Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa sen, onko kaveri/ystävä kateellinen?

Vierailija
11.04.2019 |

Itse en osaa olla käytännössä kenellekään kateellinen, sillä järkiperäistän kaiken ja ajattelen, että lähes kaikki voisi olla mahdollista, jos vain jaksaisi nähdä vaivaa asioiden eteen.

Joskus (useamminkin) on tullut mieleeni, voisiko paras kaverini/ystäväni olla mulle kateellinen ja mistä sen tunnistaisin. Hän esim. meni tosi vaivautuneeksi/hiljaiseksi, kun pääsin yhteen vaikeapääsyiseen opiskelupaikkaan, eikä onnitellut, vaan alkoi kritisoida sitä, että edes hain sinne. Hän ei välttämättä sano mitään positiivista tai yrittää alkaa lytätä, jos olen parisuhdemielessä onnellinen. Noille voi olla muitakin selityksiä sinänsä.

Hän on tosin myöntänyt olevansa kateellinen joistain ihan pienistäkin, epäolennaisista jutuista, ja olen aina ollut yllättynyt/ihmeissäni. Itse oletan, että hän on omasta mielestään paljon minua parempi käytännössä kaikessa, ja että olen surkea "raasu" hänen mielestään, vaikka käynkin kohtuupalkkaisissa töissä, olen hoikka/hyvässä kunnossa ja mulla on pari lasta jne. Hän on ollut koko aikuisikänsä esim. työtön sekä todella reilusti ylipainoinen jne., tosin olen aina ajatellut, että ne ovat hänen tietoisia valintojaan ja että hän ei ehkä edes missään nimessä haluaisi olla sellainen kuin itse olen. Olen aina ajatellut, että hän on omasta mielestään yläpuolellani ja että hän jotenkin vastentahtoisesti "sietää" minua.

Silti joskus kummastuttavat jotkut hänen tapansa reagoida sekä se, että hän ei välttämättä "huomaa" lainkaan joitain hyviä juttuja tai onnittele niistä. Hän saa myös rasittavia raivareita välillä omasta näkökulmastani "tyhjästä" sekä yrittää alkaa syyllistää, pilkata ja mustamaalata mua aivan yllätyshyökkäyksen omaisesti, eikä tietenkään pyydä anteeksi, vaan pitää mua syyllisenä kaikkeen ikävään. Olen aina yrittänyt selvitellä niitä riitoja, mutta kuvio on sellainen, että mä olen se sovitteleva "syyllinen" ja hän on se "loukattu", vaikka kyse oli alun perin ihan neutraalista asiasta.

Mikä voisi olla syynä ja mikä auttaisi? Itselläni ei ole voimavaroja tai aikaa tutustua uusiin kavereihin, jos joku nyt sellaista ehdottaisi, joten haluaisin selvittää sen tilanteen hänen kanssaan.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
42/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärettömän lahjakas, todella kaunis, erittäin menestynyt ja hyvin vaatimaton.

Minusta tuntuu, että kaikki kadehtivat minua.

Itse en osaa olla kateellinen, koska olen supersuosittu, upea, tyylikäs enkä osaa arvostaa täydellisyyttäni.

Osasinko muotoilla tekstin oikein?

Tämä! Aloitus on malliesimerkki nöyräkehuskelusta, mistä oli aika hauska ketju jokin aika sitten :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Miksei saa olla tyytyväinen itseen? Mitä se on muilta pois

Vierailija
44/60 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äärettömän lahjakas, todella kaunis, erittäin menestynyt ja hyvin vaatimaton.

Itse en osaa olla kateellinen, koska olen supersuosittu, upea, tyylikäs enkä osaa arvostaa täydellisyyttäni.

Tämä! Aloitus on malliesimerkki nöyräkehuskelusta, mistä oli aika hauska ketju jokin aika sitten :D

Ei ole vaan kuvaus kateellisuuteen ja katkeruuteen taipuvan ihmisen ajatuksenjuoksusta mitä se omassa päässään kuulee kun näkee jonkun olevan tyytyväinen elämäänsä. Nämä ihmiset ei ole onnellisia muuta kuin silloin kun näkevät muiden voivan huonosti.

Vierailija
45/60 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan kuvaus kateellisuuteen ja katkeruuteen taipuvan ihmisen ajatuksenjuoksusta mitä se omassa päässään kuulee kun näkee jonkun olevan tyytyväinen elämäänsä. Nämä ihmiset ei ole onnellisia muuta kuin silloin kun näkevät muiden voivan huonosti.

Just näin!

Vierailija
46/60 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/60 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut superkateellinen ystävä. Tajusin vasta 20v.jälkeen, että käytti mua hyväkseen lainaamalla rahaa. Lopetin sen, kun kyllästyinn. Osti mm.taulun ja sit ei ollukaan varaa ostaa ruokaa itselleen ja 2lapselleen. Annoin 300e mitä pyysi. Ei pystyny kuin puolet maksaan takasin. Sanoin antaa sen olla ja tämä oli viimenen kerta, kun lainaan. Oli kehunu paremmalla palkalla aiemmin, mut kun sanoin siitä, ohitti nätisti asian. Nyt vasta olen tajunnu kuinka pyyteli aina tarvitessaan sitä ja tätä. Muuten ei ottanu ees yhteyttä. Terapeuttini sanoi ääneen tänä kesänä sen, mitä en illu ajatellu: pysy erossa hänestä. Ei hän ollu hyvä ystävö vaan petollinen hyväksikäuyttäjä. Miettikää kaks kertaa kun ootte kateellisten kansssa. Kannattaako? Tuottako he iloa teille, kuten ystävien pitäisi. Ei.

Vierailija
48/60 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nada kirjoitti:

Parhaalle kaverillekaan ei kannata kaikkea kertoa, koskaan ei tiedä, mitä vastaansa sitten saa, niin harvat meistä osaavat todella iloita toisten menestyksestä ja onnesta.

Olet niin oikeassa. Joskus tämä on vaan valitettavasti opittava kantapään kautta...

OIkeasti vasta joku todella tiukka elämäntilanne paljastaa "ystävien ja kavereiden" todellisen luonteen. Esim. jos kaverilla on itsellään tosi vaikea tai hankala tilanne ja hän voisi saada etua aiheuttamalla sinulle vahinkoa. Valitseeko hän oman edun sinun etusi kustannuksella vai ajatteleeko ennemmin sinua ja jättää itselleen edullisen mutta sinulle vahingollisen option käyttämättä. Okei vähän typerästi selitetty, mutta jos tajuatte periaatteen........

Vierailija
49/60 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon alkanut epäillä, että erään tuntemani ihmisen, jota ystävänäni olen pitänyt, kateellisuus on johtanut hänet erääseen poliittiseen liikkeeseen ja sinne sen äärilaitaan päin. Ihan oikeasti, tämä ei ole mikään vitsi, enkä pidä muita aatteen edustajia automaattisesti kateellisina tms, mutta tämä tapaus on minusta löytänyt kestämättömille tunteilleen ”oikeutuksen” tästä ideologiasta. Hän ei itse ole kiinnostunut korvansa lotkuttamaan edistääkseen omia asioita ja saa silti aivan raivarit, kun joku muu tekee niin ja vielä menestyy tekemisissään. Mitä se muuta on kuin kateutta?

Tunnistan, vihreisiin..

Vierailija
50/60 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heitäkin jotka rohkeasti valehtelevat ja juoruavat. Siellä on pohjalla runsaasti ilkeyttä, kateutta ja katkeruutta. Varmasti raskasta elää niin kieroutunutta elämää.

Vierailija
51/60 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateuden yksi tunnusmerkki on se että ystävä alkaa puhua pahaa selän takana tai alkaa ivailla suoraan nenän edessä. Tämä tyyli ei kuulu ystävyyteen. Jostain syystä hän on alkanut tuntea huonommuutta ja purkaa sitä yrittämällä saada toinen huonoon valoon.

Vierailija
52/60 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kel onni on, se onnein kätkeköön ja yksin olkoon hiljaa onnellinen onnestaan, vai miten se runon värssy meni?

Kyllä! Tämä vanha suomalainen värssy tulee minullekin mieleen, kun kohtaan kateutta.

Kateus kyllä saa aikaan välillä niin kieroa ja ilkeää käytöstä muissa. Se on helpompi jättää omaan arvoonsa, ja jopa kääntää voimavaraksi, kun sen tunnistaa.

Monesti kateus piiloutuu hyvinkin kieroon ja outoon käytökseen ja jos sitä ei tunnista, on se valitettavasti tuhoisaa. Onneksi olen alkanut sitä yhä paremmin tunnistamaan.

Itseään ei kuitenkaan tule pienentää kenenkään käytöksen vuoksi! Aina löytyy myös niitä, jotka tukevat ja aidosti iloitsevat kanssasi! Nämä ovat niitä kullanarvoisia ihmisiä, joita kannattaa vaalia lähipiirissään.

Tottakai itseään kannattaa suojella ja välttää asioistaan puhumista tiettyjen ihmisten seurassa, heidän ketkä eivät ole sen luottamuksen arvoisia. Ja välttää toki muutenkin heidän seuraansa, ellei ole välttämätöntä olla tekemisissä.

Onni on kyllä välillä parasta ja hykerryttävää kun sen pitää itsellään ja fiilistelee vain sitä omassa mielessään 🥰 kuten alkuraskaus!

Vierailija
53/60 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, jonka kateuden muita kohtaan tunnistin vuosia sitten. Oon ottanut etäisyyttä, koska hän haukkuu kaikkia ympärillään olevia ihmisiä millon mistäkin. Elin vaikeassa elämäntilanteessa vuosia ja oli helppo olla tekemissä hänen kanssa kun hänestä sai "valituskaverin". Haaveilin vuosia lapsesta (hänellä on lapsia) ja kun se vihdoin alkoi näyttää mahdolliselta, hän ei tuntunut ilotsevan puolestani - siitäkin huolimatta, että tiesi kuinka kipeä asia oli ollut. Hän oli tukena kun meni huonosti, mutta kun alkoi mennä paremmin, sen huomasi hänen käytöksestä ja siitä, ettei hän pystynyt iloitsemaan toisen puolesta.

Vierailija
54/60 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
55/60 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin faceen, että ehdin pyöräilemään ja saamaan halot katon alle ennen sateita...kaverini kirjoitti faceen, että kastui pyöräreissulla. Tämä vaan esimerkkiä, miten kerää huomiota osakseen.

Vierailija
56/60 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mäkeen se kaveri. Itsellä oli kaveri joka oli salaa mulle kateellinen, mitä en tajunnut ennenkuin oli liian myöhäistä. Halusin uskoa hänestä hyvää, olimme hyviä ystäviä lapsuudesta saakka enkä sinun tapaasi  halunnut tai jaksanut muihin tutustua. No, kaksikymmentä vuotta myöhemmin oma liitto alkoi rakoilla, ja silloin tämä kaveri auttoi mua. Olin hyväuskoinen ja luulin että hän oikeasti auttaisi ja kuuntelisi mua. Lopputulos: hän tarjosikin apua sängyn puolella miehelleni, ja koska olin kertonut omista ongelmistani hän osasi juuri oikeista naruista vetää ja esittäytyä täydellisenä naisena- juuri sellaisena jolta puuttui kaikki ne mun ärsyttävät piirteet. Meidän yli kymmenen vuoden liitto päättyi siihen. Miehelle karu totuus valkeni vuosia myöhemmin, ja hän on tajunnut miten kaverini manipuloi häntä ja esitti olevansa jotain mitä ei ollut, mutta liian myöhään. Menetin tässä sekä parhaan ystäväni että mieheni, eivätkä hekään enää ole väleissä. Mies on pahoillaan nykyään, mutta ei tämmöistä petosta voi antaa anteeksi, mikään välillämme ei voi enää olla samoin.

Ota nyt neuvosta vaari ja ympäröi itsesi ihmisillä jotka oikeesti toivoo hyvää. Älä jää tuollaisen ystävän kanssa. Manaat itsellesi vain onnettomuutta myöhemmin

Vierailija
57/60 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun nämä petolliset, kateelliset ihmiset tunnistaisi ajoissa. Saavat paljon tuhoa aikaan kun yrittävät tuhota jonkun, jota kadehtivat. Ja harmi kun suurin osa ihmisistä uskoo heidän levittämät valheet ja mustamaalaamiset.

Vierailija
58/60 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa sen sais selville kysymällä. En häpeä kateellisuutta.

Vierailija
59/60 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! Minulla oli! ystävä, jolle tyytyväisyyteni elämääni oli myrkkyä. Puolen vuoden "ystävyyden" jälkeen hän alkoi piikittelemään, kritisoi ominaisuuksiani, osaamistani, kotiani, jopa äitiäni. Matki rumasti ilmeitäni ja oli niin, niin kivuissaan todetessaan: "sulla on kaikki niin paljon paremmin kuin minulla". Jatkuvia kommentteja: "no, mikään kaunis et ainakaan ole,  mahdatko mitään osatakaan..." sitä rataa. Jätin sen "ystävyyden" onneksi ajoissa taakseni.

Vierailija
60/60 |
31.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme