Lähihoitaja
Olen itse ammatiltani lähihoitaja. Tuohon ammattinimikkeeseen liittyy jonkin sortin häpeä. "Ai sä oot sellainen aivoton p*rs*eenpesijä." Inhoan jo koko sanaa LÄHIhoitaja. Tulisiko kenellekään mieleen muuta nimeä tuon nimen tilalle? Lähihoitaja on monipuolinen ammatti, suuntautumisvaihtoehtoina ovat mm. asiakaspalvelu ja tietohallinta, mielenterveys-ja päihdetyö, vammaistyö, vanhustyö jne. mutta kaikki on kuitenkin laitettu yhden ja saman ammattinimikkeen alle. Miksi ei voisi unohtaa koko helkatin sanahirviötä ja sanoa vaikka vanhustenhoitaja, lastenhoitaja, mielenterveyshoitaja jne? Mistä helkutista tuo sana LÄHI oikein tulee.
Pidän työstäni vanhustyössä mutta en mielelläni kerro kenellekään ulkopuoliselle olevani lähihoitaja, juuri tuohon sanaan ikävästi liitetyn maineen takia. Maineen joka kertoo että lähihoitajat ovat tyhmiä ja osaamattomia eivätkä ole löytäneet aivottomuutensa takia muuta suuntaa elämälleen kuin pestä toisten ihmisten h*n*reita päivästä toiseen vaikka asianlaita ei ihan niin olekaan. Toki joukkoon mahtuu kirjavaa väkeä, etenkin kun jotkut kaikkien aikojen älykköjen päälliköt menivät poistamaan soveltuvuustestit muutamaksi vuodeksi mutta tässäkään kohtaa ei voi yleistää. Kyllä kaikenlaista hiihtäjää on nähty vuositolkulla muutenkin mutta häviävän pienissä määrin, suurin osa on kuitenkin todella fiksuja ja työnsä hyvin hoitavia lähihoitajia mitä itse olen työrintamalla kohdannut.
Kommentit (48)
Ei minulla vaan moista tule mieleen. Taidat olla itse se joka noin ajattelee. Tai ainakin kuvittelee.
Se on ihan normaali ammatti. Normaali duunari ammatti. Ei mitenkään erityinen. Kestä se.
Olen itse vastavalmistunut sh ja pelkään valtavasti lähihoitajia tulevassa työssäni vanhusten hoidossa joka alkaa pian. Pelkään että he katsovat minua kieroon, koska olenhan sh joten minun pitäisi osata paremmin kuin he, vaikken osaa vielä mitään. Tämä se vasta outo ajattelu onkin :D!