Keinoja ja vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen
Heippa kaikki!
Päätin eilen illalla kun poltin tupakin ennen nukkumaan menoa, että nyt alkaa tupakka"lakko" (jostain luin, että näin on helpompi päästä tupasta eroon). Olen yrittänyt lopettaa aikaisemminkin useita kertoja, mutta lähes aina retkahtanut jo heti seuraavan aamuna, kerran pääsin jopa iltaan asti.
Olen kokeillut lopettamista illalla, aamulla sekä päivällä.
Mainittakoon vielä, että olen eräänlaisessa tunnesidoksessa tupakkaan, ajatus lopettamisesta ahdistaa niin maan vietävästi, tuntuu kuin osa omaa identiteettiä revitään pois ym. typerää ajattelutapaa.
En omaa vahvaa halua lopettaa tupakointia saatika motivaatiota, en ole muutenkaan perusluonteeltani mitenkään motivoitunut mihinkään. Enkä semmoista vahvaa halua saa mistään, oma terveys on se ja sama ja sivulliset eivät voisi vähempää kiinnostaa, kunhan vaan saa sen röökin huuleen niin kaikki on kunnossa yms. yms.
Tekosyitä kyllä riittää, yksi naurettavimmista on lihoamisen pelko: olen aina ollut laiha, lapsena olin alapainoinen johonkin 17-vuotiaaksi asti, jolloin parissa vuodessa lihoin parikymmentä kiloa (normaalipainon rajoissa olin silloin). Aloitin tupakoinnin ja syömisen vähentämisen samoihin aikoihin, jolloin paino tippui puolessa vuodessa reilu kymmenen kiloa, eli pääsin omaan ihannepainoon. Olen todella laiska liikkumaan (tupakkahan ei TIETENKÄÄN vaikuta tähän (sarkasmia)) ja mikään liikunta ei innosta.
Eli helpoin tapa pysyä laihana on polttaminen.
Mutta mutta, tupakasta haluan eroon, polttamiseni on mennyt siihen pisteeseen että olen vuoden ajan polttanut asunnossani sisällä. Ulos en jaksa raahautua ja parveketta ei asunnossani ole, joten tupruttelen keittiön ikkunasta. Koko kämppä varmasti lemuaa pinttyneelle röökille, tosin itse en mitään haista, paitsi silloin pienesti kun käyn esim. töissä ja tulen kotiin.
Olen kokeillut joitakin nikotiinivalmisteita: nikotiinilaastarista ei ole juurikaan ollut huomattavaa hyötyä, kun taas nikotiinipurkka (4mg) on kyllä vienyt tupakanhimoa, mutta itselläni alkaa kurkku turpoamaan kun purkka on ollut suussa pari minuuttia (en jauha sitä koko aikaa, pari puraisua ja sitten laitan sen hampaiden ja posken väliin). Tai tulee semmoinen inhottava paineen ja palan tunne, joka pahenee minuutti minuutilta, en ole uskaltanut pitää purkkaa suussa tosiaan muutamaa minuuttia kauempaa.
Onkos muilla kokemuksia esim. Zonnic suusumutteesta? Onko aiheuttanut turvotusta ja onko siitä ollut hyötyä?
Muita hyväksi todettuja keinoja?
Lääkääriin ei ole varaa mennä hakemaan kalliita lääkkeitä, äidilläni oli joku monta sataa euroa maksava lääkekuuri silloin kun hän lopetti tupakoinnin, mutta itse en semmoista pysty kustantamaan.
Pahoittelen sekavaa tekstiä, aamutupakan väliin jättäminen saa ajatukset myllertämään pelkän röökin ympärillä.
Kommentit (39)
Kirja nimeltä stumppaa tähän. Sisko aikoinaan lopetti onnistuneesti kaikkien aiempien yritysten kariuduttua. Samoin tunnen pari muutakin jotka lopettaneet kirjan avulla.
Vierailija kirjoitti:
"Sähkötupakan makuaineiden haittoja on myös tutkittu. Tutkimuksista viimeisin tehtiin hiljattain brittiläisessä Yalen yliopistossa, ja sen mukaan esimerkiksi appelsiinin sekä purukumin makuiset yhdisteet aiheuttivat keuhkoissa ärsytystä sekä tulehdusreaktioita.
Tutkijoiden mukaan keuhkojen ärsytys sekä tulehdusreaktiot voivat altistaa syöville, diabetekselle sekä sydäntaudeille. Aiempien tutkimusten valossa myös havaittiin, että erityisesti sitruksiset sekä kukkaismaut vapauttavat keuhkoissa syöpään yhdistettyjä vapaita radikaaleja."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/f297f001-532a-4615-a524-52c47…
Voivat altistaa syövälle tms. mutta varmaankin huomattavasti vähemmän, kuin tavallinen tupakka. Jos sähkötupakasta on pienempi haitta, silloin sitä pitäisi suosia, vaikka sen jossain mauissa olisikin syöpäriskiä, joka kuitenkin olisi pienempi kuin normi tupakassa. Mm. Norjassa sähkötupakkaan sovelletaan ns. harm reduction -periaatetta, eli pienemmän haitan periaatetta. Niin sovelletaan myös lukuisissa muissa maissa, Briteissä sähkötupakan liberaaleimmassa maassa, kaikein eniten. Suomi menee melko omia latujaan s.tupakan suhteen muun euroopan mennessä päinvastaiseen suuntaan ja Suomessa onkin euroopan tiukin lainsäädäntö asiassa. En ollenkaan ymmärrä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisko se olla ratkaisu, että vähentäisit?
Jos poltat nyt noin paljon, niin voisi olla iso askel, jos päättäisit, että poltat vain esim aamulla yhden ja illalla yhden, tai mikä se onkaan, milloin eniten kaipaat savuketta.
Ja polttaessasi mietit kaikkea negatiivista polttamiseen liittyvää.
Mulla tulee mieleen, että onko perusongelma mielekkään elämänsisällön puuttuminen kun edes ehdit poltella noin paljon, melkein koko hereilläoloajan! Parasta olisi miettiä elämää laajemmin. Käytkö töissä, opiskeletko, onko sulla harrastuksia - kaikkea mikä rajoittaisi polttamiseen käytettävissä olevaa aikaa.
Sain noin 3 viikkoa sitten työpaikan, joten sisältöä on nyt taas elämässä jonkin verran.
Mutta siis kuten aikaisemmin kirjoitin, olen alkanut polttamaan sisällä keittiön ikkunasta, saatan tunninkin istua kännykän kanssa siinä ja sytyttää uuden heti edellisen sammuttua. Ja kyllä, pääsäntöisesti poltan tylsyyteen.
Olen sen verran onnistunut vähentämään, etten nykyään enää polta kävellessä, huomaa että ei hengästy sekunnissa kun malttaa odottaa että pääsee esim. kaupan edustalle tai bussipysäkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UK:ssa NHS, eli Thl:ää vastaava, suosittelee sähkötupakkaa, hieman eri asenne kuin Suomessa.
Ei ne varsinaisesti 'suosittele', vaan sanovat vain, että se voi auttaa. Mutta sähkötupakan ongelma on aivan sama kuin muidenkin nikotiinituotteiden, eli ne ylläpitävät nikotiiniriippuvuutta.
Mikä ongelma nikotiinissa on? Se ei edes ole syöpää aiheuttavaa. Sen sijaan sillä on ilmeisesti alzheimerin taudilta suojaavia ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi jostain käsiisi Allen Carr:in kirja "The Easy Way to Stop Smoking", en muista suomenkielistä nimeä, mutta googlaa. Itse lopetin sen avulla, ja oli todella helppoa. Olen sen jälkeen lainannut tai antanut kirjan varmaan 10 ihmiselle, joista yhtä lukuunottamatta kaikki ovat onnistuneet lopettamaan. Kirja selittää sen, miten nikotiiniriippuvuus toimii. Kun sen ymmärtää, on paljon helpompi lopettaa.
Stumppaa tähän on kirjan suomenkielinen nimi. Mieheni lopetti yli 30-vuotisen tupakoinnin luettuaan tämän kirjan. Tai siis, poltti vielä muutaman mutta melkein suuttui itselleen joka röökin jälkeen. Ja niin se jäi.
Itse kun luin tuota kirjaa, niin siinä sanotaan ettei pidä lopettaa ennen kuin on lukenut kirjan loppuun. Itse pääsin puoleen väliin, ja kun hiffasin miten nikotiiniriippuvuus ja koko hiton tupakkateollisuus toimii, niin suutuin myös itselleni että olin mennyt siihen lankaan. Heitin melkein täyden röökiaskin roskiin, sen verran vitutti. Siitä on nyt melkein 25 v, en ole sen jälkeen yhtään polttanut, eikä ole edes tehnyt mieli.
Nipbi kirjoitti:
Kirja nimeltä stumppaa tähän. Sisko aikoinaan lopetti onnistuneesti kaikkien aiempien yritysten kariuduttua. Samoin tunnen pari muutakin jotka lopettaneet kirjan avulla.
Näyttää olevan suosittu kirja :o pitääpä hommata tämä opus tueksi tähän projektiin :)
RöökiPois kirjoitti:
Kiitos vinkeistä :)
Aamutupakan juuri poltin (3h heräämisestä), tai oikeastaan otin vain muutamat savut ja tumppasin, koska alkoi huimata ja tuli huono olo, kuten yleensä käy kun on pitkään polttamatta. Päätin että tästä tunteesta pidän kiinni, en siitä hyvän olon tunteesta.
Jos olo alkaa käydä sietämättömäksi, voin taas sytyttää tupakan ja todeta että hyi h****** mikä olo siitä tulee, joska päähän iskostuisi ettei se röökaaminen niin herkkua todellakaan ole.
Kokeilin vahvinta nikotiinipurkaa siksi, koska saatan polttaa kokonaisen sätkätopan päivässä (+50 tupakkaa) huonoina aikoina, tosin nikotiiniannos on varmasti täysin eri.
Suusumutetta ajattelin kokeilla seuraavaksi, jotta saan nopean lievityksen.
Sähkötupakkaan vaihtaminen ei ole enää vaihtoehto, sen jälkeen kun tuli se tilauskielto ulkomailta, ei ole varaa käyttää satoja euroja sähkötupakkaan ja litkuihin, varsinkin kun sitä tulee sitten koko ajan sauhuteltua (on kokeiltu vuosia sitten).
Toivotaan, että suusumuttimesta olisi hyötyä. :) siispä sellainen ostamaan ------>
Et vaikuta olevan kovin tosissasi lopettamisen suhteen, jos et edes heitä tupakoita roskiin ja käyt välillä tupakalla. Huijaat vain itseäsi nyt.
Sinulla ei taida olla mitään todellista motivaatiota, joten valitettavasti onnistuminen on aika epätodennäköistä. Mieti nyt joku motivaatio, raha tai terveys, mikä vain, ja lopeta sitten oikeasti. Tiedän kokemuksesta, että tuolla tavalla ei tupakointia lopeteta..
-Ex röökaaja
Moikka,
Lopetin itse Champix:illa. Alkoi tupakka maistumaan pahalle, niinkuin oli tarkoituskin.
Myöskin ajattelin keuhkoahtaumaa/keuhkosyöpää ja tukehtumiskuolemaan, joten homma oli selvä.
Tsemppii muille, jotka ootte lopettamassa.
Itse olen ollut 4kk savuttomana, eikä edes humalassa tuu enää mieleen rööki.
Vierailija kirjoitti:
RöökiPois kirjoitti:
Kiitos vinkeistä :)
Aamutupakan juuri poltin (3h heräämisestä), tai oikeastaan otin vain muutamat savut ja tumppasin, koska alkoi huimata ja tuli huono olo, kuten yleensä käy kun on pitkään polttamatta. Päätin että tästä tunteesta pidän kiinni, en siitä hyvän olon tunteesta.
Jos olo alkaa käydä sietämättömäksi, voin taas sytyttää tupakan ja todeta että hyi h****** mikä olo siitä tulee, joska päähän iskostuisi ettei se röökaaminen niin herkkua todellakaan ole.
Kokeilin vahvinta nikotiinipurkaa siksi, koska saatan polttaa kokonaisen sätkätopan päivässä (+50 tupakkaa) huonoina aikoina, tosin nikotiiniannos on varmasti täysin eri.
Suusumutetta ajattelin kokeilla seuraavaksi, jotta saan nopean lievityksen.
Sähkötupakkaan vaihtaminen ei ole enää vaihtoehto, sen jälkeen kun tuli se tilauskielto ulkomailta, ei ole varaa käyttää satoja euroja sähkötupakkaan ja litkuihin, varsinkin kun sitä tulee sitten koko ajan sauhuteltua (on kokeiltu vuosia sitten).
Toivotaan, että suusumuttimesta olisi hyötyä. :) siispä sellainen ostamaan ------>
Et vaikuta olevan kovin tosissasi lopettamisen suhteen, jos et edes heitä tupakoita roskiin ja käyt välillä tupakalla. Huijaat vain itseäsi nyt.
Sinulla ei taida olla mitään todellista motivaatiota, joten valitettavasti onnistuminen on aika epätodennäköistä. Mieti nyt joku motivaatio, raha tai terveys, mikä vain, ja lopeta sitten oikeasti. Tiedän kokemuksesta, että tuolla tavalla ei tupakointia lopeteta..
-Ex röökaaja
Kuten jo aloituksessa kirjoitin, vahvaa halua tai motivaatiota ei ole. Oma terveys ei kiinnosta ja rahalla motivoituminen ei onnistu. Ainoastaan vain päätös, että joku päivä vielä olen täysin savuton, ei ole muuta päämäärää.
Mutta tupakasta tulen pääsemään eroon. Vaikka se saattaakin sinusta ja muista vaikuttaa, etten ole tosissani, tiedän itse parhaiten mitä ajatuksia päässäni liikkuu.
Olen useamman kerran kokeillut lopettaa tupakointia heittämällä tupakat roskiin, tuloksena aina joko olen kaivanut ne roskiksesta tai lähtenyt ostamaan uusia. Omaa mieltä helpottaa tieto, että röökiä on saatavana jos olo äityy sietämättömäksi.
Joillekin kuvailemasi tapa toimii, minulle ei. Noudatan neuvoa, jonka isoisäni antoi kun aloitin tupakoinnin: "kun joskus päätät lopettaa, pidä tupakkaa aina mukanasi, näin tiedät että sitä on ja olo helpottuu, vaikka et polttaisikaan"
Itselläni ei siis toimi kertaheitolla lopettaminen, vaan röökit on pidettävä käden ulottuvilla henkisen olon tasapainottamiseksi.
Ps. Champix maksaa 99,- koska kela korvaa melkein puolet, jos saat lääkäriltä sen paperin.
Ps. oo varovainen myös sumutteen kanssa, jos sulla on turvonnut olo ollut kurkussa purkan johdosta.
Itselläni oli se imeskelypilleri, joka turvotti kurkun. En uskaltaisi ottaa suihketta tuon turpoamisen johdosta.
Laske paljonko tupakkaan menee vuodessa rahaa ja jos sijoiitaisit sen ja saisit tuottoa 7%, niin paljonko sulla olisi korkoa korolle efektin takia esim 10 vuoden päästä. Tai kun pääset eläkkeelle.
Taatusti toimiva 5 kohdan ohjelma:
1. Älä osta.
2. Älä pummaa.
3. Älä varasta.
4. Älä ota vastaan tarjottuja.
5. Mitä teetkin, älä ainakaan sytytä.
Survivor kirjoitti:
Ps. oo varovainen myös sumutteen kanssa, jos sulla on turvonnut olo ollut kurkussa purkan johdosta.
Itselläni oli se imeskelypilleri, joka turvotti kurkun. En uskaltaisi ottaa suihketta tuon turpoamisen johdosta.
Tätäkin tässä olen pohtinut, uskallanko kokeilla suusumutetta, jos sekin sattuu turvottamaan kurkkua. Nikotiinipurkassa onneksi paineen tunne hävisi sen jälkeen kun sylkäisi purkan pois ja joi pari lasillista vettä päälle, tiedä sitten oliko oikeasti turvotusta. En kuitenkaan haluaisi tukehtua samalla kun yrittää päästä röökistä eroon :D
Vierailija kirjoitti:
Laske paljonko tupakkaan menee vuodessa rahaa ja jos sijoiitaisit sen ja saisit tuottoa 7%, niin paljonko sulla olisi korkoa korolle efektin takia esim 10 vuoden päästä. Tai kun pääset eläkkeelle.
En tiedä sijoittamisesta hölkäsen pöläystä ja minimipalkastani ei paljoa sijoitella vaikka joskus sen oppisinkin :D eikä esim 10 vuoden päähän ajattelu auta omalla kohdallani, olen ikävä kyllä niitä kaikkimulletännehetinyt-ihmisiä, kärsivällisyys asioissa on täysi nolla :(
Kaverillani on puhelimessa app, joka seuraa elämää lopettamisen jälkeen. Mm. "Näin paljon rahaa olet säästänyt", "Näin monta tupakkaa olisit tässä ajassa polttanut" jne. Hänelle tuntuu toimivan.
Toisaalta voit myös alkaa miettimään, että onhan tupakointi nykyään jo vähän noloakin...
Kysymys on päätöksestä ja päätöksessä pysymisestä.
RöökiPois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä sijoittamisesta hölkäsen pöläystä ja minimipalkastani ei paljoa sijoitella vaikka joskus sen oppisinkin :D eikä esim 10 vuoden päähän ajattelu auta omalla kohdallani, olen ikävä kyllä niitä kaikkimulletännehetinyt-ihmisiä, kärsivällisyys asioissa on täysi nolla :(
Jos oletetaan että aski maksaa 7e ja 1 aski kuluu päivässä, niin rahaa menee n. 200e/kk.
Laske tuotto sittten esim täällä https://www.rikaserakko.com/p/korkoa-korolle-laskuri.html?m=1
Valitse säästöaika vuosina esim 10 vuotta, sitten korkotuotto (6% on hyvä maltillinen arvaus) , alkupääoma 0e ja kk säästö tuo 200e.
Sitten vaan yllätyt summasta.
Vinkki, joka minua on auttanut eniten: muista että vieroitusoireet eivät kestä kuin aika lyhyen hetken kerrallaan. Joitain minuutteja. Kun ne tulevat, päätä että odotat esim. vartin ja katsot sitten mitä teet. Saatat havahtua parin tunnin päästä että ai niin, unohtui koko tupakka-asia. Aluksi tätä itsensä huijaamista pitää tehdä useammin, sitten harvenee. Itse asiassa pahimmat vieroitusoireet olivat ainakin itselläni ohi todella nopeasti, 3 päivän jälkeen ei enää tullut kuin muutaman kerran päivässä eivätkä kovin voimakkaana.