Kaverille lainaaminen
Hei, nyt tartten apua ja mielipiteitä.
Lainasin kaverilleni 1400 euroa tämän vuoden alussa, koska
hän vaikutti niin epätoivoiselta ja halusin auttaa. Olen tuntenut
hänet pitkään ja tykännyt hänestä. Teimme maksusuunnitelman,
jossa hän maksaa tuon pois pienissä erissä. Piti aloittaa tammikuun lopulla tai helmikuussa takaisinmaksu,
koko ajan on siirtynyt tuo pienen eränkin maksu. En ole saanut vielä
mitään takaisin. Itse en toki rahapulassa ole, mutta ei käyttötililläni
kovin suuria summia ole. Lisäksi hän on kesälläkin lähdössä reissuun. Siksi
tuntuu käsittämättömältä tämä. En haluaisi olla ilkeä, mutta en
hyväksy hänen mm. valehtelua asiassa. Tuntuu tosi vastuuttomalta
ja petosmaiselta.
Kommentit (33)
En ottaisi noin isoa riskiä menettää rahojen lisäksi ystävä.
Rahaa lainataan vain sellaisia summia mitkä voi menettää. Kalliit oppirahat maksoit.
Minä en ole saanut koskaan takaisin lainattuja rahoja.
No tuo ystävyyden menetys tuossa vähiten painaa.
Ystävä ei toimi noin.
Kai te siitä kirjallisen velkakirjan teitte?
Muuten voi olla hankalaa alkaa periä takaisin.
Eräs ukkomies lainasi minulta 50e ja vaikeaa tuntuu olevan takaisinmaksu vannomisistaan huolimatta. Samainen mies on kärttänyt minulta vähäpukeisia kuvia, lähettänyt monia seksiviestejä ja intiimikuvan itsestään...
Mietinkin että jos ei rahaa kohta kuulu niin pitäisiköhän kysyä hänen vaimoltaan?
Itse olen aina ollut lainoissa saamapuolella. Jokunen vuosi sitten lainasin naapurille betonimyllyn. Se tuli täytenä takaisin. Myöhemmin naapuri pyysi, josko avovaimoni voisi tulla häntä auttamaan kasvimaan teossa. Avovaimokin tuli täytenä takaisin. Huvittavinta siinä oli se, kun avovaimo väitti minua tulevan lapsen isäksi. Kyllä naama kalpeni, kun löin eteen lääkärintodistuksen kolme vuotta sitten tehdystä vasektomiasta ja pyysin pakkaamaan kamppeensa. Naapurikin möi talonsa.
Ei tehty velkakirjaa, mutta lukee
tilitiedoissa ts. kirjoitin kenttään
että minun laina tälle henkilölle.
Luonnollisesti myös tekstiviestiketju
todisteena. Pitää muistaa, että suullinenkin
sopimus juridisesti pätevä, jos sen voi
todistaa. Ja tässähän kirjallisia todisteita
yllin kyllin. Mutta en millään haluaisi
alkaa nyt mihinkään ”raskaampiin” operaatioihin,
vaikka hän on valehdellutkin nyt useasti. Luotin
ihmiseen mielestäni ihan syystä. Ehkä jatkan
nyt vaan kerjäämistä. Mutta älkää olko te muut
yhtä tyhmiä. Ystävyyden menetys ei paina, koska
tällainen toiminta kaikkinensa ei ole ystävyyttä.
Ei kannata sotkea rahaa ja ystävyyttä. Mies lainasi 1800 e lapsuudenystävälleen joka oli pieleen menneiden liiketoimien takia jonkinlaisessa paniikissa ja pakkoraossa. Sinne meni rahat ja ystävyys. Harmittavinta on se se että tuo 'ystävä perheineen on oikeasti varakas, paljon varakkaampi kuin meidän keskituloinen perheemme (perheellä isot kiinteistöonaisuudet mm. ) ja näimme sosiaalisen median kautta että on päässyt takaisin jalolleen ja käyttelee rahaa entiseen malliin, ei kuitenkaan ole maksanut velkaansa takaisin. Jonkun aikaa mies yritti kontaktoida ja puhuivatkin mutta ilman tulosta, se siitä sitten. Todella suuri pettymys kun ystäväksi luultu käyttäytyy noin. Tuolta ja ystävyyden menetykseltä olisi vältytty jos vain olisi sanonut että ei ole lainata. Tuo 1800 oli säästetty meidän perheen lomamatkaa varten.
Kurja kuulla, että teilläkin käynyt noin. Omankin käsitykseni
mukaan tuo ystävä pystyy varmasti lyhentämään tuon
pienen kuukausierän ja onhan hänellä puolisokin.
Kukaan ei ole aiemmin minulta pyytänyt rahaa
lainaan, mieheltäni kyllä, joten
en voinut millään aavistaa tällaista ja vilpittömästi
pidin lainan ottajaa ystävänä. Hän vaikutti todella vilpittömältä
ja ehdottomani maksuaikataulu kävi hyvin. Harmittaa.
Tällaisia ketjuja pitäisi olla enemmän, ettei muut sorru samaan.
Mutta uskoin ystävästäni ja hänen perheestä vain hyvää,
en voinut kuvitellakaan, että hän valehtelee ym ja matkailee,
vaikka velka täysin maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi noin isoa riskiä menettää rahojen lisäksi ystävä.
Oikea ystävä maksaisi lainansa takaisin.
En ikinä lainaksi tai ottaisi lainaa kaverilta muutamaa kymppiä enempää. Maksan aina takaisin luvatusti mutta harvoin se on mennyt toisinpäin samalla tavalla. Itse asiassa mun oma perhe vain taitaa olla yhtä täsmällisiä kun itse, kiitos äidin opetuksen.
Joku parikymppiä ei menetyksenä haittaa, mutta enpähän lainaile enempää ennenkun aiemmat on saatu takaisin.
On tosi kurjaa ja nöyryyttävää kun itse joutuu huutelemaan omien rahojensa perään. Eikä isoin juttu ole edes se raha, vaan kun sovittu asia rikotaan.
Otan osaa ap. Sulla kyllä on tarpeeksi todisteita tehdäksesi poliisiasian tuosta.
Kurjaa että kaveri joutuu pulaan, mutta eihän se kauheasti ajakaan ole ajatellut kun ei pidä lupauksiaan.
Toiselle suomalaiselle ei ikinä pidä lainata rahaa, ei niitä ikinä saa takaisin
Vierailija kirjoitti:
Eräs ukkomies lainasi minulta 50e ja vaikeaa tuntuu olevan takaisinmaksu vannomisistaan huolimatta. Samainen mies on kärttänyt minulta vähäpukeisia kuvia, lähettänyt monia seksiviestejä ja intiimikuvan itsestään...
Mietinkin että jos ei rahaa kohta kuulu niin pitäisiköhän kysyä hänen vaimoltaan?
No ehottomasti....
Vierailija kirjoitti:
No ehottomasti....
Vierailija kirjoitti:
Itsellä samoja kokemuksia. Lainaan rahaa ja kellään ei ole aikomustakaan maksaa takaisin. Kun alan painostamaan niin keksitään kunhan jostain aiheesta riita jonka perusteella olen täysi mulkku ja saadaan hyvä syy olla maksamatta lainaa ikinä takaisin.
En kans koskaan lainaa rahaa enää. Yks jätkä jätti 800e velan maksamatta sillä taktiitalla, että olisin täys mulkku, kun kyselin rahojen perään. Mulle toi 800e on yks vtun hailee saisko sen takas vai ei, mutta kun lainas niin hoitais sitten. Se rupes katoilee ja selittelee vttuilee ja koko se paskalista.. Mä sanoin sille, että tää vielä kääntyy sua vastaa usko pois. Meni noin vuosi, kun sillä oli 2 vuokraa maksamatta ja se oli todella hiessä, niin se vttu kehtas soittaa mulle että pelastaisin sen. Sanoin, että mähän sanoin sulle et tää kääntyy sua vastaan. Jos olisit maksanut sen 800e, niin mä maksaisin nyt sut rästit, mutta kun et ole hoitanu sitä, niin sun kannattaa toivoa että jostain saat ne rahat tai asut kadulla. En sääli, koska sinä vedätit.. Eikä se saanu keltään, kun se oli ollu kaikille velkaa. En tienny, että oli tehny muille samanlailla.
Sit on näitä pe-la lainaajia kaljaan ja röökiin. Joka vkloppu sama itku, mutta en vastaa niille tyypeille vkloppusin ikinä, ne saa mut kiinni vaan ma-to.
Vierailija kirjoitti:
Toiselle suomalaiselle ei ikinä pidä lainata rahaa, ei niitä ikinä saa takaisin
No mites kreikkalaiset
Ei helvata. Ap ja 18 (ehkä joku muukin), kuulostaa ihan "ystävältäni", joka lainasi "hätätilanteissa" summia, joista lopulta kertyi n. 2400 euroa. Ja sitten teki katoamistempun, muutti puhelinnumeronsa, ei vastaa sähköposteihin... Oli maksanut aiemmin pikkuvippejä takaisin (joskin yleensä pitkällä viiveellä), joten luotin. Minusta kaveriin pitäisi lähtökohtaisesti voida luottaa. Mulkvisti käyttää sitä hyväkseen. Minulla ei ole mitkään suuret tulot, ja on itselläkin tiukkoja aikoja toisinaan, mutta lainailuun en ole sortunut, ja ainakin jos näin kävisi, en saisi rauhaa, ennen kuin olisin maksanut takaisin. Mutta jotkut näkyvät kuvittelevan, että muiden veren, hien ja kyynelten kustannuksella eläminen on heille ilman muuta suotua.
Ei kai vain teilläkin ole sama tyyppi, muuan H.T.?
Luottamuksen pettäminen on melkein pahinta, mitä voi toiselle tehdä. Kun ihminen luottaa, hän ei pidä varaansa. Tätä kun toinen käyttää hyväkseen, se on kuin potkisi sidottua, puolustuskyvytöntä ihmistä. Ei ihme, että petturit on kautta historian toivotettu manalaan, jossa heille on kuulemma ihan oma erityinen paikkansa.
Omasta puolestani sanon, että varokoon tyyppi sitä päivää, kun törmäämme jossain. En oikeasti tiedä, mitä silloin tarkalleen tapahtuu, mutta tuskin mitään mukavaa ainakaan hänelle.
Itsellä samoja kokemuksia. Lainaan rahaa ja kellään ei ole aikomustakaan maksaa takaisin. Kun alan painostamaan niin keksitään kunhan jostain aiheesta riita jonka perusteella olen täysi mulkku ja saadaan hyvä syy olla maksamatta lainaa ikinä takaisin.