Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veganismi ja sosiaalinen elämä, miten toimitte arvon vegaanit, sekaanit tai vegetaristit?

Vierailija
12.04.2019 |

Vegaaniulisijat voivat painua saastamoisen pippurintynkään samoin tein, jos pelkästään otsikko aiheuttaa ripulia näppäimistöltä kohti aaveen kommenttikenttää.

Asiaan.

Olen pitkän linjan kasvissyöjä. Into kasvissyöntiin minulla henkilökohtaisesti pohjautuu ekologisiin, aatteellisiin ja osittain terveydellisiin syihin.

Olin noin 16 -vuotiaasta 19 -vuotiaaksi täysin vegaani. Ikää jo sen verran, että siitä ajasta on aikaa, ja voin sanoa, että elämä vegaanina 90-luvun alussa oli ankeaa.

Olen elellyt tähän ikään asti kummempia miettimättä kasvispainotteisella lakto-ovo -meiningillä välillä myös kalaa syöden. En myöskään kieltädy sunnuntai(naudan)paistista vaikka anopilla käydessämme 1-2 krt. vuodessa.

Nyt vaan iski sellainen olo, kun veganismi on nykyään niin helpoksi tehty (Facebook -ryhmien tuki, listat tuotteista, kaupoissa olevat valmiiksi vegaaniset tuotteet <3), miksen alkaisi taasen vegaaniksi?

Ainut taitaa olla tämä sosiaalinen elämä ja kontaktit. Töissä ei saa johtoasemassa varsinkaan naisena erottua joukosta, eikä varsinkaan työlounaalla tai muilla tapaamisilla. Muuten haistattaisin shaibat, mutta tilanteeni on siinä että haluan edetä, ja eteneminen vaatii näitä puuduttavia lounaita ja syöminkejä.

Annanko huonon kuvan jos toivon esim. illallisella keittiöltä omaa annosta (jos ravintola) tai kokouspöytään tuon omat tarjottavat: esim. vegaanisia läskipullia kermavaahtoineen/hilloineen kaikille jaettavaksi? Enkä sano sen enempää.

Av -raati, olkee hyve!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella kirjoitettuna tämä näyttää varmastri hyvältä, koittakaa kestää.

AP

Vierailija
2/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä vaivaisi päätäni moisella ongelmalla. Älä ala tilailemaan mitään spesiaaliannoksia. Vedä läskisoosit huiviin jos muutkin niin tekevät. Nykyisin salaattivalikoimat ja muut kasvikset alkavat olla sillä tasolla että noutopöydässä löytyy mahan täytettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vegaanista lounasta toinen lautaselta erota vegaaniseksi ellei siitä itse mainitse :) Pääasia siis ettei itse tee asiasta numeroa. Ja jos et halua muiden kuullen tilata vegaanista annosta, niin voit vaikka jonkun valmiin kasvisruoka-annoksen tilata maidottomana tms (mikä viittais enemmän terveydellisiin syihin) tai vaan jättää annoksesta pois sen tuotteen mitä ei voi syödä.

Lisäksi vielä vinkkinä se, että kannattaa tutustua ruokalistoihin ennakkoon, niin tietää onko valmista annosta valmiina listalla vai vaatiiko säätämistä :)

Vierailija
4/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuohon kokoustilanteeseen: itse vaan jätän syömättä tuollaisissa tilanteissa, siis kun kyse on vaan napostelusta. Juomaa kuitenkin aina löytyy, niin sillä pärjää :)

Vierailija
5/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin sekaanit aina ovat sitä mieltä että veget tuovat jatkuvasti itse esille ruokavaliotaan ärsyttävästi, joten vaihda rohkeasti vegaaniseen, kun eihän siihen kukaan kiinnitä huomiota palstan mukaan. Ei siihen todellisuudessa pitkään mene kun ensimmäinen kysyy perusteluja valinnallesi, mut valintaasi sulla on täysi oikeus ilman selittelyitä. Ja tuolta aiemmalta hyvä vinkki tosiaan ilmoittaa vaikka etukäteen keittiölle ruokavaliostaan, niin saa sitten varmasti sopivaa ruokaa.

Vierailija
6/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vegaanista lounasta toinen lautaselta erota vegaaniseksi ellei siitä itse mainitse :) Pääasia siis ettei itse tee asiasta numeroa. Ja jos et halua muiden kuullen tilata vegaanista annosta, niin voit vaikka jonkun valmiin kasvisruoka-annoksen tilata maidottomana tms (mikä viittais enemmän terveydellisiin syihin) tai vaan jättää annoksesta pois sen tuotteen mitä ei voi syödä.

Lisäksi vielä vinkkinä se, että kannattaa tutustua ruokalistoihin ennakkoon, niin tietää onko valmista annosta valmiina listalla vai vaatiiko säätämistä :)

Pystyruokaloissa on helppo toimia, mutta tosiaan nämä tilauslistalta menevät ovat vähän haasteellisempia. Jos vaikka joku pihvipaikka (inssit jostain syystä aina hakeutuu niihin tai sushipaikkaan) niin tilaa siinä sitten salaattia. Tai valitse siinä sitten nigiriä missä vaan rehuja. Todella pieniä ongelmia ihmisen elämässä, enkä kuole sushipaikassakaan siihen kalaan, mutta silti :D

Äijävaltaisella alalla ei tässä vaiheessa halua naiseutensa lisäksi leimautua ituhipiksi. Jos olisi penis, niin se veganismi olisi varmaan kanssamiehille cooleinta ikinä. Alkaisivat varmaan itsekin.  Naisena taas tappelet puolituntemattomien kanssa kaiken päivää ja todistelet olemassaoloasi.

Onneksi on hyviä työkavereita, mutta...

AP

Vierailija
7/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama kuvio. Olen päättänyt, että syön mitä tarjotaan ja jos voin päättää itse niin silloin mahdollisuuksien mukaan vegaania. En tee numeroa syömisistäni millään muotoa, enkä todellakaan halua erottautua sillä negatiivisesti juurikin ituhippinä näissä piireissä. Mutta ymmärrän yskäsi täysin.

Vierailija
8/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äijävaltaisella alalla ei tässä vaiheessa halua naiseutensa lisäksi leimautua ituhipiksi. Jos olisi penis, niin se veganismi olisi varmaan kanssamiehille cooleinta ikinä. Alkaisivat varmaan itsekin.  Naisena taas tappelet puolituntemattomien kanssa kaiken päivää ja todistelet olemassaoloasi.

AP

No v*ttu jos meidän inssiporukassa, *Diplomi*inssiporukassa, olis joku vege niin uloshan se naurettaisiin

Vierailija
9/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyruokaloissa on helppo toimia, mutta tosiaan nämä tilauslistalta menevät ovat vähän haasteellisempia. Jos vaikka joku pihvipaikka (inssit jostain syystä aina hakeutuu niihin tai sushipaikkaan) niin tilaa siinä sitten salaattia. Tai valitse siinä sitten nigiriä missä vaan rehuja. Todella pieniä ongelmia ihmisen elämässä, enkä kuole sushipaikassakaan siihen kalaan, mutta silti :D

AP

Itse olin viime kesän insinööritoimistossa töissä, ja vaikka porukalla lounailla käytiin, niin ei kukaan työkavereista tienny mun olevan vegaani :D Toki tommonen pihvipaikka haasteellinen eli sinne en ite lähtis, vaan söisin omat eväät.

Eli omasta asenteesta paljon kiinni!

Vierailija
10/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Itse olin viime kesän insinööritoimistossa töissä, ja vaikka porukalla lounailla käytiin, niin ei kukaan työkavereista tienny mun olevan vegaani :D Toki tommonen pihvipaikka haasteellinen eli sinne en ite lähtis, vaan söisin omat eväät.

Eli omasta asenteesta paljon kiinni!

Ja ketä oikeasti kiinnostaa mitä muut syö? Jos ei ite asiasta numeroa tee, niin miksi muutkaan :)

Vierailija
11/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se satunnainen liha tai kala ei ole tähänkään asti ollut mikään pakkomielteinen ongelma, niin miksi tekisit siitä sellaisen? Vai pitääkö sun pystyä jollekin mainostamaan että olet puhtaasti vegaani?

Ja ei kai nyt kukaan katso kieroon jos joku tilaa salaatin? "Naisethan laihduttaa aina, eikä ne syö pihviä muutenkaan."

Ja kuka katsoo oikeasti onko sun annoksessa vain rehuja sushipaikassa?

t. lihansyöjä joka tekee joskus jotain vegenä, ja joskus sekoittaa iloisesti kinkkuliemet sinne muutoin lihattomaan safkaan

Vierailija
12/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tietyissä työpaikoissa jos olet vege olet veke.

Vierailija
13/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se satunnainen liha tai kala ei ole tähänkään asti ollut mikään pakkomielteinen ongelma, niin miksi tekisit siitä sellaisen? Vai pitääkö sun pystyä jollekin mainostamaan että olet puhtaasti vegaani

Tässä on pointtia. Mulla mies on ns. kotivegaani eli kotona tehdään vegaanista ruokaa, mutta jos ravintoloissa ei saa helposti (tai hyvää) vegaanista ruokaa, niin syö kasvisruokaa tai ihan lihaa/kalaa. Eli eihän sitä tarvi heti alkaa täysvegaaniksi :)

Vierailija
14/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdottaisin tuota tietyissä tilanteissa joustamista, kuten nyttenkin olet tehnyt. Itse kokkaan kotona täysin vegaanisesti, mutta kylässä voin syödä kalaa tai maitotuotteita ja munia. Ekologisuuden ja terveysvaikutusten takia syön pääosin vegaanisesti, mutta omien ruokien/herkkujen väsääminen ylimääräisesti minulle on epäekologisempaa kuin että vain söisin mitä muutkin. Toki ravintoloissa tilaan aina mahdollisuuksien mukaan vegaanista, mutta esim. vanhempien luona ihan turha pyytää erikseen vegaanista.

Vierailija
15/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-alan projektipäällikkö, eli en mikään iso pomo, mutta johtavassa asemassa kuitenkin, ja erittäin miesvaltaisella alalla. Olen keski-ikäinen nainen ja vegaani. Ei ole ainakaan minun alallani (ja Helsingissä) mikään kummastuksen aihe kellekään. Miespuolisistakin löytyy vegetaristeja ja vegaaneja, aika usein jos järkätään jotain projektin kick-offeja tai päättäjäisiä tms niin on useampi vege-erityisruokavaliotoive mukana. 

Joka paikasta on saanut vegaanista ruokaa ilmoittamalla etukäteen. Ja varsinkin, koska emme toki kestitse asiakkaitamme missään hampurilaispaikoissa, niin kyllä kunnon tilausravintoloista aina saa toiveiden mukaista ruokaa. Laatu voi joskus olla vähän pettymys, erityisesti muistan Brondan 7 ruokalajin maistelumenuun, jossa sekasyöjille oli toinen toistaan hienompia annoksia joissa oli ties mitä suolaheinäpyreitä ja muita erikoisuuksia, ja vegaaniruokalajit oli ihan arkiruokatyyppistä. 

Vierailija
16/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen ei ole uskonto. Terkuin pääasiassa kasviksilla eläjä.

Vierailija
17/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

No v*ttu jos meidän inssiporukassa, *Diplomi*inssiporukassa, olis joku vege niin uloshan se naurettaisiin

Kaikenlaisia porukoita niitä onkin. Itse olen myös insinöörialalla ja ainoa nainen tiimissäni. Meillä on lisäkseni tiimissä yksi miespuolinen vegaani ja yksi lakto-ovovegetaristi. On myös muulla tapaa erikoisia ihmisiä, esim. huomiotaherättäviä uskonnollisia tai poliittisia vakaumuksia (esim. yksi uskoo rotuteorioihin ja usko että holokaustia ei koskaan tapahtunut) ja kaikki saa rauhassa olla millaisia ovat, kunhan työnsä hoitavat. 

Vierailija
18/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen ei ole uskonto. Terkuin pääasiassa kasviksilla eläjä.

Joillekin meistä se on sen verran vahva vakaumus, että poikkeukset ei tule kyseeseen, ei ainakaan siksi että mielistelisi joitain vanhoillisia ihmisiä uraansa edistääkseen (nälkäkuoleman välitön uhka voisi olla eri asia). Itse en halua osallistua eläinten vahingoittamiseen, joten en syö lihaa. Se että pitäisi välillä syödä, olisi yhtä absurdia kuin että "ai että et voi välillä uhrata lapsia (vaikka orjatyössä), onpa aika tiukkaa, eihän tämän asian nyt pitäisi mikään ehdoton uskonto olla".

- 15

Vierailija
19/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykypäivänä enää erotu mitenkään kummasti jos on vegaani? Ei se niin harvinaista enää ole...

Vierailija
20/24 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan näin parikymppisenä ei aiheuta paheennusta eikä tuota vaivaa. Kaikissa työpaikoissani on ollut vähintäänkin kasvissyöjiä, ja kaikki ravintolat osaavat kyllä tehdä kasvisversion täysin vegaaniseksikin kuhan ilmoittaa etukäteen.

Jotkut sedät on tietenkin vitsailleet perinteiset vegaaniläpät, sitten vaan naureskelee mukana, eikä ota itseensä. Jos joku on kysynyt miksi olen vegaani, sanon vaan että tykkään eläimis enemmän elävänä kuin kuolleena, mutta jokainen tyylillään.

Jos tuntuu työelämässä mahdottomalta, voiyhan alkaa kuitenkin koti-vegaaniksi. Kaikkea hyvää sinulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi