Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressi ja JÄRKYTTÄVÄ hiustenlähtö, miten tällainen voi olla mahdollista? Apua!

Vierailija
10.04.2019 |

Minulla on aina ollut todella pitkät ja paksut hiukset, ne ovat ehdottomasti yksi parhaimmista asioista ulkonäössäni. Tai ainakin ovat olleet tähän saakka. Noin puoli vuotta sitten elämässäni alkoi tapahtua surullisia asioita. En mene tarkkoihin yksityiskohtiin, mutta muutamassa kuukaudessa kuoli perheenjäsen, pitkä parisuhde loppui ja minulta löydettiin kasvain. Osa asioista on vielä tavalla tai toisella prosessoitavana, mutta kasvain ehdittiin onneksi leikata ja se oli hyvälaatuinen.

Pahimpien kuukausien jälkeen, kun olin vain huolehtinut ja itkenyt, ja tehnyt aivot sumussa töitä, havahduin siihen, että hiukseni tuntuvat jotenkin ohuemmilta. Sen jälkeen olen kiinnittänyt huomiota, että suihkun lattia on hiustenpesun jälkeen täynnä hiuksia, hiusharjaan jää niitä tukoittain ja hiukset tuntuvat toiselta puolelta ohimolta jotenkin karkeilta. Ihan kun siitä olisi myös katkennut hiuksia. Muutos aiempiin paksuihin, sileisiin ja terveisiin hiuksiini on ihan käsittämätön ja kaikki on vielä tapahtunut niin nopeasti. En kaipaisi enää yhtään lisämurhetta tähän tilanteeseen.

Mistä oikein kannattaisi aloittaa? Pitääkö ostaa jotain tehoöljyä päänahkaan vai aloittaa joistain ravintolisistä? Onko muita neuvoja (paitsi nyt tietenkin se stressin vähentäminen)? Onko muilla ollut vastaavaa? Kai nämä hiukset kuitenkin tuuhentuvat uudelleen? Olen siis 35-vuotias nainen.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vertaistuesta ja vinkeistä. Tuo telogen effluvium kuulostaa aika huolestuttavalta, mutta mitä nopealla lukaisulla totesin, se on onneksi yleensä tilapäinen vaiva (https://www.medicalnewstoday.com/articles/321590.php). Stressitaso pitäisi kuitenkin nyt saada alemmaksi, mikä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. 

Alan joka tapauksessa kiinnittää vielä enemmän huomiota siihen mitä syön ja kuinka paljon liikun. En ole jaksanut panostaa ruokailuun, vaan se on ollut viime aikoina aika yksipuolista. Syön kasvispainotteisesti, joten ruoka olisi pitänyt koostaa paremmin. Myöskään liikkuminen ei ole kiinnostanut entiseen malliin. Yritän olla stressaamatta tästäkin, mutta joku ryhtiliike olisi nyt tehtävä.

Kuten joku aikaisemmassa kommentissaan mainitsikin, hiustenlähtö on kuitenkin vain yksi stressin seurauksista. On aika kylmäävää ajatella, mitä kaikkea muuta, näkymätöntä tuhoa se voi kropassa tehdä.

Ap

Ota ihan rauhallisesti sen liikunnan kanssa - kannattaa muistaa, että se nostaa elimistön kortisoli-, eli stressihormonitasoja; https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/23/liikunnasta-lisaa-stressia

Vierailija
22/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pälvikalju (alopecia areata) jonka uskon puhjenneen kovan stressin tuloksena. Kaljuja läikkiä enteilee karhea kohta, josta hiusket ovat katkenneet lyhyeksi. Toistaiseksi hiukset ovat aina kasvaneet takaisin (alkoi noin viisi vuotta sitten). Onneksi on muuten todella paksu tukka ja kaljut läntit saa piiloon kun siirtää jakausta... 

Ensimmäiseksi vähennät kaikin keinoin stressiä. Hiustenlähtö on vakava varoitus elimistöltäsi. Biotiini voi auttaa siinä mielessä, että hiukset kasvavat nopeammin takaisin kun karvatuppi alkaa taas kasvattamaan uutta hiusta. 

Ja käy lääkärissä tarkistuttamassa labrat, että voit poissulkea kilpparin yms. 

Netistä löytyy jonkin verran tutkimuksia gluteenin yhteydestä alopecia areataan. Voit halutessasi etsiä siitä tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pälvikalju (alopecia areata) jonka uskon puhjenneen kovan stressin tuloksena. Kaljuja läikkiä enteilee karhea kohta, josta hiusket ovat katkenneet lyhyeksi. Toistaiseksi hiukset ovat aina kasvaneet takaisin (alkoi noin viisi vuotta sitten). Onneksi on muuten todella paksu tukka ja kaljut läntit saa piiloon kun siirtää jakausta... 

Ensimmäiseksi vähennät kaikin keinoin stressiä. Hiustenlähtö on vakava varoitus elimistöltäsi. Biotiini voi auttaa siinä mielessä, että hiukset kasvavat nopeammin takaisin kun karvatuppi alkaa taas kasvattamaan uutta hiusta. 

Netistä löytyy jonkin verran tutkimuksia gluteenin yhteydestä alopecia areataan. Voit halutessasi etsiä siitä tietoa.

Alopecia on autoimmuunisairaus, reuman sukulainen. Käsittääkseni gluteeni ei vaikuta näihin sairauksiin.

Vierailija
24/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alopecia on autoimmuunisairaus, reuman sukulainen. Käsittääkseni gluteeni ei vaikuta näihin sairauksiin.

Sana "alopecia" tarkoittaa kaljuutta. Siihen liitettävillä sanoilla, kuten areata, tarkoitetaan pälvikaljuutta, sanalla totalis, tarkoitetaan karvojen lähtöä koko kehon alueelta, sanalla androgenetica tarkoitetaan perinnöllistä hiustenlähtöä.

Olen vain lukenut paljon aiheesta ja suosittelen kiinnostuneita tekemään samoin. En itse voi tietää mikä auttaa ja mikä ei tai mikä on totta ja mikä ei. Jokaisen on itse se ratkaistava. Sanoin vain, että tästä on tehty tutkimuksia. Luen itse englannin kielistä materiaalia, joten en tiedä minkä verran näistä suomeksi löytyy.

Vierailija
25/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen kovan pitkäaikaisen stressin kärsijä, voin sanoa unohda biotiinilisät ne ei tähän auta. Ohimoilta hiusraja vetäytyy vaan ja päänahkakin näkyy :(

Vierailija
26/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko yleisanestesiassa? Se aiheuttaa joillakin ihmisillä rajun hiustenlähdön. Siis "nukutus".

Kiitos tästä tiedosta. Mulle tehtiin 6h leikkaus ja makasin 3vk sairaalassa kovassa lääkityksessä. Kotona makailin 3kk vahvojen lääkkeiden kera. Voitte ehkä kuvitella, miltä hiukseni näyttää. Luulin, että menetin hiukseni pelkästään lääkkeiden ja makaamisen takia.

Vierailija
27/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana "alopecia" tarkoittaa kaljuutta. Siihen liitettävillä sanoilla, kuten areata, tarkoitetaan pälvikaljuutta, sanalla totalis, tarkoitetaan karvojen lähtöä koko kehon alueelta, sanalla androgenetica tarkoitetaan perinnöllistä hiustenlähtöä.

Olen vain lukenut paljon aiheesta ja suosittelen kiinnostuneita tekemään samoin. En itse voi tietää mikä auttaa ja mikä ei tai mikä on totta ja mikä ei. Jokaisen on itse se ratkaistava. Sanoin vain, että tästä on tehty tutkimuksia. Luen itse englannin kielistä materiaalia, joten en tiedä minkä verran näistä suomeksi löytyy.

ainoat vertaisarvioidut tutkimukset mitkä löysin, eivät olleet löytäneet yhteyttä gluteenin ja hiustenlähdön väliltä. 

Vierailija
28/28 |
11.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kahteen kertaan auttanut stressiperäiseen hiustenlähtöön spironolactone, se lopetti hiustenlähdön samantien. Mutta ei sekään varmaan kaikilla / aina toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi