Kuinka paljon se aktiivimalli on lisännyt työttömien ja heidän läheistensä hyvinvointia Suomessa?
Kommentit (99)
rikoksia voitaisiin estää rakentamalla iso mielisairaala johonkin saareen ja siirtämällä hullut sinne hoitoon
työttömistä aika moni on ssri-lääkitty
Vierailija kirjoitti:
Minua ei auttanut aktiivimalli, en oikein ehtinyt siihen mukaan, mutta muut hallituksen tukitoimet kyllä. Olin ollut jo yli kaksi vuotta työttömänä ja sitten työkkärin sivuilta bongasin jonkun valmennusjutun. Siihen sisältyi henkilökohtaista valmennusta, nettiluentoja ja ryhmätapaamisia. Se henkilökohtainen valmennus oli enempi sellaista psyykkausta, että kyllä sä osaat ja kyllä sä pystyt, mitä tunnuin siinä kohtaa tarvitsevan kun koin olevani ihan hukassa, epätoivoinen ja lamaantunut. Sain siitä sen verran uskoa itseeni, että sain paremmin haettua töitä (ja kirjoitettua parempia hakemuksia) ja lopulta pääsin yhden työkkärin järjestämän rekrytilaisuuden kautta töihin.
Minulla oli ansiosidonnainen juuri loppumaisillaan, oliko 2-3kk jäljellä ja edessä häämötti työmarkkinatuki. Kiitos hallitukselle, että pääsin töihin (minusta maksettiin 30% palkkatukeakin alkuun, joka osaltaan varmasti madalsi rekrytointikynnystä) enkä joutunut työmarkkinatuen varaan. Nyt tienaan pari tonnia nettona, on se aika paljon parempi kuin työmarkkinatuki. Ja ennen kaikkea itsellä on sellainen onnistumisen kokemus, että kyllähän tämä työssäkäynti sujuu ja koen taas olevani yhteiskunnan jäsen enkä pelkkä elätti ja riippakivi.
Aktiivimallin tarkoitus oli säästää rahaa, ei niinkään auttaa työtöntä. Aktiivimallista tulee rahansäästöä jos se saa potkittua työttömän töihin (eikä valtion tarvitse enää maksaa työttömyyspäivärahoja). Jos työtön ei onnistu täyttämään aktiivimallin ehtoja, rahansäästöä tulee päivärahan leikkauksesta. Ja pienihän se leikkaus on, 5% luokkaa.
Kyllähän se on myönnetty että vähän keskeneräiseksi se jäi, mutta kyllä työttömille on annettu nyt myös lisää mahdollisuuksia sekä aktiivimallin ehtojen toteuttamiseen että koulutukseen ja mitä näitä on. Tiedostetaan ehkä paremmin se, ettei kaikista ole töihin ilman jotain sopivaa täydennyskoulutusta ja on mietitty oppisopimuksia ja muita, joilla se voidaan toteuttaa. Ylipäätään kai on tarkoitus lisätä noita työkaluja jatkossa, jotta saadaan enemmän ihmisiä töihin.
Omasta puolestani haluan kiittää hallitusta hyvästä työstä - sain vihdoin töitä!
Sä sait töitä koska teit sitä mitä työttömän pitää tehdäkin eli hait töitä. Aktiivimallin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Kursseja ja valmennuksia oli jo ennen aktiivimalliakin. Eli sellaiselle olisit voinut osallistua vaikka mitään aktivointia ei olisi koskaan ollutkaan. Sinä sen työpaikan hommasit eikä aktiivimalli tai hallitus.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla työttömistä on vain yksi ongelma. Heillä ei ole työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää brykoratiaa se ainakin on poikinut. Multa leikattiin viime vuonna aktiivimallin takia kuukaisittain tietty määrä työttömyystuesta, vaikka suoritin omaa aktivointisuunnitelmaani prikulleen. En jaksanut valittaa, koska pelkäsin paperitöitä yms. ja elämässä oli paljon.. masennus ja ahdistus yms.
Mutta sittenpä aloin huomata sen, että se määrä, mikä työttömyystuesta leikattiin, kompensoitiin perustoimeentulotuessa! Ensin ihmettelin, että miksi toimeentulotuki oli niin iso, mutta sitten laskin yhteen 1+1 ja siinä se oli. Se euromäärä, mikä lähti työttömyystuesta tuli takaisin toimeentulotuessa. Mikä hemmetin järki??:D
Nyt homma on omalta osalta tasoittunut, kun pääsin vuoden alusta kuntouttavaan työtoimintaan ja saan suurempaa työttömyystukea, matkakulukorvauksen (bussikorttiin kuukausikortin), sekä vieläkin sitä perustoimeentulotukea.
Kaikkihan ei muuten sitä toimeentulotukea älyä/kehtaa edes hakea, vaikka heille sitäkin voitaisiin edes pieni määrä maksaa. Mulle on tullut vajaa 150e/kk ja kyllä se vaan tuntuu siihen työttömyystuen päälle isolta avulta. En jaksa hävetä sen hakemista ja saamista. En hakisi, ellei siitä olisi ratkaisevaa apua.
Juuri näin! Ja aina sen toimeentulotukipäätöksen mukana tulee maksusitoumus apteekkiin, eli voit hakea sieltä mitä vain ilmaiseksi jos sulla on resepti. Kuten myös vaikka tk-käynnistä lasku kelaan niin maksavat sen, mulla maksettiin viime kuussa lasku papa-kokeesta. :D
Jep, mullekin tulee tuon perustoimeentulotuen jälkeen se maksusitoumus tiettyihin reseptilääkkeisiin. Esim. pari kuukautta sitten poistettiin hammas ja sain kahdet antibiootit "ilmaiseksi". Samoin mun nukahtamislääkkeet menee tuohon syssyyn. En valita.
psykiatri kirjoitti:
Työttömyyden hoidossa on jatkossa panostettava enemmän työttömien psykososiaalisten ongelmien ratkaisemiseen. Työttömyys, syrjäytyminen ja ja päihteet muodostavat "noidankehän" josta harva pääsee eroon ilman apua
Hyvin usein työttömyyteen liittyy
- mielialahäiriöt (masennus , bipolaarinen mielialahäiriö)
- ahdistuneisuus
- skitsofrenia
Joo, mustakin tuli 2 vuotta sitten skitsofreniaa sairastava ahdistunut hullu työttömäksi jäädessäni.
Onneksi viime syksynä löysin töitä ja paranin täydellisesti.
Aktiivimalli ei minua kuitenkaan töihin patistellut, sillä olen osatyökyvyttömyyseläkkeellä fyysisen invaliditeetin takia eikä aktiivimalli koske minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh... Sen tarkoitus on potkia ihmisiä töihin. Se lisää hyvinvointia. Eli käytännössä yritetään tehdä työttömyydestä ikävämpää, jotta tämä nykyinen laiskotteluporukka tajuaisi, ettei ole ilmaista lounasta ja työssäkäynti/itsensä elättäminen ei ole vapaaehtoista.
kun ei ole vapaata työpaikkaa mihin mennä. Haluaisitko luovuttaa oman työpaikkasi?
Työn jako on AINOA ratkaisu:
Itsekkäiden työssäkäyvien on aika jakaa NYT omat työpaikkansa työttömien kanssa.
Sillä työttömiä on nyt n. 500 000 ja työpaikkoja n. 30 000, joten yhtälö on mahdoton.
Ainoa järkevä teko on siirtyä maassamme 25 - 30 tuntiseen työviikkoon, siten kaikille riittäisi työtä ja jäisi enemmän aikaa ja voimia perheen kanssa ja harrastuksiin.
Tuo on oikeasti järkevä ajatus.
Teen itse 20 tunnin työviikkoa ja olen siihen ratkaisuun erittäin tyytyväinen.
Voin nyt paremmin sekä henkisesti että fyysisesti kuin silloin kun tein vielä täyttä työviikkoa.
Nyt minulla jää aikaa ja energiaa vapaa-aikaan ja perheelle.
Ensi syksynä todennäköisesti vähemmän tunteja entisestään.
Taloudellisesti tämä onnistuu, sillä laskutan työstäni, ja siksi palkkani on reilusti suurempi kuin normaalissa työsuhteessa.
Työpaikallani on pari muutakin lyhentänyt työaikaansa. Ei yhtä paljon kuin minä, mutta jonkin verran. Tästä syystä tiimiini on saatu yksi työntekijä lisää.
Jos työaikoja lyhennettäisiin yleisellä tasolla, tehtäisiin anti-kiky, saataisiin monelle työttömälle työpaikka.
Sähköhoidon käyttöä tulisi laajentaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on muitakin ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Ööh... Sen tarkoitus on potkia ihmisiä töihin. Se lisää hyvinvointia. Eli käytännössä yritetään tehdä työttömyydestä ikävämpää, jotta tämä nykyinen laiskotteluporukka tajuaisi, ettei ole ilmaista lounasta ja työssäkäynti/itsensä elättäminen ei ole vapaaehtoista.
Ei sillä, että olisin työhaluton, nytkin menossa kolme hakemusta työpaikkoihin, mutta ei tuo 24e leikkaus / kk niin iso ole työttömyysturvaan, että työttömyys olisi nyt jotenkin tosi ikävää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on muitakin ongelmia
Niin on, työttömänä miehenä on vaikea saada naista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa myydään masennuslääkkeitä enemmän kuin mitään muuta yksittäistä lääkettä. Niitä myydään jopa enemmän kuin tavallisia särkylääkkeitä.
Ei kait niitä sellaisia määriä myytäisi ellei todella moni niitä käyttäisi.
Vieläkin oudompaa olisi jos yksikään näiden lääkkeiden käyttäjistä ei olisi työtön.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhoidon käyttöä tulisi laajentaa....
Sinäkö haluat sellaista hoitoa?
Varmaan joku taho voi sitä järjestää jos kauniisti pyydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, että olisin työhaluton, nytkin menossa kolme hakemusta työpaikkoihin, mutta ei tuo 24e leikkaus / kk niin iso ole työttömyysturvaan, että työttömyys olisi nyt jotenkin tosi ikävää :D
Kyllä se mulla ainakin aiheuttaa ongelmia, koska 24 e on aika monen päivän ruokaraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mulla ainakin aiheuttaa ongelmia, koska 24 e on aika monen päivän ruokaraha.
niin siitä voi laskea että 24 eurolla saa sisäfilettä kilon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun ei ole vapaata työpaikkaa mihin mennä. Haluaisitko luovuttaa oman työpaikkasi?
Työn jako on AINOA ratkaisu:
Itsekkäiden työssäkäyvien on aika jakaa NYT omat työpaikkansa työttömien kanssa.
Sillä työttömiä on nyt n. 500 000 ja työpaikkoja n. 30 000, joten yhtälö on mahdoton.
Ainoa järkevä teko on siirtyä maassamme 25 - 30 tuntiseen työviikkoon, siten kaikille riittäisi työtä ja jäisi enemmän aikaa ja voimia perheen kanssa ja harrastuksiin.
Omalla työpaikallani menisi niin, että työaikani lyhennettäisiin ja palkkaa laskettaisiin mutta ketään ei palkattaisi. Minä tekisin edelleen samat hommat ja aikaa menisi yhtä paljon. Työnantaja olisi tyytyväinen pienentyneisiin kustannuksiin. Luulen, että monella muulla työpaikalla olisi sama tilanne. Ei työttömät saisi töitä, mutta työlliset joutuisivat ahdinkoon.
Tässä mallissa työnantajalle pitäisi määrätä sanktio, jollei palkkaa uutta väkeä, mutta eihän työnantajia voi rangaista mistään, kuten on jo nähty.
Työ on parasta sosiaaliturvaa
kokoomus
Aktiivimalli on hyvä asia. Olen itsekkin työtön ja aktiivinen en sohvamato. Aktiivimalli pitäisi vain laajentaa hyväntekeväisyyteenkin ja vapaaehtoistyöhön.
pelottavaa ajatella että iso osas rikoksista on hullujen tekemiä, ja sitten näiden annetaan liikkua vapaana