Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressi ja JÄRKYTTÄVÄ hiustenlähtö, miten tällainen voi olla mahdollista? Apua!

Vierailija
10.04.2019 |

Minulla on aina ollut todella pitkät ja paksut hiukset, ne ovat ehdottomasti yksi parhaimmista asioista ulkonäössäni. Tai ainakin ovat olleet tähän saakka. Noin puoli vuotta sitten elämässäni alkoi tapahtua surullisia asioita. En mene tarkkoihin yksityiskohtiin, mutta muutamassa kuukaudessa kuoli perheenjäsen, pitkä parisuhde loppui ja minulta löydettiin kasvain. Osa asioista on vielä tavalla tai toisella prosessoitavana, mutta kasvain ehdittiin onneksi leikata ja se oli hyvälaatuinen.

Pahimpien kuukausien jälkeen, kun olin vain huolehtinut ja itkenyt, ja tehnyt aivot sumussa töitä, havahduin siihen, että hiukseni tuntuvat jotenkin ohuemmilta. Sen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota, että suihkun lattia on hiustenpesun jälkeen täynnä hiuksia, hiusharjaan jää niitä tukoittain ja hiukset tuntuvat toiselta puolelta ohimolta jotenkin karkeilta. Ihan kun siitä olisi myös katkennut hiuksia. Muutos aiempiin paksuihin, sileisiin ja terveisiin hiuksiini on ihan käsittämätön ja kaikki on vielä tapahtunut niin nopeasti. En kaipaisi enää yhtään lisämurhetta tähän tilanteeseen.

Mistä oikein kannattaisi aloittaa? Pitääkö ostaa jotain tehoöljyä päänahkaan vai aloittaa joistain ravintolisistä? Onko muita neuvoja (paitsi nyt tietenkin se stressin vähentäminen)? Onko muilla ollut vastaavaa? Kai nämä hiukset kuitenkin tuuhentuvat uudelleen? Olen siis 35-vuotias nainen.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kampaamoissa tehdään esim. intialaista päähierontaa, joka elvyttää päänahan verenkiertoa. Hieronta on myös tosi rentouttava, joten siinä saa samalla vähän stressihoitoa. :) 

Vierailija
2/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun sun pitää saada stressitasot alemmaksi.

T. Konsultti jonka hiukset kasvavat 5cm vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biotiini ainakin, vahva sellainen.

Vierailija
4/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla ihan iän takia. Harvalla on koko elämän yhtä pitkät ja paksut hiukset kuin nuorena

Vierailija
5/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, mulla lähti hiukset samasta syystä ohimoilta ja otsasta. Hiusraja ikäänkuin vetäytyi. Näytin ihan kamalalta. Niin äkkiä kun alkoivatkin lähteä, alkoivat sen jälkeen onneksi myös kasvaa, tosin nyt on harmaata joukossa. Olen 30v, enkä ole eläissäni kokenut sellaista stressiä, kuin mitä viimeisen vuoden aikana. En uskalla edes ajatella, mitä mahdollista muuta stressi on voinut aiheuttaa.

Vierailija
6/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko yleisanestesiassa? Se aiheuttaa joillakin ihmisillä rajun hiustenlähdön. Siis "nukutus".

Vierailija
7/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiustenlähdön syy on anestesia, hiuksesi kyllä rupeavat taas kasvamaan.

Vierailija
8/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama. Elämäni mustin vuosi ja pelkäsin kaljuuntuvani lopulta. Itse asiassa kyselin täältä neuvoja :) Sain vinkin että Priorin extra olisi hyvä. Ja tiedätkö mulla se on auttanut. Tukkaa ei enää lähde, joten se on taas paljon paksumpi ja muutenkin paremmassa kunnossa. Tämä ei ole mainos vaan mun kokemus. Arvokastahan se on, mutta todellakin on ollut mulle sen arvoista.

9/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika selvästi telogen effluvium eli stressin jälkeinen tilapäinen hiustenlähtö. Leikkaus on tyypillinen stressi, joka sitä aiheuttaa. Ainakin hiukset kasvavat takaisin eli ohentuminen ei ole pysyvää.

Vierailija
10/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko yleisanestesiassa? Se aiheuttaa joillakin ihmisillä rajun hiustenlähdön. Siis "nukutus".

Olin, mutta siitä on vasta 2 viikkoa. Hiukset alkoivat lähteä jo aikaisemmin. Eli toisin sanoen hiuksia voisi lähteä nukutuksen vuoksi jatkossa vielä lisää. Ei voi olla totta...

Ap

Vierailija
11/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huolehtia siitä, että harjaa hiuksensa vasta kuivina tai vain selvittää hiukset jotenkuten sormilla tai harvalla harjalla pesun jälkeen. Märkinä hiuksia irtoaa paljon enemmän.

Vierailija
12/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ruoka maistunut huonommin? Voi olla että osittain liittyy myös ravinteiden saantiin. Monipuolista ruokaa ennemmin kuin mitään pillereitä. Kohta on jo lämpimämpi ja auringostakin saa d-vitamiinia. Mukavampaa loppukevättä sinulle!

Vierailija
13/28 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuminen voi myös vaikuttaa. Mulla löytyi autoimmuunisairaus ja sen jälkeen tukka ei ole ollut entisensä. Tuntuu, kuin sen kasvu- ja lepovaiheen sykli olisi mennyt sekaisin, niin että normaalin vähän kerrassaan uusiutumisen sijaan mulla nyt lähtee samassa syklissä n. parin kuukauden sisään 2/3 hiuksista ja sitten se alkaa kasvaa uudelleen. Juuri kun tukka on tuuheimmillaan, se alkaa irrota tuppoina.

Tämä on nyt tapahtunut kahdesti sairastumiseni jälkeen, eikä kampaajani sen paremmin kuin lääkäritkään osaa arvailla syyksi muuta kuin sairauden aiheuttamat hormoni- tms. muutokset, jotka sotkevat tuota hiusten uusiutumisen sykliä. Ratkaisin ongelman alkamalla pitää lyhyempää hiusmallia, eli nyt tukkani on sellainen pitkä polkka. Sopii itseasiassa todella hyvin mulle, mutta ei olisi koskaan ollut varmaan rohkeutta kokeilla tätä, kun oli niin pitkä tukka aina. Tsemppiä sulle!

Vierailija
14/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy paljon tietoa asiasta; stress and hair loss hakusanoilla esimerkiksi. Kuulostaa, niin kuin joku jo sanoikin: telogen effluvium'ilta. Mikään ravintolisä tai priorin tai biotiini ei siihen auta. Ei auta. Hukkaan heität jokaisen pennin, jos siihen suuntaan heität.

Tilanteessasi tärkeintä on stressin käsittely ja siitä ylitse pääseminen eli stressittömyys. Jos et pääse stressittömään tilaan, tilanteesi voi muuttua krooniseksi; chronic telogen effluvium. Sitten kun tilanne on kestänyt kuusi kuukautta puhutaan kroonistumisesta ja se voi kestää vuosia. Se voi myös laukaista perinnöllisen hiustenlähdön.

Olen ollut samassa tilanteessa ja olen sitä yhä, neljän vuoden jälkeen. Minulle tuli myös trichodynia. Jos päätäsi alkaa särkeä, tai siis päänahkaasi, katso mitä sanalla tarkoitetaan.

Voimia.

Vierailija
15/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lähti myös stressin takia hiuksia valtavasti ja kaljuja läikkiä ohimolla...

Älä turhaa stressaa hiuksiasi, tilanne on väliaikainen ja korjaantuu, ole iloinen että sinulla lähtöjään paksu tukka ja on mistä lähteä. Voithan sinä kokeilla ravintolisiä ja kaikkea mahdollista, mutta ole samalla luottavaisin mielin että hiukset kyllä kasvavat takaisin kun elimistö toipuu stressistä. Ei ne kaikki lähde.

Liikunta ja terveellinen kasvis/ marja/hedelmä voittoinen ruokavalio paras apu elimistölle toipua stressistä.

Vierailija
16/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti hiukset kilparauhasen vajaatoiminnan takia. Kasvoivat kihartuvina takaisin, kun lääkitys saatiin kohdilleen.

Kannattaa testauttaa arvot.

Vierailija
17/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tilanne, tuntuu että 1/3 tukan määrästä on enää päässä. Peittelen tilannetta esim huivilla, lippiksellä, pipolla, pitämällä hiukset kiinni kunnes tilanne paranee.

Valitettavasti hiukseen voi vaikuttaa vain sisältä päin. Hieronta, biotiini, sinkki, erilaiset muut valmisteet saattavat auttaa. Ja tosiaan se stressistä irtaantuminen.

Mulla löytyi samoihin aikoihin myös anemia, sekin kannattaa joskus tarkistaa. Mulla on siis pitkällinen suolistosairaus ja stressin vuoksi myös suoliston tilanne oli vuoden pahempi, joten rauta ei imeytynyt huonosta suolistosta. Myös tällaisia perusverikokeita kannattaa ottaa varsinkin kun olet sairastellut. Tai varmaan on otettukkin? Ferritiini, b12 vitamiini, d vitamiini.

Vierailija
18/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukka on onneksi uusiutuva luonnonvara. Kun stressi helpottuu niin tukkakin taas kasvaa entiseen malliin. Kampaamoliikkeistä löytyy kuitenkin kohtuuhintaisia hiusseerumeita, jotka kiihdyttävät hiusten kasvua, hoitavat päänahkaa ja saavat hiukset tuntumaan paksummilta.

Vierailija
19/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vertaistuesta ja vinkeistä. Tuo telogen effluvium kuulostaa aika huolestuttavalta, mutta mitä nopealla lukaisulla totesin, se on onneksi yleensä tilapäinen vaiva (https://www.medicalnewstoday.com/articles/321590.php). Stressitaso pitäisi kuitenkin nyt saada alemmaksi, mikä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. 

Alan joka tapauksessa kiinnittää vielä enemmän huomiota siihen mitä syön ja kuinka paljon liikun. En ole jaksanut panostaa ruokailuun, vaan se on ollut viime aikoina aika yksipuolista. Syön kasvispainotteisesti, joten ruoka olisi pitänyt koostaa paremmin. Myöskään liikkuminen ei ole kiinnostanut entiseen malliin. Yritän olla stressaamatta tästäkin, mutta joku ryhtiliike olisi nyt tehtävä.

Kuten joku aikaisemmassa kommentissaan mainitsikin, hiustenlähtö on kuitenkin vain yksi stressin seurauksista. On aika kylmäävää ajatella, mitä kaikkea muuta, näkymätöntä tuhoa se voi kropassa tehdä.

Ap

Vierailija
20/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pälvikalju (alopecia areata) jonka uskon puhjenneen kovan stressin tuloksena. Kaljuja läikkiä enteilee karhea kohta, josta hiusket ovat katkenneet lyhyeksi. Toistaiseksi hiukset ovat aina kasvaneet takaisin (alkoi noin viisi vuotta sitten). Onneksi on muuten todella paksu tukka ja kaljut läntit saa piiloon kun siirtää jakausta... 

Ensimmäiseksi vähennät kaikin keinoin stressiä. Hiustenlähtö on vakava varoitus elimistöltäsi. Biotiini voi auttaa siinä mielessä, että hiukset kasvavat nopeammin takaisin kun karvatuppi alkaa taas kasvattamaan uutta hiusta. 

Ja käy lääkärissä tarkistuttamassa labrat, että voit poissulkea kilpparin yms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi