Anoppilassa jännä haju, tuoksu, joka ei lähde vaatteista pesemälläkään
Kyse ei mistään "mummolahajusta" eikä muustakaan sellaisesta tunkkaisesta ja epämiellyttävästä, jonka helposti yhdistäisi sisäilmaongelmiin. Tuoksu on mielestäni jopa ihan miellyttävä, mutta todella voimakas ja tarttuu ihoon, hiuksiin ja vaatteisiin tiukasti.
Olimme viikonloppuna anoppilassa ja nyt pesin meillä siellä mukana olleita ihan tavallisia trikoovaatteita. Nyt meidänkin kodinhoitohuoneessa oli (tosi mietona) se sama tuoksu ja konepestyissä pyykeissä se oli vielä aika voimakaskin. Samoin olin haistavinani eilen illalla sitä tuoksua omissa hiuksissani, vaikka olin pessyt ne kotona shampoolla jo kahdesti viikonlopun jälkeen.
Voiko joissakin ihmisissä olla noin voimakas ominaistuoksu vai mitä tuosta pitää ajatella? Mielestäni se ei ole myöskään mikään pyykinpesu- tai siivousaineen haju, ihan tämän vuoksi viime käynnillä vilkaisinkin, että näkyvät käyttävän hajustamatonta pyykinpesuainetta.
Kommentit (85)
Homeasunnossa voi tuoksua miellyttävästi omenalle,kanelille tai sipulille.
Jospa se on raittiin ilman tuoksu, vanhemmat ihmiset tuulettavat matot ulkona.
Veikkaan, että jonkinlainen home. Tiedän, että juuri homeen haju tarttuu aivan kaikkeen; vaatteisiin, hiuksiin, koko kehoon. Vierailin aikoinaan umpihomeisessa talossa. Sieltä tultuani jouduin heittämään kaikki vaatteet pesuun alusvaatteita myöten - eivätkä ne välttämättä yhden pesun jälkeen tulleet hajuttomiksi. Suihkuun jouduin menemään heti ja hiukset oli pestävä.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että anoppisi pesee asuntoaan jollain tietyllä aineella, jonka haju tarttuu. Mutta sanoisin että home....
Meidän äidin kotona on ihan oma omisnaistuoksunsa. Kamalan vaikea arvoida sitä, mistä se tulee. Se on varmaan yhdistelmä kaikesta siitä, mitä pesuaineita ja materiaaleja siellä yleensä käytetään. Se on siis myös sellainen aika miellyttäväkin tuoksu. Itse asiassa se on sellainen "puhdas" tuoksu.
Yksi tuttuni, joka kävi siellä kanssani, sanoi, että teidän äidillä tuoksuu just siltä, miltä tuoksuu niissä asunnoissa, missä ei ole miestä tai miehiä. Äitihän asuukin yksin.
Eli voi olla vinha perä.
Se tuoksu voi tulla jostakin pesemättömästä tekstiilistä tai huonekalusta.
Me ostettiin kerran kallis nojatuoli ja hajua yritettiin poistaa pitämällä nojatuolia kuumassa saunassa ja myös parvekkeella. Eikä millään saatu hajua pois ja lopulta palautettiin myyjäliikkeeseen lähes vuoden jälkeen ja lopulta paljustui syyksi puuosissa käytetty liima. Siinäkin oli omenainen tuoksu.
Onko muovimattoa? Muovimaton liima voi haista kostuessaan makealle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuvesi?
Ei se mielestäni ole hajuvesimäinenkään tuoksu, mutta ei tämä kai mahdoton ajatus ole. Pitääkin keksiä joku tapa, millä pääsee anopin kanssa jutustelemaan hajuvesimieltymyksistä.
Jotkut hajuvedet alkavat iäkkäämmän ihmisen iholla haista todella omituiselta. Usein kaupoissa tuntee tuon pilaantuneen hajuveden tuoksun jonkun mummon lähellä.
Olen itsekin 70 v ja olen lopettanut tuoksujen käytön, kun huomasin tuon tuoksujen muuttumisen. Saan jopa pänsäryn, jos olen esim konsertissa, jossa joku lähellä isuva lemuaa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että jonkinlainen home. Tiedän, että juuri homeen haju tarttuu aivan kaikkeen; vaatteisiin, hiuksiin, koko kehoon. Vierailin aikoinaan umpihomeisessa talossa. Sieltä tultuani jouduin heittämään kaikki vaatteet pesuun alusvaatteita myöten - eivätkä ne välttämättä yhden pesun jälkeen tulleet hajuttomiksi. Suihkuun jouduin menemään heti ja hiukset oli pestävä.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että anoppisi pesee asuntoaan jollain tietyllä aineella, jonka haju tarttuu. Mutta sanoisin että home....
Home tuoksuu maakellarilta. Samoin monet rihmastot ja sienet.
Mun vanhempien kotona tuoksuu nykyään samanlaiselle kuin mummon luona aikanaan, lähinnä kuvaisin tuoksua mausteiseksi ja ihan miellyttäväksi, ei mikään home, lika tai pesuaineet tule mieleen. Molemmat ovat asuneet sekä omakoti-, rivi- että kerrostalossa, eli mistään talon rakenteista tuskin on peräisin, äidin luona taas tuoksu alkoi vasta vanhemmalla iällä, eli veikkaisin ihan ihmisen ominaistuoksua/hajua joka iän myötä muuttuu. Mummon siskon luona taas oli ihan erilainen hajumaailma. Samoin oon huomannut että haju tarttuu omiin vaatteisiin kun kotona käy.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla ilmanraikastin, vaikkapa sellainen laventelintuoksuinen. Vai onko huoneilma hieman viileämpi, jolloin se olisi sellaista kosteuden tuoksua. Mutta jos tuoksu on miellyttävä, niin tuskin huolissaan kannattaa olla.
Valitettavasti haitalliset homeetkin voivat tuoksua miellyttävälle. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Kuolemaa ennakoiva makea tuoksu?
Tuskin, se on ollut siellä niin pitkään kuin ollaan miehen kanssa tunnettu, eli yli 7 vuotta.
Sitä en muuten osaa sanoa, tunteeko mies tuota hajua vai ei. "Kulta, mikähän se haju sun vanhempien kodissa on?" :D No, täytyy ottaa puheeksi kyllä hänenkin kanssaan.
Mun mummolassa haisee mummon virtsankarkailu.
Se mummolan haju, jota monet luulevat homeeksi, on usein puunsuoja-aineen hajoamistuote.
Imelä haju taas voi olla 2-etyyliheksanolin haju. Hajuvesikin voi olla kyseessä tai kasit, tai esim. Uusi nahkasohva voi haista yli vuoden. Jos haju olisi ihmisestä, haistaisit sen lähinnä hänen lähellään ja tuskin tarttuisi vaatteisiisi. Jostain hajut tulevat, selvittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolemaa ennakoiva makea tuoksu?
Tuskin, se on ollut siellä niin pitkään kuin ollaan miehen kanssa tunnettu, eli yli 7 vuotta.
Sitä en muuten osaa sanoa, tunteeko mies tuota hajua vai ei. "Kulta, mikähän se haju sun vanhempien kodissa on?" :D No, täytyy ottaa puheeksi kyllä hänenkin kanssaan.
Mieheni kotikotona haisee homeelle, olen Mä siitä huomauttanut. Juuri niin, että vaatteet vaihtoon ettei tartu kotona tekstiileihin.
Onko asunnossa vanhanaikaiset lastulevystä tehdyt vaatekaapit, sellaista missä ei ole sileä pinta, vaan ikäänkuin puusilppua litistettynä ja pinta maalattu tai lakattu? Sellainen haisee vuosikymmenet, mutta asukkaat tottuu siihen, eivät huomaa sitä enää.
Onko hänellä ruukkukasveja, jotkut tuoksuvat myös lehdistään vaikka eivät kukkisi.