Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänestyspaikkojen lyijykynät herättävät jälleen ihmetystä - Miksi noin selkeää väärinkäytösriskiä ei poisteta vaalityöntekijöiden toimesta vaihtamalla ne mustekyniin?

Vierailija
10.04.2019 |

Elämme vuotta 2019 ja vaaleissa annetaan kieroille ihmisille tuollainen mahdollisuus kieroiluun. Sairasta. Onko olemassa yhtään hyvää ja järkevää syytä lyijykynien käyttöön, kun mustekynä olisi rehellisten vaalien kannalta sata kertaa parempi?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon ylimääräisiä äänestyslappuja on painettu? 

Vierailija
2/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kait ne mustekynälläkin kirjoitetut polttaa, ja tuhertaa omat tilalle. En käsitä, miksei nettiäänestystä hyväksytä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mustekynät käytössä ja joku haluaisi tehdä vilppiä, niin hänhän kirjoittelisi uusia äänestyslappuja haluamallaan numerolla ja hävittäisi "väärillä" numeroilla olevat.

Lyijykynä on "toimintavarmempi" kuin mustekynä. Ja niissä äänestyskopeissa ei ole pyyhekumia ihan tarkoituksella, vaikka lyijykynä onkin.

Vierailija
4/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelin ennakkoäänestyspaikassa lyijykynää. Sinne oli kuitenkin tuotu kuulakärkikynä myös, käytin sitten sitä.

Vierailija
5/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaalityöntekijät joutuvat noudattamaan annettuja sääntöjä, siinä ei hirveästi jää sijaa sooloilulle, vaikka joku asia ei miellyttäisikään.

Vierailija
6/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vaaleissa sama valitus. Lyijykyniä käytetään koska ne eivät kuivu tai hajoa, eikä niitä varasteta yhtä herkästi kuin mustekyniä. Mikäänhän ei estä viemästä omaa kynää koppiin.

Vierailija
7/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kokoomus on maksanut äänten laskijoille? Kyllä olisi jo aika pystyä äänestämään puhelimella.

Vierailija
8/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi mustekynät käytössä ja joku haluaisi tehdä vilppiä, niin hänhän kirjoittelisi uusia äänestyslappuja haluamallaan numerolla ja hävittäisi "väärillä" numeroilla olevat.

Lyijykynä on "toimintavarmempi" kuin mustekynä. Ja niissä äänestyskopeissa ei ole pyyhekumia ihan tarkoituksella, vaikka lyijykynä onkin.

Niin vilppiä voisi tehdä tosiaan myös tuhoamalla oikea annettu ääni ja tekaisemalla uusi, mutta lyijykynä äänestyspaikalla tuo lisää vaihtoehtoja huijaukseen.

Ei ole pyyhekumia äänestyskopissa? Siis mitä? Ettäkö äänestäjä alkaisi kumittamaan antamaansa ääntä ja vaihtaisi sen itse toiseen? En ymmärrä tuota logiikkaa. Ja miten se lyijykynä on toimintavarmempi? Siitä voi katketa milloin vain te terä esim. ja jatkuva kynän teroittelukin syö resursseja tai ainakin aikaa. Mustekynä toimii aikansa ja se on sitten helppoa vaihtaa uuteen.

Vierailija
9/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tsemppiä vaan sille, joka yrittäisi sellaisesta äänestyslipun kaltaisesta kiiltävästä paperista mitään kumittamaan. 

Vierailija
10/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vaaleissa sama valitus. Lyijykyniä käytetään koska ne eivät kuivu tai hajoa, eikä niitä varasteta yhtä herkästi kuin mustekyniä. Mikäänhän ei estä viemästä omaa kynää koppiin.

Oletko nähnyt sellaista keksintöä, että mustekynä on pienellä ketjulla kiinni jossain? Se ainakin vähentäisi haluja varastaa kyseinen kynä.

Vierailija
11/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tsemppiä vaan sille, joka yrittäisi sellaisesta äänestyslipun kaltaisesta kiiltävästä paperista mitään kumittamaan. 

Mikä siitä tekee niin vaikeaa mielestäsi?

Vierailija
12/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns. paremmat ihmiset aka ns. suvaítsevaiset ovat kovia valehtelemaan, salaamaan ja vääristelemään muutenkin ja nyt pitäisi muka vain luottaa siihen, ettei lyijykynällä persulle annettu ääni kumitu ja muutu toisen puoluelaisen ääneksi. En tod. luota.

Siellä on joka puolueesta ääntenlaskijaa ja vaalivalvojaa. Aika vaikea olisi yhden ruveta kumittamaan ja piirtelemään uusia numeroita. Kannattaa itse hakea sinne hommiin, niin näet millaista se todellisuus on. 

Vierailija
13/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaalityöntekijät joutuvat noudattamaan annettuja sääntöjä, siinä ei hirveästi jää sijaa sooloilulle, vaikka joku asia ei miellyttäisikään.

Lisäksi vaalityöntekijät ovat tosi sekalainen porukka joka ei tunne toisiaan ennestään ja edustaa eri puolueita. Aika sattuma olisi jos kaikki lähtisi tollaseen loppupeleissä vaikutuksiltaan mitättömään vilppiin mukaan

Vierailija
14/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kopissa olleella kuulakärkikynällä täytin oman kuponkini ja vieläpä oikeaoppisesti kirjoittaen, ettei tule hylkäystä vääränmuotoisista numeroista.

Vierailija
15/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns. paremmat ihmiset aka ns. suvaítsevaiset ovat kovia valehtelemaan, salaamaan ja vääristelemään muutenkin ja nyt pitäisi muka vain luottaa siihen, ettei lyijykynällä persulle annettu ääni kumitu ja muutu toisen puoluelaisen ääneksi. En tod. luota.

Missähän kohtaa se vilppi voisi mielestäsi tapahtua? Ennakkoäänestys jokainen sulkee itse kirjekuoreen. Varsinaisena päivänä jokainen itse laittaa lappunsa uurnaan. Ääniä laskettaessa on aina kaikkien puolueiden edustajat niitä laskemassa. Kerroppa missä ja miten ääniä voitaisiin väärentää?

Vierailija
16/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen pupun syöttäminen vähä-älyisille on juuri vaalihäirintää.

17/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustekynä toisaalta saattaa tuhria, kun lipukkeen taittaa kiinni, lyijykynä ei.

Pyyhekumia ei tosiaan ollut. Luulisi, ettei kukaan mokaa noin yksinkertaisessa asiassa eli ettei pyyhekumia tarvittaisi, mutta kyllä joku saattaa kirjoittaa äänestysnumeron huolimattomasti ja harmitella, kun ei saa sitä korjattua selkeämmäksi.

Vierailija
18/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän kohtaa se vilppi voisi mielestäsi tapahtua? Ennakkoäänestys jokainen sulkee itse kirjekuoreen. Varsinaisena päivänä jokainen itse laittaa lappunsa uurnaan. Ääniä laskettaessa on aina kaikkien puolueiden edustajat niitä laskemassa. Kerroppa missä ja miten ääniä voitaisiin väärentää?

Rajacstanialaisen mielessä vaalitkin on aina jännempiä. Koska heidän oma kaveripiirinsä 100%:sti kannattaa tiettyä puoluetta, elävät harhassa, että tuloksia on vääristelty, kun koko kansan keskuudessa kannatus ei olekaan sitä, mitä lähipubin nurkkapöydässä. 

Vierailija
19/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajacstanialaisen mielessä vaalitkin on aina jännempiä. Koska heidän oma kaveripiirinsä 100%:sti kannattaa tiettyä puoluetta, elävät harhassa, että tuloksia on vääristelty, kun koko kansan keskuudessa kannatus ei olekaan sitä, mitä lähipubin nurkkapöydässä. 

Teillä joillain on aivan kummallisia käsityksiä persujen kannattajista. Olen itse 40v nainen ja työskentelen akateemisella uralla tutkijana ja äänestin persuja. Olen hyvin huolissani Suomen tilanteesta - siksi persut.

Vierailija
20/49 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pahempi ongelma on että äänestämään mennessä olen aina nähnyt lukea sitä listaa mistä nimi vedetään yli. Siitä sitten näkee muiden tiedot ja onko kukakin käynyt jo äänestämässä vai ei. Monesti nähnyt tuttuja nimiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän