Talviaika ihmiset haluaisivat että tällä hetkellä olisi jo pimeää
Kommentit (161)
Tää nykyinen kellon siirto olisi ollut just hyvä. Kellon siirrosta alkaa aina kevät, samoin syksyllä syksy. Keväällä sitä kellon siirtoa ihan odottaa, tunti lisää valoisaa aikaa illasta on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän juuri nukuttaa vauvaa. Joten ei minua ainakaan haittaisi, jos tähän aikaan olisi pimeää. En kyllä usko että vielä tunninkaan päästä on kunnolla pimeää.
Eikö ole rahaa ostaa makuuhuoneeseen verhoja?
Eikö ole varaa ostaa olkkariin lamppua?
Niin tuhlataan vaan sähköä, vaikka kesäaika toisi siihenkin säästöä.
Normi ihmiset alkaa olla tähän aikaan iltatoimissa ja kohta nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Alkaiskohan pikkuhiljaa tämän kesäaika vai talviaika väännön myötä myös niiden kellonsiirrosta valittaneiden mielestä näyttää siltä, että ehkäpä siinä siirtelyssä onkin joku ihan järkevä idea taustalla..
Ehkäpä kellon siirrosta luopumesta on myös ihan joku järkevä ajatus taustalla?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi talviaika, huhtikuussa klo 20 olisi pimeää. Sitä kai ap yrittää sanoa.
Melkein mieluiten kääntelisin jatkossakin kelloja kuin yrittäisin olla jompaakumpaa mieltä talvi- ja kesäajasta. Tykkään kesän valoisuudesta, mutta talvella taas en kaipaisi yhtään enempää pimeyttä.
Mutta jos on pysyvä kesäaika, joulun tienoilla aurinko nousee vasta n. aamukympiltä, se tietää s**tanan vaikeita aamuheräämisiä ihan h*lvetin monille. Kesäaikaintoilijoilta pääsee tämä unohtumaan, kun nyt eletään kevättä ja valoa riittää.
Itselle on ihan sama, paljonko kello on ja näen ulkoilla katulamppujen valossa. Aika vähän ulkoilijoita kyllä näkee, paitsi lapsia ja himourheijoita, iltaisin. Aamuisin tulee sauvakävelijämummot vastaan. Jos on kesäaika, sekin on ihan sama. Mutta se ihmetyttää, että itketään, että koulujen pitäisi alkaa myöhemmin ja samaan aikaan itketään, että kesäaikaa, kun pitää saada valoa iltaan. Live-elämässä tätä tekee samat ihmiset, luulen, että netissäkin. Jokin ei tuossa yhtälössä oikein täsmää. Mulle siis ihan se ja sama, vaikka oltaisiin yöllä töissä ja nukuttaisiin päivät. Täällä pohjoisessa on kesällä joka tapauksessa valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi talviaika, huhtikuussa klo 20 olisi pimeää. Sitä kai ap yrittää sanoa.
Melkein mieluiten kääntelisin jatkossakin kelloja kuin yrittäisin olla jompaakumpaa mieltä talvi- ja kesäajasta. Tykkään kesän valoisuudesta, mutta talvella taas en kaipaisi yhtään enempää pimeyttä.
Mutta jos on pysyvä kesäaika, joulun tienoilla aurinko nousee vasta n. aamukympiltä, se tietää s**tanan vaikeita aamuheräämisiä ihan h*lvetin monille. Kesäaikaintoilijoilta pääsee tämä unohtumaan, kun nyt eletään kevättä ja valoa riittää.
Tämä. Kukaan Suomessa ei ole vielä elänyt talvea kesäajassa. En halua edes ajatella, millaisia aamut tulisivat olemaan. Toivottavasti ei tarvitse tuota käytännössä ikinä kokeakaan.
Niin, se olisi ihan ok "hinta" siitä, ettei aurinko nouse talvella kello kymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaankin kuuluu niihin, jotka pelkäävät että muutoksen myötä heinäkuussakin on kaamos.
Sullahan pätevää argumentointia on. Kaikki järkevät tietää että vaikuyus on suurin syksyllä ja keväällä.
Heräätkö viideltä lypsylle vai miksi tahdot valoisan illan sijaan että aurinko nousee näin huhtikuun alkupuolella jo viideltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän juuri nukuttaa vauvaa. Joten ei minua ainakaan haittaisi, jos tähän aikaan olisi pimeää. En kyllä usko että vielä tunninkaan päästä on kunnolla pimeää.
Pimeää täytyisi olla pari tuntia ennen nukahtamista, jotta siitä olisi vauvalle hyötyä. Jos mä istuisin kaikki illat pimennysverhojen takana, niin eikös se olisi ihan sama, onko kelloja siirretty vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se olisi ihan ok "hinta" siitä, ettei aurinko nouse talvella kello kymmenen.
98% On talviaamulla kymmeneltä joka tapauksessa sisätiloissa. iltapäivän valoisuus hyödyttää enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeää täytyisi olla pari tuntia ennen nukahtamista, jotta siitä olisi vauvalle hyötyä. Jos mä istuisin kaikki illat pimennysverhojen takana, niin eikös se olisi ihan sama, onko kelloja siirretty vai ei.
Eikö sun vauvaa häiritse viideltä nouseva aurinko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka vaikeita aamuheräämisiä? Talvella on pimeää vielä esim klo 8, kun suurimmalla osalla jo alkaa työt tai koulu. Herätä pitää pimeässä joka tapauksessa. Olit töissä tai koulussa, on ihan sama onko ulkona pimeää kun ollaan sisällä. Ja ne jotka on kotona, voi sitten nukkua siihen kymmeneen. Mutta tosi paljon tekee mielelle, jos klo 16 ei ole vielä säkkipimeää.
Mun työaika ei ala koskaan ennen yhdeksää. Joten erittäin tärkeää, että talvella pimeimpään aikaan aurinko nousee noin yhdeksältä. Sarastaa kun ajan töihin. Se tuo toivoa pimeään talveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä, silti joutuu nousemaan piemässä vaikka aurinko nousisi ysiltä. Suurin osa on sisätiloissa joka tapauksessa aamulla. Iltapäivällä enemmän ollaan ulkona.
Oli pimeää tai ei, niin pysyvässä kesäajassa ihminen joutuu nousemaan tunnin varhaisemmin kuin nykyisin, kun talvella eletään talviaikaa. Tämä on vaikeaa monelle, joka ei ole aamuvirkku. Syksyllä alkaa usein aamuheräämiset painaa, kun valon määrä aamuisin vähenee. Kellojen kääntö talviaikaan helpottaa hieman tätä aamuheräämisen vaikeutta. Myös aamut valaistuvat vähäksi aikaa. On tutkittu, että nimenomaan aamun valolla on merkitystä ihmisen vireyteen.
Pysyvässä kesäajassa vaikeasti aamuisin heräävät teinit nuokkuisivat puoliunessa koulutunnit 8-10, kun he tähän asti ovat nuokkuneet koulutunnit 8-9.
Olenko nyt tarpeeksi selkeästi tai monimutkaisesti selittänyt tän aamuheräämisvaikeuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaiskohan pikkuhiljaa tämän kesäaika vai talviaika väännön myötä myös niiden kellonsiirrosta valittaneiden mielestä näyttää siltä, että ehkäpä siinä siirtelyssä onkin joku ihan järkevä idea taustalla..
Ehkäpä kellon siirrosta luopumesta on myös ihan joku järkevä ajatus taustalla?
En sitä sanokaan, etteikö olisi. On vaan saanut kuulla niin kauan valitusta siitä, kuinka turhaa ihmisten kidutusta on siirtää kelloja keväällä ja syksyllä ja nyt ei sitten kelpaa tämä yhden pysyvän ajan valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98% On talviaamulla kymmeneltä joka tapauksessa sisätiloissa. iltapäivän valoisuus hyödyttää enemmän.
Sisätiloissa? Kuvitteletko, ettei niissä ole ikkunoita?
Tällä hetkellä normaaliajassa olisi ihan täsmälleen yhtä pimeää tai valoisaa kuin nytkin. Ei kesäaika sentään maapallon pyörimiseen vaikuta. Jotain tolkkua.
Sen sijaan kello olisi tunnin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaankin kuuluu niihin, jotka pelkäävät että muutoksen myötä heinäkuussakin on kaamos.
Sullahan pätevää argumentointia on. Kaikki järkevät tietää että vaikuyus on suurin syksyllä ja keväällä.
Heräätkö viideltä lypsylle vai miksi tahdot valoisan illan sijaan että aurinko nousee näin huhtikuun alkupuolella jo viideltä?
En herää viideltä lypsylle, mutta olen luonnostani iltavirkku, joten normaaliaika sopii keholleni paremmin. Jos heräisin aamuisin lypsylle, minulle varmaankin olisi samantekevää, mitä kello silloin näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin on hyvä mennä lenkille. Alkaa päivä energisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sun vauvaa häiritse viideltä nouseva aurinko?
Ei häiritse. Ilmeisesti vauva on lukenut unitutkijoiden kommentit aiheesta, tai sitten tosiaan normaaliaika sopii ihmiselle parhaiten.
Ei sitten haittaa yöuniasi ollenkaan, että aurinko nousisi klo 4?