Sinä äiti joka olet pitempään hoitanut lasta/lapsia kotona. Huomaatko eriarvoistuvasi miehesi kanssa?
En olisi ikinä uskonut että niin käy, mutta kävi kuitenkin..
Olen hoitanut viittä lastamme kotona nyt toista vuotta ja tässä ajassa olen huomannut muuttuneen miehelleni lastenhoitajaksi.
Tasavertaisesta kumppanista hahmoksi jolta ei tarvi oikeasti kysyä mitään tai jota ei tarvitse ottaa yhteisiin päätöksiin mukaan. Näennäisesti mies saattaa kysyä mielipidettäni, mutta sillä ei oikeasti ole mitään väliä. Reissut jotka ennen tehtiin yhdessä, hän tekee nykyään yksin. Taloudelliset päätökset tekee hän.
Tunnen jääneeni täysin sivuun ja toisarvoiseksi ihmiseksi.
Vihaan tätä niin paljon että tuntuu että räjähdän. Mietin vain kostoa ja olen todella katkera.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta in tullut lastenhoitaja. Sinä olet lastenhoitaja, koska olet sen roolin valinnut.
Mikä keskustelu siihen voisi auttaa. Ei mikään.Tee jotain, valitse uusi rooli, mene töihin, lapset tarhaat ja ryhdy siksi joka ennen olit kun teillä oli kivaa.
Olisiko tässä yksi syy siihen, että miehet lykkäävät lapsentekoa? Vaimo muuttuu kaverista tiskirätiksi...
Miksi? Menen joo heti töihin kun lapset on vähän vanhempia. Tällä hetkellä ja mun työajoilla kaikki kaatuu miehen niskaan kotona, joten hän ei ole siihen valmis.
Mene töihin vaan, ei sinun tuosta tarvitse välittää. Tekee hyvää miehelle olla lapsista ja kodista vastuussa. Saat sinäkin omaa rahaa.
Joo, mutta kun täytyy ajatella lapsiakin, ei pelkästään rahaa. Väsynyt ja lyhytpinnainen isä täällä koko iltapäivän ja illat lasten kanssa.. En usko oikeasti että se on sen muutaman satasen arvoista.
Pidät sitten miehelle puhuttelun vaikka joka päivä, jos hän purkaa kiukkunsa ja väsymyksensä lapsiin. Miehesi leikkii nyt teiniä ja jättää kaiken sinun vastuulle. Sano miehelle, että alkaa käyttäytyä kuin perheen isän täytyy. Jos muu ei auta, niin kerro, että mies pääsee halutessaan etäisäksi. Miehesi tekee tuon tahallaan ja käyttää sinua hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta nyt on keskustelun paikka. TUo ei todellakaan ole ok.
Tuntuu niin turhalta koittaa keskustella ihmisen kanssa joka tuntee selvästi ylemmyyttä minua kohtaan. Argumentit on yleensä niitä että olen lapsellinen tai vihainen karjaisu et sano sitten miten tehdään tai selvä, ei sitten tehdä ollenkaan.
Mielellään lähtee ja tekee yksin ja minä hoidan lapset kotona. Minusta on tullut pelkästään lastenhoitaja.Niin, mutta mikä on vaihtoehto, jos ei keskustelu? Jos ette pysty normaalisti keskustelemaan, niin sitten pariterapiaan.
Niinpä. Yleensä luovutan ja annan periksi. Annan miehen tehdä kuten haluaa koska en jaksa väitellä tai en jaksa katsella hänen ylimielistä ilmettään.
Talouteemme tuli reipas summa ylimääräistä rahaa jonka mies päätti sijoittaa autoon, jonka hakee ulkomailta ja tietysti yksin.
Vanhan auton vaihtaa moottoripyörään, jolla ajaa yksin ja jonka tietty hakee toiselta puolen suomea yksin.
Kaikki tekee itsekseen ja minä ja lapset ollaan tiellä.
Lupasi kyllä jalosti viedä minut ja lapset risteilylle kesällä.. Niistä yhteisistä rahoista.Kysy mieheltäsi, millä sijalla perhe on hänen elämässään. Kerro hänelle, millaisena koet hänen tärkeysjärjestyksensä. Kannattaa kertoa nimenomaan se, miltä hänen tekemänsä asiat sinusta tuntuvat. Totuus on se, että olette hankkineet ne lapset yhdessä, ja lapsista huolehtiminen on myös yhteinen asia.
Mä olin yhteensä 6 vuotta kotona, mutta yhdessä tehtiin kaikki päätökset kaikista asioista ja selvää oli, että panostamme molemmat yhtä paljon perheeseen.
Kaipaan vain niin kovasti sitä että minut haluttaisiin johonkin mukaan tai hän haluaisi viettää aikaa kanssani. Nyt hän naamioi kätevästi omat reissunsa pakkotekemiseksi joka pitää vaan hoitaa ja ei lapsia voi tietenkään minnekään ottaa ja täytyyhän jonkun niitä hoitaa ja plaa plaa plaa.
Ei vieläkään näe, miten tämä lasten kotona hoitaminen liittyy tähän miehesi käytökseen. Hän ei selvästikään halua vietää aikaa kanssasi, hän haluaa lähteä yksin noille "pakkotekemisreissuilleen". Hän ei tunnu arvostavan sinua, miten töihin meneminen muuttaisi asiaa?
.. No mä nyt ajattelin että kun en pysty taloudellisesti niin paljon osallistumaan niin tietysti multa ei hänen mielestään tarvi kysyä mitään ja tosiaan kun kerran on helpompaa hänen lähteä kun minä hoidan lapset..
En tiedä. Olet oikeassa.
Jos joku laski siemennesteensä väkisin sisääsi, tee rikosilmoitus. Jos joku pitää sinua vankina kotonasi, ilmoita poliisille heti. Jos ei, niin laita lapset hoitoon, mene töihin ja lopeta tuo täysin typerä ja kategorista miesvastaisuutta tihkuva uusfeministinen ulina ja uhriutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta nyt on keskustelun paikka. TUo ei todellakaan ole ok.
Tuntuu niin turhalta koittaa keskustella ihmisen kanssa joka tuntee selvästi ylemmyyttä minua kohtaan. Argumentit on yleensä niitä että olen lapsellinen tai vihainen karjaisu et sano sitten miten tehdään tai selvä, ei sitten tehdä ollenkaan.
Mielellään lähtee ja tekee yksin ja minä hoidan lapset kotona. Minusta on tullut pelkästään lastenhoitaja.Ja sinä ole vakuuttunut, että tähän käytökseen on syynä vain ja ainoastaan se, että olet hoitamassa lapsia kotona?
Normaali ihminen kunnioittaa puolisoaan ihan riippumatta siitä, mitä tämä tienaa tai tekee työkseen.
Niinpä..
Vierailija kirjoitti:
Jos joku laski siemennesteensä väkisin sisääsi, tee rikosilmoitus. Jos joku pitää sinua vankina kotonasi, ilmoita poliisille heti. Jos ei, niin laita lapset hoitoon, mene töihin ja lopeta tuo täysin typerä ja kategorista miesvastaisuutta tihkuva uusfeministinen ulina ja uhriutuminen.
Lopeta sinä tuo uhriutumisulina, kun et tiedä perheellisen vastuusta mitään.
Tehkää ihmeessä kuudes lapsi! Onko Porvoossa muuten mukava elellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Perus palstakommentti sieltä tipahti heti. Minulla on kuule pieni ystäväni todennäköisesti paljon enemmän perheellisen vastuuta kuin sinulla.
Enpä juuri. Miehelläkin on kokemusta hoitovapaalla olosta. Myös se, että molemmat tekee vuorotyötä, tasoittaa lastenhoito -ja kotitöitä.
Mä olin 5 vuotta kotiäitinä eikä kyllä ollut mitään eriarvoistumista missään suhteessa. Tuo kuulostaa teidän parisuhteen ongelmalta, ongelma saattaisi olla ihan sama, vaikka olisit töissö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Perus palstakommentti sieltä tipahti heti. Minulla on kuule pieni ystäväni todennäköisesti paljon enemmän perheellisen vastuuta kuin sinulla.
Mielenkiintoista, että tuollaisella argumentoinnilla yrität väittää, että minun kommenttini on perus-palstakommentointia. Oikein itkunauruhymiö ja kaikki. En usko hetkeäkään, että sinulla on perheellisen vastuuta, sitä nimittäin ei lasketa, että on vastuussa itsestään (kaikki aikuiset ovat, tai pitäisi olla).
Kun perhe perustetaan, molemmat vanhemmat sitoutuvat siihen niin, että lasten hyvinvointi on etusijalla – kas kun he eivät ole pyytäneet syntyä. Lapset eivät ole mikään äidin projekti. Kun lapset ovat pieniä, ei lähdetä jatkuvasti yksinäisille reissuille ja poistuta kotoa. Oma aika on silloin kortilla. Sille on paikkansa sitten, kun lapsetkin ovat hieman itsenäisempiä. Ja tämä tarkoittaa myös sitä, että talous jaetaan, koska se edistää sekä lasten että molempien vanhempien ja heidän parisuhteensa hyvinvointia.
Eri asia sitten, jos on perustanut perheen ja tehnyt lapset vihaamansa ja halveksimansa henkilön kanssa. Mutta kuka olisi niin tyhmä, että sellaista tekisi? Molempien vanhempien pitää vaalia suhdettaan sekä lapsiinsa että puolisoonsa, jos haluaa perheen onnistuvan.
Laittelepa nyt pari nauruitkuhymiötä tähän ja kutsu pieneksi ystäväksi, niin nähdään hieno osoitus siitä perheellisen vastuusta.
En ole huomannut ja olen ollut todella kauan kotona. Mies ennemminkin ottaa huomioon myös mun jaksamisen ja patistaa tekemään itselle jotain kivaa ja harrastamaan ja itse on silloin lasten kanssa. Ei valita rahasta ja aina lähdetään yhdessä reissuihin. Joskus sanonut, et mene kavereiden kanssa, mutta ei halua. Meillä siis rakastetaan ja kunnioitetaan toisiamme ja olen todella kiitollinen miehestäni, en olis parempaa voinut saada.
Ei kai mies ole töissä 24/7. Miksi hän ei hoida lapsia? Lastenhoitaminen kotona ei ole ikinä merkinnyt meillä sitä että vain toinen osallistuu lastenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 9 vuotta lasten kanssa kotona. Enää en ole. Ja ei, ei meillä ilmennyt tuollaista enkä olisi sellaista hyväksynyt. Minun kotiin jääntihän oli meidän yhteinen päätös, joka mm. mahdollisti hänen uran luomisensa tavalla joka ei olisi mitenkään onnistunut jos minä olisin käynyt myös töissä (mm. parisataa työmatkapäivää vuodessa). Kyllä mies sen ymmärsi, että se että yksin suostuin hoitamaan kodin ja lapset ja laittamaan oman urani hyllylle on iso uhraus hänen uransa eteen, ja arvosti minua sen takia paljon. Mitään ei minulta puuttunut, sain käyttää yhteiseltä tililtä rahaa ilman kysymyksiä jne.
Ja sitten miehesi ottaa susta eron... n y t. Siinäpä voi soitella esim ilmaisjakelulehdellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 9 vuotta lasten kanssa kotona. Enää en ole. Ja ei, ei meillä ilmennyt tuollaista enkä olisi sellaista hyväksynyt. Minun kotiin jääntihän oli meidän yhteinen päätös, joka mm. mahdollisti hänen uran luomisensa tavalla joka ei olisi mitenkään onnistunut jos minä olisin käynyt myös töissä (mm. parisataa työmatkapäivää vuodessa). Kyllä mies sen ymmärsi, että se että yksin suostuin hoitamaan kodin ja lapset ja laittamaan oman urani hyllylle on iso uhraus hänen uransa eteen, ja arvosti minua sen takia paljon. Mitään ei minulta puuttunut, sain käyttää yhteiseltä tililtä rahaa ilman kysymyksiä jne.
Ja sitten miehesi ottaa susta eron... n y t. Siinäpä voi soitella esim ilmaisjakelulehdellä.
Siirryit kommentoimaan toiselle henkilölle, kun edellinen sulle kommentoinut pani sulle jauhot suuhun?
Joo, en siis väitä etteikö olisi samanlaista, kun palaan töihin. Tienaan huomattavasti vähemmän. Meillä on aina ollut niin että mies palkitsee itseään ylitöistä ym vaikka muuta väittääkin.
Siksi teen aina enemmän kotona, siksi päätän aina vähemmän, siksi mulla menee siihen elämiseen rahat enkä ole tasavertainen päättämään mihin ylimääräisiä laitetaan, kun mulla sitä ei ole.
Olen ollut töissä ja hoitanut siis myös suurimmaksi osaksi kodin ja lapset, kieltäytynyt työvuoroista miehen työn vuoksi tai kikkaillut että saan lapset johonkin. Siihen väsyinkin ja perhe kärsi. Siksi olen kotona vaikka moni luulee että olen laiskuuttani kotona hoitamassa lapsia ja kotia..!!!!
Siksi nyt olenkin sitten tippunut kastissa jopa lisää alaspäin.
En tiedä.. Musta saattais olla helpompaa pyörittää tätä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mies ole töissä 24/7. Miksi hän ei hoida lapsia? Lastenhoitaminen kotona ei ole ikinä merkinnyt meillä sitä että vain toinen osallistuu lastenhoitoon.
Jaa oikeasti? Mies syö, juo kahvit ja ottaa päikkärit ja hoitaa satunnaisia kotitöitä ja ärjyy lapsille. Huutaa. Karjuu. Joskus vie ne ulos kunhan mä puen ne. Kaikki on väkisin tekemistä, ikävää, stressaavaa. Sitä meidän elämä on. Ja tästä kun mies on selvinnyt voi hyvin lähteä yksin reissuihin.
Joo, ei ryyppää eikä mene päivittäin >>kuten kaikki muutkin miehet töissäkin kertoo tekevänsä ja aina ovat ryyppäämässä ja kalassa ja onneksi minä olen niin mainio etten ikinä tee mitään noista
Olen seurannut yhden tutun elämää ja se näyttää samalta. Ensin äiti oli lasten kanssa kotona ja hoiti kaiken ja nyt hän on töissä ja hoitaa kaiken. Itse eroaisin, mutta eipähän ole oma elämäni. Tullaan ja mennään kysymättä toisen mielipidettä, toinen ilman lapsia ja toinen lasten kanssa. Rahankäyttö on samanlaista. Olen ehdottanut kuitenkin molemmille yhdessä ja erikseen, että molemmat hankkisivat harrastuksia ja olisivat joskus yhdessä ilman lapsia. Kumpaakaan ei kiinnosta. Toinen haluaa tehdä vain töitä, toinen haluaa tehdä töitä ja olla lasten kanssa, ei tarvitse kuulemma harrastuksia. Lapsenvahtia eivät halua edes sukulaisista. Mitäpä siinä sitten muuta kuin jännäämään, että kauanko pysyy kulissit kasassa. Itsellä pää hajoaisi aika pian. Asia ei muuten minulle kuulu, mutta kun molemmat osapuolet ovat valittaneet kurjaa elämäänsä minulle jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut yhden tutun elämää ja se näyttää samalta. Ensin äiti oli lasten kanssa kotona ja hoiti kaiken ja nyt hän on töissä ja hoitaa kaiken. Itse eroaisin, mutta eipähän ole oma elämäni. Tullaan ja mennään kysymättä toisen mielipidettä, toinen ilman lapsia ja toinen lasten kanssa. Rahankäyttö on samanlaista. Olen ehdottanut kuitenkin molemmille yhdessä ja erikseen, että molemmat hankkisivat harrastuksia ja olisivat joskus yhdessä ilman lapsia. Kumpaakaan ei kiinnosta. Toinen haluaa tehdä vain töitä, toinen haluaa tehdä töitä ja olla lasten kanssa, ei tarvitse kuulemma harrastuksia. Lapsenvahtia eivät halua edes sukulaisista. Mitäpä siinä sitten muuta kuin jännäämään, että kauanko pysyy kulissit kasassa. Itsellä pää hajoaisi aika pian. Asia ei muuten minulle kuulu, mutta kun molemmat osapuolet ovat valittaneet kurjaa elämäänsä minulle jo vuosia.
On meillä harrastuksia. Ei se siitä ole kiinni. Ja yhdessä tehdään kun minä päätän niin ja hoidan lastenvahdin.
Olen ehkä todella ja liian tarkka siitä ettei toinen saa mitään mitä toisella ei ole ja siksi näitä törmäyksiä tulee.
Mää VIHAAN sitä että mua yritetään kohdella epäreilusti.
No... Mies tekee rahan kotiin. Miksi hän ei päättäisi taloudellisista asioista? Mene töihin tienaamaan.
Mä oon aina mennyt töihin lasten välissä, en ole ennen ollut kotihoidontuella. Nyt olen ollut kuopuksen jälkeen.