Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talviaika ihmiset haluaisivat että tällä hetkellä olisi jo pimeää

Vierailija
12.04.2019 |

Kai ne menee aikaisin nukkumaan?

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se olisi ihan ok "hinta" siitä, ettei aurinko nouse talvella kello kymmenen.

98% On talviaamulla kymmeneltä joka tapauksessa sisätiloissa. iltapäivän valoisuus hyödyttää enemmän. 

Ihan oikeasti se aamun valo tahdistaa ihmisen sisäisen kellon. Tästä on tutkittua tietoa. Meille iltavirkuille ja potentiaalisesti univajeisille on erityisesti hyötyä siitä, että valo tulee aamulla.

Unitutkijat ovat yksimielisesti normaaliajan puolella. Ja mikä onkaan niin järjettömän yleinen kansansairaus Suomessa, ettei vaan unettomuus. Pysyvä kesäaika pahentaisi uniongelmia. Unilääkkeiden valmistajat toki tykkäisivät.

se yksi suomalainen unitutkija, muiden maiden asiantuntijat kannattavat pysyvää kesäaikaa, koska silloin ihmisen saama valonmäärä on kokonaisuudessaan suurempi, mistä on hyötyä mm. d-vitamiinsaannille ja jopa lasten likinäköisyyden ehkäisylle.

Koska Suomi on ihan eri leveysasteilla kuin Keski-Euroopan maat, kannattaa ehkä uskoa suomalaista unitutkijaa.

Muuten tutkimusten mukaan aikavyöhykkeensä itälaidalla asuvat ihmiset kärsivät vähiten uniongelmista. Siksi esimerkiksi Pohjois-Norjassa on selvästi vähemmän kaamosoireita kuin samalla pituuspiirillä Suomessa.

Vierailija
82/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kesäaikafanitusta lainkaan. Kellon siirtäminen on vain purukumipaikka. Jos yhteiskunta haluaa muuttaa rytmiä, niin muutetaan sitä. Aloitetaan työt ja koulut tuntia aikaisemmin, jos sitä halutaan.

Kellon siirtäminen on sama kuin yrittäisi paikata kiirettä muuttamala tunnin pituutta. Työaikana tunti kestäisi 120 minuuttia ja vapaajalla 30 minuuttia, jolloin 8h työpäivän aikana ehtisi tehdä kaksinkertaisen määrän töitä, mutta edelleen jäisi 16h vapaa-aikaa.

Se kesäaika on vaan paljon helpompi kuin kaikkien yhteiskunnan toimintojen siirtäminen tunnilla, esim. koulujen aloitus klo 7 jne. 

Ensin pitää miettiä että miksi on päädytty siihen että koulut alkaa kahdeksalta eikä seitsemältä? Ne alkaa kahdeksalta, koska se vastaa paremmin ihmisten luonnollista rytmiä. Tosin nuoret haluaisivat että koulut alkaa yhdeksältä.

Kesäaikaan siirtytmiselle ei ole mitään perusteita. Taitaa olla pelkästää aamuvirkkujen eläkeläisten aprillipila, joka on lähtenyt vähän käsistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kesäaikafanitusta lainkaan. Kellon siirtäminen on vain purukumipaikka. Jos yhteiskunta haluaa muuttaa rytmiä, niin muutetaan sitä. Aloitetaan työt ja koulut tuntia aikaisemmin, jos sitä halutaan.

Kellon siirtäminen on sama kuin yrittäisi paikata kiirettä muuttamala tunnin pituutta. Työaikana tunti kestäisi 120 minuuttia ja vapaajalla 30 minuuttia, jolloin 8h työpäivän aikana ehtisi tehdä kaksinkertaisen määrän töitä, mutta edelleen jäisi 16h vapaa-aikaa.

Se kesäaika on vaan paljon helpompi kuin kaikkien yhteiskunnan toimintojen siirtäminen tunnilla, esim. koulujen aloitus klo 7 jne. 

Mutta mieti miten paljon univajetta aiheuttaisi koululaisille se, että koulut alkaisivat klo 7. Jatkuva kesäaika tekisi saman.

Vierailija
84/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi koostaa ensi talveksi joku vapaaehtoinen verrokkiryhmä (vapaaehtoisia tuntuisi tämän palstan perusteella riittävän), joka eläisi koko ensi talven kesäajassa. Katsottaisiin sitten, miten helppoa se herääminen talviaamuina oikeasti olisi. Vaikka täällä nyt julistetaan kovaan ääneen, ettei se talviaamuina pimeys yhtään haittaa.

Vierailija
85/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät- ja syyspäiväntasaus on ajankohtia, jolloin yö ja päivä ovat yhtä pitkiä. Silloin aurinko nousee aamukuudelta ja laskee iltakuudelta. Päiväntasaajalla näin mennään ympäri vuoden. Palstan mukaan siellä eletään siis ikuisessa pimeydessä.

Vierailija
86/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se olisi ihan ok "hinta" siitä, ettei aurinko nouse talvella kello kymmenen.

98% On talviaamulla kymmeneltä joka tapauksessa sisätiloissa. iltapäivän valoisuus hyödyttää enemmän. 

Ihan oikeasti se aamun valo tahdistaa ihmisen sisäisen kellon. Tästä on tutkittua tietoa. Meille iltavirkuille ja potentiaalisesti univajeisille on erityisesti hyötyä siitä, että valo tulee aamulla.

Unitutkijat ovat yksimielisesti normaaliajan puolella. Ja mikä onkaan niin järjettömän yleinen kansansairaus Suomessa, ettei vaan unettomuus. Pysyvä kesäaika pahentaisi uniongelmia. Unilääkkeiden valmistajat toki tykkäisivät.

se yksi suomalainen unitutkija, muiden maiden asiantuntijat kannattavat pysyvää kesäaikaa, koska silloin ihmisen saama valonmäärä on kokonaisuudessaan suurempi, mistä on hyötyä mm. d-vitamiinsaannille ja jopa lasten likinäköisyyden ehkäisylle.

Kukaan unitutkija ei ole oikeasti suositellut kesäaikaa pysyväksi, eikä edes tilapäiseksi.

Vierailija
87/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaikavouhottajat ei tunnu ollenkaan tajuavan minkälaisia syys ja talviaamut olisi kesäajassa.

Oli kesä- tai talviaika niin pimeässä lähetään, sisätiloissa koulutta tai töissä ollaan kumminkin ennen auringonnousua.

Ainoastaan keskellä talvella ollaan koulussa ennen auringonnousua. Yli puolet vuodesta on aamuseitsemältä jo valoisaa, siis normaaliajassa.

Tutkimusten mukaan lapset kuljetetaan aamulla koulumatkat moninkertaisesti useammin autolla kuin mitä iltapäivällä koulusta kotiin. Siksi kesäaika hyödyttäisi erityisesti kouluikäisten valonsaantia.

Tai ehkä lapset voisivat kulkea jalan, kun aamulla on normaaliajassa valoisaa. Päästöt vähenisivät ja jalan kulkevilla koululaisilla olisi turvallisempaa, kun ralli kouluilla vähenisi.

Vierailija
88/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla missä pysyvää kesäaikaa on kokeiltu, siitä on luovuttu.

Vierailija
89/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän juuri nukuttaa vauvaa. Joten ei minua ainakaan haittaisi, jos tähän aikaan olisi pimeää. En kyllä usko että vielä tunninkaan päästä on kunnolla pimeää.

Eikö ole rahaa ostaa makuuhuoneeseen verhoja?

Pimeää täytyisi olla pari tuntia ennen nukahtamista, jotta siitä olisi vauvalle hyötyä. Jos mä istuisin kaikki illat pimennysverhojen takana, niin eikös se olisi ihan sama, onko kelloja siirretty vai ei.

Eikö sun vauvaa häiritse viideltä nouseva aurinko?

Ei häiritse. Ilmeisesti vauva on lukenut unitutkijoiden kommentit aiheesta, tai sitten tosiaan normaaliaika sopii ihmiselle parhaiten.

Jaa no niin me olemme yksilöitä. Meidän vauva taas nukahtaa iltaisin helposti, mutta herää kyllä aamulla heti kun vähänkin valaistuu. Kauhulla kesää odotellessa..

Vierailija
90/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän juuri nukuttaa vauvaa. Joten ei minua ainakaan haittaisi, jos tähän aikaan olisi pimeää. En kyllä usko että vielä tunninkaan päästä on kunnolla pimeää.

Pimeää täytyisi olla pari tuntia ennen nukahtamista, jotta siitä olisi vauvalle hyötyä. Jos mä istuisin kaikki illat pimennysverhojen takana, niin eikös se olisi ihan sama, onko kelloja siirretty vai ei.

Ei häiritse. Ilmeisesti vauva on lukenut unitutkijoiden kommentit aiheesta, tai sitten tosiaan normaaliaika sopii ihmiselle parhaiten.

Jaa no niin me olemme yksilöitä. Meidän vauva taas nukahtaa iltaisin helposti, mutta herää kyllä aamulla heti kun vähänkin valaistuu. Kauhulla kesää odotellessa..

Kannattaa ostaa verhot.

Vierailija
91/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla pimennysverhoja. Itse olen tehnyt vuorotyötä ja tottunut nukkumaan verhot kiinni ja laput silmillä, sekä tulpat korvissa. En ymmärrä miksi normaaliajasta pitäisi koskaan siirtyä mihinkään. Kello kulkee ajallaan ja ihmiset touhuaa tavoillaan.

Vierailija
92/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa, että aurinko nousee talvella vasta aamuyhdeltätoista, kun se normaaliajassa nousisi kymmeneltä. Hänellä ei ilmeisesti ole aamuisin heräämisen tarvetta, ei työtä, ei koulua jne.

Päivien ja öiden pituus ei muutu yhtään, ruuvattiin viisareita rystyset valkeina tai ei. Kesällä valoa on liikaa, talvella liian vähän silti.

Vierailija
93/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kellon siirtelystä huolimatta olen hommannut makuuhuoneisiin sellaiset pimennysverhot, että siellä on pilkkopimeää. Suosittelen lämpimästi kaikille. 

Vierailija
94/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa olisi määrätä koulut alkavaksi talvella klo 7 ja työt samalla tavalla tuntia aiemmin. Vastaa kesäaikaa. Kuinka moni haluaa lapset siihen aikaan kouluun?

Vierailija
95/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla pimennysverhoja. Itse olen tehnyt vuorotyötä ja tottunut nukkumaan verhot kiinni ja laput silmillä, sekä tulpat korvissa. En ymmärrä miksi normaaliajasta pitäisi koskaan siirtyä mihinkään. Kello kulkee ajallaan ja ihmiset touhuaa tavoillaan.

Niin no, sitten emme taas itse saa herätä valoisassa, minkä pitäisi olla talviajan suurin etu.

Vierailija
96/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla missä pysyvää kesäaikaa on kokeiltu, siitä on luovuttu.

No näin on. Mutta sen verran täytyy huomauttaa että Espanja ja Portugali ovat olleet väärässä aikavyöhykkeessä keskieuroopan kanssa. eli siis periaatteessa kesäajassaan, mutta kun Portugalissakin kokeiltiin pysyvää kesäaikaa, niin siitäkin luovuttiin. Mahtaakohan Portugalin huumeongelmat ja Espanjalaisten kuuluisa laiskuus olla syytä siitä että ovat koko ajan "kesäajassa", eli tunnin edellä omaan aurinko aikaansa nähden ja välillä kaksi tuntia.

Vierailija
97/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo lasten ulkoilu tulee vähenemään jos kevätaikaan olisi talviaika. Nytkin ovat ulkona vielä mutta eivät pimeässä enää ole. Ja eihän ne aamuviideltä ulkoile...

Lasten ulkoilu? Olin itse lapsi kun kellojen siirtely aloitettiin, ja ulkoiltiin kyllä enemmän kuin lapset nykyään... Eli ei voi johtua kesäajasta tuo.

Nykyään suurin osa lapsista on päiväkodissa ja kesäajassa lapset menevät ulos klo 9-10 välillä ja vielä silloin ilmassa ja maassa on runsaasti kosteutta.

Ja vielä ikävämpi tilanne on talvella, jos ollaan kesäajassa, jolloin pakkaset laskevat joskus klo 11-12 jonka jälkeen voi ulkoilla kun ilma lauhtuu päiväksi.

Eli lasten ulkoilu laskee entistään ja jää vanhempien tehtäväksi kun tullaan töistä kotiin, jos ovat 4h suosituksen mukaan ulkona.

Vierailija
98/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kellon siirtelystä huolimatta olen hommannut makuuhuoneisiin sellaiset pimennysverhot, että siellä on pilkkopimeää. Suosittelen lämpimästi kaikille. 

No mitä iloa niistä valoisista aamuista sitten on?

Vierailija
99/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä täällä oulun korkeudella ihan hyvin vielä tälläkin hetkellä näkisi ulkoilla jos siltä tuntuis eli talviaikaan kasin pintaan. Lapset ei taho asettua millään nukkumaan nyt ku kelloja siirretty ja aamusin pitäs jaksaa aikasin tarhaan lähteä. Kesäloma on asia erikseen mutta talviajassakin keskisesällä on ihan riittävän valoisaa pitkin iltaa...

Vierailija
100/161 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, sitten emme taas itse saa herätä valoisassa, minkä pitäisi olla talviajan suurin etu.

Kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon perseessä, koska se sulaa pois juuri kun siihen alkaa tottua.