Lähihoitaja
Olen itse ammatiltani lähihoitaja. Tuohon ammattinimikkeeseen liittyy jonkin sortin häpeä. "Ai sä oot sellainen aivoton p*rs*eenpesijä." Inhoan jo koko sanaa LÄHIhoitaja. Tulisiko kenellekään mieleen muuta nimeä tuon nimen tilalle? Lähihoitaja on monipuolinen ammatti, suuntautumisvaihtoehtoina ovat mm. asiakaspalvelu ja tietohallinta, mielenterveys-ja päihdetyö, vammaistyö, vanhustyö jne. mutta kaikki on kuitenkin laitettu yhden ja saman ammattinimikkeen alle. Miksi ei voisi unohtaa koko helkatin sanahirviötä ja sanoa vaikka vanhustenhoitaja, lastenhoitaja, mielenterveyshoitaja jne? Mistä helkutista tuo sana LÄHI oikein tulee.
Pidän työstäni vanhustyössä mutta en mielelläni kerro kenellekään ulkopuoliselle olevani lähihoitaja, juuri tuohon sanaan ikävästi liitetyn maineen takia. Maineen joka kertoo että lähihoitajat ovat tyhmiä ja osaamattomia eivätkä ole löytäneet aivottomuutensa takia muuta suuntaa elämälleen kuin pestä toisten ihmisten h*n*reita päivästä toiseen vaikka asianlaita ei ihan niin olekaan. Toki joukkoon mahtuu kirjavaa väkeä, etenkin kun jotkut kaikkien aikojen älykköjen päälliköt menivät poistamaan soveltuvuustestit muutamaksi vuodeksi mutta tässäkään kohtaa ei voi yleistää. Kyllä kaikenlaista hiihtäjää on nähty vuositolkulla muutenkin mutta häviävän pienissä määrin, suurin osa on kuitenkin todella fiksuja ja työnsä hyvin hoitavia lähihoitajia mitä itse olen työrintamalla kohdannut.
Kommentit (48)
Ei minulla vaan moista tule mieleen. Taidat olla itse se joka noin ajattelee. Tai ainakin kuvittelee.
Se on ihan normaali ammatti. Normaali duunari ammatti. Ei mitenkään erityinen. Kestä se.
Olen itse vastavalmistunut sh ja pelkään valtavasti lähihoitajia tulevassa työssäni vanhusten hoidossa joka alkaa pian. Pelkään että he katsovat minua kieroon, koska olenhan sh joten minun pitäisi osata paremmin kuin he, vaikken osaa vielä mitään. Tämä se vasta outo ajattelu onkin :D!
Lähihoitajissa ärsyttää eniten itsensä jalustalle nostaminen. Lähärit arvostelevat sairaanhoitajia ja yrittävät nostaa itseään sairaanhoitajia ja muita amk-hoitajia ylemmäs. Yksinkertaisesti inhottava asenne. Enemmän tuntuu, että nimenomaan te lähihoitajat itse häpeätte omaa ammattianne kun täytyy arvostella muita ja yrittää nostaa itseään jalustalle.
PS. Entisaikojen lastenhoitajakoulutus oli aivan erilainen kuin nykyinen lähärikoulutus.
Nähnyt kirjoitti:
Lähihoitaja tekee hyvää ja arvokasta työtä.
Osaavat hoitotyön ja ovat ihania ihmisiä.
Sairaanhoitaja on ylpeä ja tuo esiin olen sentään sairaanhoitaja, eipä osaa tehdä hoitotöitä niin kuin lähihoitaja.
Kun ei viitsi, on liian koulutettu, siinä syy.
Lähihoitaja ole ylpeä, just sinä olet paras.
Sairaanhoitaja ei osaa tehdä hoitotöitä? Siis mitä mä just luin 😂
Nimenomaan sh:t tekevät hoitotyötä sairaaloissa eri erikoisaloilla, päivystyksissä, leikkurissa, terveysasemalla (päivystys ja vastaanoton pitäminen), toimenpidepoliklinikoilla jne. Monilla sairaalan osastoilla ei ole ollenkaan lähihoitajia. Kukas ne hoitotyöt siellä tekee? 😳
"sairaanhoitajat ei osaa mitään". Kuitenkin erikoissairaanhoito palkkaa pelkkiä sairaanhoitajia teholle, psyk. puolelle, leikkuriin, heräämöön, kaikille vaativimmille vuodeosastoille, päivystysosastoille. Terveysasemat laittavat pelkästään sairaanhoitaja/terveydenhoitajia vaativamman vastaanoton pitoon ja tk- päivystykseen. Kotihoidossa vaativin lääkehoito ja Marevan- seuranta kuuluu sh/th:lle. Yksityiset lääkäriasemat (terveystalot yms) palkkaavat hoitotyöhön sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
"sairaanhoitajat ei osaa mitään". Kuitenkin erikoissairaanhoito palkkaa pelkkiä sairaanhoitajia teholle, psyk. puolelle, leikkuriin, heräämöön, kaikille vaativimmille vuodeosastoille, päivystysosastoille. Terveysasemat laittavat pelkästään sairaanhoitaja/terveydenhoitajia vaativamman vastaanoton pitoon ja tk- päivystykseen. Kotihoidossa vaativin lääkehoito ja Marevan- seuranta kuuluu sh/th:lle. Yksityiset lääkäriasemat (terveystalot yms) palkkaavat hoitotyöhön sairaanhoitajia.
Lisään vielä, että tottakai lähihoitajat ovat omilla alueillaan ammattilaisia, esim. Hammashoitaja tietää todennäköisesti paremmin suun alueen asioista kuin sh tai välttämättä lääkärikään (ellei ole kyseessä esim. Suukirurgian Lääkärit ja hoitajat).
Ja lähärit ovat toki vanhusten perushoitotyön ammattilaisia. Sairaanhoitajista hyvin pieni osa työskentelee muistisairaiden tai kehitysvammaisten asuntoloista tai ylipäänsä missään tollasissa paikoissa. Vanhainkodeissakin on ihan se muutama sh vaan jos sitäkään, eli toki lähihoitajat ovat omissa töissään ammattilaisia, mutta lähihoitaja ja sairaanhoitaja on ihan eri ammatit, se on se pointti.
Mä olen mielenterveyshoitaja, muistihoitaja, reikihoitaja ja lähihoitaja. Lähihoitaja nimikettä käytän tällä hetkellä työssäni vanhusten kanssa..
Oletko vetänyt herneen nenään????
523
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin joka toinen on lukion käynyt, vaikka ollaan lähäreitä. Ja fiksua porukkaa ovat kaikki.
Lukion käyminen ei tee kenestäkään fiksua.
Se kuitenkin lisää ihmisen yleissivistystä, opettaa etsimään tietoa luulojen sijaan (noin yleensä) ja harjaannuttaa ajattelua. Minusta on ainakin hyvää kehitystä, että lähihoitajissa on yhä enemmän yo-taustaa ja jo muissa ammateissa toimineita, korkeakoulutettujakin. Saadaan just tuota "olen vain tyhmä lähäri"- vitsausta pois. Tärkeää työtä, maailma on täynnä kiusaajia ja mitätöijiä nykyään, niiltä on vain suljettava korvat.
Opiskelin lähihoitajää ensimmäisenä vuonna, mutta jouduin lopettamaan koulutuksen, koska lähihoitajaohjaaja kertoi minulle, että minun suome kieleni ei riitä lähihoitaja opiskeluihin, olen Thaimaalainen, en usko, että minun suome kielen ei riitä lähihoitaja oppimiseen. Kaikki lähihoitaja kirja hinta on kallis, mutta kävi ilmi, että en opiskellut, oli kauhea asia opiskella tuolloin, mutta sanoa, että kieli ei riittänyt, jouduin aloittamaan uuden kurssin toisella ammatilla, ajanhukkaa.Joten, en tiedä onko hän ennakkoluuloinen minua vai ei, mutta miksi ulkomaiset ihmiset joka ovat eläneet vain 2 viikkoa suomessa ja eivät osaa puhua suomea ollenkaan. Miksi hän voi opiskella lähihoitaja.Olen asunut Suomessa melkein 10 vuotta. Ohjaaja sanoi minun suome kieli ei riitä, mutta hän antaisit ulkomaalaiset joka ei osa ollenkaan suome kieli opiskelet lähihoitaja.
En tiedä onko hänellä kypsyyttä tehdä päätöksiä, ohjaaja vai ei. Se ei ole hauskaa.Haluan todella opiskella lähihoitajä, mutta jouduin vaihtamaan Valma koulutus.En tarvitse tätä opiskella sitä ollenkaan.
Vähän niinkuin merkonomi, koulutukseltaan, myyjä ammatiltaan
Vierailija kirjoitti:
Olen itse vastavalmistunut sh ja pelkään valtavasti lähihoitajia tulevassa työssäni vanhusten hoidossa joka alkaa pian. Pelkään että he katsovat minua kieroon, koska olenhan sh joten minun pitäisi osata paremmin kuin he, vaikken osaa vielä mitään. Tämä se vasta outo ajattelu onkin :D!
Kyllä sä osaat. Sulla on hallussasi tuorein tieto ja sun koulutus on paljon, paljon laajempi kuin meillä lähihoitajilla. Jokainen täysipäinen ihminen ymmärtää ettei sinulla voi vastavalmistuneena olla kokemusta. Tämä on tiimityötä, opitaan kaikki toisiltamme!
Lisäksi, tämä hoitotyö on siitä hyvä ala että jos satut osumaan paikkaan jossa ei oikein osata tehdä sitä tiimityötä ja käyttäytyä, aina löytyy parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ennenhän se oli joku perushoitaja 😁 lähi-sana tulee siitä, että lähihoitaja on se joka on eniten asiakkaan lähellä. Kyl voi sanoa esim lastenhoitaja, jos on osaamisalana lapset.
Lastentarhanopettajaksi tarvitaan yliopistokoulutus, siinä on vähän eroa lähärin 2 vuoteen, vaikka molemmat tekevät käytännössä samaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi parempi jos vanhat nimikkeet otettaisiin takaisin.
Apuhoitaja ja perushoitaja?
Minua ärsyttää se, että kaikki hoitajat niputetaan sanan ”hoitajat”-nimikkeen alle. On eri asia toimia teholla sairaanhoitajana kuin vanhustyössä tai päiväkodissa lähihoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajissa ärsyttää eniten itsensä jalustalle nostaminen. Lähärit arvostelevat sairaanhoitajia ja yrittävät nostaa itseään sairaanhoitajia ja muita amk-hoitajia ylemmäs. Yksinkertaisesti inhottava asenne. Enemmän tuntuu, että nimenomaan te lähihoitajat itse häpeätte omaa ammattianne kun täytyy arvostella muita ja yrittää nostaa itseään jalustalle.
PS. Entisaikojen lastenhoitajakoulutus oli aivan erilainen kuin nykyinen lähärikoulutus.
Sairaanhoitajathan ne itsensä jalustalle vasta nostaakin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää se, että kaikki hoitajat niputetaan sanan ”hoitajat”-nimikkeen alle. On eri asia toimia teholla sairaanhoitajana kuin vanhustyössä tai päiväkodissa lähihoitajana.
Ooh oikein sh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ooh oikein sh
Ooh, ootko peräti apuhoitaja? Suoraan peruskoulusta ja huumeklinikan kautta koulutettu?
Ehkä tulevaisuudessa nimi muuttunut lähi-itähoitajaksi