikä ihme, olihan hän aika vanhakin jo ja sukupolvierot aivan käsittämättömät.

Vierailija
806/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tuskin ne isovanhemmat on tätä täällä lukemassa.Kannattaisko ottaa puheeksi ihan kasvokkain heidän kanssaan tämä asia, niin ehkä asia ratkeaisi?Tulee mulle sellainen olo, että haluat vaan marmattaa ja välittää, jos oikeasti haluaisit muuttaa asian, niin sipisit asian ao.kanssa

Vierailija
807/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tuskin ne isovanhemmat on tätä täällä lukemassa.Kannattaisko ottaa puheeksi ihan kasvokkain heidän kanssaan tämä asia, niin ehkä asia ratkeaisi?Tulee mulle sellainen olo, että haluat vaan marmattaa ja välittää, jos oikeasti haluaisit muuttaa asian, niin sipisit asian ao.kanssa

Huoh. 

Entä jos on puhuttu, huudettukin, ja toinen v*tut välittää miniänsä ja poikansa aluksi pyynnöistä, sittemmin käskyistä vähentää sitä herkkujen ja muun typerän ja tarpeettoman tavaran roudaamisesta? Kun hänellä on oikeus, koska mummu.

Vierailija
808/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Asut jossain junttikorvessa. Ja tuo syöminen on juurikin seurausta isovanhempien surkeasta kasvatustyöstä.

Ja paskanmarjat tuossa mitään junttikorpia tarvita.

Laiskat ja lihavat makeansyöpöt mammat ei välitä kuin omista mässypusseistaan ja

puhelin kourassa koko päivän.

Mitään kunnon ruokaa ei kokata eikä kotia siivota. Todella sääliksi käy tuollaisten lapset.

M32

Vierailija
809/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pahimmillaan alle kouluikäinen on oksentanut sen jälkeen, kun isovanhemnat ovat syöttäneet hänet kaikella makealla. Eivätkä tästä opi. Kerta kerran jälkeen annetaan aamiaiseksi mannapuuro hillolla, lounaan jälkeen makeaa jälkiruokaa, välipalaksi 7 sortin kahvileipäpöytä, josta kaikkia lajeja tuputetaan maistamaan. Tässä välissä on jo syöty jäätelöt, karkit jne.

Vähän aikaa sitten olimme juhlissa, joiden jälkeen lapselle tuli paha olo. Totesimme isovanhemmille, että näin kävi. Seuraavana päivänä toivat salaa vain yhden munkin ja suklaata.

Ovat muuten ns täysjärkisiä ihmisiä.

Joudumme nykyään rajoittamaan kyläilyä ja yhdessäoloa. Esim. kesälomalla emme voi viedä lasta enää isovanhemmille hoitoon, joka on mielestäni aika surullista.

Vierailija
810/911 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty on! kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Asut jossain junttikorvessa. Ja tuo syöminen on juurikin seurausta isovanhempien surkeasta kasvatustyöstä.

Ja paskanmarjat tuossa mitään junttikorpia tarvita.

Laiskat ja lihavat makeansyöpöt mammat ei välitä kuin omista mässypusseistaan ja

puhelin kourassa koko päivän.

Mitään kunnon ruokaa ei kokata eikä kotia siivota. Todella sääliksi käy tuollaisten lapset.

M32

Tutkimusten mukaan ylipainoisuus on junttikorven ongelma. Ero esim Helsinkiin on valtava.

Ja sinusta siis lapset pitää väkisin saastuttaa väärällä kasvatuksella koska vanhemmatkin on sairastettu?

Taidat olla oikein älykkö mielestäsi...

Vierailija
811/911 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pahimmillaan alle kouluikäinen on oksentanut sen jälkeen, kun isovanhemnat ovat syöttäneet hänet kaikella makealla. Eivätkä tästä opi. Kerta kerran jälkeen annetaan aamiaiseksi mannapuuro hillolla, lounaan jälkeen makeaa jälkiruokaa, välipalaksi 7 sortin kahvileipäpöytä, josta kaikkia lajeja tuputetaan maistamaan. Tässä välissä on jo syöty jäätelöt, karkit jne.

Vähän aikaa sitten olimme juhlissa, joiden jälkeen lapselle tuli paha olo. Totesimme isovanhemmille, että näin kävi. Seuraavana päivänä toivat salaa vain yhden munkin ja suklaata.

Joudumme nykyään rajoittamaan kyläilyä ja yhdessäoloa. Esim. kesälomalla emme voi viedä lasta enää isovanhemmille hoitoon, joka on mielestäni aika surullista.

Tuo on kyllä todella surkeaa, jos tuon takia ei voi viedä isovanhemmille hoitoon, jos muuten siellä saatu hoito olisi ihan asiallista. Miksi se syöttäminen on niin tärkeää?

Vierailija
812/911 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 7kk vauvalle yritetään nyt jo tuputtaa keksiä, jäätelöä, kakkua, suklaata... Sormiruokailee siis itse, mutta ei todellakaan tuollaista "ruokaa" ja vielä tuossa iässä!

Vierailija
813/911 |
30.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 7kk vauvalle yritetään nyt jo tuputtaa keksiä, jäätelöä, kakkua, suklaata... Sormiruokailee siis itse, mutta ei todellakaan tuollaista "ruokaa" ja vielä tuossa iässä!

Meillä mummu jätti sormiruokailevan lapsen ulottuviin "vahingossa" milloin mitäkin. Puoliksi syöty keksi tai kakkupala. Kyllähän sitä mummun kuolaamaa kakkua voi lapsikin syödä, eikö niin? Nam nam. Ja mikä kariesbakteeri, ikinä ole kuullutkaan...

Vierailija
814/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mummu jätti sormiruokailevan lapsen ulottuviin "vahingossa" milloin mitäkin. Puoliksi syöty keksi tai kakkupala. Kyllähän sitä mummun kuolaamaa kakkua voi lapsikin syödä, eikö niin? Nam nam. Ja mikä kariesbakteeri, ikinä ole kuullutkaan...

Kerroin anopille ratakiskosta vääntäen ja ystävällisen selkeästi kuin pienelle lapselle, että Me Vanhemmat haluamme suojella vauvan suunterveyttä ja siksi mummon pitää nyt lopettaa vauvan kasvojen suukottelu. Kun aikuisilla ihmisillä on sellainen karies-pöpö joka aiheuttaa hampaiden reikiintymistä.

Mummon vastaus: Nii-in mutta mie olen mummo!!

Vierailija
815/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin anopille ratakiskosta vääntäen ja ystävällisen selkeästi kuin pienelle lapselle, että Me Vanhemmat haluamme suojella vauvan suunterveyttä ja siksi mummon pitää nyt lopettaa vauvan kasvojen suukottelu. Kun aikuisilla ihmisillä on sellainen karies-pöpö joka aiheuttaa hampaiden reikiintymistä.

Tuo on kyllä ihan uskomaton asenne. Ei ne lapsen hampaissa olevat reiät haittaa, kun pöpö mummulta peräisin?

Vierailija
816/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama juttu, lapsi ei edellistä namia ehdi nielemään, kun seuraavaa jo kaivetaan esille. Ja suututaan lapselle, kun kertoo ettei halua enempää. Sitten alkaakin maanittelu ja kiristys, että lapsi söisi enemmän. Ihan sua varten Kalle nämä jätskit ostettu!

Mun mielestä tässä oudointa on, ettei mummo itse ole mikään ylenpalttisen perso makealle.

Vierailija
817/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä ihan uskomaton asenne. Ei ne lapsen hampaissa olevat reiät haittaa, kun pöpö mummulta peräisin?

Mummon *oikeus* suukotella vauvaa on tärkeämpää kuin vauvan suunterveys, näin ajattelin sen itse, kyseisen tyypin tuntien. Kun "ainahan vauvoja on pussattu" ja hampaat nyt vaan on aikuisilla piloilla, se on elämää, tuntuu olevan mummon mentaliteetti.

Vierailija
818/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon *oikeus* suukotella vauvaa on tärkeämpää kuin vauvan suunterveys, näin ajattelin sen itse, kyseisen tyypin tuntien. Kun "ainahan vauvoja on pussattu" ja hampaat nyt vaan on aikuisilla piloilla, se on elämää, tuntuu olevan mummon mentaliteetti.

Mun nuoruudessa saatiin tekohampaat rippilahjaksi ja hyvin on pärjätty.

Vierailija
819/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuoruudessa saatiin tekohampaat rippilahjaksi ja hyvin on pärjätty.

"Hyvin pärjääminen" on suhteellista...

Vierailija
820/911 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin tunkeminen on hölmöä.

Vieläkö oudompi tapa on kaikilla isovanhemmilla tunkea ja tarjota mitä vaan ruokaa 10 minuutin välein. Otatteko suklaata, otatteko porkkanoita jne. Pula-ajan mummut ei ole tainnut kuulla happohyökkäyksestä.

Meidän lapset syö 2-4 h välein .

Muutenkin lastenkasvatustaidot.. Ei niitä ole.

Mukavuudenhalua kyllä löytyy. Meillä isovanhemmat ei ole vaihtanut vaippoja kuin kerran pakotettuna. Itse aion auttaa lastenlasten kanssa. Anoppi oli käymässä kun vein koiria ja vauvalle tuli löysit vaippaan.

Vaimo oli sohvalla kovassa kuumeessa ja vatsataudissa. Pokkana sanoi anoppi että vaihda vaipat. Silloin vaimo sanoi että sinä vaihdat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan