Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja

"Lähäri"
12.04.2019 |

Olen itse ammatiltani lähihoitaja. Tuohon ammattinimikkeeseen liittyy jonkin sortin häpeä. "Ai sä oot sellainen aivoton p*rs*eenpesijä." Inhoan jo koko sanaa LÄHIhoitaja. Tulisiko kenellekään mieleen muuta nimeä tuon nimen tilalle? Lähihoitaja on monipuolinen ammatti, suuntautumisvaihtoehtoina ovat mm. asiakaspalvelu ja tietohallinta, mielenterveys-ja päihdetyö, vammaistyö, vanhustyö jne. mutta kaikki on kuitenkin laitettu yhden ja saman ammattinimikkeen alle. Miksi ei voisi unohtaa koko helkatin sanahirviötä ja sanoa vaikka vanhustenhoitaja, lastenhoitaja, mielenterveyshoitaja jne? Mistä helkutista tuo sana LÄHI oikein tulee.

Pidän työstäni vanhustyössä mutta en mielelläni kerro kenellekään ulkopuoliselle olevani lähihoitaja, juuri tuohon sanaan ikävästi liitetyn maineen takia. Maineen joka kertoo että lähihoitajat ovat tyhmiä ja osaamattomia eivätkä ole löytäneet aivottomuutensa takia muuta suuntaa elämälleen kuin pestä toisten ihmisten h*n*reita päivästä toiseen vaikka asianlaita ei ihan niin olekaan. Toki joukkoon mahtuu kirjavaa väkeä, etenkin kun jotkut kaikkien aikojen älykköjen päälliköt menivät poistamaan soveltuvuustestit muutamaksi vuodeksi mutta tässäkään kohtaa ei voi yleistää. Kyllä kaikenlaista hiihtäjää on nähty vuositolkulla muutenkin mutta häviävän pienissä määrin, suurin osa on kuitenkin todella fiksuja ja työnsä hyvin hoitavia lähihoitajia mitä itse olen työrintamalla kohdannut.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajattele, että hammashoitajakin on lähihoitaja. Kyllä ne vanhat ammattinimikkeet voisi ottaa takaisin.

Vierailija
2/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin joka toinen on lukion käynyt, vaikka ollaan lähäreitä. Ja fiksua porukkaa ovat kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenhän se oli joku perushoitaja 😁 lähi-sana tulee siitä, että lähihoitaja on se joka on eniten asiakkaan lähellä. Kyl voi sanoa esim lastenhoitaja, jos on osaamisalana lapset.

Vierailija
4/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ammattinimike onkin jotain muuta kuin lähihoitaja Itse olen lähihoitaja, mutta sillä nimikkeellä en ole koskaan tehnyt töitä. Lastenhoitaja, varhaiserityisavustaja, ohjaaja, hoitaja, koulunkäynninohjaa. Noilla nimikkeillä olen ollut töissä.

Vierailija
5/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiimialuehygienisti?

Aika hassu nimike esim. hammashoitajalle, osastosihteerille, virikeohjaajalle.....

Vierailija
6/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin joka toinen on lukion käynyt, vaikka ollaan lähäreitä. Ja fiksua porukkaa ovat kaikki.

Stetarit kaulaan vaan, kun ootte niin fiksuja.

Ai niin. Teillähän on jo.

Vierailija
7/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä perushoitaja on ihan eri asia kuin lähihoitaja.

On se kyllä kumma miten huonosti lähihoitajan tutkintoa ja ammattia osataan arvostaa tai siitä ylipäätään tiedetään mitään. Olisi jo aika nostaa asia esille ja arvostus myös.

Nimittäin se on meillä lähes jokaisella jossain vaiheessa eloa sellainen tilanne, jossa joutuu tai pääsee jollain tavalla lähihoitajan huomaan. Ei niitä sairaanhoitajia ja lääkäreitä riitä joka hommaan.

Myöskään monet lähihoitajat eivät osaa arvostaa omaa työtään, eivätkä pidä työstään. Mikä on tullut viime aikoina mediassakin hyvin esille. Joka myös näkyy työpaikoilla ja kuuluu myös työpaikkojen ulkopuolella. Mutta eipä ihme, kun yhteiskunnan ja yleinen suhtautuminen kyseiseen työhön on mitä on.

Vierailija
8/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä sanon kyllä olevani hammashoitaja koska se poikkeaa niin paljon siitä yleisestä lähihoitajan työnkuvasta.

Vierailija
9/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä sanon kyllä olevani hammashoitaja koska se poikkeaa niin paljon siitä yleisestä lähihoitajan työnkuvasta.

Ei ole mitään yleistä lähihoitajan työtä.

Vierailija
10/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion käyminen ei tee kenestäkään fiksua.

Vierailija
11/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yleistä lähihoitajan työtä.

No kyllä ihmiset olettavat että lähihoitaja tekee jotain muuta kuin hammashoitoa, suurin osa ainakin. Onhan se tälläkin palstalla tullut selväksi moneen kertaan.

Vierailija
12/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi jos vanhat nimikkeet otettaisiin takaisin.

Vierailija
13/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion käyminen ei tee kenestäkään fiksua.

Mun paras kaveri on tradenomi, sosiologi ja kirjastonhoitaja. Roikuttuaan työttömänä ja pariin kertaan palkkatuetulla opiskeli lähihoitajaksi. Alan vaihtajia on paljon. Mulla on myös aikaisempi amk-tutkinto mutta opiskelin lähihoitajaksi koska työtilanne oli niin huono tuossa aiemmassa ammatissa, kyllästyin ylipitkiin työmatkoihin myös. Molemmat ollaan tietysti myös lukio käyty.

Vierailija
14/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, lähihoitaja on aivan typerä nimitys. Ei se kerro yhtään mitään. Miksi kaikki hoitajat pitää nipuuttaa tuon typerän sekä leimaavan nimityksen alle? 

Itse olen lastenhoitaja, tai vielä tarkemmin sanottuna lasten päiväkerho-ohjaaja, ja näin myös kerron koska se kertoo työstäni paljon enemmän kuin "lähihoitaja". Ei minulla ole mitään osaamista esim. vanhustenhoidosta, lääkehoidosta, asentohoidoista, haavanhoidosta, vammaistenhoidosta, päihdekuntoutujien hoidosta saatikka hammashoidosta. Esim. vanhuksia olen hoitanut 15 vuotta sitten 4 viikon harjoittelun verran, ei niillä meriiteillä kovin laadukasta hoitoa vanhuksille pysty antamaan, vaikka periaatteessa pelkällä lähihoitaja-nimikkeellä pätevä niihin hommiin olisikin ja pääsisi.

Ja jokainen hoitaja sen tietää että vankka ammattitaito hankitaan siellä työelämässä käytännön kokemuksien kautta sekä lisäkoulutuksilla, koska työ on niin valtavan käytönnönläheistä ja tilanteet esim. sen hoidettavan suhteen kovin yksilöllisiä, ettei niitä oikein kirjoista etukäteen voida opettaa. 

Vierailija
15/48 |
12.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähihoitajana teen lääketilaukset, jaan lääkkeitä, otan verikokeita, pistän injektioita lihakseen ja rasvakudokseen, poistan ompeleita, katetroin, hoidan haavoja, olen lääkärinkierrolla (kaksin lääkärin kanssa), suunnittelen lääkityksen toteutusta lääkärin asettamissa rajoissa, vastaanotan ja kotiutan asiakkaat, ohjaan jumpat (esim murtuman jälkeinen kuntoutus), saunotan, suihkutan, vaihdan vaipat, syötän, ohjaan ottamaan ruokaa, arvioin toimintakyky, arvioin ja suunnittelen kotiin annettavia palveluja, palavereeraan omaisten ja palveluvastaavien kanssa. Tässä nyt luettelo joka äkkiä tuli mieleen, kaikkea näitä olen tehnyt viimeisen 2kk aikana. Osatolla ei aina ole sairaanhoitajaa, pisin aika on ollut 2kk ilman sairaanhoitajaa. Homma rullaa, kun kaikki töissä ovat päteviä ja motivoituneita työhönsä.

T. Vain lähäri, iäkkäiden lyhytaikaisyksikkö, sosiaalipuoli

Vierailija
16/48 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja tekee hyvää ja arvokasta työtä.

Osaavat hoitotyön ja ovat ihania ihmisiä.

Sairaanhoitaja on ylpeä ja tuo esiin olen sentään sairaanhoitaja, eipä osaa tehdä hoitotöitä niin kuin lähihoitaja.

Kun ei viitsi, on liian koulutettu, siinä syy.

Lähihoitaja ole ylpeä, just sinä olet paras.

Vierailija
17/48 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenhän se oli joku perushoitaja 😁 lähi-sana tulee siitä, että lähihoitaja on se joka on eniten asiakkaan lähellä. Kyl voi sanoa esim lastenhoitaja, jos on osaamisalana lapset.

Perushoitaja on eri nimike. Perushoitajalla on vähemmän ammattitaitoa/opiskelua takana kuin lähihoitajalla. Perushoitajat on käyneet ainoastaan jonkun hikisen vuoden kurssin joskus vuonna 50.

Menehän koulunpenkille takaisin opiskelemaan jos noin luulet.

Perushoitajan koulutus kesti tasan saman minkä nykyään lähihoitajan koulutus.

Tuossa oikeaa tietoa:

https://www.kirjastot.fi/kysy/nyt-hoitajia-on-lahihoitaja-nimikkeella

Vierailija
18/48 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja on ihan ok koulutuksen nimenä, mutta ei oikein ammattina. Olisi monin paikoin järkevämpää käyttää ammatista niitä vanhoja nimiä eli juurikin hammashoitajaa, lastenhoitajaa, kehitysvammahoitajaa, mielenterveyshoitajaa, vanhusten hoitajaa, osastosihteeriä ja vaikka sitten saitraalassa toimivasta hoitajasta jotain vielä.

Se pohjakoulutuksen pintaraapaisu noihin eri aloihin on niin vähäinen, että ei siitä paljoakaan ole osaamista jäljellä muutama vuosi valmistumisen jälkeen, sen sijaan osaaminen siinä omassa erikoisalassa on kehittynyt huimasti, missä on töitä tehty.

Vierailija
19/48 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja on ihan ok koulutuksen nimenä, mutta ei oikein ammattina. Olisi monin paikoin järkevämpää käyttää ammatista niitä vanhoja nimiä eli juurikin hammashoitajaa, lastenhoitajaa, kehitysvammahoitajaa, mielenterveyshoitajaa, vanhusten hoitajaa, osastosihteeriä ja vaikka sitten saitraalassa toimivasta hoitajasta jotain vielä.

Se pohjakoulutuksen pintaraapaisu noihin eri aloihin on niin vähäinen, että ei siitä paljoakaan ole osaamista jäljellä muutama vuosi valmistumisen jälkeen, sen sijaan osaaminen siinä omassa erikoisalassa on kehittynyt huimasti, missä on töitä tehty.

Noinhan se usein onkin. Ammattinimike on ihan eri kuin tutkintonimike. Ei minullakaan koskaan ammatti ole ollut lähihoitaja, vaikka sen tutkinnon olen suorittanut.

Vierailija
20/48 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylpeä lähihoitaja. Vaikka nyt opiskelenkin uuteen ammattiin niin en vaihtaisi kokemiani vuosia lähihoitajana. Se on niin monipuolista ettei moni ymmärrä, eikä samanlaista elämänkokemusta saa muualta.

Hyvässä ja pahassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän