Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi saanut sinut tekemään (lisää) lapsia? Paremmat tuet? Paremmat miehet? Paremmat päiväkodit?

Vierailija
12.04.2019 |

Liian matala syntyvyys on ihan oikeasti suuri ongelma, koska veronmaksajat vähenee Suomessa mutta veroja kuluttavat ryhmät kasvaa. Siihen on kuitenkin syynsä miksi ihmiset ei enää tee lapsia tai tekee vain yhden. Mikä olisi saanut sinut tekemään sen yhden lapsen tai hänelle sisaruksia?

Omalla kohdalla esikoisen saaminen lykkääntyi myöhäiselle iälle ihan vain siitä syystä, että riittävän hyvää miestä ei löytynyt perheen perustamista varten. Löytyi viinaan meneviä, elämämkoululaisia, vastuuttomia lurjuksia, pettäjiä jne, mutta ei miestä, jota voisi kuvitella hyväksi isäksi. No onneksi lopulta löytyi, ja sain esikoisen 37-vuotiaana. Toista lasta en halua, koska työelämä ei jousta riittävästi ja päiväkodit on kamalia paikkoja. Minua ei tuet saisi tekemään lapsia eikä meidän elämä ole jostain tukisatasesta kiinni. Mutta jos saisin tehdä esim. 50 % työviikkoa kunnes lapsi / lapset on 8-vuotiaita ja toiseksi 50 % ajaksi saisin heidät oikeasti hyvään päiväkotiin, jossa on pienet ryhmät ja hyvät opettajat, niin se saisi minut lisääntymään.

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat miehet. Yhtäkään en ole voinut tehdä kun riittävän hyviä miehiä on vain liian vähän enkä uusperhettä halua.

Vierailija
22/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyden kulttuuri. Miehet sinänsä eivät olleet huonoja, mutta eivät olleet kiinnostuneet perhearjesta. Eipä siinä, en ollut minäkään ennen kuin olin +30. Eikä olisi ollut kumppaneista pitämään huolta perheestä niinkuin kuuluu.

Nyt on yksi lapsi ja toinen tuloillaan. Harmittaa, etten ehdi tehdä useampia, koska olen jo yli 40. Mieskin on ulkomailta, jolle suku ja perhe ovat kaiken edellä. Jos olisin tiennyt paremmin, olisin katsellut miehiä muualta jo silloin kolmekymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä teinkin suht monta, kolme ja neljäskin olisi voinut tulla mutta ikä tuli vastaan. Olen tehnyt lapset ensisijaisesti siksi, että olen todella nauttinut äitiydestä ja lapsista, mutta kaksi asiaa on olleet välttämättömiä taustatekijöitä tälle:

1. Aivan ehdoton välttämättömyys oli mies, joka on tasa-arvoinen ja hyvä isä. Hän on ollut yhteensä 3 vuotta hoitovapaalla, pitää minun työtäni ja harrastustani vähintään yhtä tärkeinä kuin omiaan ja on yleisesti epäitsekäs ja vastuuntuntoinen.

2. Toinen välttämättömyys on ollut Suomen perhepolitiikka (sellaisena kuin se vielä on). Olen monta kertaa miettinyt, että jenkeissä olisin varmaan jättäytynyt lapsettomaksi, tai sitten olisin tyytymätön kotiäiti.

Mä ymmärrän hyvin tyytymättömyyden päiväkotipaikkojen saatavuuteen, itse kuskasimme esikoista ja keskimmäistä aikanaan hankalien yhteyksien päähän, mutta mun on vaikea uskoa että päivähoitotilanne suoranaisesti vaikuttaisi kenenkään lapsilukuun. Tosin jos ryhmäkoot kasvavat ja laatu heikkenee niin sitten saattaa jo alkaakin vaikuttaa.

Myöskään lapsivihaisen ilmapiirin en usko kovin monien päätöksiin vaikuttavan. En ole näiden 10 vuoden aikana kokenut juurikaan negatiivista suhtautumista lapsiin.

Vierailija
24/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut iloinen jos olisin saanut edes sen yhden lapsen. Mutta sopivan isän puuttuessa toisin kävi. En ala ketään kuitenkaan huijaamaan isäksi. Kyllä miehen pitäisi itsekin sitä haluta ja mun kanssani ei kukaan ole halunnut.

Vierailija
25/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi tukijärjestelmä ja raskaudenaikaisten vaivojen hoito. Ensimmäinen ja tähän asti ainoa raskauteni oli hyperemeesi raskaus muiden komplikaatioiden lisäksi. Minua ei ohjattu lääkärille, vaikka paino tippui nousemisen sijaan ja lopetin jopa pissaamisen kuivuttuani niin pahasti. Huonossa kunnossa en osannut/jaksanut vaatia apua vaan sinnittelin järkijättöisesti traumaa paisuttaen. "Pahoinvointi kuuluu raskauteen. " Juu kiitti tuesta.

Nyt sitten pitäisi jostain kaivaa rohkeus uuteen raskauteen, joka 80% todennäköisyydellä on samanlainen. Pitäisi vielä jaksaa hoitaa esikoinen samalla.

Vierailija
26/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä teinkin suht monta, kolme ja neljäskin olisi voinut tulla mutta ikä tuli vastaan. Olen tehnyt lapset ensisijaisesti siksi, että olen todella nauttinut äitiydestä ja lapsista, mutta kaksi asiaa on olleet välttämättömiä taustatekijöitä tälle:

1. Aivan ehdoton välttämättömyys oli mies, joka on tasa-arvoinen ja hyvä isä. Hän on ollut yhteensä 3 vuotta hoitovapaalla, pitää minun työtäni ja harrastustani vähintään yhtä tärkeinä kuin omiaan ja on yleisesti epäitsekäs ja vastuuntuntoinen.

2. Toinen välttämättömyys on ollut Suomen perhepolitiikka (sellaisena kuin se vielä on). Olen monta kertaa miettinyt, että jenkeissä olisin varmaan jättäytynyt lapsettomaksi, tai sitten olisin tyytymätön kotiäiti.

Mä ymmärrän hyvin tyytymättömyyden päiväkotipaikkojen saatavuuteen, itse kuskasimme esikoista ja keskimmäistä aikanaan hankalien yhteyksien päähän, mutta mun on vaikea uskoa että päivähoitotilanne suoranaisesti vaikuttaisi kenenkään lapsilukuun. Tosin jos ryhmäkoot kasvavat ja laatu heikkenee niin sitten saattaa jo alkaakin vaikuttaa.

Myöskään lapsivihaisen ilmapiirin en usko kovin monien päätöksiin vaikuttavan. En ole näiden 10 vuoden aikana kokenut juurikaan negatiivista suhtautumista lapsiin.

Kyllä ainakin minun lapsilukuun huono päiväkotitilanne vaikuttaa. Täällä päin lapset ei pääse edes samaan päiväkotiin, ja kuskaappa siinä sitten aamukiireessä toista yhteen paikkaan parin kilsan päähän, toista toiseen paikkaan parin kilsan päähän ja sitten mene bussilla ja metrolla töihin ja sitten sama rumba paluumatkalla (mies matkatöissä). 

Vierailija
27/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikaan. Olen ollut vela jo kohta 30 vuotta, ja edelleen onnellinen valitsemastani lapsettomuudesta! Vaikka mulle olisi maksettu miljoona niin en olisi lasta tehnyt. 

Vierailija
28/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin minun lapsilukuun huono päiväkotitilanne vaikuttaa. Täällä päin lapset ei pääse edes samaan päiväkotiin, ja kuskaappa siinä sitten aamukiireessä toista yhteen paikkaan parin kilsan päähän, toista toiseen paikkaan parin kilsan päähän ja sitten mene bussilla ja metrolla töihin ja sitten sama rumba paluumatkalla (mies matkatöissä). 

Ok, uskon kyllä. Mulla ei ole ollut kertaakaan 2 lasta yhtä aikaa päiväkodissa niin en ole joutunut näitä karuimpia puolia kohtaaman. Ja todellakin se pk-paikka pitäisi saada lähipk:sta ihan automaattisesti!

Vierailija
29/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat naiset. Nykynaset ovat uskomattoman itsekeskeisiä nyhveröitä.

Vierailija
30/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotettavampi yhteiskunta puhtaampi tulevaisuus älykkäämpi ja sivistyneempi ihmisikunta. 

Vierailija
31/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotettavampi yhteiskunta puhtaampi tulevaisuus älykkäämpi ja sivistyneempi ihmisikunta. 

Nykyään on vain hyvä ettei niitä lapsia tehdä kun ihminen kuluttaa järkyttävästi. Jokainen syntymätön lapsi on voitto.

Vierailija
32/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltaisiin hankittu kolmas mutta siinä vaiheessa oli jo selvinnyt surkea päiväkotitilanne ja toivoton koulutilanne. Kaikki miettimämme koulut homeessa. Yritimme myös muuttaa Lohjalle ja Hämeenlinnaan, mutta taas koulut homeessa.

Siinä vaiheessa pakko todeta että kahden kanssa tulee niin paljon kuskausta ja raadantaa, että emme jaksa kolmatta.jos jonkinlaiset palvelut olisivat pelanneet, olisi hankittu kommas.

Vierailija
33/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi mies.

Kevyempi työelämä.

Vierailija
34/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uskalsin tehdä toisen ja kolmannen lapsen?  Koska mieheni osottautui vastuulliseksi ihmiseksi.  Hän näki vaivaa, että saimme kokemuksia perheenä mutta myös että meille jäi kahdenkeskistä aikaa parisuhteelle.  Käytimme kodinhoitopalveluja siivoukseen ja silitykseen .  On tärkeää, ettei pikkulapsiaikanakaan elämä pyöri pelkästään lasten ympärillä vaan on sen lisäksi voimaa itsensä kehittämiseen. Juuri nuorinkin muutti omilleen ja jatkamme onnellista liittoamme.

Vierailija
35/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään!

Halusimme 2 lasta ja onneksi saimme 2 lasta...tytön ja pojan.

Kaikki on erittäin ok. Suurin syy ettei 3.lasta tullut oli se että minä en enää halunnut olla ikinä raskaana tai synnyttää. Jos mies voisi homman hoitaa niin meillä olisi 3.lasta.

Vierailija
36/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että tämä maapallo olisi oikeasti vielä kyvykäs kantamaan lisää lapsia. En ole nykyisellään tekemässä yhtäkään, vaikka sinänsä en lapsia inhoa. Mutta kyllä näin keväisin taas tulee tukehduttua katupölyyn ja katseltua lumikinosten alta paljastuvaa roskaa, ja mietittyä, että parempi kun olen vain minä.

Mies halusi lapsia, kun mentiin yhteen, mutta suhteen aikana hänkin on kääntänyt kelkkansa. En ole myynyt agendaani hänelle, vaan sanoin vain, että en tahdo lapsia ikinä. Ja että jos jäät kimppaan kanssani, lastentekovuodet voivat mennä sinulta ohi, enkä halua, että katkeroidut. Alkuun hän vähän kyseenalaisti varmuuttani päätöksestäni ja kyseli, mistä sen voin tietää, mutta ennen pitkää hänen halunsa saada lapsia vain hiipui suhteemme aikana, ja hän on edelleen vakaasti sitä mieltä, että ottaa minut ja tämän elämämme mieluummin. Nykyään hän onkin jo liian vanha lisääntymään ainakaan ikäisensä kanssa (meillä on 10v ikäero).

Vierailija
37/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Minulla on yksi ja se riittää. Kolme ensimmäistä vuotta meni valvoen. Nyt on kaikki helppoa ja mukavaa, niin emme tätä halua muuttaa. Mies on halunnut aina vain yhden lapsen. Itse päädyin tähän tulokseen kolmen vuoden unettomuuden jälkeen.

Vierailija
38/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Minulla on yksi ja se riittää. Kolme ensimmäistä vuotta meni valvoen. Nyt on kaikki helppoa ja mukavaa, niin emme tätä halua muuttaa. Mies on halunnut aina vain yhden lapsen. Itse päädyin tähän tulokseen kolmen vuoden unettomuuden jälkeen.

Olisitko halunnut toisen, jos teille olisi tullut esim. kotipalvelun työntekijä hoitamaan lasta yhden yön viikossa, jotta olisit saanut nukkua?

Vierailija
39/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin hoidontuki 4 vuotiaaksi asti. Lapsi luku jäi neljään kun pitää niin pienellä ikä erolla saada lapset :(

Vierailija
40/201 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodinhoitoa ei ole koskaan tuettu. Ja nythän kotihoidontuki ja hoitovapaaoikeus ollaan viemässä kokonaan.

Perheverotus takaisin. Samaten verovähennysoikeus lapsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän