Mitä mieltä tästä? (kopioitu suomi24-palstalta)
Epämuodikas valinta
Julkaistu: 15.7.2008 20:53
Anu Ilomäki
helsingin sanomat
Vain yhteiskunnallisesti tiedostamattomat, mielipiteettömät ja vanhempiensa sekä isovanhempiensa vakaumuksen kyseenalaistamista pelkäävät kastavat lapsensa evankelisluterilaiseen kirkkoon.
Tämä tuntui olevan monen mielipide, kun viime syksynä halusin kastaa poikani evankelisluterilaiseen kirkkoon. Oli pidettävä puolustuspuheita ja perusteltava, mihin uskon. Ystäväni, jotka pitivät nimiäiset, eivät kuulemma kertaakaan joutuneet perustelemaan, miksi eivät kastaneet lastaan.
On epämuodikasta ja vanhanaikaista kuulua kirkkoon, saati sitten kastaa lastaan aikana, jolloin kirkosta voi erota netissä.
On paljon pariskuntia, joissa toinen kuuluu kirkkoon ja toinen ei. Kun lapsi syntyy, on päätettävä, kumman valitsemalle tielle tämä johdatetaan. Täällä tapakristittyjen maassa usein tiukemmin omasta vakaumuksestaan pitää kiinni se, joka on eronnut kirkosta.
Toisaalta ei kaikille kirkosta eronneillekaan kysymys ole ehdottomasta asiasta. Monessa perheessä uskonto tai uskonnottomuus onkin vain yksi ratkaisu muiden joukossa ja yksi nappula vanhempien pelissä: Jos lapsi kastetaan sinun uskontoosi, hän saa minun sukunimeni. Jos lasta ei kasteta, koska sinä olet eronnut kirkosta, minä saan päättää etunimet.
Kommentit (15)
uskovana jyrkän ateistin puolisona...
Päinvastoin on tässä ihmetelty kun umpiateisti perheen esikoinen aloittaa papinopinnot.
mä ainakain joudui selittelemään miksi meidän lasta ei kastettu. se ku on normaalia lapset kastaa ja jotenki outoa olla kastamatta. kyllä meitä kirkkoon kuulumattomia syrjitään enemmän ja se on totuus.
hehkuttaa kirkosta eroamisen "trendikkyyttä", asiasta on todellakin tullut ihan peruskamaa, joka juntin tapa säästää rahaa. (Kun ei tartte maksaa kirkollisveroa).
Ja ehkä toi "ongelma" on enemmän täällä PK-seudulla ja täälläkin vain tietyissä piireissä.
Kyllä mun kaverit on järjestäneet useammin nimiäisiä kuin ristiäisiä...
ja meidän perhe taitaa olla ainut meidän suvussa, miehen suvussa ja tuttavissa jotka ovat pitäneet nimiäiset eikä ristiäiset.
pidetään automaattisesti tiedostavana, älykkäänä valintana.
Jos ei usko, niin miksi pitää kuulua kirkkoon? Jos toinen vanhemmista uskoo ja toinen ei, niin omapa on valintansa mitä tekevät lasten suhteen. Mitä se muille kuuluu?
Kaikki ystäväni ja sukulaiseni ovat kastaneet lapsensa lukuunottamatta yhtä serkkua.
Tietääkseni kukaan ei ole edes mikään harras uskovainen, en tiedä kenenkään käyvän kirkossa tms.
mä ainakain joudui selittelemään miksi meidän lasta ei kastettu. se ku on normaalia lapset kastaa ja jotenki outoa olla kastamatta. kyllä meitä kirkkoon kuulumattomia syrjitään enemmän ja se on totuus.
Syrjitään?
Annas hiukan perusteluja tuohon totuuteen.
että usko ei ole heille niin tärkeä asia, että sama on kastaa...
mielipiteistä eikä uskalla pystypäin tehdä omia valintojaan, niin voi voi, olipa kyse sitten kirkkoon kuulumisesta tai siihen kuulumattomuudesta. Mä ihmettelen näitä toimittajia, jotka viitsii vääntää juttua näinkin vähäpätöisestä ja mitättömästä asiasta, joka on vain ja ainoastaan ihmisten yksityisasia.
uskovia kohtaan käyvät yhä pahemmiksi.