Epävakaa persoonallisuushäiriö, vainoaminen ja rikosilmoitus. Onko keittiöpsykologeja paikalla?
Tapasin reilu vuosi sitten miehen ja aloin seurustelemaan, mutta koska miehen äiti on vakuuttunut, että olen saa ta nan kätyri, hän aloitti ihan sairaan viestittelyn. Viestit ovat seksuaalissävytteisiä, agressiivisiä ja ihan sairaita.
Miehen äiti soittelee meille molemmille öisin, lähettelee viestejä, joissa väittää, että mies on jo varattu, syyttää minua insestistä (!) jne. Lupaa mainostaa minun huorapalvelujani kaikille kylällämme jne. Viestit on todella häijyjä.
Estin hänet tietysti kaikissa kanavissa, mutta minulla on julkinen twitter-tili. Koska en käy siellä päivittäin, hän ehti spämmätä kolme päivää kaikkea kuraa tililleni. Silloin suutuin ja tein rikosilmoituksen. Anoppikokelas aloitti lakimiehellä uhkailun, kunnes katosi sekä minulta että poliisilta.
En ole tälläiseen sekoon ikinä törmännyt, joten aloitin googlailun. Kaikki signaalit viittaavat epävakaaseen persoonallisuushäiriöön.
Häiriölle on tyypillistä laaja-alainen tunnetilojen ja minäkuvan epävakaus ja käytöksen huomattava impulsiivisuus. Ihmissuhteet ovat usein intensiivisiä ja epävakaita vaihdellen voimakkaasta ihannoinnista täydelliseen vähättelyyn. Käytökselle on ominaista hylätyksi tulemisen pelko, alttius ärtyä helposti, vaikeus kontrolloida suuttumusta ja itsetuhoinen impulsiivisuus.
Tunteiden sääteleminen on vaikeaa; varsinkin negatiivisia tunteita on vaikea hallita, ja se saattaa johtaa hallitsemattomiin raivonpuuskiin tai pohjattomaan alakuloon.
Osaako kukaan sanoa, että loinko itselleni rajumman hel ve tin tekemällä rikosilmon vai voidaanko ajatella, että hän jättäisi minut jatkossa rauhaan?
Toisinsanoen, kostaako hän rikosilmoituksen?
Minua vähän pelottaa, koska osa viesteistä on todella häiriintyneitä.
P.s. Ja joo, mies on puhunut, ollut mykkäkoulua, jättänyt juhlia väliin jne., mutta anoppikokelaan mielestä tämä on meidän välistämme, eikä miehen pitäisi asiaan puuttua. Nyt on ollut hiljaista, mutta odotan kostoa.
Kommentit (52)
Minusta tuo "diagnoosi" tässä on ihan tarpeeton. Aiheesta voisi keskustella muutenkin, ethän edes tiedä onko asianomaisella todella epävakaa persoonallisuus.
Miehellä on 3 sisarusta, mutta koska mies tarvitsee paljon apua äidiltään, hän on ollut läheisin. Äiti ulkoiluttaa miehen koiria ja hoitaa kissaa. Äiti teetättää miehellä mökkiduunit ja on nyt siksikin vihainen, kun ilmainen renki ei aina viitsikään lähteä... Minähän en mökille pääse, enkä meniskään. Ap
AP? Voitko muuttaa tietosi salaisiksi ja sulkea twitter-tilisi?
Minulla oli aikoinaan häiriintynyt ihailija ja sain poliisilta neuvon, että katoa siksi aikaa kunnes vainoaja keksii uuden vainottavan. Yleensä tilanne kärjistyy kun poliisi astuu estraadille, mutta helpottuu kun katoaa.
Vainoamisen taustalla on yleensä persoonallisuushäiriö, kertoo komisario Jarkko Hynninen. Hän tekee vainoamisesta väitöskirjaa.
– Kansainvälisten tutkimusten mukaan jopa puolet vainoajista kärsii persoonallisuushäiriöstä. Noin 20 prosenttia on psykoottisia. Monella on myös mielialahäiriöitä ja päihteiden väärinkäyttöä.
Kahden viikon vainoamista pidetään rajana. Jos vainoaminen jatkuu sen jälkeen, se saa moninaisempia muotoja.
– Uhri pelkää, ahdistuu ja saa somaattisia oireita. Hän saattaa masentua ja jopa tehdä itsemurhan.
Tunnen varsin monia epävakaita, eikä heistä kukaan käyttäydy kuvailemallasi tavalla.
Mua kiinnostaisi tietää mikä on ap:n diagnoosi kun on antanut tuollaisen käytöksen jatkua noin pitkään ja pohtii yhä uskaltaako tehdä rikosilmoitusta.
Ja minä kun luulin, että mun anoppi on paha!
Tsemppiä.
Tuo on myös periytyvää. Onko varmaa, ettei miesystävälläsi ole samoja piirteitä? Ja mahdollisilla tulevilla lapsilla?
Täällä palstoillakin on todella sairaita kirjoittajia joskus. Se Kalastajan vaimon stalkkaaja on yksi.
Jipii. Juuri tämän vuoksi en katsele yhtään vanhemmissaan roikuvia aikamiehiä - mieluiten hyvin etäiset välit. Aina on jotakin tuollaista puoli-insestistä tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on 3 sisarusta, mutta koska mies tarvitsee paljon apua äidiltään, hän on ollut läheisin. Äiti ulkoiluttaa miehen koiria ja hoitaa kissaa. Äiti teetättää miehellä mökkiduunit ja on nyt siksikin vihainen, kun ilmainen renki ei aina viitsikään lähteä... Minähän en mökille pääse, enkä meniskään. Ap
Ilmainen eläintenhoitaja kyllä kelpaa. :0
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää mikä on ap:n diagnoosi kun on antanut tuollaisen käytöksen jatkua noin pitkään ja pohtii yhä uskaltaako tehdä rikosilmoitusta.
Rikosilmoitus on tehty. Poliisi ei saa häntä kiinni. Nyt pelkään, että osuuko kak ka tuulettimeen vielä pahemmin vai jättääkö hän vihdoin rauhaan. Kiusaamista on jatkunut jo lähes puoli vuotta.
Epävakaan pershärön suurin pelko on, että hänet hylätään, joten hänen alitajuntansa toteuttaa suurimman pelon käyttäytymällä sairaasti ja sitten hän voi lopettaa pelkäämästä, koska pelko on jo toteutunut.
Pershäröt ovat oman sairautensa uhreja ja kykenemättömiä itsehillintään, kun pelko tai raivo iskee päälle.
ap
Minusta hyvä, että teit rikosilmoituksen jo tässä vaiheessa. Johdonmukaisuus on tärkeää. On hänellä nyt sitten miettimistä, että mitä poliisille vastaa ja tuleeko seuraamuksia. Ei ehkä ole ihan niin helppoa tyypilliseen tapaan sitten mustamaalata sinua ympäriinsä (jos hänellä nyt ketään täyspäistä tuttavaa onkaan), kun poliisikin on puuttunut asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on myös periytyvää. Onko varmaa, ettei miesystävälläsi ole samoja piirteitä? Ja mahdollisilla tulevilla lapsilla?
Persoonallisuushäiriöt syntyvät 0-2-vuotiaina, joten ei muuten periydy. Lapset on jo kaikilla tehty, emmekä aio lisääntyä yhdessä.
Epävakaan persoonallisuushäiriön kehittymiseen vaikuttavat nykykäsityksen mukaan perinnölliset tekijät, vaikea-asteiset ja pitkään jatkuneet varhaislapsuuden traumat sekä muut toistaiseksi määrittämättömät ympäristötekijät.
Epävakaan syntyyn vaikuttaa usein 0-18 kk vanhana tapahtunut hylkäämisen kokemus.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus on tehty. Poliisi ei saa häntä kiinni. Nyt pelkään, että osuuko kak ka tuulettimeen vielä pahemmin vai jättääkö hän vihdoin rauhaan. Kiusaamista on jatkunut jo lähes puoli vuotta.
Epävakaan pershärön suurin pelko on, että hänet hylätään, joten hänen alitajuntansa toteuttaa suurimman pelon käyttäytymällä sairaasti ja sitten hän voi lopettaa pelkäämästä, koska pelko on jo toteutunut.
Pershäröt ovat oman sairautensa uhreja ja kykenemättömiä itsehillintään, kun pelko tai raivo iskee päälle.
ap
Ja höpsis. Se, että muutama oireilee myös noin, ei tarkoita että kaikki oireilis, tai että kaikki omituisesti toimivat olisi kyseisen häiriön omaavia. Skitsofrenialta kuulostaa enemmän hänen toiminta.
Skitsoilla on latistuneet tunteet. Ei ne jaksa häiriköidä. Suurin osa asioita tapahtuu niiden omassa päässä. Enimmäkseen ne on arkoja ja sulkeutuneita. Harva on agressiivinen.
"Skitsofrenia diagnosoidaan ihmisille hyvinkin erilaisin oirein. Keskeisiä oireita ovat todellisuudentajun heikkeneminen eli psykoottisuus, joka johtuu aistiharhoista, harhaluuloista, ajattelutoimintojen häiriintyneisyydestä ja tunteiden latistumisesta."
Väläyttäisin tähän väliin myös narsismikorttia!
T. Keittiöpsykologian tohtori
Vierailija kirjoitti:
Skitsoilla on latistuneet tunteet. Ei ne jaksa häiriköidä. Suurin osa asioita tapahtuu niiden omassa päässä. Enimmäkseen ne on arkoja ja sulkeutuneita. Harva on agressiivinen.
"Skitsofrenia diagnosoidaan ihmisille hyvinkin erilaisin oirein. Keskeisiä oireita ovat todellisuudentajun heikkeneminen eli psykoottisuus, joka johtuu aistiharhoista, harhaluuloista, ajattelutoimintojen häiriintyneisyydestä ja tunteiden latistumisesta."
Väläyttäisin tähän väliin myös narsismikorttia!
T. Keittiöpsykologian tohtori
Tuo on minulta varastettu nimimerkki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja höpsis. Se, että muutama oireilee myös noin, ei tarkoita että kaikki oireilis, tai että kaikki omituisesti toimivat olisi kyseisen häiriön omaavia. Skitsofrenialta kuulostaa enemmän hänen toiminta.
Ei yhtään skitson kuuloinen.
Sen sijaan kuulostaa perverssisti poikaansa rakastuneelta, mustasukkaiselta mammalta mikä on Suomessa yleistä. Ja poika 50 vee itkee tissejen välissä tilannetta.
Naisilla mustasukkaisuus herää erityisesti silloin, kun he kokevat olevansa riippuvaisia kyseisestä ihmissuhteesta.
Miesten yleisin reaktio mustasukkaisuuteen on viha, naisten masennus.
Läheisriippuva?
Masentunut?
Maanisdepressiivinen?
Onko sillä mitään väliä, millätavalla se on hullu, koska hulluuden lajilla ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä.
Oikea unelma-anoppi.
Millaiset välit miehellä oli äitiinsä ennen sinuun tutustumista? Onko hän ainut lapsi vai onko muita sisaruksia?