Miksiköhän ihmiset keittävät niin vähän pannukahvia
Ja suosivat sen sijaan keittimiä? Me keitetään kotona pannukahvia ja aina vieraat ihmettelevät sitä ja sitten kehuvat kuinka hyvää se on.
Meillä on mökki jota vuokraillaan joskus jos ei itse ehditä siellä olemaan. Ollaan jouduttu ostamaan sinne kahvinkeitin kun vuokralaiset sitä toivoivat, eivät kai osanneet/halunneet keittää pannukahvia.
Kommentit (36)
Keitin on liian työläs kaikkine irto-osineen ja suodattimineen - siksipä vaihdoinkin jo vuosia sitten perkolaattorin kautta pannukahviin. Kahvivieraat ovat tykänneet pannukahvista, jonka valmistan tummapaahtoiseen ruotsalaiskahviin.
Vierailija kirjoitti:
Pannukahvi on ihan hyvää välillä. Ymmärtääkseni siinä on kuitenkin aika paljon kolesterolia, ainakin itselleni on jäänyt jostain mieleen tuollainen tieto. Siksi ei viitsi ihan joka päivä nauttia.
Voit suodattaa senkin suodatinpaperin läpi, silloin rasva jää paperiin.
Keitän aina maalla pannukahvia. Tosi hyvää kun keittää Juhlamokasta!
Päivä alkaa hyvin.
Mun ihana mummi keitti aina pannukahvit hellalla ja hyvää oli! Joi hirveästi kahvia mutta ei koskaan hankkinut keitintä.
Innostuin ostamaan pannun ja kokeilin kerran, mutta ei maistunut yhtään niin hyvälle kuin nuoruudessa. Niinpä on jäänyt. Kolesterolia tosiaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä halusin kerran kahvia, vaikka ei ollut kahvinkeitintä - joten ajattelin keittää pikkukattilassa (en omista edes pannua), kunnes saan ostettua kahvinkeittimen... Mutta kattilassa tehty oli niin hyvää, että keitin jäi ostamatta. Miksi tiputtelisin kahvia pikku hiljaa, ei se NIIN kallista ole ettenkö voisi laittaa runsaammin, ja aromia kyllä riittää. Pointti on se, että vesi kiehuu kunnolla. Muuten ei oikeat aromit irtoa. Eli kiehautan veden kunnolla, jonka jälkeen sekoitan sinne kahvipuruja, ja siivilöin heti mukiin (pienisilmäinen metallisiivilä).
Ei kahvia noin keiteta!
Kahvipannuuun laitetaan vesi, ja se annetaan lammita kunnolla. Sitten pannuun lisataan kahvi: Kukkurallinen iso teelusikallinen kuppia kohti, kahvin annetaan edelleen lammita, mutta missaan tapauksessa sita ei pida paastaa kiehumaan. EI aromit menevat pilalle. Sita pidetaan hetki ja toinen miltei kiehumassa, ja sitten se siirretaan sekiintymaan. Porot painuvat pannun pohjalle. Hyva olla lampimalla, mutta ei vallan kuumalla levylla. Sitten muutamien minuuttien....3-5 jalkeen se on valmista nautittavaksi.
T. hiukan vanhempi mies, jonka aiti keitti aikanaan kahvia......
Ja terkkuja Espanjasta...
Ehei, ei sitä noin keitetä! Tässä oikea resepti:
Kiehauta vesi kahvipannussa, lisää pöönät ja anna nopeasti "kuohahtaa", siis ei yli vaan sillä tavalla, että kahvin pinta ikäänkuin nousee ylös, "kuohahtaa". Sitten loorataan, eli kaadetaan pannusta kupillinen ja sitten kaadetaan se takaisin pannuun. Sen jälkeen myssy päälle, pannu nökölleen, että selkiää kunnolla. Valmista juotavaksi n. 10-15 minuutin hautumisen jälkeen.
Ellei kahvia kuohauta ja anna kunnolla hautua, niin sehän maistuu lähinnä pannunvirutusvedelle. Keitäppä tällä tavalla, niin huomaat miten herkulliselta kunnon pannukahvi maistuu.
ps. oikeasti kahvin voi keittää ihan millä tyylillä tykkää ja makuja on monia. Mutta tuo mun ohje on tietysti paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä halusin kerran kahvia, vaikka ei ollut kahvinkeitintä - joten ajattelin keittää pikkukattilassa (en omista edes pannua), kunnes saan ostettua kahvinkeittimen... Mutta kattilassa tehty oli niin hyvää, että keitin jäi ostamatta. Miksi tiputtelisin kahvia pikku hiljaa, ei se NIIN kallista ole ettenkö voisi laittaa runsaammin, ja aromia kyllä riittää. Pointti on se, että vesi kiehuu kunnolla. Muuten ei oikeat aromit irtoa. Eli kiehautan veden kunnolla, jonka jälkeen sekoitan sinne kahvipuruja, ja siivilöin heti mukiin (pienisilmäinen metallisiivilä).
Ei kahvia noin keiteta!
Kahvipannuuun laitetaan vesi, ja se annetaan lammita kunnolla. Sitten pannuun lisataan kahvi: Kukkurallinen iso teelusikallinen kuppia kohti, kahvin annetaan edelleen lammita, mutta missaan tapauksessa sita ei pida paastaa kiehumaan. EI aromit menevat pilalle. Sita pidetaan hetki ja toinen miltei kiehumassa, ja sitten se siirretaan sekiintymaan. Porot painuvat pannun pohjalle. Hyva olla lampimalla, mutta ei vallan kuumalla levylla. Sitten muutamien minuuttien....3-5 jalkeen se on valmista nautittavaksi.
Ehei, ei sitä noin keitetä! Tässä oikea resepti:
Kiehauta vesi kahvipannussa, lisää pöönät ja anna nopeasti "kuohahtaa", siis ei yli vaan sillä tavalla, että kahvin pinta ikäänkuin nousee ylös, "kuohahtaa". Sitten loorataan, eli kaadetaan pannusta kupillinen ja sitten kaadetaan se takaisin pannuun. Sen jälkeen myssy päälle, pannu nökölleen, että selkiää kunnolla. Valmista juotavaksi n. 10-15 minuutin hautumisen jälkeen.
Ellei kahvia kuohauta ja anna kunnolla hautua, niin sehän maistuu lähinnä pannunvirutusvedelle. Keitäppä tällä tavalla, niin huomaat miten herkulliselta kunnon pannukahvi maistuu.
ps. oikeasti kahvin voi keittää ihan millä tyylillä tykkää ja makuja on monia. Mutta tuo mun ohje on tietysti paras.
Paitsi että se pitää pöönäyttää kaksi kertaa.
Kuumeneeko perkolaattoripannun ulkopinta?
Vierailija kirjoitti:
Kuumeneeko perkolaattoripannun ulkopinta?
Joo, kyllä se kuumenee, mutta eipä siihen tarvi koskea. Kahva on yleensä jotain muovia tms.
Aikanaan puhuivat, että pannukahvista saisi paljolti karsinogeenejä, eli syöpäriski kasvaa.
Keittimellä keittäminen on varmaan ihan vaivattomuutensa takia suositumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Veden ei missään tapauksessa pitäisi antaa kiehahtaa. Kiehuva vesi on liian kuumaa ja polttaa kahvin rasvan. Tai no, jos siitä tykkää, niin antaa mennä.
Itse nautin kahvin aromeista ja palaneen mausta.
Mä juon päivittäin kupposen pannukahvia. Vapaalla aamuisin ja työpäivinä kun tulen töistä. Kahville pitää antaa aikaa. Tehdä se rauhassa ja nauttia se ajan kanssa.
En juo muita kuppeja ja muita kahveja. Opettelin vuosia sitten jo pois, siitä älyttömästä koko päivän läträämisestä. Joka paikassa tarjotaan aina sitä vaaleeta kahvinkeitin litkua. Ei maha kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahvia noin keiteta!
Terkkuja Espanjasta... XD
Ethän sä vaan tää kaveri oo?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veden ei missään tapauksessa pitäisi antaa kiehahtaa. Kiehuva vesi on liian kuumaa ja polttaa kahvin rasvan. Tai no, jos siitä tykkää, niin antaa mennä.
Itse nautin kahvin aromeista ja palaneen mausta.
Tietysti veden pitää kiehua. Sama missä kipossa keität kunhan tiedät vesimäärän ja porojen määrän. Ei tarvitse kiehauttaa kuin kerran ja odottaa minuutti pari että porot laskeutuvat pohjalle.
Mulla ei ole kahvinkeitintä. Ei ole sähköjäkään. Pannukahvia päivittäin.
Näin on! Nokipannukahvit nuotiolla, ah mikä makunautinto! Tuli vaan mieleen tästä aiheesta.