Eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat Euroopan rasis tisimpia. Persujen nousu ei siis yllätä.
Puhutaan tästedes asioista niiden oikeilla nimillä. Naapurin Mirkku, takapenkin Pate, Aaltoyliopiston Akseli ja Hankenin Niklas. Kaikkia yhdistää ras ismi. Joillan salonkimuodossa, toisilla avoimena.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole oikeasti mistään rasismista vaan siitä, että tänne tulee loisimaan ulkomaalaisia, jotka vievät alas suomalaisten omaa sosiaaliturvaa aika rankasti. Eivät tee töitä vaan elätämme heitä.
Olin 90- luvun alussa nuori äiti ja yhteiskunta pystyi silloin tukemaan lapsiperheitä paljon paremmin kuin nykyään. Siinä yksi esimerkki sulle:)
TÄH? Sosiaaliturvan alasajolla ei ole yhtään mitään tekemistä maa han mu.uttajien kanssa, vaan kyse on tarkoituksellisesta elinkeinoelämän vaatimuksesta eli oikeistohallitusten leikkauksista.. Ihan kotimaan politiikasta. Lait a oik eistolaispuolue Pe russuomalaiset tulevat jatkamaan aivan samalla linjalla, sillä heidän talouspolitiikkansa on täysin kokoomuslaista.
Halla-ahon leikkauspolitiikka tulee olemaan vielä Kokoomustakin julmempaa ja raa'empaa. Huomaahan sen miehen olemuksestakin, että tippaakaan ei heru myötätuntoa huono-osaisempia kohtaan,
Miksi valehtelet? Halla-Aho on joka käänteessä sanonut että toissijaisista menokohteista tulee leikata, kuten juuri tästä m.aahanmuutosta ja k.ehitysavusta, sitten jos vielä tarvitsee leikata niin tämä tapahtuu esimerkiksi yritystuista. Sosiaaliturva on ensisijainen menokohde. Tuo valehtelu ei nyt auta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201703132200084759
"Halla-ahon tiukat talouslinjaukset: "Työttömyys- ja sosiaaliturva ovat yhteiskunnan luksustoimintoja"
ohis
Oletko eri mieltä asiasta? Eikö se ole luksusta, että työttömäksi pudottuasi ylläpidät lähes yhtä hyvän elintason kuin töissä ollessasi, jos kyseessä on matalapalkkainen työ. Tämä tarkoittaa myös sitä, että luksusta ei riitä kaikille, kuten valtavalle maahanmuuttajaväestölle. Tuossa artikkelissa ei puhuttu mitään mistään sosiaaliturvan leikkauksesta.
Jotenkin hellyyttävää tuo halu yrittää kääntää kovan luokan oikeistopuolue joksikin mitä se ei ole ja kuvitella vieläpä, että Hallista kiinnostaisi köyhät. Mutta hei, mulle ihan sama kun olen palkansaaja ja omaisuuttakin löytyy joten eipä se mun niskaan kaadu kun sosiaaliturva heikkenee entisestään. Valtavalle maahanmuuttajaväestölle? Älä nyt viitsi naurattaa.
Tämä on sama ilmiö monissa Euroopan maissa, että nationalistisilla puolueilla pyritään "pelottelemaan" ihmisiä olemaan äänestämättä niitä, koska sosiaaliturvasta leikataan, rajat menee kiinni ja ollaan täällä vaan yksin, syntyy sisällissota, Venäjäkin rahoittaa, yms yms. Mutta kappas kuinka kävikään, esimerkiksi Itävallassa, Virossa, Tanskassa ja muualla. Niissä ei ole näitä ongelmia. Lisäksi perussuomalaiset eivät ole oikeistopuolue, ne ovat keskustapuolue kuten selviää tästäkin kaaviosta:
Kyllähän se tuon kaavionkin mukaan kallistuu enemmän oikealle kuin vasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: pidetään ulkomaalaiset poissa suomesta niin he eivät altistu suomalaisten raivoavalle rasismille?
Näin juuri eikä tarvita mitään koulutettua ulkomaista työvoimaakaan, hyi helkkari. Miksi jotkut kuvittelee, että Suomi vois tarvita sellaista vanhenevaa väestöä ja ulkomaille lähtevää nuorisoa paikkaamaan.
Ongelma siis ratkeaa sinusta sillä, että otetaan tänne elätettäväksi muutama kymmenentuhatta kouluttamatonta ja työhalutonta miestä? Vai tosiaanko meinaatko, että näistä saadaan veronmaksajia ja työvoimapulan paikkaajia vaikka sosiaali- ja terveysalalle? Puistattaa pelkkä ajatuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö tätä rasismikeskustelua vähentää? Minä en ole elämäni aikana nähnyt rasismia kertaakaan, jos ei lasketa internetin kommentointipalstoja. Tämä alkaa käydä jo todella lässähtäneeksi aiheeksi.
Lässähtänyt aihe on vain sinulle, joka istut side silmillä jossain perähikiän perukoilla mökissäsi.
Toista se Etelä-Suomessa, jossa persujen tulon jälkeen alkoi joka ääliö käyttäytyä julkisilla paikoilla kuin maassa ei olisi lakeja eikä käytöstapoja.
Kun aloin nähdä oman lähiöni bussissa joidenkin kantasuomalaisten alkavan häiiriköimään, päätin etten suostu siihen ja olen puuttunut nollatoleranssilla jokaiseen näkemääni tilanteeseen. Yleensä äänen korottaminen riittää, mutta kerran olen joutunut menemään ihan fyysisesti väliin kun hirvenkokoinen känninen suomalaisukko tunki kiusaamaan hunnutettua naista.
Hyvä sinä! Kaikilla ei olisi rohkeutta tuohon joten nostan hattua.
Kiitos! Yleensä jos bussissa korottaa ensiksi äänensä jotain rasistisesti häiriköivää vastaan, ujommat uskaltavat tulla mukaan, joten kannattaa uskaltaa.
Missä sinunlaiset ovat kuin suomenruotsalaisia haukutaan? Hurrihuutoihin ei kukaan reagoi, eikä ”puhu suomea, olemme Suomessa” juttuihin. Pitää olla huntu päässä tai ainakin tummempi väri, että sinua puolustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole oikeasti mistään rasismista vaan siitä, että tänne tulee loisimaan ulkomaalaisia, jotka vievät alas suomalaisten omaa sosiaaliturvaa aika rankasti. Eivät tee töitä vaan elätämme heitä.
Olin 90- luvun alussa nuori äiti ja yhteiskunta pystyi silloin tukemaan lapsiperheitä paljon paremmin kuin nykyään. Siinä yksi esimerkki sulle:)
TÄH? Sosiaaliturvan alasajolla ei ole yhtään mitään tekemistä maa han mu.uttajien kanssa, vaan kyse on tarkoituksellisesta elinkeinoelämän vaatimuksesta eli oikeistohallitusten leikkauksista.. Ihan kotimaan politiikasta. Lait a oik eistolaispuolue Pe russuomalaiset tulevat jatkamaan aivan samalla linjalla, sillä heidän talouspolitiikkansa on täysin kokoomuslaista.
Halla-ahon leikkauspolitiikka tulee olemaan vielä Kokoomustakin julmempaa ja raa'empaa. Huomaahan sen miehen olemuksestakin, että tippaakaan ei heru myötätuntoa huono-osaisempia kohtaan,
Miksi valehtelet? Halla-Aho on joka käänteessä sanonut että toissijaisista menokohteista tulee leikata, kuten juuri tästä m.aahanmuutosta ja k.ehitysavusta, sitten jos vielä tarvitsee leikata niin tämä tapahtuu esimerkiksi yritystuista. Sosiaaliturva on ensisijainen menokohde. Tuo valehtelu ei nyt auta.
"Halla-ahon tiukat talouslinjaukset: "Työttömyys- ja sosiaaliturva ovat yhteiskunnan luksustoimintoja"
ohis
Oletko eri mieltä asiasta? Eikö se ole luksusta, että työttömäksi pudottuasi ylläpidät lähes yhtä hyvän elintason kuin töissä ollessasi, jos kyseessä on matalapalkkainen työ. Tämä tarkoittaa myös sitä, että luksusta ei riitä kaikille, kuten valtavalle maahanmuuttajaväestölle. Tuossa artikkelissa ei puhuttu mitään mistään sosiaaliturvan leikkauksesta.
Jotenkin hellyyttävää tuo halu yrittää kääntää kovan luokan oikeistopuolue joksikin mitä se ei ole ja kuvitella vieläpä, että Hallista kiinnostaisi köyhät. Mutta hei, mulle ihan sama kun olen palkansaaja ja omaisuuttakin löytyy joten eipä se mun niskaan kaadu kun sosiaaliturva heikkenee entisestään. Valtavalle maahanmuuttajaväestölle? Älä nyt viitsi naurattaa.
Tämä on sama ilmiö monissa Euroopan maissa, että nationalistisilla puolueilla pyritään "pelottelemaan" ihmisiä olemaan äänestämättä niitä, koska sosiaaliturvasta leikataan, rajat menee kiinni ja ollaan täällä vaan yksin, syntyy sisällissota, Venäjäkin rahoittaa, yms yms. Mutta kappas kuinka kävikään, esimerkiksi Itävallassa, Virossa, Tanskassa ja muualla. Niissä ei ole näitä ongelmia. Lisäksi perussuomalaiset eivät ole oikeistopuolue, ne ovat keskustapuolue kuten selviää tästäkin kaaviosta:
Keskusta on nykyisin jopa enemmän oikealla kuin kokoomus lukuisine apupuolueineen. Perussuomalaiset on konservatiivisena puolueena aikalailla keskellä ja siten on kaksi vasemmistopuoluetta. Miniminipuolueet on sitten kuka missäkin.
Perussuomalaiset on kuitenkin ainoana ihan normaalin tavissuomalaisen asialla. Muilla on muut agendat ja niin tietysti pitääkin, koska muutenhan ei useammalle puolueelle olisi edes tarvetta jos kaikki ajaisi samaa asiaa.
Suomalaisia ollut olemassa vasta 100 vuotta. Heimot on rasistisia kaikkia muita kohtaan. Menkää helsingistä vaikka tampereelle niin ihmiseet on täysin erilaisia ja helsinki on ainoa multikulttuuripaikka suomessa joten sekin lisää eroja muihin paikkoihin. Eikä savolainen tai karjalainen ikimaailmassa haluisi elää hämeessä tai vielä pahempaa pohjanmaalla. Helsingin alueella ei ole rasismia, paitsi ne jotka muuttaa muualta suomesta ja ei sopeudu ja pysty hyväksymään erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En usko Eurooppaa kiertäneenä hetkeäkään tuohon että suomalaiset olisivat kaikkein pahimpia rasisteja.
Meilläkin on rasismia totta kai, niin kuin kaikkialla, mutta vaikka entisten siirtomaiden rakenteellinen rasismi tai esimerkiksi Budapestin katujen väkivaltainen romanivastaisuus ovat juttuja, joita meillä ei oikeasti ole. Valoja päälle.
Tuo on totta, että meillä nuo ilmiöt ovat olleet vähäisempiä. Mutta kyllä Suomessa kulttuuri on seurannut noita samoja linjoja ideologisesti.
Suomikin oli osa suurempien eurooppalaisten imperiumien kolonialismia: suomalaiset toimivat venäläisten kanssa Alaskassa jo 1800-luvun alussa sortaen alkuperäisasukkaita, suomalaisia toimi Kongossa Belgian surullisenkuuluisan siirtomaakauden aikana, ja suomalaiset olivat osa Saksan siirtomaavaltaa Afrikassa ja Suomessa oli yrityskin saada meille siirtomaa nykyisen Namibian alueelta.
Suomessakin on ollut eri etnisiä ryhmiä rajoittavia lakeja, kuten esim. juutalaisten tuloa maahan, asumista ja elinkeinoja on rajoitettu autonomian aikana. Romaneja kohdeltiin vielä rankemmin autonomian aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäskö tätä rasismikeskustelua vähentää? Minä en ole elämäni aikana nähnyt rasismia kertaakaan, jos ei lasketa internetin kommentointipalstoja. Tämä alkaa käydä jo todella lässähtäneeksi aiheeksi.
Lässähtänyt aihe on vain sinulle, joka istut side silmillä jossain perähikiän perukoilla mökissäsi.
Toista se Etelä-Suomessa, jossa persujen tulon jälkeen alkoi joka ääliö käyttäytyä julkisilla paikoilla kuin maassa ei olisi lakeja eikä käytöstapoja.
Kun aloin nähdä oman lähiöni bussissa joidenkin kantasuomalaisten alkavan häiiriköimään, päätin etten suostu siihen ja olen puuttunut nollatoleranssilla jokaiseen näkemääni tilanteeseen. Yleensä äänen korottaminen riittää, mutta kerran olen joutunut menemään ihan fyysisesti väliin kun hirvenkokoinen känninen suomalaisukko tunki kiusaamaan hunnutettua naista.
Kumma kun yle ei tätä "sankaritekoasi"julkaissut Mediassa.
Minusta oli hienoa puolustaa Suomen lakia ja niiden noudattamista. On surullista että laitat sellaisen asian lainausmerkkien sisään. Mutta joo, harva on oikeasti isänmaallinen.
No mitä sitten. Ei tänne koko maailman tarvitse tunkea meidän apajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Keskusta on nykyisin jopa enemmän oikealla kuin kokoomus lukuisine apupuolueineen. Perussuomalaiset on konservatiivisena puolueena aikalailla keskellä ja siten on kaksi vasemmistopuoluetta. Miniminipuolueet on sitten kuka missäkin.
Perussuomalaiset on kuitenkin ainoana ihan normaalin tavissuomalaisen asialla. Muilla on muut agendat ja niin tietysti pitääkin, koska muutenhan ei useammalle puolueelle olisi edes tarvetta jos kaikki ajaisi samaa asiaa.
perussuomalaisten talouspolitiikka on kyllä täysin oikeinta laitaa. Sama sosiaalipolitiikan osalta. Halla-ahon suora aikomus oli myydä tavalliset palkansaajat ja pienituloiset, työttömät aktiivimalleihin, kikyihin, leikkauksiin ihan vain hallitukseen pästäkseen. Perussuomalaiset on kokoajan kannattanut niitä, oppositiossa toki räksyttänyt, mutat syynä yleinen hallituksen vastustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sinä! Kaikilla ei olisi rohkeutta tuohon joten nostan hattua.
Kiitos! Yleensä jos bussissa korottaa ensiksi äänensä jotain rasistisesti häiriköivää vastaan, ujommat uskaltavat tulla mukaan, joten kannattaa uskaltaa.
Missä sinunlaiset ovat kuin suomenruotsalaisia haukutaan? Hurrihuutoihin ei kukaan reagoi, eikä ”puhu suomea, olemme Suomessa” juttuihin. Pitää olla huntu päässä tai ainakin tummempi väri, että sinua puolustetaan.
Totta kai puuttuisin myös hurritteluun. En ole vaan koskaan joutunut todistamaan sellaista tapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohis
Niin kauan kun tavissuomalainen ei ole työtön, vähävarainen, vammainen, yksinhuoltaja, ma mu taustainen, naimisissa maah anmuuttajan kanssa, ma mu taustaisen lapsen vanhempi, nainen, vasemmistolainen, vihreä, jne...
Aika suuri joukko suomalaisia jää siis heidän hyväksyntänsä ulkopuolelle.
Koko rasis mi-sanaa käytetään myös väärin ihan näiden uusien tulokkaiden taholta. Ystäväni, viehättävä nuori pellavapää oli töissä ammattikoulun ruokalassa. Etenkin so malinuorista oli riesaa, haukkuivat rasistiksi jos heitä kehotti viemään astiansa pois (kuten kaikki muutkin tekevät oma-aloitteisesti.) Lisäksi kerran alkoivat oikein porukalla huutaa ja hou ritella, kun ystäväni erehtyi työkaverinsa kanssa nauramaan jollekin omalle jutulleen näiden ollessa vielä paikalla. Venäläisten ja muiden kanssa ystäväni tulee hyvin juttuun, mutta näihin uudempiin tulokkaisiin hän suhtautuu hyvin vihamielisesti, enkä kyllä ihmettele yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Koko rasis mi-sanaa käytetään myös väärin ihan näiden uusien tulokkaiden taholta. Ystäväni, viehättävä nuori pellavapää oli töissä ammattikoulun ruokalassa. Etenkin so malinuorista oli riesaa, haukkuivat rasistiksi jos heitä kehotti viemään astiansa pois (kuten kaikki muutkin tekevät oma-aloitteisesti.) Lisäksi kerran alkoivat oikein porukalla huutaa ja hou ritella, kun ystäväni erehtyi työkaverinsa kanssa nauramaan jollekin omalle jutulleen näiden ollessa vielä paikalla. Venäläisten ja muiden kanssa ystäväni tulee hyvin juttuun, mutta näihin uudempiin tulokkaisiin hän suhtautuu hyvin vihamielisesti, enkä kyllä ihmettele yhtään.
Vihamielinen pellavapää ammattikoulun ruokalassa. Just just 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihamielinen pellavapää ammattikoulun ruokalassa. Just just 😂
Eivät kaikki "keittiöntädit" ole mitään keski-ikäisiä pyöreitä mammoja.
Taisi edellinen puuttua niihin tapauksiin joissa somalityttö tönittiin junasta ja suomalaismummot sylkee päälle.